Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Någon som försökt så pionfrön?, Går det att föröka pion från frön?
          Freyas
          Inlägg 06-02-2010, 17:25
          Länk hit: #1

Gäster

Hejssan .. är det någon på odla.nu som försökt att föröka sin pion genom att ta frön och så?
          Tro ni det kan gå eller är delning det "enda" sättet? Min pion är inte särskilt gammal än och pioner gillar ju inte att flyttas så jag anser att dert är för tidigt för att dela plantan. Därför samlade jag lite från förra sommaren. Jag har förvarat fröna i kylskåpet över vintern och nu har jag planterat dem i såjord/planteringsjord. Vad tror ni? Är det förgäves?

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  2junipion.jpg ( 18.15k ) Antal nedladdningar: 60

Citera
          GudrunS
          Inlägg 06-02-2010, 17:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 19 984

Rosenpion självsår sig rikligt på egen hand. Jag har sått andra pionfrön och det funkar men det går inte fort. Första året blev det bara en liten rot med en tråd. Andra året blev det även ett blad. Förra sommaren planterade jag ut dem och i nu väntar jag med spänning på fortsättningen.

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 06-02-2010, 18:20
          Länk hit: #3

Gäster

Det är roligt att så pioner, men som sagt, fort går det inte. Pionfröet utvecklar en rot under den första varma perioden efter det att fröet hamnat i jord. Förutsatt att denna period är tillräckligt lång, 2-4 månader. När roten är utvecklad händer inget mer förrän det har gått en "vinter" sen utvecklas det första bladet. Dina frön kommer alltså att utveckla en rot under sommaren som kommer nu, och ett blad nästa sommar. Nästa gång du tar fröer från din pion så så dem på en gång, har man tur (har hänt mig med mina rosenpiofröer) hinner de utveckla en rot under sensommar-höst och man får ett blad redan nästa vår. Det finns ett alternativ med att så i vitmossa i en plastburk och ha sådden varmt inne tills roten vuxit ut, och sedan ställa in dem i kylskåpet 3 månader. När de sen tas fram kan man börja hoppas på ett blad. Men det förutsätter att man kan börja under hösten, annars kommer man i otakt med de riktiga årstiderna.
          Sen får man komma ihåg att det inte är alldeles säker att avkomman blir som "mamma". Är det en ren art så blir det förmodligen rätt, men är det en namnsort så kan nya anlag visa sig i frösådderna, på gott och ont. Men som sagt, roligt är det tummenupp.gif

Redigerat av Eva 33c: 06-02-2010, 18:21

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 07-02-2010, 09:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Jag hittade i höstas denna tråd på Trädgårdsriket om bl a rosenpion: http://www.tradgardsriket.se/forumsriket/v...p?f=7&t=776

Jag är i full gång med att testa både att så i jord och testa varianten med vitmossan. Ännu har jag inget resultat på någon av metoderna men jag håller tummarna och kan meddela om jag lyckas.

Pioner vill man ju gärna ha fler av och jag fick en massa fina färska fröer av an granne på två olika rosa rosenpioner. smile.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          Freyas
          Inlägg 10-02-2010, 06:51
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Eva 33c @ 06-02-2010, 18:20) *
          Det är roligt att så pioner, men som sagt, fort går det inte. (...) Men som sagt, roligt är det tummenupp.gif

Ett stort tack Eva 33c, GudrunS och DykUnderYtan! Det var fint att få reda på så mycket om hur fröna utvecklas. Hade jag inte vetat att jag måste ha så mycket tålamod, hade jag nog slängt pyttorna när inget händer! Så tusen tack! Nu vet jag att vänta lungt och tålmodigt.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 10-02-2010, 08:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag tackar också för information. Pionfrön är ju lätt att få tag i - men de ska ju vara färska när man sår dem så det gäller att vara på plats. Ska bli roligt att pröva.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 13-02-2010, 23:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag sådde pionfrön sent i höstas, enligt Anki V's rek.

För ca en månad sedan såg jag groddar och jag SKULLE ju ta hand om dom..., men jag har alldeles glömt bort dom där dom ligger i sin plastpåse med vitmossa...

Tack för påminnelsen, måste nog plantera dom imorgon... blush.gif

Jag vet inte själv hur jag ska gå vidare men vi kanske kan hjälpa varandra...?

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 14-02-2010, 00:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Om du vill kan du kolla hur jag har gjort
          http://www.helens-tradgard.se/sida2.html
          sök under bokstaven P

Redigerat av Helen i Piteå Zon 5: 14-02-2010, 00:11

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          multum
          Inlägg 03-05-2011, 20:56
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 26 991

Hej!
          Jag har använt "naturmetoden" d v s stoppat ner frö i kruka med jord (ofta samma jord som finns i min trädgård) låtit krukorna stå ute - i skugga - ev i lerkruka som jag gräver ner. Lerkrukan drar till sig fukt när den är nergrävd. Det är ingen 100 % metod men enkel, och kul är det när man plötsligt upptäcker en liten planta. Släng inte jorden för tidigt bara, det kan ta flera år innan plantan visar sig, men motsatsen har hänt, sådde blandade hybridfrön från Botaniska i Gbg i januari och redan på hösten fanns det tre plantor. De har stått i sina krukor ovan jord hela vintern - och vi hade 20 minus, men de växer och frodas.
          Lycka till!
          Vivika
          ps alla metoder är bra utom de dåliga ds flirting.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 19:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon