Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > STV2 - Dokumentär om vargen, Vargens väg från fridlyst
          herkules
          Inlägg 03-03-2010, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

till fredlös.

En dokumentär om den historiska jakten på varg i Sverige i januari 2010. Vargen var för inte länge sedan fridlyst, nu jagades den av 10 000-tals jägare. Hur blev det så? Vi träffar förespråkare för vargjakten och motståndare till den. Även i SVT1 5/3, SVT2 6/3 och SVT24 6/3

Torsdag 4/3 SVT 2 kl:20.00

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          vitavargen
          Inlägg 03-03-2010, 18:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Tack för info.

Den tiden har jag bokat. smile.gif

Hoppas att de intervjuar vampyren också.

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-03-2010, 20:11
          Länk hit: #3

Gäster

Jag får väl försöka pricka in nån av repriserna, om de nu inte går på dagtid förstås.

Vilken vampyr? unsure.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-03-2010, 19:07
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är ju nu om en knapp timme

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-03-2010, 21:26
          Länk hit: #5

Gäster

Det är ett jäkla sätt att sända ett intressant program samtidigt som antikrundan! sad.gif
          Men på lördag gick det i repris på se-bar tid, påminn mig gärna!

Citera
          herkules
          Inlägg 04-03-2010, 21:32
          Länk hit: #6

Medlem

det var bara hemskt att se de totalt sönderskjutna vargarna och höra de urusla argumenten för att få döda dem.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-03-2010, 21:39
          Länk hit: #7

Gäster

Jaha då ska jag inte titta då. Arg är jag redan, jag behöver inte se massakern. mad.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 04-03-2010, 22:14
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Meriona @ 04-03-2010, 21:39) *
          Jaha då ska jag inte titta då. Arg är jag redan, jag behöver inte se massakern. mad.gif

jag vet inte, jag blev irriterad från start - det var "roligt" att det blev vargjakt.
          jag förstår nu hur hatet gentemot vargen har grott i generationer.
          helt sjukt är det.

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 04-03-2010, 22:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

September 2010 slängs carlgrenstänkandet i historiens papperskorg, minst för att hedra alla massakerade vargar.

Citera
          Freyas
          Inlägg 05-03-2010, 06:12
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (herkules @ 04-03-2010, 22:14) *
          jag vet inte, jag blev irriterad från start - det var "roligt" att det blev vargjakt.
          jag förstår nu hur hatet gentemot vargen har grott i generationer.
          helt sjukt är det.

Jag missade programmet avsiktligt - jag är helt enkelt trött på att lyssna på idiotin och
          trött på att se bilder av sönderskjutna vargar.

Det är "sjukt" det där med dödandet som nöje! Med risk för att låta tjatig säger jag det igen att
          jag blir allt mer övertygad om att dessa jägare som dödar av nöje tycks finna sin ultimata känsla av
          makt och manlighet genom att ta bössan i handen och beröva en levande varelse livet. Dessa jägare
          leker både gud och Rambo.

Vargslakten, inklusive miljöministerns uttalanden om den, blev en skamfläck för Sverige - en sorglig nattsvart dag.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-03-2010, 06:41
          Länk hit: #11

Moderator

Hon som var getabonde i Dalarna, minns inte vad hon hette, men hon hade en del kloka åsikter. Det kändes som dom plockade in henne för att få lite jämvikt. Men jag saknade att dom inte hade med mer om de riktigt fanatiska vargförespråkarna som mordhotar jägare och liknande. Dom är också en baksida av den här frågan.

Citera
          herkules
          Inlägg 05-03-2010, 08:32
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Huggorm @ 05-03-2010, 06:41) *
          Hon som var getabonde i Dalarna, minns inte vad hon hette, men hon hade en del kloka åsikter. Det kändes som dom plockade in henne för att få lite jämvikt. Men jag saknade att dom inte hade med mer om de riktigt fanatiska vargförespråkarna som mordhotar jägare och liknande. Dom är också en baksida av den här frågan.

jag kan tycka att de som dödshotat jägare och de som dödshotat vargförespråkare inte har i tv att göra.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-03-2010, 08:36
          Länk hit: #13

Moderator

CITAT (herkules @ 05-03-2010, 08:32) *
          jag kan tycka att de som dödshotat jägare och de som dödshotat vargförespråkare inte har i tv att göra.

Icke desto mindre är de en del av vargfrågan, och ingen obetydlig del

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 08:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

duh.gif När blev vi människor "JESUS/GUD" ska vi bestämma över alla djur på denna jord? Vem sat....n har bestämt att vi ska skjuta vargar och lodjur? Har dom gjort oss illa? Jag är inte rädd för de vackra djur som vi har i vår skog, är jag så DUM att jag utsätter mej för livsfara så får jag faan skylla på mej själv. Jag bor i norrland och det enda som jag inte gillar är mygg o knott!
          Men ska dom dö för MIN skull????? Dom fina djuren alltså, mygg o knott dödar jag lätt tyvärr! g.gif

Redigerat av sqrulan: 05-03-2010, 08:59

--------------------

Citera
          herkules
          Inlägg 05-03-2010, 09:03
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 08:55) *
          duh.gif När blev vi människor "JESUS/GUD" ska vi bestämma över alla djur på denna jord? Vem sat....n har bestämt att vi ska skjuta vargar och lodjur? Har dom gjort oss illa? Jag är inte rädd för de vackra djur som vi har i vår skog, är jag så DUM att jag utsätter mej för livsfara så får jag faan skylla på mej själv. Jag bor i norrland och det enda som jag inte gillar är mygg o knott!
          Men ska dom dö för MIN skull?????

det finns ingen människa som utsätts för livsfara av varg eller lo, det är bara ett påhitt.

det satt en värmländsk mamma i tv igår (inspelat på 80-talet) och talade om att hon inte vågade låta barnen vara på gårdsplanen och att hon själv inte vågade gå ut i skogen och plocka svamp (om hon inte hade gevär med sig).
          vet inte hur många vargar som kunde finnas i de värmländska skogaran då - inte var det många i af, skulle tro att de gick att räkna på en hand.
          om den här mamman har tutat i sina ungar att vargen är livsfarlig så är det inte så svårt att se hatet som måste grott i generationer och det är det hatet som ligger till grund för den vargslakt vi såg i början på året.
          inget annat.
          det är så ovärdigt och jag skäms över vissa människor.

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 09:13
          Länk hit: #16

Medlem

smiley_small_hug.gif Ja det är riktigt hemskt att vi/dom andra inte fattar att det är människor som vi ska vara rädda för, där behövs en viss avskjutning! giggle.gif
          Jag är mer rädd för idioter än vad jag är rädd för våra fina djur.
          Risken att dö är större att jag ska möta min mördare på vägen än i skogen!
          Vi ska vara rädd om våra inhemska och snygga djur, jag älskar lejon ,giraffer,elefanter,hajar,valar.......listan är lååång. Men jag gillar INTE människor lika mycket!
          Tillägg:
          Mina barn är nu snart 30 år och dom har fått två olika uppfostrande eftersom vi skilde oss då dom var små, mina barn kom ofta hem från "pappajägare" med tårar och ångest i hjärtat. Han försökte att få min son att bli jägare och dt sket sig, min son gjorde upplivningsförsök på djur som pappan dödade med gevär! rolleyes.gif
          Då min son var 18/19 år och dom jobbade med plantering av skog och en kompis tog en groda och stoppade ner den i plantröret och "planterade" den i jorden så blev min son såååå djävla arg så han grävde upp grodan och gav den mun mot mun metoden! wub.gif
          Verkar knäppt men det är jag som har uppfostrat dom till att älska allt levande här på jorden, jag verkar ha lyckats för jag har barn som älskar djur.
          Det är vi som bestämmer om framtidens folk och hur dom ska tänka och tycka tror jag.
          Kram på er alla som värnar om våra fina djur. smiley_small_hug.gif
          Nu ska jag inte skriva mer här, jag ville bara visa var jag står! tummenupp.gif

Redigerat av sqrulan: 05-03-2010, 09:25

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2010, 09:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Man kan vara så mycket djurvän så att man kör i diket för att man bara måste väja för en snigel på vägen också. Hände en gång då jag var ute på övningskörning med min dotter. Jo hon fick körkort så småningom och har slutat titta efter sniglar på vägen giggle.gif

Människan har förstört balansen i naturen och fortsätter med politikernas hjälp. Det finns inget som kan motivera jakt på rovdjur i vårt land. Möjligen behövs skyddsjakt i vissa fall. De få rovdjur vi har kan inte återställa balansen så därför är det tyvärr nödvändigt med viss jakt på älg och rådjur. Sen tycker jag inte att man ska dra alla jägare över en kam för det finns faktiskt vettiga jägare också.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 05-03-2010, 10:01
          Länk hit: #18

Medlem

g.gif Jag skulle ju inte vara här mera men min fråga är: VAD ÄR SKYDDSJAKT? Naturen fixar allt så bra och vi har inte där att göra, sålänge som vi slutar att djä...s med naturen så sköter den det själv...
          PS:
          Jag hoppas att våra ungar har lite bättre vett, jag tror det! För om 30år så är jag väl antagligen död, jag vill inte begravas och att någon ska känna tvång över min grav. Kasta mej ut i skogen och låt mej återvinnas är min önskan. Men det får man inte!? thumbdown.gif

Redigerat av sqrulan: 05-03-2010, 10:05

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 05-03-2010, 10:13
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Några tankar.

Livet på denna planeten är en kamp för att överleva, att äta, ätas eller försöka undvika att ätas. Människan är en del av detta samspel, för det mesta bland de som äter. För de flesta av oss är det ingen kamp längre men arvet lever vidare. En del djur och människor har valt att inte äta kött men vi andra får acceptera att djur dödas för att bli mat. Om det sen sker med djur som uppföds till detta eller med "vilda" djur kan kvitta. Personligen tycker jag att kulan som fäller ett rådjur eller en älg är att föredra framför att jagas och hetsas av rovdjur för att sen slitas i stycken tills döden inträffar.

Ända sen människan utvecklade vår briljanta hjärna har vi påverkat vår omgivning inklusive djuren. En del djur gör detsamma men vi är exceptionellt framgångsrika där. Vi påverkar hela denna planet, på gott och ont. Vår civilisation har exempelvis gjort det möjligt för oss här och nu att samtala via datorer, inget djur klarar detta. Människan har även lärt sig att utnyttja både växter och djur. Vi odlar framodlade växter som gjort det möjligt för oss att livnära oss. Att nu försöka stoppa det är totalt meningslöst.

Vi har även sen tusentals år påverkat djurvärlden på olika sätt, vi jagar och fiskar mm. "Vi leker gud", egentligen ett löjligt påstående eftersom det inte finns gudar, genom att på olika sätt styra genetiken och avla fram olika nya egenskaper. Inget av alla dessa husdjur vi håller är opåverkat av oss. Framavling av keldjur där vi försöker få fram olika egenskaper som tycker är bra är den yttersta dårskapen. Form på öron, svanshållning, färg mm. Vi tar även på möjligheten att på olika sätt styra över vilda djur genom avskjutning och andra åtgärder. Det finns inte så många ställen på denna planet som är opåverkat av oss och absolut inte i detta land. Att prata om "natur" är egentligen ganska löjligt, det som kan kallas natur definieras bara av att det är grönmarkerat på plankartor.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-03-2010, 10:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sqrulan @ 05-03-2010, 10:01) *
          g.gif Jag skulle ju inte vara här mera men min fråga är: VAD ÄR SKYDDSJAKT? Naturen fixar allt så bra och vi har inte där att göra, sålänge som vi slutar att djä...s med naturen så sköter den det själv...
          PS:
          Jag hoppas att våra ungar har lite bättre vett, jag tror det! För om 30år så är jag väl antagligen död, jag vill inte begravas och att någon ska känna tvång över min grav. Kasta mej ut i skogen och låt mej återvinnas är min önskan. Men det får man inte!? thumbdown.gif

Nej naturen är redan så påverkad av människan så den skulle inte kunna sköta det där själv som det ser ut nu. Dessutom tycker jag nog att även människan ingår i naturen och det måste man ta hänsyn till. Det betyder inte att människan ska få göra hur den vill för det går att leva i symbios med naturen utan att förstöra den naturliga balansen.

Skyddsjakt kan vara befogad när rovdjur som normalt är skygga djur får ett avvikande beteende och inte drar sig för att uppehålla sig nära bebyggelser. Då menar jag inte vid enstaka tillfälle.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 16:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon