Sidor: 1, 2, 3
ängsvädd
Skåne djurpark hade 12 vilda vargar - några rymde - alla skjöts ihjäl sad.gif Bedövningspilar var inte aktuellt.

Skånes djurpark vill ha nya vargar att visa upp - har de inte förverkat sin rätt att ha vargar när de utrotat hela sin flock???!!!!!

http://www.nyheter24.se/nyheter/inrikes/26...jal-tolv-vargar
vitavargen
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 14:28) *
Skåne djurpark hade 12 vilda vargar - några rymde - alla skjöts ihjäl sad.gif Bedövningspilar var inte aktuellt.

Skånes djurpark vill ha nya vargar att visa upp - har de inte förverkat sin rätt att ha vargar när de utrotat hela sin flock???!!!!!
...

Jo, det är sant.

Nu har både det fria och fångenskapet blivit en dödsmaskineri för vargar. Inga vargar borde komma till Sverige innan man byter strategi mot dem.
gunvor
CITAT (gunvor @ 10-01-2010, 15:21) *

undrar när dom skall ta bort reklamen för "djurmöten" Under sakkunnig ledning kan man för 1900 kr få gå in till vargarna!
Slut med den inkomsten!!
Myosotis

Nej, det tycker jag verkligen inte. Sluta projicera ert hat mot vargjägarna på djurparkspersonal!!
Myosotis
Förtydligande. Jag tycker att vargjakten har hanterats fruktansvärt klantigt, det är nog för tidigt (för liten stam) än för att jaga varg överhuvudtaget, och jag blev väldigt upprörd att pengarna ska ha tagits från budgeten öronmärkt för biologisk mångfald. Men debatten har varit för onyanserad och hatfylld för min smak, bara en massa tyckande utan kunskap bakom. Att vargarna rymde från hägnet just nu är en slump och ska bedömas som en händelse avskild från vargjakten. Personalen på djurparken blev tvungen att avliva sina egna djur, det är väl ungefär lika kul som att avliva sin hund, så jag tycker det är fruktansvärt orättvist att hacka på dem, de är nog ledsna som det är. Staketet borde ha hållit, de kunde inte förutse att detta skulle hända, så det enda man kan klandra dem för är väl att inte staketet var starkare ändå (dubbelt, strömförande,...).
ängsvädd
CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 16:22) *
Nej, det tycker jag verkligen inte. Sluta projicera ert hat mot vargjägarna på djurparkspersonal!!

Det är verkligen inte det jag gör! Men jag fattar inte att det är tillåtet att avliva samtliga vilda djur av en hotad art i en djurpark!

Jag tycker för övrigt att det var MYCKET konstigt att de inte kunde förbättra staketet och söva ner vargarna och sedan plantera ut dem som försökt rymma i naturen. Det var en unghane som ville ha en egen flock och alfatiken bl a. Den person från personalen de intervjuade sa att dessa vilda vargar troligtvis kan klara sig i naturen. Jag tycker det är vansinnigt att man ska få ha vilda vargar i fångenskap - djur i djurparker ska vara fångenskapsuppfödda, iaf vargar för att minska risken för att vilja rymma. Kunskap om hur vargflockar bör se ut för att fungera i fångenskap är också viktigt.

Jag tycker det är helt FEL om Skånes djurpark får nya vilda vargar eftersom risken är stor att de utrotar hela flocken sad.gif
vitavargen
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 16:52) *
...
Jag tycker det är helt FEL om Skånes djurpark får nya vilda vargar eftersom risken är stor att de utrotar hela flocken sad.gif

Jo, du har helt rätt!

det var några vargar som rymde, men alla dödades. Fanns det inte en vettig personal som kunde hämta narkosvapnet och skjuta en varg så att en enda blir räddade efter att händelsen är över?

Just nu är det mode att döda vargar. Att rädda dem står inte på agendan.
Piccante
CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 17:23) *
Jo, du har helt rätt!

det var några vargar som rymde, men alla dödades. Fanns det inte en vettig personal som kunde hämta narkosvapnet och skjuta en varg så att en enda blir räddade efter att händelsen är över?

Just nu är det mode att döda vargar. Att rädda dem står inte på agendan.

Det kan verka kontroversiellt men det är rutin vad jag förstår vid djurparker att djur som kan utgöra fara för allmänheten skjuts med dödande skott om de rymmer. Bedövningspilar kräver att man kommer närmare för att kunna träffa och man har inte tid att smyga runt och jaga varg om de röjer runt i djurparken bland djur och besökare. Sen var problemet att alfa-honan rymde och då blir hela flocken oharmonisk, rymmer alfahonnan så rymmer de andra efter henne.
Gossen Ruda
Känner inte till händelsen mer än vad massmedia rapporterat och den går inte att lita på helt i dessa dagar. Att plantera ut vargar från djurparker där dom umgåtts med människor och tappat respekten är vansinne. Det är som att tigga om problem. Vargen är fö inte på något sätt utrotningshotad utom möjligen i Sverige. Ryssland har gott om varg.
vitavargen
Nu i det här fallet kan vi läsa i Expressen att det första Jonas Wahlström säger är att:Vargar är inte farliga för människor.

Detta han säger fattades hos personalen. Jag vet inte hur det hela har gått till. Nu har de haft ett helt dygn på sig att få ihop en historia för det som hände. Vid tragiska händelser brukar det ansvarig personal komma ut snabbt och säga vad är det som gäller.

Igår fick vi veta av den ansvariga för djurparken att: allt är under kontroll.

Men de hade redan gjort sig av med alla vargar. panik i personalen är det första vi ser. Och det ser jag som en följd av den rådande vargpolitiken.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 17:45) *
...Vargen är fö inte på något sätt utrotningshotad utom möjligen i Sverige. Ryssland har gott om varg.

Dock har flera raser redan dött ut. För att bevara biologisk mångfald måste man även ta hänsyn till olika populationer inom samma art.

CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 17:49) *
panik i personalen är det första vi ser.

Trams!
Gossen Ruda
Vår svenska vargpopulation tillhör samma som i Ryssland så där är det inga problem. Denna händelse i djurparken är helt isolerad från vargjakten och dom har inget mer att göra med varandra än att dom sker nästan samtidigt. Löjligt att påstå något sådant samband, hade inte vargjakten ägt rum skulle det knappast blivit några rubriker alls. En vild varg är inte speciellt farlig för människan, en som blivit van är en helt annan sak. Jämför gärna med människouppfödda råbockar som kan vara rent livsfarliga under brunsten.
Myosotis
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 16:52) *
...söva ner vargarna och sedan plantera ut dem som försökt rymma i naturen...

Det skulle verkligen skapa stora problem och ett ännu större varghat!! Hur kan en vargvän säga något sådant?! no.gif
Som jag skrev i den andra tråden, jag skulle inte ha något emot en vild vargflock här (jag bor nära Skånes djurpark), men att låta halvtama vargar som är vana vid människor etablera sig i skogen skulle vara vansinne. Vargar ska vara rädda för människor, inte söka sig till dem för att få mat!!! Det är ju så alla sagor om att vargar skulle ha anfallit människor har uppstått, tama vargar som släppts ut, inte kunnat försörja sig på egen hand och inte varit rädda för människor. Då skulle varghatarna få vatten på sin kvarn, då skulle möjligen vargar kunna bli farliga på riktigt (vilket aldrig vilda vargar är!).
Har ni läst artiklarna som det länkats till? Där förklarar man varför man ansåg sig vara tvungen att avliva hela flocken. Jag är riktigt ledsen över det här, tro inte annat. Jag har varit där och sett vargarna och drömt om att få gå in till dem. Men jag tycker fortfarande att ni blandar ihop djurparkspersonalen med vargjägarna. Sen om man är principiellt emot att hålla vargar i hägn, det är en helt annan sak, så får man gärna tycka.

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 18:01) *
Vår svenska vargpopulation tillhör samma som i Ryssland...

Jag vet, jag menar bara att man ska vara försiktig med att säga att en art inte är hotad, det kan ändå finnas något skyddsvärt hos dem. De svenska vargarna skulle kunna ersättas med ryska utan genetisk förlust.
vitavargen
...

Det är detta som är kärnan till nyheten. Några rymmer, men alla avlivas.

Personalen tror att vargarna utgör en fara för människor. Därför kommer chefen och säger: allt är under kontroll. Det betyder: var inte rädda vi har avlivat alla vargar.

Jonas Wahlström har en annan syn på saken. Det första han säger är att:vargar är inte farliga för människor.
ängsvädd
Som jag fattade det så var vargarna helt vilda - men det kanske är fel.

Då måste man sätta stopp för att djurparkerna får fler vilda vargar om de riskerar att på ett bräde döda allihop. Kunde de inte ha nöjt sig med att döda några väl utvalda individer i flocken? Verkar helkonstigt tycker jag att SAMTLIGA måste avlivas.
Myosotis
CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 18:05) *
Personalen tror att vargarna utgör en fara för människor.

NEJ. Antingen är du inte läskunnig eller så ljuger du för att virra till det. Det är väl klart att de vet att inte vargar är farliga för människor, det stod ju helt tydligt att parken utrymdes pga att man sköt skarpt därinne!
Gossen Ruda
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 18:12) *
Som jag fattade det så var vargarna helt vilda - men det kanske är fel.

Då måste man sätta stopp för att djurparkerna får fler vilda vargar om de riskerar att på ett bräde döda allihop. Kunde de inte ha nöjt sig med att döda några väl utvalda individer i flocken? Verkar helkonstigt tycker jag att SAMTLIGA måste avlivas.

Vargar i ett hägn som vant sig vid att människor kommer för att titta på dom är knappast vilda, möjligen fd vilda.
*Stintan*
Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? Ja det är tragiskt och det tycker med all säkerhet även personalen på djurparken men ingen här av oss kan påstå att dom gjorde fel för ingen av oss kände dessa vargar och deras beteende. Vad media säger eller vad Jonas Wahlström säger har ingen betydelse. Jag är övertygad om att Skånes djurpark hade undvikit att skjuta vargarna om detta varit möjligt. Djurparkspersonal är inga barbarer och jag tror inte att vem som helst av dem heller får använda vapen.

Att vargar normalt inte är farliga för människor vet vi. Vad gör det för skillnad att Jonas Wahlström säger det.
Varken han eller vi vet exakt hur förrymda människopräglade vargar skulle bete sig i det fria.
Tror knappast att dom skulle fungera som helt vilda vargar. Syftet med dessa vargar var säkert inte att släppa ut dom. Dom fanns alltså inte där för att rädda en liten återstående spillra av ett utrotningshotat djurart.

Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal.
Piccante
CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 18:14) *
NEJ. Antingen är du inte läskunnig eller så ljuger du för att virra till det. Det är väl klart att de vet att inte vargar är farliga för människor, det stod ju helt tydligt att parken utrymdes pga att man sköt skarpt därinne!

Hade det varit en flock förrymda gnuer eller schimpanser så hade man gjort likadant om det är någon tröst. Djurparkernas rutiner brukar vara så att istället för att riskera folks liv så skjuter man.
vitavargen
Alla vargar hade inte rymt. Men alla blev skjutna. Och frågan är varför?
Piccante
Enligt personalen så är det kört när alfahonan rymmer för hon leder flocken. rymmer hon så kommer resten rymma också, så det var kört när hon tog ledningen och bröt sig ut.
ängsvädd
Men kunde man inte sövt ner alfahonan och gjort stängslet säkrare?

