Sidor: 1, 2, 3
Lady Hamilton
I denna tråd tänkte jag att vi kunde skriva vad vi sår (sått) under Januari månad Det kan ge tips o lite idér till oss andra

Jag har sått Penseér (se andra trådar) men jag har även sått Smultron i dag, då brukar jag ha färdiga plantor som ger skörd i juli
Fördelen med smultron är att de är långsam groende och inte så ljus krävande tummenupp.gif Om man sår nu så har man lämpligt stora plantor som klarar sig endast med fönster ljus i Mars

Ni andra då vad har ni sått?

Anki V
Jag brukar förutom penséer så salvia….. både blå och daggsalvia i mitten av januari. De tar ganska lång tid på sig innan de börjar blomma även om de gror snabbt.

Tur att du påminde mig om smultrona Ladyn. Dom hade jag glömt bort.

/Anki
Nauti
I förrgår kunde jag inte hålla mig längre. Då sådde jag tre chilisorter och fröer av "silk tree" som det kallas på engelska, silkesträd på svenska antar jag? tongue.gif Skall så litet fler grejor i dag hade jag tänkt smile.gif Tiggde till mig godislådor förut när jag var ute på stan.
Alexander-VG-zon3
ska så klockranka snart, annars har jag inte kommit igång än med frösådderna. det jag sådde i höstats börjar däremot gro nu en hel del perenner och buskar/träd inne under extraljus har jag dom.
Smarterchild
Vilken bra tråd, precis vad sånna som jag behöver. biggrin.gif

Tänkte passa på att fråga, när ska man så Himmelspira?
octachoron
Jag har sått klematis (C. tangutica).
Lite tidigt kanske men de kan ta ett tag på sig att gro och med lite tur kommer de att blomma redan i sommar med tidig sådd.
Kajsa i Arvika
JA! Bra tråd... nu kom jag ihåg att jag har en påse smultronfröer i lådan... kommer jag ihåg rätt att de ska stå mörkt.. Var d inte nån som hade krukorna ståendes under sängen? *S*
Maggan H
Jag har sått penséer, kanna, clematis snow queen, gräslilja, lavendel blå och vit, sandlilja, silverax, sköldpaddsört vit, svanskalla, sydstormhatt och tacca. Säkert är det någon jag glömde.... biggrin.gif De allra flesta står ute i väntan på vår eller lysrör.
Mattsson
Jag har den 1/1 sått fem sorters penséer, två sorters chili, två sorters jalapeno och så sådde jag Hasselört och kastade ut i snön. Jag har förstått att det är princip 0% sannolikhet för att Hasselörten ska gro eftersom den är köpt på postorder och förmodligen inte särskilt färsk, men det är värt ett försök.

Har sett att det spirar så smått i pensée-lådan, tjohoooo! bravo.gif
Nauti
Jag sitter och filar ner kronärtskocksfröerna just nu smile.gif
EKLO
CITAT (Nauti @ 08-01-2010, 22:43) *
Jag sitter och filar ner kronärtskocksfröerna just nu smile.gif

Kul! Tänkte prova kronärtskockor i år för första gången - vilken sort har du? Provat förut? Enkelt/svårt? När sätter du ut (det är ju väldeliga tidigt att så nu, låter det som?)
Nauti
CITAT (EKLO @ 08-01-2010, 22:48) *
Kul! Tänkte prova kronärtskockor i år för första gången - vilken sort har du? Provat förut? Enkelt/svårt? När sätter du ut (det är ju väldeliga tidigt att så nu, låter det som?)

Sorten jag har heter 'Green Globe', jag hittade inte den jag letade efter men denna verkade bra den också.

Det är första gången jag odlar kronärtskockor och de skall ju vara ganska "utmanande" att odla som det står på fröpåsen tongue.gif Det blir ju inte lättare av att jag odlar på fel typ av jord heller, har nämligen lerjord på min odlingslott vilket jag förstått inte är optimalt för kronärtskockor.

Det är ganska tidigt att så nu men jag har såväl belysning som yta så att det räcker. På påsen rekommenderas det att man börjar förkultivera i januari/februari och det är vad jag läst i min bok också så jag kör på det. Chili och kronärtskockor får åka ner i jorden först. Sedan är det dags för spiskummin, resten får vänta till mars, då plockar jag fram odlingstältet smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Kajsa i Arvika @ 08-01-2010, 20:35) *
JA! Bra tråd... nu kom jag ihåg att jag har en påse smultronfröer i lådan... kommer jag ihåg rätt att de ska stå mörkt.. Var d inte nån som hade krukorna ståendes under sängen? *S*

...jo det var jag de giggle.gif och där står mina nya smultronsådder också
Red Top
CITAT (Smarterchild @ 08-01-2010, 18:51) *
Vilken bra tråd, precis vad sånna som jag behöver. biggrin.gif

Tänkte passa på att fråga, när ska man så Himmelspira?

Har själv aldrig sått Himmelsspira (Perovskia), men hittade följande såråd för 'Perovskia atriplicifolia'
hos Rara Växter.:

"Normalsådd/Stratifieras - Normalså fröerna, om fröerna ej grott efter 4 veckor ställs sådden kallt, bäst är 3 C men kylskåpstemperatur kan duga, i 4-6 veckor eller tills fröerna grott."

Enligt Impecta är den härdig till zon 4. Kan sås jan-mar / sep-nov. Grotid 3-12 mån.
blomkronan
Ja ÄNTLIGEN får vi så yahoo.gif

Jag har satt...

-Paprika
-Tomat - kan ju vara förtidigt men mina tomater var så sena förra året!
-Chili - förra året satte jag dom 27/12 och det fungerade ju bra.
-Kronärtkocka - Tar visst lång tid på sig...
-Senap - den har jag satt på skoj ska väll inte sås så här tidigt
-Broccoli - lika bra att sätta nu tänkte jag wink.gif tar tid på sig...??? (har jag läst)

pensée och klockranka kommer i jorden idag smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sår inte tomat, chili, paprika förren i mars-april här i stockholmstrakten odlar man snabba sorter så får man frukt ändå man tjänar ofta inget på att så tidigt ifall man inte har växthus med bra värme i de blir bara rangliga och sjuka vid för lång förkultiverng ifall man inte har bra extra ljus + ett ställe med svalare temp. etc. ex. tomat bör inte sås förren ca 8v innan utplantering.

Broccoli sås ca 4-6v innan utplantering så den lär du få så nya plantor av.

Senap brukar direksås, den både växer och ser ut som raps ungefär (de hör till samma släkte)

Scrolla ner på denna sda så hittar du info om flera grönsaker om hur lång tid innan utplantering man sår.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

Själv har jag bara petat ner några knölar chorogi men det var mest för att se om det fanns något liv i dem (och det gjorde det).
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2010, 09:48) *
Jag sår inte tomat, chili, paprika förren i mars-april här i stockholmstrakten odlar man snabba sorter så får man frukt ändå man tjänar ofta inget på att så tidigt ifall man inte har växthus med bra värme i de blir bara rangliga och sjuka vid för lång förkultiverng ifall man inte har bra extra ljus + ett ställe med svalare temp. etc. ex. tomat bör inte sås förren ca 8v innan utplantering.

Broccoli sås ca 4-6v innan utplantering så den lär du få så nya plantor av.

Senap brukar direksås, den både växer och ser ut som raps ungefär (de hör till samma släkte)

Scrolla ner på denna sda så hittar du info om flera grönsaker om hur lång tid innan utplantering man sår.

http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml
Själv har jag bara petat ner några knölar chorogi men det var mest för att se om det fanns något liv i dem (och det gjorde det).

Jag kommer sätta nya/mera frön senare... jag vill jämnföra vilken sådd som blir bäst för mig wink.gif

Glömde säga det... att om man ska så paprika, tomat och chili nu, måste man förstås ha extra lyse.

