Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Svanar
          sparvuggla
          Inlägg 24-02-2010, 18:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Vad tycker ni om att jägare vill nu börja skjuta bort även svanar och tranor?

http://www.sofnet.org/index.asp?lev=6541&typ=1

Citera
          Meriona
          Inlägg 24-02-2010, 22:18
          Länk hit: #2

Gäster

Säg nåt de inte vill skjuta? unsure.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 24-02-2010, 22:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tycker det är helt sjukt - fattar inte varför, är det coolt liksom och se om man prickar eller vad f-n är det frågan om?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 24-02-2010, 22:38
          Länk hit: #4

Medlem

Dom drömmer väl om att stå vid Hornborgasjön vid trandansen beväpnade till tänderna...........

Alla bryggor, plattformar och fågeltorn för åskådare blir jakttorn............

Om jägare får bestämma.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 24-02-2010, 23:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Fast det är ju inte jägarna som har beslutat det här... Det hoppas jag att ni förstår...
          Det är Naturvårdsverket som har fattat detta beslut för att så många bönder och en massa andra odlare (som lever av sin verksamhet)... har klagat så mycket till olika länsstyreler runt om i landet, främst i södra Sverige där åkrarna böljar av säd, raps samt andra odlingar.

Alla klagomål med förstörelse leder till att svenska staten får pröjsa för skador som sker och då kanske det är lättare att skjuta av vissa bestånd som blivit för stora, för att minska på skadorna...

Citera
          vitavargen
          Inlägg 24-02-2010, 23:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Nej till jakt(särskild lyxjakt).

Citera
          herkules
          Inlägg 24-02-2010, 23:43
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 24-02-2010, 23:27) *
          Fast det är ju inte jägarna som har beslutat det här... Det hoppas jag att ni förstår...
          Det är Naturvårdsverket som har fattat detta beslut för att så många bönder och en massa andra odlare (som lever av sin verksamhet)... har klagat så mycket till olika länsstyreler runt om i landet, främst i södra Sverige där åkrarna böljar av säd, raps samt andra odlingar.

Alla klagomål med förstörelse leder till att svenska staten får pröjsa för skador som sker och då kanske det är lättare att skjuta av vissa bestånd som blivit för stora, för att minska på skadorna...

ärligt så tror jag inte på dessa sk klagomål, jägarkåren har en mkt stark lobbygrupp. men det går att ta reda på vad för klagomål som har framförts och det kommer göras. inte handlar det om skadeståndspengar från staten iaf.

--------------------

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-02-2010, 00:04
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (herkules @ 24-02-2010, 23:43) *
          ärligt så tror jag inte på dessa sk klagomål, jägarkåren har en mkt stark lobbygrupp. men det går att ta reda på vad för klagomål som har framförts och det kommer göras. inte handlar det om skadeståndspengar från staten iaf.

Ja, det är bra! Gör det. Det är bra om fler kollar upp...
          Det har nämligen jag gjort på förmiddan innan jag åkte och jobbade idag... Suttit och ringt och ringt för att få reda på fakta...

http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...7&Itemid=43

F.k. Viltskadecenter jobbar på uppdrag av Naturvårdsverket.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2010, 00:07
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Det är helt enkelt så att dessa pippisar ställer till med en del oreda bla så sabbar sångsvanar häckningsplatser för andra fåglar, tranor käkar upp en hel del gröda. Probelmet att säga nej till jakt ät att de är inte utrotnngshotade(bara att åka till hornborgarsjön så bevisar man den biten:-).

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-02-2010, 00:26
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 25-02-2010, 00:04) *
          Ja, det är bra! Gör det. Det är bra om fler kollar upp...
          Det har nämligen jag gjort på förmiddan innan jag åkte och jobbade idag... Suttit och ringt och ringt för att få reda på fakta...

http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...7&Itemid=43

F.k. Viltskadecenter jobbar på uppdrag av Naturvårdsverket.

Här hittade jag en till info om hur man söker ersättning för skadad "gröda"...
          http://www.viltskadecenter.se/index.php?op...&Itemid=644

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 25-02-2010, 10:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Men ställer tranor till med så mycket problem? Jag tycker mest att de håller till vid Hornborgarsjön och blir matade med potatis och säd. Och drar till sig en mängd turister och skådare. Svanor kan nog käka upp en del höstsådd gröda och KAN vara ett problem. Inget mot Kanadagäss dock, där får man gärna bedriva jakt med kulsprutor för min del.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-02-2010, 10:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

det är mycket sånt nuförtiden tycker jag, att man inte accepterar djurliv pga sin egen verksamhets skull. kanske en tanke på djurlivet skulle underlätta och hur naturen fungerar. Det är ju trots allt en sorts kretslopp i naturen som vi bryter för vår egen skull. Hur kul skulle det vara om några hundra år utan djur? Tur man inte lever då...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2010, 11:05
          Länk hit: #13

Medlem

Först vill jag bara klargöra att jag själv inte är jägare eller är någon större fantast av den världen.

Tranor gör faktiskt en hel del skada för bönder då de inte bara äter den maten som är utlagd utan de gör en hel del räder på vanlig åkermark och de är som bekant väldigt många så för de drabbade bönderna är det inte så jättekul. Tyvärr kan jag bara tänka mig handläggningstider ang ersättning på skadad gröda och om den ens täcker full skada, hur ofta får man god ersättning av staten:-)
          Tyvärr så är en stor del av debatten förlagd till områden eller av personer som inte drabbas någonting av fåglarna och detta skapar oftast ett vi mot dom syndrom.
          Som sagt av rudan så gör tex kanadagäss en hel del skada så vad kan då inte tranor och svanar göra som anländer i Ginghis Khan skalor:-)

Citera
          herkules
          Inlägg 25-02-2010, 11:24
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (skogstroll @ 25-02-2010, 10:54) *
          det är mycket sånt nuförtiden tycker jag, att man inte accepterar djurliv pga sin egen verksamhets skull. kanske en tanke på djurlivet skulle underlätta och hur naturen fungerar. Det är ju trots allt en sorts kretslopp i naturen som vi bryter för vår egen skull. Hur kul skulle det vara om några hundra år utan djur? Tur man inte lever då...

visst är det så, allt ska ske på människans villkor.
          lägg nät på grödorna vetja! det kanske skulle kunna tänkas konstruktivt istället för att bara tänka döda döda döda jämt.
          man blir ju spyfärdig.

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2010, 11:30
          Länk hit: #15

Medlem

Där har vi lite problemet, det kostar en jäkla massa att lägga nät osv och svenska odlare har det redan tufft i konkurrenssituation. Gå och titta vad nät kostar för tio kvadrat och tänk sedan vad det skulle kosta hektarsvis plus arbete och monteringstillbehören? Men någon form av skrämmor som håller borta fåglarna så de inte käkar upp grödorna(för grödor är inte deras naturliga föda)skulle vara idealiskt.

Citera
          herkules
          Inlägg 25-02-2010, 11:32
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (theseraphim @ 25-02-2010, 11:30) *
          Där har vi lite problemet, det kostar en jäkla massa att lägga nät osv och svenska odlare har det redan tufft i konkurrenssituation. Gå och titta vad nät kostar för tio kvadrat och tänk sedan vad det skulle kosta hektarsvis plus arbete och monteringstillbehören? Men någon form av skrämmor som håller borta fåglarna så de inte käkar upp grödorna(för grödor är inte deras naturliga föda)skulle vara idealiskt.

jaaa! skrämmor, vad bra, perfekt ju! bättre än att döda fåglar! bravo.gif

--------------------

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2010, 11:35
          Länk hit: #17

Medlem

Skrämmor vore mest ekonomiskt och fåglar brukar ju vara relativt lätta att skrämma, man gör ju det på tex flygplatser med ultraljud, knallskott och dylikt. Borde ju inte vara alltför svårt att konstruera något sådant.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 25-02-2010, 11:35
          Länk hit: #18

Medlem

Problemet är inte svanar utan problemet är jägare!

Inte tänker dom på skada alla älgarna gör (som jägarna vill ha ännu fler av) för skogsbrukarna, bönderna eller trafiken. Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Varför inte gå med i skytteklubbb och skjuta på tavla? Varför sabotera djurlivet och naturen, det begriper inte jag.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 25-02-2010, 11:44
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 25-02-2010, 11:35) *

Inte tänker dom på skada alla älgarna gör (som jägarna vill ha ännu fler av) för skogsbrukarna, bönderna eller trafiken. Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Varför inte gå med i skytteklubbb och skjuta på tavla? Varför sabotera djurlivet och naturen, det begriper inte jag.

Håller helt med dig! Jägarkulturen är en machokultur om något, visserligen sportfiskar jag själv men då släpper man tillbaks 90% som lever vidare. När vargjakten pågick så hörde jag en intervju med en äldre jägare som själv var kritisk mot just vargjakten(det fanns en stor opposition även bland dem)och att varför ca 3000 jägare gick man ur huse för att få skjuta en varg medan han kom ihåg på sextiotalet så skulle ett större antal grävlingar skjutas av inom ramen för skyddsjakt, de kunde knappt genomföra det för det fanns inte en jägare inom svea rike som tyckte det var värt besväret att sitta i skogen och skjuta grävling:-) Man såg bilderna på fälld varg och typ hundra jägare som skulle posera glatt men nej då det var inte jakt av glädje det var ju skyddsjakt....
          Om man nu tycker det är kul att panga gå till skjutbanan och skulle man nu vilja skjuta djur och ner till skåne och skjut vildkaniner för de finns ju i miljontals!(skulle inte förvåna mig om Lund brakar ner i underjorden beroende på alla kaninhål)

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-02-2010, 11:47
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 25-02-2010, 11:35) *

Nej, jägarna vill bara skjuta på allt levande i naturen och få ännu fler tillfällen att göra det.

Jag måste bara få fråga: Exakt vilka jägare är det du pratar om...?

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-08-2025, 00:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon