Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > palmer...
          lurvig
          Inlägg 05-01-2004, 16:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 2 099

hejsan!

Om det finns någon som vill ha palmfrön av olika slag kan ni få det av mig!! dom gror, för jag har redan "provsått" dom! tog dom i höstas på franska rivieran. har även frön till silkesträd, granatäpple, dragonfruit, blå hibiscus samt lite annat smått och gott!

lurvig

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 05-01-2004, 16:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Hej!

Jag är mycket intresserad av att köpa några frön!

Vad har du för sorts frön, och hur mycket vill du ha för varje sort?
          Du kan väl skicka en lista! smile.gif

Mvh
          /Ylva

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          Eva St
          Inlägg 08-01-2004, 22:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Jag är också intresserad av en lista
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          Sylvia
          Inlägg 08-01-2004, 22:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Samma här!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 10-01-2004, 00:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Vad har du för palmfröer?
          Om har du bulgarian trachycarpus fortunei så skriv upp mig på listan.Kiril har fortfarande inte svarat på vad han vill ha för fröer.(svarar han bara på helgerna?)Allt som jag har har en 100 gånger mer av.Det får väl bli nån engelsk bok eller nåt om han inte nöjer sig med lite härdiga agavefröer.

Så om du har bulgarian trachycarpus fortunei så skriv upp mig på listan.De är verkligen svåra att få tag på om inte omöjliga(förutom om man får dem från Kiril)
          mvh
          andreas ,som under nästa vecka kommer att få förstärkning på palmfronten av en ny trachy med 1m stamm(troligen 2m totalt)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          Lötchey
          Inlägg 10-01-2004, 21:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 2 672

Tja

Silkesträd råkar inte vara Chorisia Insignis? Var i rivieran i somras och såg ett väldigt häftigt träd med det namnet, tror det var silkesträd, eller?
          Det hade stora taggar på stammen kommer jag ihåg..

Citera
          Sylvia
          Inlägg 15-01-2004, 17:26
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 10-01-2004, 00:45)
          andreas ,som under nästa vecka kommer att få förstärkning på palmfronten av en ny trachy med 1m stamm(troligen 2m totalt)

Ska du ha palmen utomhus? Det finns ju folk som har, kolla min artikel!
          Palm ute
          Annars lär du snart få göra ett hål i taket... laugh.gif tongue.gif biggrin.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 15-01-2004, 18:46
          Länk hit: #8

Medlem

Sylvia, jag har redan palmer utomhus tongue.gif Fast de är inte stora nog att skapa den äkta palmkänslan.Den största är bara 120cm hög med 40cm stamm.Det är därför jag nu har köpt en ny som är 200 hög.

Som den palm "kännare" jag är så har jag länge vetat att det finns palmer i Torslanda, och inte bara i Torslanda utan i hela skåne och längs västkusten
          Jag har dock inte sett några bilder på palmerna i torslanda förän nu.Det måste vara första butian jag ser på friland i sverige men inte den sista.

Ljus, det måste jag också sätta dit i sommar när den senaste ska sättas i jorden.Precis som i Vancover

Det låter som du har hämtat information om din artikel från Leif's sida.
          Du glömde i alla fall jubaea chilensis.Det är den härdigaste fjäderformade palmen.Den anses vara härdig till -15 och ex i schweiz har klarat -20 utan problem(vuxna) Den växer liksom butia's mycket långsamt och är därför ofta mycket dyr.Den trivs bättre i lite kyligare trakter än i de sommarvarma delarna av USA.Det är därför man nästan aldrig ser några bilder av den därifrån.

Angående sabal minor ås är den inte lika härdig här som i USA.I dess ursprungsområde är somrarna mycket långa med vintrar som är mycket korta.Tempraturen faller bara under nollsträcket någon/några nätter.Men då kan det bli riktigt kallt.
          Sabal minor klarar inte av våra långa blöta vintrar lika bra.Jag skulle gissa att den endast är härdig till 10-15 minus här om ens det.

Trachycarpus palmerna är den bästa palmen för oss.Den växer relativt fort upp till 30cm stamm om året(hos äldre)om man vattnar och göder den väl.

Vad har han för växter förutom det?Har inte några bananer eller passionfrukter?

mvh
          andreas

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 15-01-2004, 18:51
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Vill också gärna köpa frö hos dig. biggrin.gif

Citera
          Sylvia
          Inlägg 15-01-2004, 19:25
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 15-01-2004, 18:46)
          Du glömde i alla fall jubaea chilensis.Det är den härdigaste fjäderformade palmen.Den anses vara härdig till -15 och ex i schweiz har klarat -20 utan problem(vuxna) Den växer liksom butia's mycket långsamt och är därför ofta mycket dyr.Den trivs bättre i lite kyligare trakter än i de sommarvarma delarna av USA.Det är därför man nästan aldrig ser några bilder av den därifrån.

Angående sabal minor ås är den inte lika härdig här som i USA.I dess ursprungsområde är somrarna mycket långa med vintrar som är mycket korta.Tempraturen faller bara under nollsträcket någon/några nätter.Men då kan det bli riktigt kallt.
          Sabal minor klarar inte av våra långa blöta vintrar lika bra.Jag skulle gissa att den endast är härdig till 10-15 minus här om ens det.

Trachycarpus palmerna är den bästa palmen för oss.Den växer relativt fort upp till 30cm stamm om året(hos äldre)om man vattnar och göder den väl.

