|
|
  |
2010 års Gladtråd, smått som stort, som gjort dig glad |
|
|
|
18-02-2010, 05:09
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag är glad, väldigt glad. Äntligen har jag börjat fatta att det verkligen är sant. Försäkringskassan har beviljat mig " utanförskap" retroaktivt och tillsvidare. Nu slipper jag grubbla över hur jag ska klara mig ekonomiskt.  Eftersom FK hade slarvat med mitt ärende, blev jag erbjuden ett möte med en av FK:s 'utredningsläkare'. Han kunde snabbt konstatera, att jag inte klarade av att utföra något på arbetsmarknaden förekommande arbete. Intygen från mina olika läkare, bl a reumatolog, dög inte. Där framkom ju bara hur sjuk jag var. Det läkarna ännu inte förstått, är att de måste göra en bedömning av hur sjukdomen hindrar oss sjuka från att arbeta. Det räcker inte att intyga graden av nedsatt rörelseförmåga, värk och ev sömnsvårigheter. Det måste också ställas i relation till alla på marknaden förekommande arbeten. Minst sagt svårt för en läkare att göra. Det ingår ju inte i deras utbildning egentligen. Men, jag är glad, jätteglad! Om inte kroppens tillstånd hindrade det, skulle jag hoppa över små hus.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
18-02-2010, 07:17
|

Moderator
Antal inlägg: 21 592
Medlem nr: 27 097

|
Härligt Red Top!! Vilken underbar känsla att FK ger retroaktivt till dig!! Hoppas att fler får samma besked snart!!
|
|
|
|
|
18-02-2010, 10:00
|

Medlem
Antal inlägg: 293
Medlem nr: 27 477

|
Redtop - Så skönt att höra att något faktiskt funkar... även om det kanske är i senaste laget! Jättegrattis och njut av glädjen..! Se till att fira! Jag blir glad av min man varje dag. Jag är så tacksam att jag har förmånen att leva med någon som honom. Han är vänlig... i alla situationer... De vänliga är ett utrotningshotat släkte...
--------------------
zon 5 (4) mellersta Dalarna
|
|
|
|
|
18-02-2010, 10:16
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 05:09)  Jag är glad, väldigt glad. Äntligen har jag börjat fatta att det verkligen är sant. Försäkringskassan har beviljat mig " utanförskap" retroaktivt och tillsvidare. Nu slipper jag grubbla över hur jag ska klara mig ekonomiskt.  Eftersom FK hade slarvat med mitt ärende, blev jag erbjuden ett möte med en av FK:s 'utredningsläkare'. Han kunde snabbt konstatera, att jag inte klarade av att utföra något på arbetsmarknaden förekommande arbete. Intygen från mina olika läkare, bl a reumatolog, dög inte. Där framkom ju bara hur sjuk jag var. Det läkarna ännu inte förstått, är att de måste göra en bedömning av hur sjukdomen hindrar oss sjuka från att arbeta. Det räcker inte att intyga graden av nedsatt rörelseförmåga, värk och ev sömnsvårigheter. Det måste också ställas i relation till alla på marknaden förekommande arbeten. Minst sagt svårt för en läkare att göra. Det ingår ju inte i deras utbildning egentligen. Men, jag är glad, jätteglad! Om inte kroppens tillstånd hindrade det, skulle jag hoppa över små hus.  Härligt! Jättegrattis!
|
|
|
|
|
18-02-2010, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Gratulerar Red Top! Gott att höra!
Och Simplicity - så fint du skrev om din man!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
18-02-2010, 10:59
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Härligt! Jag vet ju själv hur jobbigt det är med all oro under väntan. Det tar ett tag innan man verkligen kan fatta...  torvan
|
|
|
|
|
18-02-2010, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Så härligt, Red Top! Personligen försöker jag påminna mig så ofta jag kan, hur lyckligt lottad jag är. Jag är frisk, har en helt underbar fru, två barn som mår bra och försörjer sig själva och ett fantastiskt barnbarn. Jag trivs både med mitt jobb och mitt boende. Ändå så klagar jag lite ibland.. men så är väl livet...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
18-02-2010, 12:33
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Skönt att hör att ett möte med FK kan skingra oron för framtiden. Men ärligt talat förstår jag inte hur regelverket är utformat idag. Det självklara, att få ersättning tillsvidare för att sedan omprövas då o då finns ju tack o lov kvar. Trodde i min okunskap att den möjligheten var i stort sett borta.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
18-02-2010, 12:46
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Jag blir så glad bara av att läsa ditt inlägg Red Top. Jag vet vad det vill säga att kämpa mot överheten. Så skönt - nu kan du andas ut.
|
|
|
|
|
18-02-2010, 16:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
Grattis!
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
18-02-2010, 16:38
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Verkligen grattis. Hoppas du inte hör till undantagen, utan att flera kan få bra besked.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
18-02-2010, 20:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
CITAT (Aqvakul @ 18-02-2010, 12:14)  Personligen försöker jag påminna mig så ofta jag kan, hur lyckligt lottad jag är. Jag är frisk, har en helt underbar fru, två barn som mår bra och försörjer sig själva och ett fantastiskt barnbarn. Jag trivs både med mitt jobb och mitt boende. Ändå så klagar jag lite ibland.. men så är väl livet...  Det är fina ord, så ska man tänka och säga emallanåt - och då får man också klaga litegrann.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
18-02-2010, 20:23
|
Medlem

|
CITAT (Eva i Höga @ 18-02-2010, 20:20)   Det är fina ord, så ska man tänka och säga emallanåt - och då får man också klaga litegrann. Visst får man klaga, även om man på det stora hela har det gott i livet.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
18-02-2010, 20:31
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 12:33)  Skönt att hör att ett möte med FK kan skingra oron för framtiden. Men ärligt talat förstår jag inte hur regelverket är utformat idag. Det självklara, att få ersättning tillsvidare för att sedan omprövas då o då finns ju tack o lov kvar. Trodde i min okunskap att den möjligheten var i stort sett borta. Vilket menar du?? Folk som till och med FK bedömer som sjuka blir ju utförsäkrade?? PMa eller skriv i Försäkrinskassetråden då denna inte handlar om sånt.
|
|
|
|
|
18-02-2010, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Anma @ 18-02-2010, 20:31)  Vilket menar du?? Folk som till och med FK bedömer som sjuka blir ju utförsäkrade?? PMa eller skriv i Försäkrinskassetråden då denna inte handlar om sånt. Ursäkta, jag trodde tråden handlade om försäkringskassan och dess bedömning, som i detta fallet var positivt. Och det är väl positivt? Såna besked borde FK kunna ge fler människor. Vilka trådar jag skriver i kan jag väl få bestämma själv. I sann demokratisk anda. Inga pekpinnar tack.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
18-02-2010, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (gnon49 @ 18-02-2010, 20:48)  Ursäkta, jag trodde tråden handlade om försäkringskassan och dess bedömning, som i detta fallet var positivt. Och det är väl positivt? Såna besked borde FK kunna ge fler människor. Vilka trådar jag skriver i kan jag väl få bestämma själv. I sann demokratisk anda. Inga pekpinnar tack. Ursäkta själv det var ingen pekpinne. kan du svara på min fråga? Då folk i min närhet blivit utförsäkrade som du redan läst i min tråd om det vill jag ju så klart veta hur jag kan hjälpa dem. Och du får skriva precis vad du vill men jag ville inte förstöra en tråd om glädje med mina funderingar.
|
|
|
|
|
18-02-2010, 22:21
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Tack alla ni som gläds med mig. Tanken med tråden var att vi delger varandra glädjeämnen här i livet. Smått som stort. Sådant som Simplicity och Aqua skrivit om t ex. Att mitt eget inlägg handlade om just försäkringskassan berodde ju på min stora glädje över att äntligen få andas ut. Nu när det stora gråa molnet är borta, kan jag fortsätta att uppleva alla de små glädjeämnen, som livet bjuder på. Som t ex min fantastiska man, som står ut med mig, trots att jag ibland kan vara ganska lättretlig och grining på grund av all värk. Han har en fantastisk förmåga att få mig att skratta i eländet.  Stor kram till er alla!
Redigerat av Red Top: 18-02-2010, 22:22
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
18-02-2010, 22:23
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 18-02-2010, 21:37)  Ursäkta själv det var ingen pekpinne. kan du svara på min fråga? Då folk i min närhet blivit utförsäkrade som du redan läst i min tråd om det vill jag ju så klart veta hur jag kan hjälpa dem. Och du får skriva precis vad du vill men jag ville inte förstöra en tråd om glädje med mina funderingar. Överklaga beslutet till FK först och sedan till länsrätten om inte FK ändrar sitt beslut. Tryck på, "arbetsförmåga saknas" i överklagandet. Glöm inte att "yrka på" att ändring sker.
--------------------
|
|
|
|
Hej igen
|
18-02-2010, 22:31
|
Gäster

|
CITAT (Red Top @ 18-02-2010, 22:21)  Tack alla ni som gläds med mig. Tanken med tråden var att vi delger varandra glädjeämnen här i livet. Smått som stort. Sådant som Simplicity och Aqua skrivit om t ex. Att mitt eget inlägg handlade om just försäkringskassan berodde ju på min stora glädje över att äntligen få andas ut. Nu när det stora gråa molnet är borta, kan jag fortsätta att uppleva alla de små glädjeämnen, som livet bjuder på. Som t ex min fantastiska man, som står ut med mig, trots att jag ibland kan vara ganska lättretlig och grining på grund av all värk. Han har en fantastisk förmåga att få mig att skratta i eländet.  Stor kram till er alla!  Kram tillbaka. Jag gläds varje dag åt att ha lyckan att ha make som tar hand om hem & hushåll och hjälper mig med allt jag inte klarar av själv. Imorse överraskades jag med nybakta muffins. Gläds åt barn och barnbarn .... att det går bra för dem alla och de slipper svåra sjukdomar.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|