CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 16:52)

...söva ner vargarna och sedan plantera ut dem som försökt rymma i naturen...
Det skulle verkligen skapa stora problem och ett ännu större varghat!! Hur kan en vargvän säga något sådant?!
Som jag skrev i den andra tråden, jag skulle inte ha något emot en vild vargflock här (jag bor nära Skånes djurpark), men att låta halvtama vargar som är vana vid människor etablera sig i skogen skulle vara vansinne. Vargar ska vara rädda för människor, inte söka sig till dem för att få mat!!! Det är ju så alla sagor om att vargar skulle ha anfallit människor har uppstått, tama vargar som släppts ut, inte kunnat försörja sig på egen hand och inte varit rädda för människor. Då skulle varghatarna få vatten på sin kvarn, då skulle möjligen vargar kunna bli farliga på riktigt (vilket aldrig vilda vargar är!).
Har ni läst artiklarna som det länkats till? Där förklarar man varför man ansåg sig vara tvungen att avliva hela flocken. Jag är riktigt ledsen över det här, tro inte annat. Jag har varit där och sett vargarna och drömt om att få gå in till dem. Men jag tycker fortfarande att ni blandar ihop djurparkspersonalen med vargjägarna. Sen om man är principiellt emot att hålla vargar i hägn, det är en helt annan sak, så får man gärna tycka.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 18:01)

Vår svenska vargpopulation tillhör samma som i Ryssland...
Jag vet, jag menar bara att man ska vara försiktig med att säga att en art inte är hotad, det kan ändå finnas något skyddsvärt hos dem. De svenska vargarna skulle kunna ersättas med ryska utan genetisk förlust.