Vad har han för växter förutom det?Har inte några bananer eller passionfrukter?

mvh
          andreas

Jodå, han har nästan allt som hör "medelhavet" till men någon banan hade han inte för tillfället. Den måste ju förvaras i varmväxthus eller i ett s.k. uterum med värme under vintern och han har inget uterum än så länge.

Däremot byggs butian in liknande den andra palmen på bilden.
          Han hade en diger lista på palmer som han påstår passar här, så det kanske var just "Leifs lista"? Han tänker försöka sig på en del andra sorter på listan.

Jubaea chilensis... den saknades visst på Görans lista tror jag... måste visst tala om det för honom. Själv vet jag inte mer än vad jag har läst på eller fått mig berättat, men jag är idel öra!! Berätta gärna mer!

--------------------
          Sylvia, zon 1

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 15-01-2004, 20:54
          Länk hit: #11

Medlem

Leif's lista är inte precis stor.Själv ska jag bl a testa nannorrhops,rhapidophyllum,jubaea,chamaerops,cerifera,olika trachycarpusarter och några till.

Sen finns det härdiga bananer också.Musa basjoo anses vara den härdigaste men det finns lokala varianter från norra japan och ryssland som anses extra härdiga.Dessa lokala varianter av basjoo har jag tänkt att testa.Musa basjoo sp. sapporo från norra japan anses vara härdig ner till-19 utan skydd.
          Det finns även musa basjoo varigiata.Det finns dock endast på 2 ställen, i holland och i belgien.Ägarna verkar inte vilja sälja eller dela dem så att andra kan ta del utav dem.Fast bananer ska i mitt tycke ha helt gröna blad.

Om jag var göran så skulle jag plantera ut filiferan till sommaren.De är förvånansvärt härdiga sålänge det inte är en robusta(även om den också är härdig)

Vet du om göran har testat arizona cupress,poncirus och poncirus hybrider, härdiga agave's,eucalyptus,lager,cupress,härdiga olivträd,korkek och stenek?
          Jag har och jag har tänkt pröva dessa även fast majoriteten behöver ordentligt med skydd.
          mvh
          andreas

Ps.kolla mitt album.Där kan du bl a se en av mina palmer(den minsta)ds

Citera
          joli
          Inlägg 17-06-2004, 20:31
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 198
          Medlem nr: 616

åker man genom stenungsund norr om göteborg så möts man av en parad av palmer.... det ser skithäftigt ut...det är ju i Sverige!!!! biggrin.gif

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 19-06-2004, 11:43
          Länk hit: #13

Medlem

De palmerna är utplanterade av Drakenius. Som du säkert vet så har vällinge kommun i skåne haft palmer på friland i ca 5 år nu. I Trelleborg sätter de ut palmer på sommaren(i marken). Det är mest sabal och mer klassiska palmer. Alla tyskarna som kommer med färjan får ett minst sagt ovanligt välkomnande tongue.gif De finns nu över 100 palmer i Trelleborg. Det är festligt.

Citat:"Palmerna planterades längs infarten vid Strandgatan, så ingen resenär med färjorna kunde missa dem. Otaliga är de tyskar som under årens lopp blivit fotograferade bland palmbladen"

Citera
          el_fishko
          Inlägg 19-06-2004, 18:48
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 3 879

Jag vill ha plamer. Gärna en sådan med "skäggig" stam och gärna andra sorter också, vad kostar det?

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 19-06-2004, 19:17
          Länk hit: #15

Medlem

skäggig stamm? menar du hårig stamm? wink.gif Palmer finns i alla kostnader. Det beror på vilken sort och hur stora de är. Var bor du?

Citera
          el_fishko
          Inlägg 19-06-2004, 20:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 19-06-2004, 20:17)
          skäggig stamm? menar du hårig stamm? wink.gif Palmer finns i alla kostnader. Det beror på vilken sort och hur stora de är. Var bor du?

Ja precis, hårig stamm. Det är väl inte lika dyrt att odla som att köpa färdig, såg en för 3500,- idag. Jag bor i Sollentuna

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 19-06-2004, 20:23
          Länk hit: #17

Medlem

Fanns det något namn på 3500 kronorspalmen? Var det en trachycarpus(väderkvarnspalm)? Odlar du upp från frö så kommer det ta LÅNG tid. Palmer växer inte särskilt fort jämfört med vanliga träd.Men det är det värt när de väl börjar bli stora smile.gif men det kan ta ett antal år.

Har du tänkt ha palmer på friland, eller i kruka? wink.gif

Citera
          el_fishko
          Inlägg 19-06-2004, 20:36
          Länk hit: #18

Medlem

jag hade tänkt ha dem i kruka. vad kan det gå på?några olika sorter och vart kan jag få tag i det?

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 19-06-2004, 23:07
          Länk hit: #19

Medlem

impecta har lite palmfröer, mest phoenix,trachycarpus fortune och chamaerops humils. Vill du ha mer ovanliga palmer ska du besöka utländska företag. Det gör jag.

"vad kan gå på" menar du vilka som klarar sig på friland?

Citera
          el_fishko
          Inlägg 19-06-2004, 23:48
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (andreas i uppsala @ 20-06-2004, 00:07)
          impecta har lite palmfröer, mest phoenix,trachycarpus fortune och chamaerops humils. Vill du ha mer ovanliga palmer ska du besöka utländska företag. Det gör jag.

"vad kan gå på" menar du vilka som klarar sig på friland?

njenje;)vad kan det gå på=hur mycket kostar palmfröer ungefär:) vart ligger impecta?finns det något ställe i stockholm?

vartifrån handlar du?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon