Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rådjur och fågelbord
          PeterDeleter
          Inlägg 15-01-2010, 15:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Skum rubrik va?

Men saken är den att jag för några veckor sen såg en stilig råbock mumsa i sig vad fågelborden hade att erbjuda. Inte var han blyg heller utan vi kunde vara några meter ifrån medan han smörjde kråset. Var jättekul att se och kändes lite speciellt.

Men nu trots jag flyttat fågelborden lite mera svåråtkomligt är det rena motorvägen på tomten med rådjur som vill ha fågelkäk. Dessutom har dom hittat en teknik så dom "buffar" på fågelborden så att alla fröer ramlar ner på backen som dom sedan dammsuger från fröer. Blir dels synd om småfåglarna som blir utan mat samt hiskeligt dyrt utfodra rådjur på det här sättet.

Har idag köpt äpplen för att se om rådjuren föredrar det istället. Lär väl sluta med att man köper ensilage för världens alla pengar då jag värnar om alla djur. Kanske investera i en bössa och göra rådjursadel istället? he-he

Och börjar man mata rådjuren så lär man väl knappast ha en enda tulpan eller andra växter på tomten i vår. Men någon mer som varit med om detta? Lite kul är det ju också iofs.

Redigerat av PeterDeleter: 15-01-2010, 15:04

Citera
          dahla
          Inlägg 15-01-2010, 15:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Om du bor i ett samhälle så ska du inte mata rådjuren... om du bor på landet ska du försöka hjälpa rådjuren utanför din tomt. Fröautomater som man hänger i träd där rådjuren inte når funkar ju bra annars.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-01-2010, 15:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

En vinter för några år sedan lånade rådjur lite äpplen av koltrastarna. Jag tror kanske att det bara var ett rådjur, och det har aldrig hänt igen. Jag bor mitt i skogen och har alltid fått ha mina tulpaner i fred för rådjuren, det enda de äter är lite murgröna på vintern. Jag förstår inte varför det är så olika.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 15-01-2010, 15:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Jag har varit med om liknande.
          Vi matar rådjuren när det är svår vinter för dem - som nu.
          De får hö + att jag tigger frukt & grönsaker från lokala mataffären..... smile.gif
          De får inga jättemängder men tillräckligt för att hålla sig på benen.
          På våren försvinner de!
          Vi ser knappt ett rådjur på hela snöfria året. Tulpanerna får vara kvar.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 15-01-2010, 15:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Rådjuren har det svårt nu och de lär sig var de kan hitta mat. Vi har t o m haft rådjur på trappan, tydligen har de förstått är maten kommer den vägen.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 15-01-2010, 16:00
          Länk hit: #6

Medlem

Oki

Jag har flera fröautomater av olika slag som hänger i träden. Dessa tar inte rådjuren, tack och lov. Har mestadels olika jordnötter i för alla hackspettar vi har här (jättekul se hackspettarna tar hit sina ungar när ungarna blivit flygfärdiga och matar dom).

Lite avundsjuk på dig i Taxinge som har tillgång till hö. Själv bor vi lite i utkanten av Stockholm med Playa de la Mälaren nära intill men vi har inte den möjligheten. Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred men förmodligen är rådjur som alla andra varelser ganska bekväma av sig ju närmare storstaden man kommer. Här där jag bor är rådjuren hur fräcka som helst.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-01-2010, 16:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 16:00) *
          Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred...

Jag hade en teori om att de hittar så varierande mat i skogen här att de inte har något behov av att gå in och låna tulpaner, medan det i villaområden inte finns samma mångfald (rådjur äter väldigt många olika växter). Men när jag skrev det i en annan tråd här någonstans visade det sig att det var någon som också bodde i skogen och vars trädgård var fullständigt invaderad av rådjur, så jag har ingen förklaring. Numera är det ju en massa vildsvinsmatningar överallt som säkert även gynnar rådjur, men före vildsvinen hade vi heller inga rådjur i trädgården. Bara älgar ibland som åt äpplen, men det var längesen nu, de har minskat väldigt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 15-01-2010, 16:24
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 16:00) *
          Lite avundsjuk på dig i Taxinge som har tillgång till hö. Själv bor vi lite i utkanten av Stockholm med Playa de la Mälaren nära intill men vi har inte den möjligheten. Och du som bor mitt i skogen blev jag lite förvånad av att du får ha dina odlingar ifred men förmodligen är rådjur som alla andra varelser ganska bekväma av sig ju närmare storstaden man kommer. Här där jag bor är rådjuren hur fräcka som helst.