Nu har jag ju min "såbod" med extralyse och kan hålla 10-15 grader i hela våren (först drar jag upp fröna inomhus i 22-25 grader), sen kommer tomaterna stå i vinterisolerade växthuset från mars-april med extravärme på...
Christina i Taxinge~
Jag har sått några pelargonfröer men vet inte om det blir nåt av dem. Jag var lite snål och köpte inga nya utan de jag sått är några år gamla....
Går nu också och väntar på att min "gravida" amaryllis ska släppa ifrån sig några hundratals fröer..... rolleyes.gif
Hon börjar bli rätt trind om magen:

[attachment=46108:DSCN6085.JPG]

rosita
Härligt att det äntligen går mot vår och man kan starta sådderna! yahoo.gif

Jag har en ampeltomat och en paprika som jag sådde i november, de är nu ca 7 cm. Jag har sått chili, romansallat, spenat och änglatrumpet. Kronärtskocka brukar jag så i mitten av januari, liksom purjolök. Kål sår jag första omgången i slutet av januari.
Najsan
Om man så allt detta nu, klarar det sig utan tillskottsljus?? Det blir rätt kallt hemma hos mig iofs, kallras från fönstret, (oisolerat torp) Så då kanske det klarar sig med mindre ljus. Jag har tyvärr inget extraljus att ta till. Vad tror ni o visa odlare, får jag börja så, får jag, får jag?? biggrin.gif

Maggan H
CITAT (Najsan @ 09-01-2010, 16:29) *
Om man så allt detta nu, klarar det sig utan tillskottsljus?? Det blir rätt kallt hemma hos mig iofs, kallras från fönstret, (oisolerat torp) Så då kanske det klarar sig med mindre ljus. Jag har tyvärr inget extraljus att ta till. Vad tror ni o visa odlare, får jag börja så, får jag, får jag?? biggrin.gif

Tyvärr tror jag att du får vänta lite. trostar.gif Fröna kommer troligen inte att gro om du inte håller ca 20 grader och skulle de det så är det för mörkt i ett fönster, allra helst denna tiden på året. wink.gif
officinalis
För tidig sådd har inte varit någon fördel tidigare år, så jag ska försöka hålla mig denna gång smile.gif
Men jag har sått sockerärtor som jag använder i maten (använder alltså de späda skotten) och lite palettblad.

Lady Hamilton: Berätta gärna mer om smultronsådd, det lät intressant. Hur många år tar det innan man får upp plantor som ger skörd?
guby

Hej, jag har sått kronärtskocka, bladmarant, japansk sodaört, trädgårdsportlak-gul samt grön och vinterportlak. Jag är mycket intresserad av det som är nyttigt. I dessa växter finns fullt med c-vitamin, a-vitamin,mineraler samt omega 3 fettsyror.

CITAT (Lady Hamilton @ 08-01-2010, 18:07) *
I denna tråd tänkte jag att vi kunde skriva vad vi sår (sått) under Januari månad Det kan ge tips o lite idér till oss andra

Jag har sått Penseér (se andra trådar) men jag har även sått Smultron i dag, då brukar jag ha färdiga plantor som ger skörd i juli
Fördelen med smultron är att de är långsam groende och inte så ljus krävande tummenupp.gif Om man sår nu så har man lämpligt stora plantor som klarar sig endast med fönster ljus i Mars

Ni andra då vad har ni sått?

Lady Hamilton
CITAT (officinalis @ 09-01-2010, 16:48) *
För tidig sådd har inte varit någon fördel tidigare år, så jag ska försöka hålla mig denna gång smile.gif
Men jag har sått sockerärtor som jag använder i maten (använder alltså de späda skotten) och lite palettblad.

Lady Hamilton: Berätta gärna mer om smultronsådd, det lät intressant. Hur många år tar det innan man får upp plantor som ger skörd?