Jag skulle vilja ha mer info från vargexperter ang. detta.
vitavargen
samma här.
Piccante
CITAT (ängsvädd @ 10-01-2010, 19:25) *
Men kunde man inte sövt ner alfahonan och gjort stängslet säkrare?

Jag skulle vilja ha mer info från vargexperter ang. detta.

Jag har bara läst deras pressmeddelande och i tidningarna men det är problematiskt med djur i fångenskap. I naturen hade väl resten av vargarna splittrats men så småningom bildat nya flockar, i fångenskap blir det kaos i flocken.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 10-01-2010, 18:49) *
Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? Ja det är tragiskt och det tycker med all säkerhet även personalen på djurparken men ingen här av oss kan påstå att dom gjorde fel för ingen av oss kände dessa vargar och deras beteende. Vad media säger eller vad Jonas Wahlström säger har ingen betydelse. Jag är övertygad om att Skånes djurpark hade undvikit att skjuta vargarna om detta varit möjligt. Djurparkspersonal är inga barbarer och jag tror inte att vem som helst av dem heller får använda vapen.

Att vargar normalt inte är farliga för människor vet vi. Vad gör det för skillnad att Jonas Wahlström säger det.
Varken han eller vi vet exakt hur förrymda människopräglade vargar skulle bete sig i det fria.
Tror knappast att dom skulle fungera som helt vilda vargar. Syftet med dessa vargar var säkert inte att släppa ut dom. Dom fanns alltså inte där för att rädda en liten återstående spillra av ett utrotningshotat djurart.

Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal.

tummenupp.gif
vitavargen
Att påstå vad Jonas Wahlström(vice ordförande för svenska djurparksföreneingen) säger har ingen betydelse är ett vågat uttalande.

Sen anklaga andra för att vara okunniga är ett dumt uttalande.
Hej igen
CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 20:34) *
Att påstå vad Jonas Wahlström(vice ordförande för svenska djurparksföreneingen) säger har ingen betydelse är ett vågat uttalande.

Sen anklaga andra för att vara okunniga är ett dumt uttalande.

Det Jonas Wahlström sa när nyhetsmorgon ringde upp honom
var i princip .... Jag vet inget och kan inte säga något om den aktuella händeklsen
men djurvårdarna i Skåne är väldigt kompetenta och har säkert gjort det som var rätt.
gnon49
Vad jag förstått så blev situationen sådan att man var tvungen att skjuta för att inte panik skulle utbryta bland andra djur. Att det var den största orsaken. Ungefär som räven i ett hönshus. Det är försvarbart. Men att vargarna kunde ta sig ut är däremot inte försvarbart. Skall man vara lite filosofisk kan man väl säga att dom valde friheten före livet. Vi kommer nog aldrig att förstå dessa komplicerade och vackra rovdjur. Vi är ju trots allt bara människor med begränsade sinnen.
vitavargen
CITAT (Myosotis @ 10-01-2010, 17:51) *
...
Trams!

Du fick svar på det du sagt.

(Den här sortens mundiarré tvättar du bort, om du vill ha svar i denna tråd.)
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 21:04) *
Du fick svar på det du sagt.

(Den här sortens mundiarré tvättar du bort, om du vill ha svar i denna tråd.)

Du påstår att panik uppstår bland personalen - Myosotis svarar "trams".

Hon har helt rätt. Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!
Anki på Öland
CITAT (Hej igen @ 10-01-2010, 20:39) *
Det Jonas Wahlström sa när nyhetsmorgon ringde upp honom
var i princip .... Jag vet inget och kan inte säga något om den aktuella händeklsen
men djurvårdarna i Skåne är väldigt kompetenta och har säkert gjort det som var rätt.

Hörde honom också i morse. Skriver kvällstidningen något annat är det säkert eget ihopsnickrat av journalisten!
Håller f.ö. helt med dig, Myosotis!
Anki
Gossen Ruda
Såg ett inslag om händelsen på Rapport. Personalen gjorde nog det enda rätta i situationen. Jag hängde upp mig lite på att personalen och chefen var förvånade över att vargarna lyckades bita sig ut. Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till. Vargar och andra rovdjur brukar vara rädda om sina tänder och biter inte gärna i metall.
vitavargen
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 21:09) *
... Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!

Ingen (förutom de ansvariga) har nåt stöd för det de säger. Detta beror på det hemlighetsmakeri som funnits runt frågan sedan igår mitt på dagen. Igår skulle vi alla sova på saken för att idag invänta info. från djurparken.

Att frågan är känslig och kopplade till den nyligen skedda vargslakten kan man fatta. Men så mycket hemlighetsmakeri har jag inte förväntat mig.

(Om du tycker om ordet "trams" kan jag gärna använda det när du säger nåt och vill säga emot det. Fast jag tror inte att du gillar sånt heller)
linalina
Från första stund när jag hörde att vargarna blivit skjutna kände jag en stor sorg i hjärtat. Jag är dock helt övertygad om att personalen på Skånes djurpark känner detsamma. Jag tror säkert att deras förklaring till händelsen är helt korrekt, de skulle inte ha någon vinning av att göra fel eftersom djurparken till stor del är beroende av de ekonomiska bidrag som vi ger.

Skulle det vara så att de handlat felaktigt så får man väl ändå utgå från att de handlat på det sätt som de trott varit sista utvägen när de stod mitt uppe i det hela.

Jag hoppas att de kommer att få nya vargar till parken, men jag hoppas att de får ordning på sina stängsel innan dess. Jag hoppas i allafall att jag får möjlighet att åka dit och låta mina barn få se djur som vargen, eftersom det trots allt ger barnen en chans att själva bilda sig en uppfattning om djuren som det finns så många historier om.

Huggorm
CITAT (linalina @ 10-01-2010, 21:42) *
Jag hoppas i allafall att jag får möjlighet att åka dit och låta mina barn få se djur som vargen, eftersom det trots allt ger barnen en chans att själva bilda sig en uppfattning om djuren som det finns så många historier om.

Det ger väll inte så mycket uppfattning att se dom i en bur? Då kan man lika gärna se dom på TV. Ta med barnen till någon fårbonde i Värmand i stället, och låt dom få en uppfattning om hur vilda vargar i naturen är
ängsvädd
Det verkar ju vansinnigt att ha ett djur som vargen i fångenskap - vad ska hända med alla valparna som föds, flocken växer ju hela tiden och när det sker i naturen så vandrar vissa individer bort från flocken och skapar egna flockar. Det verkar som kvalificerat djurplågeri att ha ett sådant djur i fångenskap, som har behov av att vandra iväg för att bilda en egen flock sad.gif
linalina
CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 21:54) *
Det ger väll inte så mycket uppfattning att se dom i en bur? Då kan man lika gärna se dom på TV. Ta med barnen till någon fårbonde i Värmand i stället, och låt dom få en uppfattning om hur vilda vargar i naturen är

Det är väl ändå inte så att de sitter i en bur! De har ett hägn. Jag är fullt medveten om att inte alla människor har positiva upplevelser av varg och jag har full förståelse för att man blir tvär när ens djur blir drabbade. Den tonen som du använder i ditt svar känns bara onödig.
Jag tycker fortfarande att mina barn själva ska kunna ta ställning till djur och djurparkerna bidrar faktiskt till att öka förståelse för djuren. TV kan inte ersätta detta även om det också är en viktig kanal.
herkules
CITAT (Huggorm @ 10-01-2010, 21:54) *

min släkt har djur i värmland, de har aldrig sett tillstymmelse till varg.
men annars så skulle ett besök hos exvis en fårbonde med riktiga stängsel och vargskrämmarhundar vara en upplevelse, det är häftigt att se dessa hundar tillsammans med sin fårflock!

CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2010, 21:16) *
Hoppas bara att inte Djurens befrielsefront eller någon annan suspekt sammanslutning hjälpt till.

ja där kom det! satt bara och väntade på någon slags konspirationsteori/undran ang suspekta djurrättaktivister från dig!
vitavargen
CITAT (linalina @ 10-01-2010, 21:42) *
...
Skulle det vara så att de handlat felaktigt så får man väl ändå utgå från att de handlat på det sätt som de trott varit sista utvägen när de stod mitt uppe i det hela.
...

Jag kan hålla med dig att personalen inte kan tas som ensamma ansvariga för det som hände.

Brist på information och senkomliga sådana har lett till att det är de meningarna som kommer ut till tidningar som man utgår ifrån(jag har gjort sånt ialla fall).

Ingen har haft tillförlitlig information. Alla som skriver här påstår saker och ting(det roliga är att djurhatarna anklagar oss för brist på kunskaper).
*Stintan*
CITAT (vitavargen @ 10-01-2010, 23:00) *
Jag kan hålla med dig att personalen inte kan tas som ensamma ansvariga för det som hände.

Brist på information och senkomliga sådana har lett till att det är de meningarna som kommer ut till tidningar som man utgår ifrån(jag har gjort sånt ialla fall).

Ingen har haft tillförlitlig information. Alla som skriver här påstår saker och ting(det roliga är att djurhatarna anklagar oss för brist på kunskaper).

Jag har inte sett en enda inlägg från någon djurhatare i tråden.
herkules
CITAT (Aqvakul @ 10-01-2010, 21:09) *
Du påstår att panik uppstår bland personalen - Myosotis svarar "trams".
Hon har helt rätt. Du har inget stöd för att personalen skulle drabbats av panik!

det stod så i tidningarna tidigare idag - det utbröt panik bland personalen. inget konstigt med det, skulle det gå åt helvete för mig på jobbet skulle jag nog också få panik, 3 patienter går bärsärk samtidigt, då blir det jobbigt ett tag wink.gif

så det är nog ingen som har rätt, vi var inte där utan har endast tidningarna att förlita oss på, vi har faktiskt inte en aning om vad som hände.
jag tycker också att det är skumt att de måste samla ihop sig för att gå ut med information.
Anders Kristoffersson
Baserat på den information jag själv inhämtat via tv samt tidning så anser jag att det, tyvärr, funnits mycket goda anledningar till att personalen agerade som de gjorde.

1. Vargarna gick "bärsärk" och hann ta livet av flertalet djur inne i parken. Med andra ord var hela parkens fortlevnad hotad, åtgärd var tvungen att vidtas annars skulle man bli tvungen att lägga om affärsidén "zoo" till "exotiska korvar och köttstycken säljes till högstbjudande".

2. Vargarna höll avstånd till personalen, förmodligen då de inte är korkade och förstod att det de pysslade med inte uppskattades. I kombination med den starka vind som rådde och det stora avståndet så kunde inte bedövningsgevär användas. Avstånd på över 50 meter tillsammans med kraftig blåst och mål som rör på sig är mycket svåra skott att ta med ett gevär som skjuter pilar. För att inte tala om att man inte kan skjuta hursomhelst på ett zoo fullt av människor när man inte har den blekaste aning om vart vinden för projektilerna man skjuter, det tar tid att utrymma ett zoo och innan det är tömt så kan man inte ta några risker.

3. De två vargarna som rymde först hade förmodligen stötts ut ur flocken eller på eget initiativ lämnat. Rent biologisk/psykiskt så innebär det att de inte har något att hämta i flocken längre. Så fungerar vargar då det är en livsnödvändig funktion för att bilda nya flockar, vilket är en livsnödvändig funktion för artens överlevnad. Med andra ord kan de inte infångas och slängas tillbaka hursomhelst (vilket personalen iofs gjorde ändå vid första rymningen, om jag har förstått det hela rätt).

4. När alfa-honan sticker, då följer alla andra efter och eftersom man inte lyckades fånga in henne så innebär det att hela flocken följer efter henne. När man sedan tvingas skjuta denne för att skydda de andra djuren i parken (som är lika viktiga i alla avseenden) så har man kort och gott sabbat hela flocken. Vad som kommer därefter är en maktkamp som oftast leder till att flocken splittras åt olika håll. Summan av kardemumman blir att man inte längre kan ha djuren i samma hägn.

5. Att släppa ut vargarna i det fria vore fullständigt livsfarligt, dels för att samtliga vargangrepp på människor i sveriges dokumenterade historia skett från frisläppt tamvarg, men också dels för att vargarna inte är anpassade för ett liv i det fria och därmed skulle riskera svält och onödigt lidande, eller mer troligt, vandra in i tätbebyggt område och tvingas avlivas.

Jag är inte på något sätt fientligt inställd till varg, som är ett vackert och ståtligt djur, men personalens ingripande var både rådigt och rätt. Speciellt med tanke på den press och stress de måste ha känt när det hände, tillsammans med den rädsla och skräck över att se sina andra djur dö och frukta fler dödsfall.

En lång serie av olycksaliga händelser ledde snabbt fram till att ett tråkigt beslut var tvunget att fattas, tyvärr blir det så ibland.
gunvor
http://www.skanesdjurpark.se/info/varg.shtml

info på hemsidan
vitavargen
Ett citat(av Jonas Wahlström) ur en artikel i Aftonbladet i denna länk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404543.ab
Där säger Wahlström:

Min gissning är att man tog ett snabbt beslut innan de tog sig ut och skapade panik i Skåne. Vargskräcken är djupt rotad i Sverige. Det är väldigt synd att det här hände.

Det snabba beslutet som Wahlström säger är samma sak som kallades för att personalen var panikslagna.
Aqvakul
CITAT (vitavargen @ 11-01-2010, 07:33) *
Ett citat(av Jonas Wahlström) ur en artikel i Aftonbladet i denna länk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6404543.ab
Där säger Wahlström:

Min gissning är att man tog ett snabbt beslut innan de tog sig ut och skapade panik i Skåne. Vargskräcken är djupt rotad i Sverige. Det är väldigt synd att det här hände.
Det snabba beslutet som Wahlström säger är samma sak som kallades för att personalen var panikslagna.

Du har nog missförstått inlägget.

Man säger ju bara att personalen tog ett snabbt beslut för att förhindra att det skulle uppstå panik bland befolkningen i Skåne....

Här sägs inget om att personalen drabbades av panik...

edit skrivfel
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 10-01-2010, 22:28) *
ja där kom det! satt bara och väntade på någon slags konspirationsteori/undran ang suspekta djurrättaktivister från dig!

Roligt att kunna uppfylla dina önskningar, förstår att att själv har haft dom tankarna. laugh.gif

Edit: Vad Jonas Wahlström uttalar sig om i sin skyddade verkstad långt från händelsernas centrum är inte mycket att orda om.
herkules
efter vad som står på skånes djurparks hemsida så gick det alltså rätt och riktigt till, det kan ju fortfarande bara de som var med veta något om.
panik blev det, inget snack om den saken.
enligt hemsidan så blir det också panik och oro i flocken när alfadjuren försvinner, det var väl det som räknades ut då alfaparet med valpar dödades i gävleborg sad.gif
Freyas

http://www.nyheter24.se/nyheter/inrikes/26...jal-tolv-vargar

Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.
*Stintan*
CITAT (Freyas @ 11-01-2010, 09:10) *
Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.

Läs på och ta reda på fakta innan du dömer!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon