CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 16:00)

Lite avundsjuk på dig i Taxinge som har tillgång till hö. Själv bor vi lite i utkanten av Stockholm med Playa de la Mälaren nära intill men vi har inte den möjligheten. Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred men förmodligen är rådjur som alla andra varelser ganska bekväma av sig ju närmare storstaden man kommer. Här där jag bor är rådjuren hur fräcka som helst.
Tillgång till hö blev det när maken ringde en "bonde" som har hästar, getter, kaniner. Där fanns lite hö som vi fick köpa. Kanske kan du ringa nån också? Svaret kan inte bli mer än "nej"
I år är första gången jag tiggt frukt & grönsaker från ICA......jag har fått en del påsar med sallad, kryddväxter, gurka, tomat, äpplen. Inga jättemängder. Det är därför jag skrev att rådjuren bara får så de klarar att hålla sig på benen. Jag tänker nog inte börja köpa mat åt dem i nån större skala.....
Men som sagt, härute i skogen där vi bor, är de hyfsat skygga numera hela snöfria året.
På vintern däremot är de ända uppe på altanen och på kökstrappan.
De trampar ner & bryter av vinterfrusna grenar på mina rosor och andra växter. De äter rhododendronknopparna t ex - det gillar jag inte!
Men tulpanerna får jag ha kvar!