Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trädmarodörer
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2010, 14:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det härjar en trädmarodör i Delsjöområdet. H*n sågar ett snitt runt stammen på granar så att de så småningom dör. Hittills är ca 2000 träd drabbade. H*n måste vara dum i roten men det springer dårar bland oss.

Jag upptäckte dock spår av en annan marodör när jag var ute och körde igår utefter sjön Aspen. Någon hade karvat djupa hål i stammarna på några popplar(?) så att väghållaren blivit tvungen att ta ner träden för de stod alldeles intill gamla Stockholmsvägen. Vad skall man göra? Ligga på lur med videokameran kanske så jag eventuellt kan skicka in en film till Mitt i naturen? smile.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-05-2010, 17:40
          Länk hit: #2

Gäster

Min chef berättade om dåren i Delsjön idag, han hade hört om det på nyheterna. Vad kan det ge egentligen att göra nåt sånt? Kan det vara tillfredsställande att se dem dö långsamt? wacko.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 12-05-2010, 17:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Meriona @ 12-05-2010, 18:40) *
          ...Vad kan det ge egentligen att göra nåt sånt?...

Ökad biologisk mångfald tummenupp.gif Både pga minskad andel gran i skogen och pga död ved. Hackspettarna är nog väldigt tacksamma. (Det var inte jag som ringbarkade granarna.)

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-05-2010, 17:53
          Länk hit: #4

Gäster

Aha! Då är det Ruda då.... giggle.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2010, 17:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Meriona @ 12-05-2010, 18:53) *
          Aha! Då är det Ruda då.... giggle.gif

Naj naj, visserligen är jag ingen granälskare men när jag ger mig på ett träd så faller det inom några minuter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 12-05-2010, 19:57
          Länk hit: #6

Gäster

rotfl.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 12:10
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Myosotis @ 12-05-2010, 18:45) *
          Ökad biologisk mångfald tummenupp.gif Både pga minskad andel gran i skogen och pga död ved. Hackspettarna är nog väldigt tacksamma. (Det var inte jag som ringbarkade granarna.)

Just precis, och jag tycker det är otroligt att ingen i medierna har tillräcklig naturkunskap för att förstå detta. Överallt skrivs det om att grandödandet är helt obegripligt, men det är det inte. Först utrotar man en naturlig skog och planterar gran där, sedan görs området till naturvårdsområde eller liknande. Första åtgärd borde vara att såga ner granplanteringen och låta naturlig skog komma upp i stället. Vi har ett antal fågelarter i landet som håller på att försvinna helt på grund av att deras naturliga biotoper har förstörts. Den mindre hackspetten är bara en av många som har minskat enormt eftersom den kräver skog med hög andel lövträd.

Angående bävern, så har jag egentligen inte något emot den, men i samband med granplanteringen blir den förödande. Enda stället det inte planteras gran är där naturen gör det omöjligt. Förutom bergiga branter är det ju just i bäckraviner och älvfåror som blandskogen fått hållas, och där röjer i stället bävern bort lövträden. Jag har aldrig sett den röra ett enda barrträd, men däremot så gott som varenda lövträd som finns utom möjligen al. Häromkring verkar den föredra ek efter att ha ätit upp all asp, och det känns inte bra att se den fälla hundraåriga ekar med all den flora och fauna som dessa gamla träd hyser. Den håller sig inte längre i sjöar och älvar heller, utan i jakt på eget revir går den upp i diken och på myrar och överallt där det finns minsta lilla vattenspegel.

Redigerat av Huggorm: 13-05-2010, 12:11

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-05-2010, 13:50
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 13:10) *
          Just precis, och jag tycker det är otroligt att ingen i medierna har tillräcklig naturkunskap för att förstå detta. Överallt skrivs det om att grandödandet är helt obegripligt, men det är det inte. Först utrotar man en naturlig skog och planterar gran där, sedan görs området till naturvårdsområde eller liknande. Första åtgärd borde vara att såga ner granplanteringen och låta naturlig skog komma upp i stället. Vi har ett antal fågelarter i landet som håller på att försvinna helt på grund av att deras naturliga biotoper har förstörts. Den mindre hackspetten är bara en av många som har minskat enormt eftersom den kräver skog med hög andel lövträd.

yes.gif Och mellanspetten har dött ut.

I Söderåsens nationalpark har man fattat det här. Alla granar ska bort, mycket är redan avverkat bravo.gif men vanliga människor tror ofta att all avverkning är dålig och all skog är bra. För ett antal år sedan sprängde man björkar, minns inte vilka det var men det var någon naturskyddsorganisation eller så. Man ville chocka media och öppna ögonen på folk. Död ved är viktig!!! Och det krävs en kombination av nydöd och förmultnad, liggande och stående död ved osv. Läste en gång att Lund kommun körde ut stora gamla ekar som måste tas ner till ett solexponerat ställe där de sen fick ligga tummenupp.gif Mer sånt hade behövts, men istället pratas det om att man ska gräva upp stubbarna efter en avverkning duh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-05-2010, 14:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 13:10) *

Angående bävern, så har jag egentligen inte något emot den, men i samband med granplanteringen blir den förödande. Enda stället det inte planteras gran är där naturen gör det omöjligt. Förutom bergiga branter är det ju just i bäckraviner och älvfåror som blandskogen fått hållas, och där röjer i stället bävern bort lövträden. Jag har aldrig sett den röra ett enda barrträd, men däremot så gott som varenda lövträd som finns utom möjligen al. Häromkring verkar den föredra ek efter att ha ätit upp all asp, och det känns inte bra att se den fälla hundraåriga ekar med all den flora och fauna som dessa gamla träd hyser. Den håller sig inte längre i sjöar och älvar heller, utan i jakt på eget revir går den upp i diken och på myrar och överallt där det finns minsta lilla vattenspegel.

Det finns teorier om att det är en gammal bitter botaniker som smyger runt i skydd av mörkret av dödar granar just för att återskapa blandskogar och hedlandskap i Delsjöområdet. Förutom det ekonomiska värdet så är det ingen större förlust med färre granar.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Meriona
          Inlägg 13-05-2010, 17:49
          Länk hit: #10

Gäster

Men kan man inte göra det snabbt då, jag gillar inte att de ska dödas långsamt, det känns som trädplågeri...

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 18:08
          Länk hit: #11

Moderator

CITAT (Meriona @ 13-05-2010, 18:49) *
          Men kan man inte göra det snabbt då, jag gillar inte att de ska dödas långsamt, det känns som trädplågeri...

Hur kan man göra det snabbare? Träd är inte som djur, även om man sågar ner ett träd så finns det liv kvar i både träd och rot i lång tid. Barrträd dör dock ganska snabbt jämfört med lövträd, så någon längre tid av plåga är det inte biggrin.gif

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-05-2010, 08:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 15:33) *
          Det härjar en trädmarodör i Delsjöområdet. H*n sågar ett snitt runt stammen på granar så att de så småningom dör. Hittills är ca 2000 träd drabbade. H*n måste vara dum i roten men det springer dårar bland oss.

usch den hade inte blivit långlivad i mina trakter kan jag säga... hatar trädhatare ninja.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-05-2010, 08:41
          Länk hit: #13

Moderator

CITAT (skogstroll @ 21-05-2010, 09:30) *
          usch den hade inte blivit långlivad i mina trakter kan jag säga... hatar trädhatare ninja.gif

Men det är troligtvis ingen trädhatare, utan en trädälskare. En som älskar alla sorters träd och inte bara gran i monokultur

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-05-2010, 08:46
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

tror inte på att människan ska lägga sig i naturens gång

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2010, 11:27
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (skogstroll @ 21-05-2010, 09:46) *

Men hallå, det är ju människan som har förstört naturen och planterat all granskogen!! Det finns knappt någon naturlig skog kvar! De som "lägger sig i" försöker förtvivlat rädda spillrorna av den naturliga mångfalden. Tycker du att vi bara ska titta på när ännu fler arter dör ut?!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-05-2010, 11:43
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (skogstroll @ 21-05-2010, 09:46) *

Som sagt, det är för sent nu. Vi har förstört så mycket redan, att vi måste hjälpa till för att få det tillbaka på rätt spår. Det gäller inte bara granplanteringen, utan även mycket annat. Urdikningen av våtmarker till exempel, det är inte något som återgår av sig själv. Eller återinplanteringen av utrotade arter som bäver och varg, det hade säkert skett av sig själv till slut men med lite hjälp går det snabbare. Sedan har vi främmande arter som tex. kanadagåsen som håller på att slå ut naturliga gäss som tex. sädgåsen, den borde vi göra något åt. Och vart tog storkarna vägen, återkommer dom utan vår hjälp?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-05-2010, 11:49
          Länk hit: #17

Medlem

Hm, storkarna är ju ett kapitel för sig eftersom storkprojektet klantade sig så mycket. När det gäller konstgjord andning till fågelarter som är utdöda eller utdöende i Sverige men vanliga på andra håll, är jag lite tveksam. Projekten slukar en massa pengar som behövs bättre på andra håll, och så länge man inte gör något åt biotopen skickar man bara ut en massa fåglar som ändå inte kan klara sig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 22-05-2010, 07:30
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Så du vill inte hjälpa mig återintroducera mellanspetten då som försvann på slutet av 80 talet?
          blush.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-05-2010, 07:43
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Orkidétjuven @ 22-05-2010, 08:30) *
          Så du vill inte hjälpa mig återintroducera mellanspetten då som försvann på slutet av 80 talet?
          blush.gif

Som sagt, jag är lite kluven. Har inte riktigt koll på hur det går för mellanspetten på andra håll, men skulle nog tro att arten behöver hjälp. Men att föda upp och släppa ut mellanspettar i Sverige skulle bara vara idiotiskt, de behöver gammal skog, bokar får inte skrovlig bark förrän de är typ 200 år, inga träd tillåts ju bli vuxna i det här landet. Det mellanspetten behöver är nydöda ekgrenar, var finns det gamla ekar i tillräckligt högt antal för att föda en mellanspettpopulation?! Sånt tar tid, och man har inte ens börjat. Tycker du att man ska stödutfodra eller hur skulle det gå till? Du som har så mycket praktisk erfarenhet kanske har en idé, jag har då sannerligen ingen. dunno.gif Är det möjligt ska det göras. Personligen önskar jag mig naturligtvis mellanspett här, jag har aldrig ens sett någon. Nackdelen med Sverige är att det är många arters nordliga utbredningsgräns, och få fåglar tar sig över havet för att späda på populationen. Hur står är t.ex. chansen att ett gäng stortrappar skulle komma hit spontant även om det fanns stortrappsmiljö här? Samma problem med den bräckliga tornugglepopulationen.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-05-2010, 08:19
          Länk hit: #20

Moderator

Först måste man återställa biotoperna, sedan kan man se om fågelarterna återkommer eller om dom behöver hjälp. Men i första hand är det dom ännu existerande men minskade arterna som man får hjälpa. Men någon återställning av biotoper kommer inte ske, eftersom det kostar alldeles för mycket pengar att omvandla högproducerande skogsplantering till naturreservat.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-08-2025, 18:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon