CITAT (sparvuggla @ 25-02-2010, 11:35)

Problemet är inte svanar utan problemet är jägare!
Inte tänker dom på skada alla älgarna gör (som jägarna vill ha ännu fler av) för skogsbrukarna, bönderna eller trafiken. Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.
Varför inte gå med i skytteklubbb och skjuta på tavla? Varför sabotera djurlivet och naturen, det begriper inte jag.
Håller helt med dig! Jägarkulturen är en machokultur om något, visserligen sportfiskar jag själv men då släpper man tillbaks 90% som lever vidare. När vargjakten pågick så hörde jag en intervju med en äldre jägare som själv var kritisk mot just vargjakten(det fanns en stor opposition även bland dem)och att varför ca 3000 jägare gick man ur huse för att få skjuta en varg medan han kom ihåg på sextiotalet så skulle ett större antal grävlingar skjutas av inom ramen för skyddsjakt, de kunde knappt genomföra det för det fanns inte en jägare inom svea rike som tyckte det var värt besväret att sitta i skogen och skjuta grävling:-) Man såg bilderna på fälld varg och typ hundra jägare som skulle posera glatt men nej då det var inte jakt av glädje det var ju skyddsjakt....
Om man nu tycker det är kul att panga gå till skjutbanan och skulle man nu vilja skjuta djur och ner till skåne och skjut vildkaniner för de finns ju i miljontals!(skulle inte förvåna mig om Lund brakar ner i underjorden beroende på alla kaninhål)