jag håller med Åsa kan du så placera ut den efter att frostrisken är förbi och ta sedan in den innan frosten kommer igen, den trivs väldigt bra ute. både i ett skuggigt och soligt läge trivs dom i bara dom har tillgång till fukt och näring. dom trivs också i ganska sval temperatur så den svenska sommaren är prefekt för den även temperatur mässigt.
har man den inne vissnar den inte ner, däremot har man den ute på hösten så invintrar den och börjar då att vissna. likaså om man ger den en torkperiod så vissnar den då torka också indikerar vila.
vill man låta växten ''vila upp sig'' så kan man placera den torrt och svalt (eller nåt av det). den håller sig vital och blir mer blomvillig om den får någonform av vintervila. även om den kan funka utan.
min egen delar jag någon gång under sommaren och planterar om 2-4gånger per sommar och den växer som bara den och blommar i mängder.
bild på en av mina plantor sommaren 08 (den på bild blev nyss delad innan jag tog kort på den).
21870537.jpg ( 108.73k )
Antal nedladdningar: 45så kan man och har möjlighet så är det att rekommendera att ha den ute under den frostfria perioden. men också ge dom utrymme om rötterna så dom kan växa till sig.