Tillgång till hö blev det när maken ringde en "bonde" som har hästar, getter, kaniner. Där fanns lite hö som vi fick köpa. Kanske kan du ringa nån också? Svaret kan inte bli mer än "nej"
          I år är första gången jag tiggt frukt & grönsaker från ICA......jag har fått en del påsar med sallad, kryddväxter, gurka, tomat, äpplen. Inga jättemängder. Det är därför jag skrev att rådjuren bara får så de klarar att hålla sig på benen. Jag tänker nog inte börja köpa mat åt dem i nån större skala.....

Men som sagt, härute i skogen där vi bor, är de hyfsat skygga numera hela snöfria året.
          På vintern däremot är de ända uppe på altanen och på kökstrappan.
          De trampar ner & bryter av vinterfrusna grenar på mina rosor och andra växter. De äter rhododendronknopparna t ex - det gillar jag inte! rtfm.gif
          Men tulpanerna får jag ha kvar! yes.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 15-01-2010, 16:38
          Länk hit: #9

Gäster

Jag bor i skogen och matar rådjuren när vi får snörika vintrar.

Just nu är det väldigt svårt för dem och de äter nästan vad som helst. Jag fick ett tips här om krossad havre och det äter dom väldigt gärna. Inte särskilt dyrt heller finns på Granngården. Utöver havren får de sönderhackade äpplen, morötter och hö. Äpplen äts först...

Har en stor trädgård där de naturligtvis tuggar i sig fjolårets perenner men de skall ju ändå klippas bort så det gör inget. Känsligare växter som rhododendron, magnolior och azaleor har jag täcket med hönsnät , annars nyper dom blomknopparna.

När våren kommer och det börjar finnas mat i naturen brukar de hålla sig borta, har aldrig blivit av med en enda tulpan eller krokus.

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 15-01-2010, 20:09
          Länk hit: #10

Medlem

Myo---->
          Du har nog rätt (sorry, ditt "nick" är svårt skriva fullt ut).

Taxinge---->
          Strålande sagt. Dom är skygga egentligen. Vi människor vill ha dessa kanske som "husdjur" men det funkar ju inte. Nej, egentligen ska dom inte matas utan få vara i sin naturliga miljö (hur dom nu kan det med människans påverkan)

Gunilla--->
          Tack för tips och bra iaktagelser du gjort genom åren. Något ta i beaktande.

Idag finns det i alla fall ströbröd blandat med havregryn, lite skurna potatisar, skurna äpplen samt en del annat gött på menyn för de som behagar infinna sig till bords hos oss. Ska nog ändra var webcammarna står och tittar ut på framöver.

Ta gärna en titt som jag tjatar om på damens sida där två webcams snurrar dagtid och vädret ges dygnet runt här i Playa de la Viksjö.....

Väder och webcams

PS. Hoppas få dessa snyltare, -läs rådjuren på bild (webcam) framöver.

Citera
          Bettis
          Inlägg 15-01-2010, 20:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Skulle inte vilja kalla rådjuren snyltar dom försöker bara att överleva precis som fåglarna och alla andra djur nu när det är kallt och mycket snö. Jag matar djuren för fullt och har inga problem med dem senare när snön är borta här äter rådjuren upp knopparna på de flesta växter men det får dom gärna göra för mig bara dom överlever, mina växter kommer igen senare, vill inte att djuren dör bara för att jag ska ha fina blommor/växter, man kan köpa en bal hö på granngården kostar inte så mycket och lägga den en bit från huset så har dom att mumsa på en stund, usch ja dom stackarna lider nu.

--------------------

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 15-01-2010, 20:42
          Länk hit: #12

Medlem

Bettis---->
          Bra sagt men jag har ingen "Granngård" här. Och det jag skrev att snylta var lite på skoj.

Dessutom är det nästan sommar här just nu där jag bor. Minus 1. Underbart!

Varit utomlands två tillfällen nu under julhelgen men trots värmen i andra länder uppskattar jag den rena luften och att man kan få frysa lite. Betyder att det finns något att se fram emot.

Citera
          Bettis
          Inlägg 15-01-2010, 20:48
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 20:42) *
          Bettis---->
          Bra sagt men jag har ingen "Granngård" här. Och det jag skrev att snylta var lite på skoj.

Dessutom är det nästan sommar här just nu där jag bor. Minus 1. Underbart!

Varit utomlands två tillfällen nu under julhelgen men trots värmen i andra länder uppskattar jag den rena luften och att man kan få frysa lite. Betyder att det finns något att se fram emot.

hmmm gott med sådan värmebölja giggle.gif men finns det inga bönder eller hästägare som du kan köpa några balar av, när jag hade häst för något år sedan kostade en bal runt 50 kronor så det är billigare än solrosfrö. Tyvärr fryser dom ju inte lite utan mycket. Jag köpte massa nötter sist jag var på ICA och la ut dom till ekorrarna i skogen jag tror dom har det lite tufft också dom stackars djuren har det svårt. Här har det gått ut många varningar i radion att det är älg och rådjur ute på vägarna och går det är väl förmodligen för att det är svårt att gå i all snö och dom letar mat.

--------------------

Citera
          LasseB
          Inlägg 15-01-2010, 20:57
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Men är det så synd om djuren jag menar på riktigt.
          Är inte den här snön och kylan NATURENS eget sätt att rensa ut de svagaste.
          Jo jag matar mina fåglar men rådjuren skulle jag villja göra något förbjudet med älgen också
          så inte är jag så logisk

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 15-01-2010, 21:12
          Länk hit: #15

Medlem

Bettis---->
          Strålande skrivet och rätt.

Lasse---->
          Helt rätt! Men logiskt kan Vulcaner vara på Star Trek.... ha-ha

Men frågan var ju egentligen ifall någon sett rådjur smaska i sig fågelfrön....

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 15-01-2010, 22:21
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (PeterDeleter @ 15-01-2010, 21:12) *
          Men frågan var ju egentligen ifall någon sett rådjur smaska i sig fågelfrön....

Här äter de solrosfrön varje dag!

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 16-01-2010, 18:58
          Länk hit: #17

Medlem

Taxinge---->

Härligt höra men blir det inte väl dyrt?

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-01-2010, 19:03
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (PeterDeleter @ 16-01-2010, 18:58) *
          Taxinge---->

Härligt höra men blir det inte väl dyrt?

Jag köper inte solrösfrön till rådjuren!! biggrin.gif
          De äter det som fåglarna "tappar".....ibland ligger det som en matta av frön nedanför foderbordet när ekorren och de klumpiga koltrastarna varit där.
          Vi har ett stort foderbord för fåglar och rådjur.

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Bettis
          Inlägg 16-01-2010, 19:25
          Länk hit: #19

Medlem

Jag har en kompis i Härjedalen och där är rådjuren och äter under fågelbordet varje dag, så nog gillar dom solrosfrö också.

--------------------

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 16-01-2010, 23:47
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Angående att bo i skogen. Skogsrådjuren är mycket skyggare och här i Överböle har vi bara något enstaka besök. Älgarna är värre. Men all matning skall ske så långt från din tomt du bara kan. Lätt åtkomligt livsuppehälle skapar negativa vanor hos djuren.
          Ett år, tror att det var 68 eller 69 så kom vintern i mitten av oktober med djup snö och kyla. Av handlarn fick jag gamla äpplen som jag lade ut på ett ställe på jaktmarken. Någon vecka senare stod flera rådjur och tittade på mig när jag kom dit och jag plockade ur patronerna. Matfrid skall råda så länge det inte gäller skadevilt i större omfattning.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon