|
Jag hittar ingen färsk samlingstråd i ämnet, i allafall inte under småprat så jag startar en ny tråd. I flera olika trådar har jag noterat nya kolonister, så det borde spira endel, drömmar funderingar och annat.
Sist vi var på kolonilotten, mamma och jag, var den täckt av snö. Hittade en död mus i redskapsboden. Jag är nyfiken på om växterna klarat sig trots att jag inte orkade med någon vintertäckning i år. I höstas fick vi lagt plåttak och monterat hängrännor, så i år slapp de takdroppet rakt ner på sig i allafall. Mamma rapporterade att det nu bara är två snödrivor kvar, hon var där i påsk och kollade läget. Något väldigt tråkigt har hänt på området, en av stugorna brann ner i påsk. Precis när säsongen ska börja, fast det är väl hemskt när det än händer.
I år har jag en trädgård hemma också att odla på, så potatisen på lotten hoppar vi nog över till stor del. Där har vi problem med bladmögel. Då får vi desto större yta att odla annat på! Vi har inte kommit så långt i planeringen än, men bönor, ärtor, squash och pumpor är givna.
Mamma har surfat på nätet och hittat någon ny snigel-dödargrejj, något man gräver ner, blandar humlepulver med vatten och hoppas på att sniglarna ska krypa i och drunkna. Hoppas det fungerar! Alla metoder som minskar trycket från sniglarna är välkomna. Ölfällor fungerar. Saxen också.
Vi har en odlingslott med redskapsbod, där odlas både perenner och ätbart samt sommarblommor. Vi är min goda mor och jag som samsas om platsen.
Hur går det med era drömmar om årets lottsommar?
Var nere på min lott för över 2 v sedan. Den låg då fortfarande ovanför snögränsen. Det värsta är dock att vi lär ha fått kaniner i området. Stugans grund måste tätas så det inte kan byggas nåt kaninbo där.. hörde nån siffra om att två kaniner blir 9999 st på 5 år.... Undrar hur dom gör?
Men gud så sött  kanske inte 999999... Men en flock. Hellre kaniner än sniglar  Fast, man fåt säkert både och, lagen om... Kaniner med sniglar i pälsen? Jag ska åka med anti-snigelspray till lotten i helgen och spraya om jag ser småsniglar. De är för svåra att klippa, de bara halkar iväg.
Kolonistugan börjar bli inflyttningsklar lite smågrejer som ska fixas ,frön till odlings lotten är färdig köpt, ja juste jag fick ju en annan odlingslott i höstas den förra var så full med tistlar och vallört jag orkade inte kriga längre.Glömde skriva att jag har en kolonistuga med 300kvm tomt+en odlings lott på 100kvm.Snön har smält och lökar börjar kika fram det är såååå härligt.
Samsara
06-04-2010, 20:04
Sista året som det ska odlas på vårt koloniområde, så det kommer bli en massa blommor hos oss Sen ska vi skörda för sista gången vår vinranka och börja flytta på bärväxter som vi vill spara.
Meriona
06-04-2010, 20:16
Varför är det sista året Samsara? Du behöver inte svara om jag är för nyfiken...
blomkronan
06-04-2010, 20:31
ÄNTLIGEN!!!!!! har jag fått börja gräva på lotten. (jag har en blogg om min lott i signaturen om ni vill läsa hur det går) Jag skaffa min lott i november förra året så i år blir det första året för mig med lott. SOM jag har väntat på att snön ska gå bort... det bästa med denna vinter är ju att det inte blev någon tjäle På måndag kommer jag sätta min första frön... lite sallad och morot  helgen går åt till att gå på mässan  så jag tog extra ledigt på måndag för att hinna sätta fröna. ÄNTLIGEN.... VÅR
Storm, skönt att slippa det kriget då! Har ni separata lotter för odling och där huset står? Samsara, ska de göra något annat av marken där ni har er kolonilott? Det är min fasa!!! Blomkronan, ingen tjäle.. Ojoj, så gött  Gräva är otänkbart här i allafall  Jag har några rabatter att tömma, men det var stenfruset i går i allafall när jag var där och petade.
Ja stuglotterna och odlingslotterna är åtskilda men det är bara några hundra meter mellan min stuga och odlingslotten,det känns bra att ha det åtskilt för jag har frukt träd och blommor och bärbuskar på stugtomten så det är mer som en trädgård med gräsmatta,på odlingslotten har jag potatis och grönsaker.
Storm, mysigt, ja de behöver ju inte sitta ihop! Skönt i ditt fall, för då kunde du ju byta bort ogräset.. Har du inga bilder på hur det börjar bli med stugan? Om du vill visa alltså.. Lotten bredvid vår är tydligen ledig igen, nya grannar varje år nästan (hur ska vi tolka det  ) så om någon är hugad!! Den är lite speciell, men hade inte jag haft hus nu hade jag tagit den också. Det finns uppvuxna träd och bärbuskar samt världens godaste jordgubbar  på den lotten, men den är skuggad av en månghundraårig ek. Jag försöker driva upp kardon för att ha på lotten, men jag har inte lyckats få någon att gro ens. Sökte på nätet igår utan framgång, så jag får väl fortsätta försöka med de fröer jag har kvar. Har provat blötlägga, inte blötlägga.. Slipa kanske skalet är hårt?
CITAT (Wilmer @ 07-04-2010, 11:50)  Storm, mysigt, ja de behöver ju inte sitta ihop! Skönt i ditt fall, för då kunde du ju byta bort ogräset.. Har du inga bilder på hur det börjar bli med stugan? Om du vill visa alltså.. Lotten bredvid vår är tydligen ledig igen, nya grannar varje år nästan (hur ska vi tolka det  ) så om någon är hugad!! Den är lite speciell, men hade inte jag haft hus nu hade jag tagit den också. Det finns uppvuxna träd och bärbuskar samt världens godaste jordgubbar  på den lotten, men den är skuggad av en månghundraårig ek. Jag försöker driva upp kardon för att ha på lotten, men jag har inte lyckats få någon att gro ens. Sökte på nätet igår utan framgång, så jag får väl fortsätta försöka med de fröer jag har kvar. Har provat blötlägga, inte blötlägga.. Slipa kanske skalet är hårt? Självklart jag vill visa  men bilderna jag har försökt lägga upp blir alldeles förstora så jag får be sonen hjälpa mig sen när han kommer.
Visst är det kul med variationen i lott-områdena! Det är så kul att ta en promenix igenom och få se så mycket komprimerat på en så liten yta och ändå är det så läckert! Storm, så kul! Det är lite trixigt att minska bilderna, men lättare om någon visat hur man gör. Mina blir onödigt stora ibland när jag inte är så noga
Vildhavre
13-04-2010, 13:32
Åh, så roligt det är att läsa om andras lotter! Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt.. [attachment=48945:IMGP1652...dified_2.JPG]
Vart börjar man? Enligt min lottgranne så är lotten ordentligt gödslad. Den användes bara inte som planerat förra säsongen. Min strategi är att riva bort allt torrt och dött gräs och ris. På bilden ser det väldigt igenväxt ut, men mycket ligger mest ovanpå jorden.. Sen försöker jag få bort brännässlorna och klövern. På de flesta ställena är jorden så pass mjuk och porös att det bara är att dra och gräva lite för att få bort stora nätverk av rötter. På andra ställen (i gångar misstänker jag) är det mer kompakt.
Det är väldigt spännande att se vad som kommer växa här! Jag har fått hjälp att identifiera växter och hittills har vi hittat Krokus, Salvia, Lavendel, Kyndel, Gullris, Höstaster, Malva, Vitpytta, Akleja, Vallmo, Broknejlika och Kardon/Vävkarda/nåt taggigt. Det finns även en mystisk buske som vid en första anblick såg ut som vinbär. Men vinbär har ju inte taggar.. Kanske krusbär? Eller någon ros.. [attachment=48946:IMGP1708...odified_.JPG]
Kul Vildhavre! (Här skrev jag att jag såg en malva frökapsle, men det visste du ju redan). Hoppas det går lätt att få bort ogräset, det brukar vara hyffsat lätt om jorden är porös och det inte grott igen så länge. Resultatet gör att det är extra kul att kämpa på
Alexander-VG-zon3
27-04-2010, 10:48
vad roligt att hitta denna tråd även vi har blivit med odlingslott i år, i år slog vi slag i saken och hyrde en lott. 150kr per år för ca 30-35kvm. [attachment=49394:IMGP0202ny.jpg] det är en hörn lott, på kortsidan öst och då bakom häcken väst. på långsidan söderläge och bakom norrläge. det var väldigt igenvuxet och mycket rotogräs (såg ut som den bredvid gör nu). men jag valde den för läget (soligt och vindskydd från häcken) annars fanns där andra lotter som redan va färdiggrävda. men det tog sin tid innan allt ogräs var helt borta och förra veckan i fredes-lördes kunde vi plantera det första. jorden verkar vara en bladning mellan sand och mjäla (plus en del andra ''arkeologiska'' fynd) . men ändå ganska bra verkar det vara plus får man ju förbättra den hela tiden. just nu har jag planterat fikon, väderkvarnspalm (i kruka), röda vinbär, kryddor av olika slag, jordgubbar/smultron. plus sått en massa olika grönsaker och satt sättlök och potatis. lite sparsmakat i början men mer kommer det ju bli desto varmare det blir. har sparat vårlökar som växte där och några få perenner som fanns där. annars är det mesta gamla bortrensat. det var mest gräs och rot/flerårigt ogräs. så det ska bli ett roligt år och ska bli kul att få odla och ha händerna i jorden (som jag har längtat). men annars händer det inte så mycket nu i början. det ända jag kan göra är att berätta om den. CITAT (Vildhavre @ 13-04-2010, 14:32)  Själv är jag nybliven lottbrukare (vad säger man egentligen? Jag äger den ju inte..). Blev med en odlingslott på 100 kvm i söndags. Jag som bara har odlat på balkong, förutom mammas trädgårdsland, känner mig lite borttappad bland alla växter. Det verkar finnas en hel del perenner där, men även brännässlor och klöver som gör sitt bästa för att täcka marken helt.. [attachment=48945:IMGP1652...dified_2.JPG] där har du att göra en massa, man får arbeta så man blir mör i hela kroppen. hur har det gått? ska du spara alla perenner och sånt ? eller bara gräva om allt och odla grönsaker ? och även jag tycker det är roligt att läsa om era lotter, så vad händer nu med alla andras lotter?
skogstroll
27-04-2010, 10:48
CITAT (flaxss @ 27-04-2010, 11:46)  vad roligt att hitta denna tråd
även vi har blivit med odlingslott i år, i år slog vi slag i saken och hyrde en lott. 150kr per år för ca 30-35kvm.
[attachment=49394:IMGP0202ny.jpg]
det är en hörn lott, på kortsidan öst och då bakom häcken väst. på långsidan söderläge och bakom norrläge. det var väldigt igenvuxet och mycket rotogräs (såg ut som den bredvid gör nu). men jag valde den för läget (soligt och vindskydd från häcken) annars fanns där andra lotter som redan va färdiggrävda. men det tog sin tid innan allt ogräs var helt borta och förra veckan i fredes-lördes kunde vi plantera det första. jorden verkar vara en bladning mellan sand och mjäla (plus en del andra ''arkeologiska'' fynd) . men ändå ganska bra verkar det vara plus får man ju förbättra den hela tiden.
just nu har jag planterat fikon, väderkvarnspalm (i kruka), röda vinbär, kryddor av olika slag, jordgubbar/smultron. plus sått en massa olika grönsaker och satt sättlök och potatis. lite sparsmakat i början men mer kommer det ju bli desto varmare det blir.
så det ska bli ett roligt år och ska bli kul att få odla och ha händerna i jorden (som jag har längtat).
men annars händer det inte så mycket nu i början. det ända jag kan göra är att berätta om den. grattis! det ser ju jättefint och prydligt ut
Grattis Vildhavre och flaxss till era nya odlingslotter!!! Vilken ordning du fått på din jordplätt redan flaxss  förstår det ligger mycket arbete bakom det hela Gymmet, släng dig i väggen  ---- kolonilott Vildhavre: Så roligt det blir för dig följa blommor och blader på din lott som du inte själv har planterat, och inte mindre roligt att själv få bestämma vad som ska sås och planteras nu framöver (En vän har nyligen blivit med odlingslott i Stockholm, Lärkängen tror jag det var. Därför tycker jag det är lite extra intressant att följa kolonitrådarna just nu.)
Alexander-VG-zon3
27-04-2010, 15:47
CITAT (skogstroll @ 27-04-2010, 11:48)  grattis! det ser ju jättefint och prydligt ut  tack  CITAT (zissi @ 27-04-2010, 15:14)  Vilken ordning du fått på din jordplätt redan flaxss  förstår det ligger mycket arbete bakom det hela Gymmet, släng dig i väggen  ---- kolonilott  jag har nästan varit mer på lotten än hemma, så det har väl gått undan snabbt. men jag är faktiskt ganska nöjd med det hela. idag inhandlades flera kryddor som ska planteras snart.
Vad kul med så många nya lottägare! Jag har också fått en lott som jag har börjat fixa i ordning. Så här såg den ut i påskas när jag var ute en iskall dag och kikade på den.  Så här såg den ut i helgen. Jag har lagt på massor med gödsel och barkmull för att lätta upp den tunga lerjorden och sedan har jag fått hjälp att fräsa jorden. Min lott ska bli mer som en trädgård än ett grönsaksland och jag kommer att ha rosor, perenner och en del kryddväxter. Sju rosor har jag redan satt plus små buxbomsplantor.  Lotten är så pass stor så att jag kan ha ett litet växthus där. Så det ska jag skaffa om ett par veckor. Det blir kul!
blomkronan
27-04-2010, 23:36
Men... flaxss har du blivigt med odlingslott  kul och grattis Vildhavre kul att du oxå har fått lott och välkommen till gänget på odla  Idag har jag varit på min lott HELA dagen  Jag har jobbat så mycket på sista tiden  att jag inte hunnit vara där så mycket som jag har velat. Jag har ännu inte satt några frön!!! jag vill först bli klar med alla odlingsbäddarna, på lördag räknar jag med att jag ska bli klar... då ska jag åka och hämta jord [attachment=49418:IMG_3168.JPG] Så här ser min lott ut i dag  Jag fick tag på träflis som jag la ut i gångarna, SKÖNT nu kan man gå utan att få lera upp till knäna.
Alexander-VG-zon3
28-04-2010, 09:03
CITAT (mieb @ 28-04-2010, 00:05)  Så här såg den ut i helgen. Min lott ska bli mer som en trädgård än ett grönsaksland och jag kommer att ha rosor, perenner och en del kryddväxter. Sju rosor har jag redan satt plus små buxbomsplantor. Lotten är så pass stor så att jag kan ha ett litet växthus där. Så det ska jag skaffa om ett par veckor. Det blir kul! vad fint det blev, och det är roligt att det är så olika en del odlar snittblommar, andra grönsaker för hushållet, andra bara perenner, andra mer som en liten trädgård. jag hade tänkt kombinera bägge sakerna både kryddor, prydnadsväxter plus grönsaker. lyllos dig som får ha växthus på lotten. det får man inte här. CITAT (blomkronan @ 28-04-2010, 00:36)  Men... flaxss har du blivigt med odlingslott  kul och grattis Jag fick tag på träflis som jag la ut i gångarna, SKÖNT nu kan man gå utan att få lera upp till knäna. tack jag vet inte om det syns men jag hart täckt mitten gången med täckbark, ska täcka alla gångar. för jag vill gärna ha nåt att gå på så det inte blir bara jord. kommer ju ogräs och så blir det jordigt överallt. träflis var väldigt snyggt, nästan så man skulle vilja göra likadant.
CITAT (flaxss @ 28-04-2010, 10:03)  vad fint det blev, och det är roligt att det är så olika en del odlar snittblommar, andra grönsaker för hushållet, andra bara perenner, andra mer som en liten trädgård. jag hade tänkt kombinera bägge sakerna både kryddor, prydnadsväxter plus grönsaker.
lyllos dig som får ha växthus på lotten. det får man inte här. Tackar, din lilla lott är ju också riktigt fin och prydlig. Jaså du har täckbark i gångarna det kanske man skulle ha... Jag har jättebry med vad jag ska använda, gräs är fint men svårskött, sand och grus är tungt och svårfraktat, men täckbark kanske det blir. Jag är jätteglad att jag får ha växthus, så fort jag får upp det får kobrakallorna flytta dit innan det är dags för utplantering. Men du kan ju ha ett litet växthus i din lilla trädgård väl? blomkronan: Diggar din spaljé. Det kommer att bli ett härligt rum där när det blir grönt. Ska du ha bönor där eller?
Alexander-VG-zon3
28-04-2010, 18:05
CITAT (mieb @ 28-04-2010, 18:12)  Tackar, din lilla lott är ju också riktigt fin och prydlig. Jaså du har täckbark i gångarna det kanske man skulle ha... Jag har jättebry med vad jag ska använda, gräs är fint men svårskött, sand och grus är tungt och svårfraktat, men täckbark kanske det blir.
Jag är jätteglad att jag får ha växthus, så fort jag får upp det får kobrakallorna flytta dit innan det är dags för utplantering. Men du kan ju ha ett litet växthus i din lilla trädgård väl? det blev täckbark i gångarna, det var det dom hade att erbjuda på plantskolan. men tyckte nog så som blomkronan har det med flis var snyggare. men täckbarken kan man ju blanda ner i jorden sen och förnya så jag tänkte den jordförbättrar samtidigt. hade barkmull i jorden också. som gjorde strukturen bra. vad roligt att det går bra med kobrakallorna, moderplantan här har kommit upp en rejäl bit nu. väntar på blomning snart i maj. och då kommer det sådär 100 frön till (vill någon ha så kommer det finnas mängder med frön av arisaema tortuosum). tyvärr får jag inte ha växthus på uteplatsen och inte heller på lotten. jag får nya mig med gamla akvarium och ha dom som mini växthus/drivbänkar. lotten är ju inte så stor att man får har stora skymmande saker.
 Grattis till nya lotter!! Oj vad ni kämpar på, sträcker det bakpå låren nu?  Precis, gymmet släng dig i väggen.. Jag har grävt upp en massa perenner på gamla bostället samt förberett för vår markand 22 maj, så jättemycke lott har det inte blivit. Vattnet kopplades på för några dagar sedan, innan dess är det inte lönt att så något! Vi har varit där och röjjt lite, krattat eklöv och konstaterat att vi har sorkproblem.. Den har ätit upp corogin, jordärtskockorna, alla tulpan och krokuslökarna, nejlikorna... Nästan ringbarkat magnolian.. DÖ!!!! Eller flytta snarare, allt utom magnolian kunde jag stå ut med. Tyvärr har min stora fina buskpion inte klarat vintern heller, det var en dyr vinter i förlust. Jag har två små som överlevt, men denna var...  speciell. Vet inte vad jag kunde gjort bättre. Kanske sorken ätit rötterna? Gräv på!! Kicki
Alexander-VG-zon3
29-04-2010, 11:06
CITAT (Wilmer @ 29-04-2010, 11:51)  konstaterat att vi har sorkproblem.. Den har ätit upp corogin, jordärtskockorna, alla tulpan och krokuslökarna, nejlikorna... Nästan ringbarkat magnolian.. DÖ!!!! Eller flytta snarare, allt utom magnolian kunde jag stå ut med. Tyvärr har min stora fina buskpion inte klarat vintern heller, det var en dyr vinter i förlust. Jag har två små som överlevt, men denna var...  speciell. Vet inte vad jag kunde gjort bättre. Kanske sorken ätit rötterna? usch vad tråkigt med sork, det har jag själv i trädgården och jag hatar verkligen det. det mesta som jag har förlorat har sorken tagit död på. och dom tar ju verkligen det finaste och dyraste dom kan hitta. om pionen sitter löst så kan det nog vara sork tyvärr. du får köpa en sorkskrämma den på Jula ska vara bra och funka. väldigt tråkigt med pionen
Vildhavre
29-04-2010, 13:01
Flaxss och mieb, wow vad fina era lotter har blivit! Själv så gräver jag och gräver, men vet inte om jag kommer någonstans. Blödig som man är måste man ju rädda allt som kan tänkas vara en perenn och inte ogräs.. (Jag vet då inte hur jag ska lyckas ha ihjäl sniglar om det kommer såna..) En veckas förkylning hjälper inte heller direkt. Men nu är grepen och jag igång igen! Såhär ser det ut idag [attachment=49457:IMGP1764...odified_.JPG] Mina planer än så länge är att gräva upp och odla grönsaker på den bortre biten, och så flyttar jag alla perenner allt eftersom till den närmre biten. Sen får jag väl ta ställning till vad som ska vara vart till hösten när jag ser hur växter ser ut. Just nu flyttar jag allt till lämpligaste lediga plats.. Otaktisk som jag är började jag gräva i mitten, även fast jag tänkte börja odla i en hörnkvadrat.. Tänk först, gör sen gäller tydligen inom trädgårdsarbete också  Men förhoppningsvis har jag ett område klart för att så till helgen!
Idag har jag planterat massor av perenner på lotten. Och ett träd! Jag hade ju planterat en klängros i mittrundeln där jag hade tänkt att bygga ett rostorn. Men jag ändrade mig och flyttade rosen och planterade en rosenapel där istället. Det kommer att bli så fint när trädet har växt till sig lite.
blomkronan
01-05-2010, 23:39
CITAT (mieb @ 28-04-2010, 18:12)  blomkronan: Diggar din spaljé. Det kommer att bli ett härligt rum där när det blir grönt. Ska du ha bönor där eller? Ja, på min spalje ska det få växa bönor... rosenbönor/blomböna, vaxbönor och sockerärtor  Jag har inte byggt klart spaljen... det ska till en sida bakom lådan oxå... det kommer nog bli en skön hörna att sitta i med en kopp kaffe under "rasterna".... om jag kan ta rast [attachment=49539:IMG_3200.JPG] Jag är själv MYCKET nöjd med träfliset  det blev bättre än vad jag hade förestält mig... Mitt huvudsyfte med fliset var ju att slippa geggan  att det blev snyggt oxå... var en bonus
Meriona
02-05-2010, 08:19
Herrejösses, jag undrade varför du lag så enorma stenbumlingar i odlingsbäddarna för, när jag klickar på bilden ser jag ju att det är SÄCKAR! Fliset ser jättesnyggt ut!
OJ! En lotttråd!  Jag som gjorde en egen bara för att skryta.. Ni har så STORA lotter! Och min är det mest gräs på, men det gillar jag för då finns det utrymme för mig att göra massor.  Vet bara inte i vilken ända jag ska börja..
Alexander-VG-zon3
02-05-2010, 11:58
CITAT (Vildhavre @ 29-04-2010, 14:01)  Mina planer än så länge är att gräva upp och odla grönsaker på den bortre biten, och så flyttar jag alla perenner allt eftersom till den närmre biten. Sen får jag väl ta ställning till vad som ska vara vart till hösten när jag ser hur växter ser ut. Just nu flyttar jag allt till lämpligaste lediga plats.. vad långt du har kommit och det tar sig. jag har med satt lite perenner och sånt närmre kanten/gången och sedan odla i mitten och i neder delen. känns bättre att ha sånt man ska äte i mitten ifrån ''folk'' som ev kan förstöra eller slänga skit på. CITAT (mieb @ 01-05-2010, 23:17)  Idag har jag planterat massor av perenner på lotten. Och ett träd! Jag hade ju planterat en klängros i mittrundeln där jag hade tänkt att bygga ett rostorn. Men jag ändrade mig och flyttade rosen och planterade en rosenapel där istället. Det kommer att bli så fint när trädet har växt till sig lite. vad snyggt du har fått det det blir nog vackert med ett träd där i mitten, jag skulle också vilja ha träd men det blir nog tyvärr för stort. eller kanske man kan smuggla in ett persikoträd. CITAT (Meriona @ 02-05-2010, 09:19)  Herrejösses, jag undrade varför du lag så enorma stenbumlingar i odlingsbäddarna för, när jag klickar på bilden ser jag ju att det är SÄCKAR! Fliset ser jättesnyggt ut!  haha jag undrade samma sak varför där låg en massa sten. för det såg verkligen ut som det innan man klickade upp. CITAT (cic @ 02-05-2010, 09:23)  OJ! En lotttråd!  Jag som gjorde en egen bara för att skryta.. Ni har så STORA lotter! Och min är det mest gräs på, men det gillar jag för då finns det utrymme för mig att göra massor.  Vet bara inte i vilken ända jag ska börja.. grattis till lotten --------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------------------- det var visst frost inatt (ner till -2c) hoppas att alla mina kryddor klarade sig, ska iväg nu snart och kolla så här ser det ut nu senast album länk http://www.pixbox.se/alb_show_id1179242_page0.html
CITAT (Meriona @ 02-05-2010, 09:19)  Herrejösses, jag undrade varför du lag så enorma stenbumlingar i odlingsbäddarna för, när jag klickar på bilden ser jag ju att det är SÄCKAR! Fliset ser jättesnyggt ut!   Tyckte jag OCKSÅ! Visst är det härligt när det går undan, lite insatts en helg så syns det så stor skillnad  Jag har grävt upp sådant som självsått sig ute i landen i dag för att kunna gräva om i veckan om vädret håller sig. Ovant att så många perenner strukit med, det har ju varit lite räddningen när sniglarna äter upp det mesta som sås som fröer Fliset ser fint ut i gångarna! Tyvärr funkar det inte hos oss, det skulle sjunka i leran per omgående när det blir regn. Nu har vi gräs i huvudgångarna, skönt att slippa slira i leran. Klipper med en trimmer. Provade ett lager torv ett år, men det blev bara supper-gegg ihop med leran då det regnade. Nu syns det hur lite tid jag ägnade åt ogräset de två senaste åren pga tre flyttar mellan hus, även om jag tar bort det så har rötterna fått fäste. Klippte en 3cm snigel i dag, fet och fin. Mamma hade planterat lite sommarblommor där våra vita, rosa rosenstavar och nejlikan stått. Är det sant att sorkar itne gillar kejsarkronor? Min sambo körde med vattenslangen på de torra, torra landen där småplantorna och det höstplanterade törstade. Hoppas på mer värme! Nästa helg blir det Lisebergs trädgårdsdagar med inspiration!
blomkronan
02-05-2010, 22:08
CITAT (Meriona @ 02-05-2010, 09:19)  Herrejösses, jag undrade varför du lag så enorma stenbumlingar i odlingsbäddarna för, när jag klickar på bilden ser jag ju att det är SÄCKAR! Fliset ser jättesnyggt ut!   Tokig kan jag vara men så tokig att jag skulle lägga stenbumlingar i odlingslådan... ALDRIG  Det är säckar fyllda med höstens hästskit  Jag har inte hunnit gräva och luckra jorden där i än så jag la säckarna där.... men nu har det blivit flera säckar  Jag och Rigoletto var och hämtade 5 ton hästskit i går  Som vi delade på... fast jag tog bara 1 ton  [attachment=49586:IMG_3303.JPG] Så nu är det flera säckar i lådan  Hästskiten hade legat i tre år. Hästarna står på torv och inte spån så jorden är super fin
blomkronan
02-05-2010, 22:17
Det här gjorde jag idag... [attachment=49587:IMG_3309.JPG] Jag vill ju inte "lägga ut några pengar" på lotten... den ska byggas upp av "gratis" material, grannen hade kapat ner sin Pil och jag tog hand om alla smala grenar och fläta en kant runt min hörna. Nu kan jag sätta rosenbönorna  som ska få klättra runt hundkojan. Dessutom satte jag min första potatis... det är första gången i mitt liv som jag satt potatis
Alexander-VG-zon3
03-05-2010, 08:46
CITAT (flaxss @ 02-05-2010, 12:58)  --------------------------------------------------------------------------------------- det var visst frost inatt (ner till -2c) hoppas att alla mina kryddor klarade sig, ska iväg nu snart och kolla min -4c blev det vid lotten och min annans salvia frös, i natt har kryddorna haft täcke på sig. ska ditt idag och kolla hur kallt det blev. CITAT (Wilmer @ 02-05-2010, 22:35)  Är det sant att sorkar itne gillar kejsarkronor?
Min sambo körde med vattenslangen på de torra, torra landen där småplantorna och det höstplanterade törstade.
Hoppas på mer värme! Nästa helg blir det Lisebergs trädgårdsdagar med inspiration! hos mig har inget funkat mot sork, inte ens lök och knöl växter som ska vara avskräckande. CITAT (blomkronan @ 02-05-2010, 23:17)  Jag vill ju inte "lägga ut några pengar" på lotten... den ska byggas upp av "gratis" material, grannen hade kapat ner sin Pil och jag tog hand om alla smala grenar och fläta en kant runt min hörna. Nu kan jag sätta rosenbönorna  som ska få klättra runt hundkojan. vad snyggt det blev, och det kommer bli vackert med växter som klättrar själv har vi lagt ut ca tusen kronor redan på lotten. så hoppas verkligen det blir bra skörd så att man tjä'nar in på matkostnaden.
Meriona
03-05-2010, 12:40
CITAT (flaxss @ 03-05-2010, 09:46)  min -4c blev det vid lotten och min annans salvia frös, i natt har kryddorna haft täcke på sig. ska ditt idag och kolla hur kallt det blev. Det gör nog inget Flaxss, ananassalvia är ändå inte nåt vidare....
Åååå, torv!! Så avis jag blir, hade jag velat ha till lotten igen, två års torvbäddar från hästen märks inte längre i lerjorden. Nu står han inte på torv längre tyvärr.
Nu är det ganska grönt på min lott.  Jag har fixat i ordning en rabatt till.  l
Jag har alldeles för mycket gräs på min lott. Jag grävde ut ca 1 m2 extra på ett befintligt blomland, och JÖSSES vad det är jobbigt! Finns det inga bra enkla knep för att bli av med gräs?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|