Okej ni är många som är nyfikna kompiskram.gif (har fått en del Pm också) Och eftersom att just Smultron är en bra nybörjar växt som inte har några krav på extra ljus så startar jag en ny egen tråd om enbart Smultron Vi syns där
Ps! Man får skörd redan första året om man sår tidigt D.s.
skogstroll
undrar om penicillin funkar mot den här sjukdomen rolleyes.gif i alla fall har jag just fått två paket fullproppade med fröer som jag undrar hur sjutton jag ska kunna så allihop. Nåja man har skaffat sig nåt att göra i alla fall... Blir att köpa en faslig massa jord... sweatingbullets.gif
Nauti
CITAT (Najsan @ 09-01-2010, 16:29) *
Nej, alla som sår saker nu som skall planteras ut till sommaren har tillräckligt med artificiellt ljus för att hålla dem vid liv och få dem att växa fram tills det blir tillräckligt ljust ute eller tills det är dags att plantera ut dem.

Sår du nu utan tillskottsbelysning så lär det bli ett långt, klent och rangligt resultat, tyvärr. Du får investera i lågenergilampor, det är inte så fasligt dyrt.

CITAT (officinalis @ 09-01-2010, 16:48) *
De ger skörd första året, mer andra året och mest tredje året, sedan går det bara utför. Dock brukar en del nypa alla blommorna och låta smultron/jordgubbar satsa på vegetativ tillväxt under det första året för att ge större skörd kommande år.

CITAT (guby @ 09-01-2010, 16:51) *
Hej, jag har sått kronärtskocka, bladmarant, japansk sodaört, trädgårdsportlak-gul samt grön och vinterportlak. Jag är mycket intresserad av det som är nyttigt. I dessa växter finns fullt med c-vitamin, a-vitamin,mineraler samt omega 3 fettsyror.
Säg till om du får trädgårdsportlaken att lyckas så här tidigt. Min växte knappt alls under 600W HPS, det tog ett bra tag inpå sommaren innan jag såg någon märkbar tillväxt hos den. Kanske gjorde jag fel, du får gärna skriva hur du gjorde ifall du lyckas. Jag är också intresserad av den växten.
Susanna
Har sått kronärtskockor, chili, aubergine, violer och en stackars tomat.

Nauti - kronärtskockor fungerar bra i lerjord, mina har växt i den skånska hårda leran utan problem!
Nauti
CITAT (Susanna @ 09-01-2010, 18:10) *
Har sått kronärtskockor, chili, aubergine, violer och en stackars tomat.

Nauti - kronärtskockor fungerar bra i lerjord, mina har växt i den skånska hårda leran utan problem!
Det låter jättebra smile.gif Aubergine funderade jag länge på innan jag övergav idén p.g.a. att de var så värmekrävande att det var svårt att få dem att växa bra i Sverige över huvud taget. Fast du kanske till skillnad från mig har tillgång till växthus? tongue.gif
Susanna
Japp, auberginen får växa i växthuset :-) Men i augusti brukar jag få ställa ut dem eftersom de oftast är översållade med spinn :-(
sqrulan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 09-01-2010, 11:20) *
Jag har sått några pelargonfröer men vet inte om det blir nåt av dem. Jag var lite snål och köpte inga nya utan de jag sått är några år gamla....
Går nu också och väntar på att min "gravida" amaryllis ska släppa ifrån sig några hundratals fröer..... rolleyes.gif
Hon börjar bli rätt trind om magen:

[attachment=46108:DSCN6085.JPG]

giggle.gif Ja den verkar vara höggravid, lycka till! tummenupp.gif
Åsa Sthlm-Roslagen
Mina såfingrar började klia redan i oktober/november och en massa passiflorafrön åkte i jorden, väntar fortfarande på att ett flertal ska gro, de har tagit tid på sig. Sådde om dem i december efter att provat att lägga fröna i apelsinjuice under ett dygn efter de genomgått en fight med min nagelfil,,, de jag väntar på nu är:
Malisiformis
Coriacea
Edlis black beauty
Edulis
Caerulea
Vitifolia
Subeltata
Purpe Giant
Quadrangularis Grendilla

I december såddes även
Vit Tacca
Änglatrumpet
Dadlar
Fikon
Oliver, färska som en vän tog med från Malta åt mig.

På balkongen under granris och snö ligger frön från
Mjukakantus
Stäppkål och
Blå bolltistel (tror jag att det är, fröna stal jag ärligt från en grannes rabatt).

Jaha då va det kört igen kontaterade jag just,,, jag har ju massor med fler frön som ska sås senare i vår. Jag skulle ju inte odla i år då all tid ska gå till att ordningställa tomten efter utbyggnad av stugan.... crazy.gif duh.gif
Will I ever learn???
Nauti
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 10-01-2010, 20:52) *
Mina såfingrar började klia redan i oktober/november och en massa passiflorafrön åkte i jorden, väntar fortfarande på att ett flertal ska gro, de har tagit tid på sig.
Jag sådde Passiflora-frön för ett tag sedan, jag slipade ner dem ganska rejält och lät dem ligga och dra i ljummet vatten med rotningshormon i, i några dagar. De grodde inom en vecka. Personen jag fick dem av hade sått sina frön direkt i jord utan förberedelser ett tag innan jag sådde mina och de grodde inte alls, efter han slipade ner sina så gick det snabbare.

Groddningen gick fint för min del, men nu verkar de inte trivas särskilt bra och några har drabbats av en tripsattack sad.gif Jag hoppas att de håller ut till sommaren så skall jag plantera ut dem här i Skåne, de skall tydligen vara härdiga här så det blir roligt att se hur de tar sig smile.gif
Smarterchild
Nu har jag sått;

Violer och peenser i mängder
Nattviol, gullviva, gyllenspetsviva, bergsisop, anisisop 'apache sunset' . salvia pratensis, kärleksgräs, vår och höst gentiania.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har sått 7 sorters Rönnar, Naverlönn, Sibirisk Korkek, Baggsöta, Jätteverbena, Klätterstormhatt och några sorters bergvallmo.
sqrulan
Vilka rönnar har du sått Helen?
Jag har endast sått early jalapeno, men nu kliar det nåt fruktansvärt i fingrarna. rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jag har sått Sorbus rehderiana, S.filipes, S.rosea, S.reducta, S. 'Joseph Rock', S.rufoferruginea och S.sp. (Sichuan) (S. setchvensis) 
AstaC
Jag har sått Brunnäva och Grönakleja i krukor utomhus.

De skulle sås i januari så jag är inte ens tidig smile.gif
sqrulan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-01-2010, 00:18) *
Jag har sått Sorbus rehderiana, S.filipes, S.rosea, S.reducta, S. 'Joseph Rock', S.rufoferruginea och S.sp. (Sichuan) (S. setchvensis) 

Oj, det var rena grekiskan för mej confused.gif jag skall kolla upp dom senare för nu måste jag på jobbet. Är dom alltså härdiga hos dej?
Åsa Sthlm-Roslagen
CITAT (Nauti @ 10-01-2010, 21:25) *
Jag sådde Passiflora-frön för ett tag sedan, jag slipade ner dem ganska rejält och lät dem ligga och dra i ljummet vatten med rotningshormon i, i några dagar. De grodde inom en vecka. Personen jag fick dem av hade sått sina frön direkt i jord utan förberedelser ett tag innan jag sådde mina och de grodde inte alls, efter han slipade ner sina så gick det snabbare.

Groddningen gick fint för min del, men nu verkar de inte trivas särskilt bra och några har drabbats av en tripsattack sad.gif Jag hoppas att de håller ut till sommaren så skall jag plantera ut dem här i Skåne, de skall tydligen vara härdiga här så det blir roligt att se hur de tar sig smile.gif

Ja mina frön åkte på en omgång av filning och juice i den andra omgången... Lycka till med att få bort ohyran, inte kul när ens livsverk blir förstörda!
MVH// Åsa
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (sqrulan @ 12-01-2010, 13:19) *
Oj, det var rena grekiskan för mej confused.gif jag skall kolla upp dom senare för nu måste jag på jobbet. Är dom alltså härdiga hos dej?

Ja, det är nästan grekiska för mig med laugh.gif jag fick också GOGGLA en hel del, men sen fick jag bra information av frögivaren. Om dom är härdiga i min zon vet jag inte, Rönnarna är inte prövad så här högt upp så det får bli en test. I sommras planterade jag ut frösådda plantor av S.eburnea och S.wilmorinii - Pärlemorönn, så det blir spännande att se till våren ifall dom lever. Jag har 'snöat' in lite just på Rönn så jag prövar mig fram yes.gif
Peztis
Jag sitter här och nästan biter i naglarna fast jag inte är en nagelbitare! Jag har bestämt att jag SKA vänta lite med att sätta igång sådderna för jag brukar alltid vara lite för tidigt så i år ska ska jag vänta till februari! Tror jag... smile.gif Och krukorna under snön - de räknas väl inte, va? tongue.gif
joulanta
Jag är glad att jag har en tuff arbetsvecka och jobbarhelg annars hadde jag nog börjat så.
Fast jag vet att det är långt tills dom små kan sättas ut i krukor och rabatter.
Däremot ska jag skotta fram en del krukor med perenner som jag satt i oktober.
Nauti
Jag sådde Byblis liniflora i går, en köttätande växt som är litet rolig tycker jag smile.gif Får se om det går bättre än min Drosera-sådd där ingenting kom upp. Mina silkesträd har ploppat upp ur jorden nu dessutom och står i terrariet smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Nauti @ 12-01-2010, 21:36) *
Jag sådde Byblis liniflora i går, en köttätande växt som är litet rolig tycker jag smile.gif Får se om det går bättre än min Drosera-sådd där ingenting kom upp. Mina silkesträd har ploppat upp ur jorden nu dessutom och står i terrariet smile.gif

Blev tvungen att GOOGLA lite på vad Byblis liniflora var för något, häftigt! För mig en väldigt ovanlig växt, inget jag har sett eller hört talas om förr, superkul! Du får berätta hur det går.
Nauti
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-01-2010, 22:11) *
Blev tvungen att GOOGLA lite på vad Byblis liniflora var för något, häftigt! För mig en väldigt ovanlig växt, inget jag har sett eller hört talas om förr, superkul! Du får berätta hur det går.
De skall tydligen vara lätta att få att gro så det går nog bra smile.gif Sedan skall de tydligen gå i blom snabbt och fröa av sig, så då kan jag nog få en hel del sådana i terrariet med litet tur smile.gif
MirMaja
Lite inspirerad av denna tråd köpte jag frön som ha kommit på posten!

Det blev Blodalunrot "firefly"
Vit klockranka "Cathedral Bells"
och stor blomstertobak "Grandiflora"

Ingen av dessa har jag sått tidigare, ska bli jättespännande! Men först ska jag skaffa lysrör och lite mer kunskap och knep om just dessa sorter....om jag inte minns fel så är alla tre ljusgroende - har jag fel?

Kom just på att jag har en påse pensér i källaren, de ska jag också peta i!
skogstroll
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2010, 09:48) *

Samma här, det brukar inte bli så bra resultat att så i januari... fast det är svåååårt att vänta till mars, kör nog igång chilisarna i februari... bläddra trädgårdsböcker några månader till... wacko.gif
lovwal
hittills har jag sått tomatillo 'rio verde' 1 av 4 grott, och tomat 'green zebra' 3 av 4 grott.
katah
green zebra är så god, min nya älskling !
Fast jag försöker låta bli att så den än ..., även om det kommer att fungera säkert redan nu .
Men stora är dom i maj ska du veta , minst 1 meter !
hattstugan

Den 3 januari sådde jag Jamaican Bell och de grodde redan efter 5 dagar!!!
Idag har jag sått Penseer och Månadssmultron!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon