Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobiltelefon som plötsligt tömmer batteriet blixtsnabbt, - vad kan ha hänt, och vad göra?
          EKLO
          Inlägg 09-01-2010, 08:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag tänker att här finns ju folk som kan det mesta - så jag testar en helt trädgårdsfri fråga:

Jag har bara ägt en mobiltelefon, och den har varit trogen i 4 år nu. En enkel variant från Siemens, utan kamera och nätkoppling etc. Vänner och arbetskamrater har retat sig på att deras moderna teknikutrustade pajar efter nåt år, börjar ladda ur för snabbt etc, och då har jag klappat min mobil som alltid funkat som en klocka.

Men nu. Plötsligt över en natt laddar den ur på bara nån minut eller två, utan att jag gjort nåt särskilt med den.

Jag gillar inte att konsumera och "byta upp mig", jag vill ha prylar som håller. Vad göra, och vad beror det på?

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-01-2010, 08:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Det första man tänker på är att byta batteri. Men Ziemens är dåliga på "ha delar" i Sverige.

Det enklaste är att skaffa dig en ny mobil(via en billig abonm. som finns för 100kr i månaden hos vis företag,då ingår mobilpriset och månadssamtal i samma hundralapp).

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 09-01-2010, 08:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Dags att köpa ett nytt batteri, det gamla tar liksom bilbatterier och andra uppladdningsbara batterier slut och behöver bytas ut efter några år

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          EKLO
          Inlägg 09-01-2010, 08:29
          Länk hit: #4

Medlem

Nu känner jag mig nöjd, ett batteri kan jag tänka mig att köpa, bara jag slipper byta mobil. Tack för raskt svar (och hoppas nu det finns batteri till denna gamla pråm!).

Citera
          blomkronan
          Inlägg 09-01-2010, 08:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Som dom andra säger batteriet är slut sad.gif

Om du nu ska se dig om efter en ny. Hur mycket ringer du för på en månad? Du har ju fasta abonnemang för 499:- månaden som du kan välja på, då kan du ringa och smsa hur mycket du vill, för den slanten. 3000 min och 3000 st sms ingår.
          binder du dig på ett år kan du ju få en enkel telefon på köpet. Det är mitt tips flirting.gif

Redigerat av blomkronan: 09-01-2010, 08:36

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-01-2010, 08:46
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

EKLO jag säger som dom andra, byt batteri. Jag är säker att du hittar ett nytt batteri.

Blomkronan 499:- Kronor i månaden ? Så mycket ringer vi inte ens om året för med mobilen. giggle.gif

Elisabeth

Citera
          Klura
          Inlägg 09-01-2010, 09:39
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

Här beställer jag alltid grejor till mina kameror och mobiler Mytrendyphone
          De har det mesta både original och pirat (som funkar minst lika bra)
          De är från Danmark och skickar snabbt och billigt.
          Beställ och betala via nätet så har du grejorna inom ett par dagar. Frakten när jag handlade laddare och batterier sist gick på 23 kronor (kan ha gått upp nån krona).

Edit: Såg nu att frakten var 29:- oavsett orderns storlek

Redigerat av Klura: 09-01-2010, 09:41

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Gita
          Inlägg 09-01-2010, 11:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (titti49zon6 @ 09-01-2010, 08:28) *
          Dags att köpa ett nytt batteri, det gamla tar liksom bilbatterier och andra uppladdningsbara batterier slut och behöver bytas ut efter några år

Om det fortfarande finns batterier till just den modellen att få tag i.
          Min Ericson som hade fyra till fem år på nacken började uppföra sig lika dant och när jag tänkte byta batterier gick det inte att få tag i till en så gammal modell.
          Gita

Citera
          titti49zon6
          Inlägg 09-01-2010, 11:21
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Kolla på BatteryStore, finns i Göteborg och dom ser ut att ha batterier även till äldre telefoner

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Klura
          Inlägg 09-01-2010, 11:39
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 026
          Medlem nr: 7 630

CITAT (Gita @ 09-01-2010, 11:07) *
          Om det fortfarande finns batterier till just den modellen att få tag i.
          Min Ericson som hade fyra till fem år på nacken började uppföra sig lika dant och när jag tänkte byta batterier gick det inte att få tag i till en så gammal modell.
          Gita

Kolla min länk ovan, de har till de flesta modeller som har kommit ut.

--------------------

Att förklara är svårt men jag vet ändå vad min hjärna tänker...

Citera
          Nauti
          Inlägg 09-01-2010, 11:44
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Batterier, speciellt sådana batterier som måste räcka länge och vara små, slits ner och väggarna mellan där elektronerna vandrar blir tunnare och tunnare. Till slut kan det gå hål på dem och då vandrar elektronerna från ena sidan till den andra på direkten och batteriet laddas ur väldigt snabbt. Det är vad jag har lärt mig från högstadiefysiken åtminstone tongue.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 09-01-2010, 13:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (titti49zon6 @ 09-01-2010, 11:21) *
          Kolla på BatteryStore, finns i Göteborg och dom ser ut att ha batterier även till äldre telefoner

Det finns också Batterilagret i Backa/Göteborg ( vid Stigs Center)

Elisabeth

Citera
          Anma
          Inlägg 09-01-2010, 16:56
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jar råder absolut inte till att köpa en mobil med bundet abonnemang om man nu behöver byta telefon. De enda det lönar sig för är prylnördar som måste ha det senaste och tycker att det är värt de pengar det kostar och för sådana som ringer och smsar extremt mycket. Det är alltid mer lönsamt att köpa en telefon kontant än med abonnemang.

Citera
          EKLO
          Inlägg 09-01-2010, 17:55
          Länk hit: #14

Medlem

Oj så många svar på min lätt korkade fråga - jag tackar! Tog mig idag till Teknikmagasinet i Nordstan, inte för att jag eg. trodde att de skulle ha batteri till min gamla skorv, utan för att de är så otroligt hjälpsamma - precis som ni. De trodde att jag skulle få fatt i batteriet på BatteryStore mittemot feskekörka (ja, jag bor i Göteborg), som Titti också tipsade om, jag hann inte dit i dag, men gör ett försök på måndag. Funkar inte det testar jag nätbutiken Klura tipsar om. Många tack!

Sen lärde jag mig om batteriutmattning på köpet, tack Nauti, jag sov på den lektionen.

Och något fast abonnemang blir det inte tal om - jag använder mobilen för lite för det, jag gör kanske av med max 800:- per år.
          Det gör att folk vet att det är andra nummer jag hellre nås på. Vilket är praktiskt, jag slipper en massa jobbsamtal opraktiska stunder på det viset, och slipper känslan av att alltid vara tillgänglig. Det hoppas jag ska kunna hålla i sig något år till, men utvecklingen går ju inte min väg när det gäller detta, inser jag. Men också jag förändras väl i takt med "tiden" får man hoppas, så man inte blir sur, menar jag.

Redigerat av EKLO: 09-01-2010, 18:00

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-01-2010, 18:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (EKLO @ 09-01-2010, 17:55) *
          ...
          Och något fast abonnemang blir det inte tal om - jag använder mobilen för lite för det, jag gör kanske av med max 800:- per år.
          ...

Föreslår att du tänker på ett billigare abonnemang(för 99 per mån finns hos alla leverantörer, och de 99 kronorna pratar du för).

Är du rädd för tekniken? är det därför du håller dig borta från nyare(billiga) modeller?

I så fall kan du be en tonåring runt omkring dig att gå genom funktionerna ett par gånger med dig. Det finns dessutom bruksanvisningar som följer med varje mobil. För om du köper batteri och betalar runt 800 kr per år blir det dyrt för dig. Tänk annorlunda smile.gif

Redigerat av vitavargen: 09-01-2010, 18:59

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-01-2010, 19:04
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Är det inte bättre att satsa på en ny telefon. Du får en bra telefon för runt tusenlappen med kontantkort. Batteriet är inte så mycket billigare.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Hej igen
          Inlägg 09-01-2010, 19:33
          Länk hit: #17

Gäster

Föreslår också att du köper ny telefon .... piratbatterier kan ställa till elände ...
          många har exploderat. Alla telefontillverkare fråntar sig ansvar om man inte anv originalbatteri.

Jag har kontanttelefon ... till den tog jag Telia Vänner abonnemang ...
          betalar 69kr/mån ... ringer till alla i telias mobilnät för 69 öre/samtal, oavsett hur länge jag pratar.
          69 öre kostar också sms.
          Kvartalsräkningen brukar ligga på ca 240 kr och då anv jag så gott som uteslutande mobilen till alla samtal.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-01-2010, 20:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför i helskotta ska man köpa en ny telefon om man redan har en som man trivs bra med om det nu går att få tag på ett nytt batteri. Och varför tjatar ni om abonnemang som är helt värdelöst när man ringer så lite som TS gör. Då är ju kontantkort det absolut bästa och billigaste.

EKLO hoppas du hittar ett passande batteri!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          gnon49
          Inlägg 09-01-2010, 21:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

dom flesta abonnemang man bider sig för blir i regel otroligt dyra om man kollar noga. Man får ju inte telefonen gratis. Att köpa en kontanttelefon blir alltid billigast. Men teleoperatörena tjänar multum på alla konstiga abonnemang som torgförs. Det gäller att skapa efterfrågan. Jag fyller på mitt kontantkort när det blir dags, och vet att inga andra kostnader tillkommer. Köper hellre en mobil för tvåtusen än ett abonnemang för en krona.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Hej igen
          Inlägg 09-01-2010, 21:16
          Länk hit: #20

Gäster

Enbart abonnemang ... Telia Mobil Till Vänner nu ännu billigare

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 23:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon