CITAT (emmas matte @ 08-04-2010, 10:33)

Rådjur ska vara i skogen och inte i trädgårdar, om ni ska mata dem så lägg ut mat i skogen till dem. De är bärare av fästingar och ingen vill väl ha borelia eller TBE. De mår nog så mycket bättre ute i naturen utan bilar och annat i städer och byar. Stödfodra gärna på vintern när det är mycket snö. Men ute i naturen, inte inne i trädgårdar.
Vi bor mitt i skogen och har uppemot 10-12 stycken som hälsa på oss varje dag.
Jag har stödmatat och 'vattnat' dem på 4 ställen runt om i trädgården så långt ifrån rabbaterna som möjligt. De har hållit sig till dessa ställen och ätit 50 kilo renfor i veckan!! plus lite äpplen, morrötter och solrosfrö.
Det stod i en lokaltidning nyligen att 40% av rådjuren i området har inte överlevt denna hårda vinter. Det är vi människor som har byggt hus och vägar och industriområde på deras naturliga miljö, vilket har (i min uppfattning) bidragit till lägre överlevnads siffror. Det är vi som har förminskad deras skogar/natur och det är därför de måste söka sig till villaområden och städer.
Jag förstår att det är inte bra med fästingar, borelia eller TBE. Jag förstår att de "förstör" och äta upp "hela trädgården" men vi är den starkaste ras och med det kommer ett visst ansvar. Dessa djur DÖ!! om inte de får mat. Är det ok att låta dem bara dö? Det tycker inte jag.
Det har varit en ren priviligeum att få se dessa underbara varelse på nära håll. Och nu börjar det roliga: snart kommer småttingar... Kalv som jag i alla fall tänker att stödmata tills dem själv har småttingar på gång.