|
Koloni/odlingslottstråden 2010, Allmänt snack från våra lotter! |
|
|
|
06-04-2010, 16:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Jag hittar ingen färsk samlingstråd i ämnet, i allafall inte under småprat så jag startar en ny tråd. I flera olika trådar har jag noterat nya kolonister, så det borde spira endel, drömmar funderingar och annat.
Sist vi var på kolonilotten, mamma och jag, var den täckt av snö. Hittade en död mus i redskapsboden. Jag är nyfiken på om växterna klarat sig trots att jag inte orkade med någon vintertäckning i år. I höstas fick vi lagt plåttak och monterat hängrännor, så i år slapp de takdroppet rakt ner på sig i allafall. Mamma rapporterade att det nu bara är två snödrivor kvar, hon var där i påsk och kollade läget. Något väldigt tråkigt har hänt på området, en av stugorna brann ner i påsk. Precis när säsongen ska börja, fast det är väl hemskt när det än händer.
I år har jag en trädgård hemma också att odla på, så potatisen på lotten hoppar vi nog över till stor del. Där har vi problem med bladmögel. Då får vi desto större yta att odla annat på! Vi har inte kommit så långt i planeringen än, men bönor, ärtor, squash och pumpor är givna.
Mamma har surfat på nätet och hittat någon ny snigel-dödargrejj, något man gräver ner, blandar humlepulver med vatten och hoppas på att sniglarna ska krypa i och drunkna. Hoppas det fungerar! Alla metoder som minskar trycket från sniglarna är välkomna. Ölfällor fungerar. Saxen också.
Vi har en odlingslott med redskapsbod, där odlas både perenner och ätbart samt sommarblommor. Vi är min goda mor och jag som samsas om platsen.
Hur går det med era drömmar om årets lottsommar?
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
06-04-2010, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Var nere på min lott för över 2 v sedan. Den låg då fortfarande ovanför snögränsen. Det värsta är dock att vi lär ha fått kaniner i området. Stugans grund måste tätas så det inte kan byggas nåt kaninbo där.. hörde nån siffra om att två kaniner blir 9999 st på 5 år.... Undrar hur dom gör?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
06-04-2010, 18:45
|

Medlem

|
Men gud så sött  kanske inte 999999... Men en flock. Hellre kaniner än sniglar  Fast, man fåt säkert både och, lagen om... Kaniner med sniglar i pälsen? Jag ska åka med anti-snigelspray till lotten i helgen och spraya om jag ser småsniglar. De är för svåra att klippa, de bara halkar iväg.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
06-04-2010, 19:47
|
Medlem
Antal inlägg: 892
Medlem nr: 6 799

|
Kolonistugan börjar bli inflyttningsklar lite smågrejer som ska fixas ,frön till odlings lotten är färdig köpt, ja juste jag fick ju en annan odlingslott i höstas den förra var så full med tistlar och vallört jag orkade inte kriga längre.Glömde skriva att jag har en kolonistuga med 300kvm tomt+en odlings lott på 100kvm.Snön har smält och lökar börjar kika fram det är såååå härligt.
--------------------
hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.
|
|
|
|
|
06-04-2010, 20:04
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Sista året som det ska odlas på vårt koloniområde, så det kommer bli en massa blommor hos oss Sen ska vi skörda för sista gången vår vinranka och börja flytta på bärväxter som vi vill spara.
|
|
|
|
Meriona
|
06-04-2010, 20:16
|
Gäster

|
Varför är det sista året Samsara? Du behöver inte svara om jag är för nyfiken...
|
|
|
|
|
06-04-2010, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
ÄNTLIGEN!!!!!! har jag fått börja gräva på lotten. (jag har en blogg om min lott i signaturen om ni vill läsa hur det går) Jag skaffa min lott i november förra året så i år blir det första året för mig med lott. SOM jag har väntat på att snön ska gå bort... det bästa med denna vinter är ju att det inte blev någon tjäle På måndag kommer jag sätta min första frön... lite sallad och morot  helgen går åt till att gå på mässan  så jag tog extra ledigt på måndag för att hinna sätta fröna. ÄNTLIGEN.... VÅR
|
|
|
|
|
06-04-2010, 20:45
|

Medlem

|
Storm, skönt att slippa det kriget då! Har ni separata lotter för odling och där huset står? Samsara, ska de göra något annat av marken där ni har er kolonilott? Det är min fasa!!! Blomkronan, ingen tjäle.. Ojoj, så gött  Gräva är otänkbart här i allafall  Jag har några rabatter att tömma, men det var stenfruset i går i allafall när jag var där och petade.
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
07-04-2010, 08:56
|
Medlem

|
Ja stuglotterna och odlingslotterna är åtskilda men det är bara några hundra meter mellan min stuga och odlingslotten,det känns bra att ha det åtskilt för jag har frukt träd och blommor och bärbuskar på stugtomten så det är mer som en trädgård med gräsmatta,på odlingslotten har jag potatis och grönsaker.
--------------------
|
|
|
|
|
07-04-2010, 10:50
|

Medlem

|
Storm, mysigt, ja de behöver ju inte sitta ihop! Skönt i ditt fall, för då kunde du ju byta bort ogräset.. Har du inga bilder på hur det börjar bli med stugan? Om du vill visa alltså.. Lotten bredvid vår är tydligen ledig igen, nya grannar varje år nästan (hur ska vi tolka det  ) så om någon är hugad!! Den är lite speciell, men hade inte jag haft hus nu hade jag tagit den också. Det finns uppvuxna träd och bärbuskar samt världens godaste jordgubbar  på den lotten, men den är skuggad av en månghundraårig ek. Jag försöker driva upp kardon för att ha på lotten, men jag har inte lyckats få någon att gro ens. Sökte på nätet igår utan framgång, så jag får väl fortsätta försöka med de fröer jag har kvar. Har provat blötlägga, inte blötlägga.. Slipa kanske skalet är hårt?
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
07-04-2010, 11:38
|
Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 07-04-2010, 11:50)  Storm, mysigt, ja de behöver ju inte sitta ihop! Skönt i ditt fall, för då kunde du ju byta bort ogräset.. Har du inga bilder på hur det börjar bli med stugan? Om du vill visa alltså.. Lotten bredvid vår är tydligen ledig igen, nya grannar varje år nästan (hur ska vi tolka det  ) så om någon är hugad!! Den är lite speciell, men hade inte jag haft hus nu hade jag tagit den också. Det finns uppvuxna träd och bärbuskar samt världens godaste jordgubbar  på den lotten, men den är skuggad av en månghundraårig ek. Jag försöker driva upp kardon för att ha på lotten, men jag har inte lyckats få någon att gro ens. Sökte på nätet igår utan framgång, så jag får väl fortsätta försöka med de fröer jag har kvar. Har provat blötlägga, inte blötlägga.. Slipa kanske skalet är hårt? Självklart jag vill visa  men bilderna jag har försökt lägga upp blir alldeles förstora så jag får be sonen hjälpa mig sen när han kommer.
--------------------
|
|
|
|
|
07-04-2010, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
13-04-2010, 13:32
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 28 501

|
Åh, så roligt det är att läsa om andras lotter! Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt..
IMGP1652__Modified_2.JPG ( 465.81k )
Antal nedladdningar: 64Vart börjar man? Enligt min lottgranne så är lotten ordentligt gödslad. Den användes bara inte som planerat förra säsongen. Min strategi är att riva bort allt torrt och dött gräs och ris. På bilden ser det väldigt igenväxt ut, men mycket ligger mest ovanpå jorden.. Sen försöker jag få bort brännässlorna och klövern. På de flesta ställena är jorden så pass mjuk och porös att det bara är att dra och gräva lite för att få bort stora nätverk av rötter. På andra ställen (i gångar misstänker jag) är det mer kompakt. Det är väldigt spännande att se vad som kommer växa här! Jag har fått hjälp att identifiera växter och hittills har vi hittat Krokus, Salvia, Lavendel, Kyndel, Gullris, Höstaster, Malva, Vitpytta, Akleja, Vallmo, Broknejlika och Kardon/Vävkarda/nåt taggigt. Det finns även en mystisk buske som vid en första anblick såg ut som vinbär. Men vinbär har ju inte taggar.. Kanske krusbär? Eller någon ros..
IMGP1708__Modified_.JPG ( 391.48k )
Antal nedladdningar: 22
--------------------
|
|
|
|
|
27-04-2010, 10:48
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
vad roligt att hitta denna tråd även vi har blivit med odlingslott i år, i år slog vi slag i saken och hyrde en lott. 150kr per år för ca 30-35kvm.
IMGP0202ny.jpg ( 935.88k )
Antal nedladdningar: 44det är en hörn lott, på kortsidan öst och då bakom häcken väst. på långsidan söderläge och bakom norrläge. det var väldigt igenvuxet och mycket rotogräs (såg ut som den bredvid gör nu). men jag valde den för läget (soligt och vindskydd från häcken) annars fanns där andra lotter som redan va färdiggrävda. men det tog sin tid innan allt ogräs var helt borta och förra veckan i fredes-lördes kunde vi plantera det första. jorden verkar vara en bladning mellan sand och mjäla (plus en del andra ''arkeologiska'' fynd) . men ändå ganska bra verkar det vara plus får man ju förbättra den hela tiden. just nu har jag planterat fikon, väderkvarnspalm (i kruka), röda vinbär, kryddor av olika slag, jordgubbar/smultron. plus sått en massa olika grönsaker och satt sättlök och potatis. lite sparsmakat i början men mer kommer det ju bli desto varmare det blir. har sparat vårlökar som växte där och några få perenner som fanns där. annars är det mesta gamla bortrensat. det var mest gräs och rot/flerårigt ogräs. så det ska bli ett roligt år och ska bli kul att få odla och ha händerna i jorden (som jag har längtat). men annars händer det inte så mycket nu i början. det ända jag kan göra är att berätta om den. CITAT (Vildhavre @ 13-04-2010, 14:32)  Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt..
IMGP1652__Modified_2.JPG ( 465.81k )
Antal nedladdningar: 64där har du att göra en massa, man får arbeta så man blir mör i hela kroppen. hur har det gått? ska du spara alla perenner och sånt ? eller bara gräva om allt och odla grönsaker ? och även jag tycker det är roligt att läsa om era lotter, så vad händer nu med alla andras lotter?
Redigerat av flaxss: 27-04-2010, 10:52
|
|
|
|
|
27-04-2010, 10:48
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 11:46)  vad roligt att hitta denna tråd även vi har blivit med odlingslott i år, i år slog vi slag i saken och hyrde en lott. 150kr per år för ca 30-35kvm.
IMGP0202ny.jpg ( 935.88k )
Antal nedladdningar: 44det är en hörn lott, på kortsidan öst och då bakom häcken väst. på långsidan söderläge och bakom norrläge. det var väldigt igenvuxet och mycket rotogräs (såg ut som den bredvid gör nu). men jag valde den för läget (soligt och vindskydd från häcken) annars fanns där andra lotter som redan va färdiggrävda. men det tog sin tid innan allt ogräs var helt borta och förra veckan i fredes-lördes kunde vi plantera det första. jorden verkar vara en bladning mellan sand och mjäla (plus en del andra ''arkeologiska'' fynd) . men ändå ganska bra verkar det vara plus får man ju förbättra den hela tiden. just nu har jag planterat fikon, väderkvarnspalm (i kruka), röda vinbär, kryddor av olika slag, jordgubbar/smultron. plus sått en massa olika grönsaker och satt sättlök och potatis. lite sparsmakat i början men mer kommer det ju bli desto varmare det blir. så det ska bli ett roligt år och ska bli kul att få odla och ha händerna i jorden (som jag har längtat). men annars händer det inte så mycket nu i början. det ända jag kan göra är att berätta om den. grattis! det ser ju jättefint och prydligt ut
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
27-04-2010, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Grattis Vildhavre och flaxss till era nya odlingslotter!!! Vilken ordning du fått på din jordplätt redan flaxss  förstår det ligger mycket arbete bakom det hela Gymmet, släng dig i väggen  ---- kolonilott Vildhavre: Så roligt det blir för dig följa blommor och blader på din lott som du inte själv har planterat, och inte mindre roligt att själv få bestämma vad som ska sås och planteras nu framöver (En vän har nyligen blivit med odlingslott i Stockholm, Lärkängen tror jag det var. Därför tycker jag det är lite extra intressant att följa kolonitrådarna just nu.)
Redigerat av zissi: 27-04-2010, 14:16
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
27-04-2010, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (skogstroll @ 27-04-2010, 11:48)  grattis! det ser ju jättefint och prydligt ut  tack  CITAT (zissi @ 27-04-2010, 15:14)  Vilken ordning du fått på din jordplätt redan flaxss  förstår det ligger mycket arbete bakom det hela Gymmet, släng dig i väggen  ---- kolonilott  jag har nästan varit mer på lotten än hemma, så det har väl gått undan snabbt. men jag är faktiskt ganska nöjd med det hela. idag inhandlades flera kryddor som ska planteras snart.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|