CITAT (theseraphim @ 22-04-2010, 18:32)

Fantasinamn eller inte, det är faktiskt helt okej att använda det ändå, sök på namnet på google och se hur många träffar du får.
ett vetenskapligt namn får inte vara påhittat,hur katten ska man då kunna hitta växten i litteratur,på plantskolor m.m. Svenska namn kan däremot vara fantasier men då uppkommer ju problem om man hört ett svenskt namn som inte är vedertaget i handel,böcker m.m. Jan lindgren har rätt, Rh. japonicum är en stor jap.azalea,oftast en av föräldrarna till de korsningar som säljs som jap.azaleaKälla: The Hillier manual.Söker jag en Rh. japonicum o får en hybrid istället för den buske jag ville ha tycker iallafall jag att man blivit lurad.Att goggla på något betyder ju inte att vad som står där alltid är korrekt,det som dyker upp är ju bara något som någon annan lagt in.Bättre (när det gäller växter)är att gå in på någon bot.trädgårds sida och få korrekta uppgifter direkt.Finns mängder av kunskap att hämta där.Just Bo grönts katalog är ju inget undantag för felkällor,nu duggar ju trädgårdskatalogerna tätt o så vitt jag sett är ingen felfri avseende namnsättning,misstag händer ju och just namnsättning är en snårskog. Mvh Ulf