Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skator, fina kloka svarta vita!
          sqrulan
          Inlägg 21-01-2010, 21:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

blush.gif Åhhh vad jag gillar dom och i går hörde jag att dom kan låta på olika sätt, det visste jag inte! Jag hörde hur dom "pratade" som ett kurrande ljud, så sött! Vi ska vara rädda om dom för dom städar upp efter oss och tar hand om blivande illaluktande saker.
          Dom är våra asätare och medhjälpare! Ge dom gärna en silversked ibland! giggle.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 21-01-2010, 22:04
          Länk hit: #2

Gäster

Jag är väldigt förtjust i skator och kråkor, jag bor till och med i ett bostadsområde som kallas Kråkestan. smile.gif Om jag inte minns fel så finns det ett Pica Pica-sällskap?

Citera
          Anki V
          Inlägg 21-01-2010, 22:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag gillar skator och har haft glädjen av att kunna följa deras ”bobygge” på nära håll. Det var väl då jag fick upp ögonen.

Herr och fru Skata hjälptes verkligen åt att få till boet och om en kvist fvar ör tung eller besvärlig hjälptes de åt att få den på plats….imponerande samarbete.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-01-2010, 22:14
          Länk hit: #4

Medlem

bravo.gif Här har dom byggt ett bo i en tall och dom kommer alltid och visar upp sina nya barn, nu vet ju inte jag om det är samma skata eller nån ny för det har jag ingen koll på!
          Hur som helst så kollar dom in min kompost dagligen och om jag "smackar" med munnen så kommer dom=0)
          Jag gillar deras färger och den smarta attidyd som dom har, tuffa modiga fåglar!
          Då min son var liten (9år) så hittade han en död skata som han blev så ledsen över så han döpte den till Arnold och satte ett kors på hans grav med orden "Skatan Arnolds grav" så alla skator som kommer förbi här heter Arnold! giggle.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 21-01-2010, 22:18
          Länk hit: #5

Gäster

Ojdå hoppas att det inte var ett omen, min mammas sambo heter Arnold. Men han är inte direkt skat-lik som tur är! wink.gif

Säkerligen är det samma skator du ser för de håller ihop i samma par hela livet och håller sig till samma bo och i stort sett samma trädgårdar....

Citera
          zissi
          Inlägg 21-01-2010, 22:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

Utanför vårt vardagsrumsfönster (ca 7 m ifrån, bor på 2:a våningen) byggde skatorna upp ett magnifikt bo på cirka en vecka förra våren. Det var jätteintressant att se deras iver och hur skickliga bobyggare de var.
          De plockade pinnar från marken sen flög de till boet med dem och liksom "tappade" ner pinnarna på rätt ställe. Ibland var pinnarna upp till en halv meter långa. Ett häftigt tak byggde de av lite längre pinnar sen gjorde de två utgångar från sidorna.

Jag läste någonstans att det vanligtvis är hanen som samlar bomaterialet och honan som bygger boet. Sen bygger de visst gärna på det gamla boet men själva boskålen är ny varje år.

Mycket läsvärt finns det i länken nedan:
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Skata

Redigerat av zissi: 24-01-2010, 10:46

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-01-2010, 22:53
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Skator är liksom korpar väldigt intelligenta och trevliga fåglar. Tyvärr lär dom sig ofta att stjäla ägg från hönsen om man har sådana.

Jag hade en tam skata när jag var liten. Tog hand om den som unge och den blev riktigt tam. Katten lyckades överlista den till slut, men det tog lång tid. Katten var smart och gick inte närmare än att att skatan gradvis fick vänja sig.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 21-01-2010, 23:05
          Länk hit: #8

Medlem

En sorglig berättelse Huggorm men det är ju instinkt och det försvinner tydligen inte än hur mycket man jobbar för det. sad.gif
          Mina katter kommer hem med småfåglar och möss/rådisar för att utfodra mej! dunno.gif
          Hur länge lever en skata?

giggle.gif Nä meronia jag tror inte på sånt! Bara ibland!? shy.gif Men det måste bli en annan tråd!

Redigerat av sqrulan: 21-01-2010, 23:08

--------------------

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-01-2010, 04:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Skator känner igen sig själva i en spegel, så de är medvetna om sig själv som individ.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 22-01-2010, 17:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (sqrulan @ 21-01-2010, 21:56) *
          blush.gif Åhhh vad jag gillar dom och i går hörde jag att dom kan låta på olika sätt, det visste jag inte! Jag hörde hur dom "pratade" som ett kurrande ljud, så sött! Vi ska vara rädda om dom för dom städar upp efter oss och tar hand om blivande illaluktande saker.
          Dom är våra asätare och medhjälpare! Ge dom gärna en silversked ibland! giggle.gif

Skatorna är härliga fåglar. Mänskliga på nåt sätt i sitt beteende.
          Deras bon är ett konstverk, och dom låter så trevligt!
          Dessutom kanske den vackraste fågel vi har.

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 17:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Jättefina färger i fjädrarna. Dom låter dock riktigt illa utanför mitt sovrumsfönster så min morgonsömn blir/blev förstörd på helgerna... häromveckan orkade jag inte höra dom längre så jag förpassade den ena i paret till dom sällare jaktmarkerna... då tystnade den andre... jag fick dock lite dåligt samvete för att ha lämnat den ena ensam så jag sköt den också... men nu verkar det som om ett nytt par börjar bilda revir så jag får nog fälla trädet som boet finns i...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2010, 18:10
          Länk hit: #12

Gäster

Detdär var väl ändå ett utslag av någon sorts bisarr humor....inte är det väl sant?

Citera
          4:an
          Inlägg 22-01-2010, 18:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

I en hög gran på vår kolonilott finns ett skatbo...har varit där innan vi köpte stugan. Jag uppskattar verkligen skatparet som har boet där. Inbillar mig och är rätt säker på att det är samma skator som håller till i min gran....nu vill resten av familjen fälla granen eftersom den skuggar....*suckar* Är det någon som kan ge mig lite hållbara argument för att behålla skatefamiljen på vår tomt och alltså låta granen stå kvar??? Det räcker tydligen inte med att jag gillar skatorna....

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 18:18
          Länk hit: #14

Medlem

4:an, dina skator kan nog vara domsamma... dom brukar behålla ett revir ganska länge... fäller ni trädet så bygger dom ett nytt bo inom reviret om det finns ett lämpligt ställe att bygga på. Fäll trädet innan dom lägger ägg bara.

Citera
          4:an
          Inlägg 22-01-2010, 18:26
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 792
          Medlem nr: 21 046

Okej....en kompromiss alltså....det finns fler träd där de kan göra bo!!! Jag trodde att de lämnade helt och hållet då!!! Tack hade inte hjärta att fälla granen om det drabbade skatorna....hade väl fått bli en grankramare rent av!!

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-01-2010, 18:27
          Länk hit: #16

Gäster

Vi har haft samma skatpar här sedan vi flyttade hit för 11 år sedan. De byggde det första boet i en björk , nästa år byggde de nytt en meter högre upp. Därefter har de alternerat mellan björken och ett äppelträd, de reparerar det gamla boet ibland utan att bygga nytt.
          Det har hänt att ungarna kommit in i köket ibland när vi haft dörren öppen.

På hösten kör de iväg ungarna som får hitta sina egna revir....kommer det främmande skator hit så blir dom ivägköra ögonaböj!

Jag gillar våra skator - vi har ju varit grannar i 11 år!

Citera
          dahla
          Inlägg 22-01-2010, 18:42
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 22-01-2010, 18:27) *
          Vi har haft samma skatpar här sedan vi flyttade hit för 11 år sedan.

Jag gillar våra skator - vi har ju varit grannar i 11 år!

Om den ena i paret dör ersätts den av en yngre skata om den ensamma lyckas försvara reviret på egen hand... men har man kännetecken så man vet att det är samma par så är det nog så... dom är mycket bofasta.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-01-2010, 21:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

CITAT (dahla @ 22-01-2010, 18:54) *
          Jättefina färger i fjädrarna. Dom låter dock riktigt illa utanför mitt sovrumsfönster så min morgonsömn blir/blev förstörd på helgerna... häromveckan orkade jag inte höra dom längre så jag förpassade den ena i paret till dom sällare jaktmarkerna... då tystnade den andre... jag fick dock lite dåligt samvete för att ha lämnat den ena ensam så jag sköt den också... men nu verkar det som om ett nytt par börjar bilda revir så jag får nog fälla trädet som boet finns i...

Vad fan håller du på med !!!
          Sådär beter man sig väl inte. Skulle du skjuta grannens hund eller tupp om den stod och skällde med på morgonen.
          Eller min papegoja?

Och på råga så ska du fälla trädet med. Har du ingen respekt alls för andra varelser som lever.
          Det verkar inte som det iaf.

Vill du sova använd öronproppar.!

Citera
          Meriona
          Inlägg 22-01-2010, 21:53
          Länk hit: #19

Gäster

Jag håller mer Orkidetjuven: Rensa trädgården på träd och buskar så att du slipper umgås med skator. Vi andra trivs med dem och gläds åt lite extra utrymme (alltså hellre dela syre med skator än inskränkta människor)....

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2010, 21:57
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är inte mycket för kråkfåglar. Här i Lund har vi jättelika kolonier med råkor. Deras ödesmättade ljud är inget vidare att lyssna på för den som brukar vakna i vargtimmen. Kajor tycker jag personligen har ett lite elakt utesseende (barnsligt att förmänskliga fåglar - jag vet). Men just SKATOR har alltid fascinerat mig. Jag tycker de är så gracila och vackra. Särskilt kul är det med de skatungar som lite förvirrat brukar hoppa omkring på gräsmattan vid mitt fritidshus.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 21:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon