Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vilka ägg, ska man köpa
          vickeva
          Inlägg 08-01-2004, 15:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

Jag köper alltid eko-ägg om det finns, för hönornas skull. Jag hoppas och tror att de höns som går ute har det bra (någorlunda i alla fall). Ibland köper jag från en bonde som bor i närheten av där vi har stugan, och de hönorna ser rätt skamfilade ut, men de går fritt i ett rejält område i alla fall (och äggen är goda!). Men om det inte finns eko-ägg i affären, ska man då köpa av höns som får gå fritt inomhus, eller är det att lura sig själv? Uppfödarna säger ju nu att hönsen inte mår bra av att gå tillsammans så, att de hackar i hjäl varandra. Jag tycker att det är en djungel, och jag vill så gärna medverka till att hönsen får det bättre.
          Hur gör ni?

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-01-2004, 17:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag köper de flesta ägg direkt från en småskalig bonde som odlar ekologiskt - vi är en grupp grannhushåll som slagit ihop oss och som gör det lönsamt för bonden att leverera ägg och annat till oss månatligen. de gånger jag köper i affären handlar jag KRAV-märkt om det finns och annars sådana som kommer från frigående höns. Finns inte det blir det inga ägg alls den veckan.

Jag tror inte att hönsen har det särskilt bra vare sig hos de stora KRAV-äggbönderna eller i de stora inomhusmijöer där de går "fritt", dvs i tusental i stora salar. Men jag stöder hellre utvecklingen som går ifrån burhållningen som jag tycker behandlar hönsen mer som apparater än som liv.

Bra tror jag att höns bara kan må om de bor i mindre flockar och kan leva både inne och utomhus.

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-01-2004, 17:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Vickeva!
          Roligt att du engagerar dig , det blir "eggstra"-pris till dig tongue.gif
          Själv har jag tur. Bor på landet och har en "Äggtant" som jag köper ägg av. De hönorna är frigående och kan själv välja ute eller inne. Hon, tanten alltså, är kompis med sina djur, inte bara hönsen. När de hade mjölkkossor hade hon namn till varje djur. Inte produktionsenhet. Hon pratade med alla djuren och led med dem när de var sjuka. Jag hade förmånen att jobba där som elektriker och jag har verkligen sett motsatsen också.... Tyvärr är de pensionerade (gumman och hennes man ... inte hönsen och korna.. rolleyes.gif ) Men hönsen har de kvar.
          Nu vintertid, blir det inte så ofta jag kan få köpa ägg, hönsen kör lågproduktion.. wacko.gif (kallas det "rugga" ?) Det löser jag genom att inte konsumera så mycktet ägg.... Jag klarar mig bra på ett par tre ägg i veckan. Men när det finns gott om dem kan man "frossa" i skånsk äggakaka, pannkakor, omeletter osv. Nu får det bli annat gott. Vitkål är inte alls dumt....
          Svårt att grädda pannkakor med dom är det ju dock..... smile.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Virgo
          Inlägg 08-01-2004, 18:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Jag smyglyssnade på ett ungt par på stormarknaden.
          Den unga damen tog ut äggpaketet som den unge mannen hade lagt i vagnen.
          Han undrade förstås varpå hon svarade att det ska vara ägg från frigående "kravhöns"!
          Han tyckte att det gjorde detsamma. Ägg som Ägg ! sa han irriterat.
          Hon käbblade emot naturligtvis och så var den infekterade disskussionen igång allt högre och hätskt.

Det slutade med att inga ägg köptes och hon lämnade mannen ensammen med vagnen och en massa åskådare.

Egentligen är det myndigheternas fel att burhönsen har det så trångt. De har ju haft en massa år på sig att rätta till eländet.
          Men jordbruksverket består väl av en massa dönickar.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Monica M zon 4
          Inlägg 08-01-2004, 18:38
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Jag köper alltid ekologiska ägg i första hand.
          Ägg från frigående höns i andra hand.
          I värsta fall vanliga ägg. Finns ingen bonde i närheten jag kan handla direkt av, tyvärr.

Försöker tänka så om all mat jag handlar.

Köper en halv gris i halvåret av en bonde i trakten. Då vet jag att grisen haft ett värdigt grisliv där dom fått vara ute och böka och bra mat utan hormontillsatser.

Citera
          Micke
          Inlägg 08-01-2004, 19:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

Hmmm, som journalist på en lantbrukstidning upphör man aldrig att förvåna sig över människors okunskap om vår matproduktion. Beträffande hönorna kan kanske nedanstående klipp från den tidning jag jobbar på ge en och annan någonting att fundera på (men man ska komma ihåg att undersökningen ännu inte är slutförd!).

31.10.2003, Landsbygdens Folk:

Burhöns mår bättre än frigående höns?

Frigående höns är sjukare än burhöns och behöver mer medicinering. Det hävdar en tysk undersökning som ställer hävdvunna teorier överända. Studien har fått ris av djurskyddsgrupper, medan producenterna redan kräver korrigeringar i den lagstiftning som förbjuder hönsburar.
          Bråket handlar om en studie som utförs av veterinärhögskolan i Hannover. Studien är ännu på hälft, men ett preliminärt forskningsresultat lades fram vid en konferens för de tyska delstaternas agrarministrar. Kontentan är att burhönsen mår bättre än sina frigående systrar.
          För ändamålet har man undersökt förhållandena i 72 hönsfarmer i sex delstater. Bland annat framgår att frigående höns är mer utsatta för sjukdomar. De så kallade lyckliga sprätthönsen får i snitt betydligt mer medicinsk behandling och måste vaccineras mot fler sjukdomar än sina släktingar i bur. Förutom de vanliga vaccinen skyddades de frigående hönsen vanligen också mot rödsjuka, escherischia-coli och pasteurellos.
          Medan burhöns sällan drabbades av mask fick mellan en tredjedel och hälften av de frigående hönsen mask, vilket krävde medicinsk behandling. Klippning av näbben förekom ofta hos frigående höns, medan näbbklippning är förbjuden i samband med burhållning.
          De frigående hönsen med utevistelse hade mortalitetsvärden på 177 döda djur per 1.000 höns. Motsvarande värde utan utevistelse var 168 per 1.000. För höns i så kallade inredda burar var mortaliteten som högst med 188 per 1.000 höns. I konventionella burar dog bara 87 djur av 1.000.
          Också beteendemönstret skiljde sig mellan de olika systemen. Fjäderplockning och kannibalism förekom oftast i inredda burar och bland frigående höns, mer sällan i burar. Burhönsen hade också en högre produktivitet än de frigående hönsen. Däremot värpte burhönsen något lättare ägg än sina systrar i det fria.

Micke

PS. Undersökningen har redan medverkat till att de tyska delstaternas regeringar vägrar att införa det av konsument- och jordbruksminister Renate Künast föreslagna burförbudet...

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-01-2004, 20:09
          Länk hit: #7

Medlem

Micke:
          tror du på allt du läser???
          Tror du att även djur har känslor?
          Jag kan omöjligt gå in och diskutera vad du citerar utan att känna till fakta., Men av vad jag har sett IRL (in real life) faller hela storyn som ett korthus. De höns jag har sett har inte uppvisat tillnärmesevis de saker som din artikel vill påstå. Huruvida "mina" höns har mask eller ej har jag inte en aníng om. Och att en del har blivit offer för Mickel är ochså att beklaga. Men jag har aldrig sett "hackkycklingar" och jag tror säkert att ett och annat ägg försvinner (dvs läggs inte i värpredet) så kanske de producerar något mindre (???) Men för mig finns även ett "liv" även för djuren.
          Det handlar, för mig, inte bara om att producera under minsta kostnad, uton om ett "värdigt" liv.

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 08-01-2004, 20:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

Höns är flockdjur som gör upp emellan varandra genom att picka på varandra.

Dessutom, de höns som är skabbiga är förmodligen renodlade värphöns som värper ihjäl sig, de värper till livmodern följer med ut.
          De tappar fjädrarna för att kalken går till äggskalen.
          Många snålar på snäckskal och sand och pumpar i hönorna pullfor för att pressa äggledarna att producera ägg.
          Eller så har de löss så de plockar av sig själva fjädrarna.

Det finns höns som är avlade till att vara ruvhöns och de äter och ruvar mest, men är ofta väldigt sällskapliga.

En höna behöver inga mediciner när de är rätt uppfödda och gödda.

vissa hönor i vår koloni har blivit fem-sex år och mått toppen hela tiden.
          Viss de kanske inte värper de sista åren, men skit samma; de blir sällskapliga och pratar med en på sitt sätt så när de väl dör är det ett sällskapsdjur som är borta, inte en äggproducent.

Köp dina ägg från en bonde där du själv kan se att pullorna mår bra.
          Låt äggen stå svalt och vila i ett par dagar så går de att använda.

Visste ni förresten att äggen innehåller naturligt konserveringsmedel?

Pulliga hälsningar lilla hönsmamman
          smile.gif

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-01-2004, 21:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Ni som kan så mycket om ägg - Varför är vissa ägg nästan omöjliga att skala? Är det sant att de äggen är de nyaste?

Citera
          Micke
          Inlägg 08-01-2004, 21:29
          Länk hit: #10

Medlem

Nej, gammelnalle, jag tror inte på allt jag läser (jag har varit journalist allt för lång tid...), men jag försöker heller inte bortse från fakta, även om de inte råkar sammanfalla med mina åsikter eller erfarenheter. Jag påpekade ju också att undersökningen INTE är slutförd, vilket också framgick av texten. Slutresultatet kan mycket väl vara ett annat än vad de preliminära rönen antyder. Men de är trots det mycket intressanta, eftersom de pekar på en paradox.

Nej, jag tror inte att djur har känslor, jag vet. Är själv uppvuxen på en bondgård med hundratalet biffdjur, sex grisar och ett varierande antal hönor (Mickel brukar hälsa på hos oss också). Numera är produktionen på vår gård omlagd till ekologisk växtodling, men under (den allt mer olönsamma) husdjurstiden var driften inriktad på extensiv produktion (vilket innebär maximalt med betestid och långsamt växande djur som alltså får leva betydligt längre än inom normal köttproduktion, kalvarna fick gå med dikorna, återväxten tryggades av en riktig tjur på naturligt sätt, etc.). Därför är jag heller ingen vän av den fabriksmässiga storproduktion som undersökningen handlar om.

Micke

PS. Om du inte tror på att denna undersökning pågår kan du kolla in högskolans svar på kritiken: http://www.tiho-hannover.de/service/presse...fo/20031001.htm

--------------------

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-01-2004, 21:42
          Länk hit: #11

Medlem

Bra att du förklarar. Men jag föstår ändå inte riktigt varför ni har (?) publicerat en undersökning som inte är klar och varför man inte ställer frågor om sanningshalten.
          Jag tvivlar inte på att mycket KAN vara sant: MEN som Samuel Clemens uttryckte det: Det finns tre sorters lögner: Lögn, förbannad lögn och STATISTIK. Och det du (?) skrev anser jag tillhöra den sista kategorien. Med statistik kan man bevisa precis vad man vill.

Jag vill rekommedera samtliga att läsa D.Huffs bok: Hur man ljuger med statistik. Finns säkert på biblioteket. Man behöver inte vara matematiker för att ha glädje av denna LÄTTLÄSTA publikation. (samme man har även skrivit en rolig bok om: Hur man klarar test. Klart läsvärd)

Free the hens !
          More eggs to the people!

PS mein deutch is bedröflig.... DS BS

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Micke
          Inlägg 08-01-2004, 22:23
          Länk hit: #12

Medlem

För oss var undersökningens preliminära rön visserligen intressanta i sig, och i vanliga fall skulle vi ha väntat på slutresultatet (vi ägnar oss inte åt sensationsskriverier, oftast är vi väldigt torra och tråkiga... biggrin.gif ). I det här fallet fick dock presentationen av de preliminära rönen så stora (lantbruks-)politiska följder - frågan har ju också annars en viss aktualitet i Finland och Sverige - att vi ansåg det fanns orsak att följa upp historien - vilket vi inte kunde göra utan att redogöra för resultaten (för tydlighetens skull kan jag nämna att det var vår korrespondent Peter Karlberg i Tyskland som skrev artikeln - en journalist som är ovanligt grundlig av sig, därför tvivlar åtminstone inte jag på artikelns sanningshalt). Att delstatsregeringarna helt går emot förbundsregeringen i Tyskland hör trots allt inte till vanligheterna och det ledde också till att konsument-, miljö- och jordbruksminister Renate Künasts planerade burförbud helt enkelt förföll. Som en reaktion på detta har hon senare stoppat den nya djurskyddslagen i Tyskland...

Förvisso ska man hålla sig kallsinnig till statistik, men tyvärr är hela forskningsmaterialet inte tillgängligt ännu för en kritisk granskning. Vi kommer förstås att återkomma till undersökningen när den är klar.

Micke

--------------------

Citera
          Virgo
          Inlägg 08-01-2004, 22:31
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 20:09)
          Tror du att även djur har känslor?

klart att djur har känslor! Varför inte?

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 08-01-2004, 22:46
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 21:42)
          Free the hens !
          More eggs to the people!

Trodde det var Engelska wink.gif

Citera
          vickeva
          Inlägg 08-01-2004, 22:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 429
          Medlem nr: 2 441

CITAT (Felix matte @ 08-01-2004, 22:46)
          CITAT (gammelnalle @ 08-01-2004, 21:42)

Free the hens !
          More eggs to the people!

Trodde det var Engelska wink.gif

Då kan man snacka bedrövlig tyska, när folk tror att det är engelska tongue.gif laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 08-01-2004, 22:55
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Köpte 18-pack ägg idag... KLASS A INREDD BUR står det på kartongen och jag tog det som ett positivt tecken.
          Tycker att det är stört omöjligt att hänga med i alla svängar ang. Eko-odlat, Krav-odlat mm.mm
          Eftersom jag vuxit upp i på bondgård har jag svårt att förstå skillnad på
          ekologisk mjölk och "vanlig" dito.
          Om det enbart handlar om att bonden inte använder bekämpningsmedel i sina grödor så är ju inte betet rent ändå.
          Vad jag förstått så kommer stor del av "det onda" ovanifrån.... och det kan vi inte stoppa...eller wink.gif

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-01-2004, 23:31
          Länk hit: #17

Medlem

Jag utgick från att ALLA VISSTE skillnaden på ekologiskt och giftfritt....
          Men det kanske man inte ska??

Se'n vet jag inte om det var ironi eller allvar om engelskan???? Jag TROR det var ironi, men för säkerhets skull så var min kommentar givetvis riktad till Mickes tråd som var på dåjtch....

Till Virgo: Har dom?? ("klart att djur har känslor! Varför inte? ") jag börjar tro att människor inte har fattat det..... Jag hoppas jag har fel.....

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          Betty
          Inlägg 08-01-2004, 23:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Felix matte @ 08-01-2004, 22:55)
          Köpte 18-pack ägg idag... KLASS A INREDD BUR  står det på kartongen och jag tog det som ett positivt tecken.

Jag köpte också sådana ägg härom dan, tyckte det lät intressant och småroligt.rolleyes.gif Hur då inredd..., med sovpinne i ena hörnet, lite "bås" att sprätta omkring och en liten tavla på ena väggen med en vacker tupp som motiv!? biggrin.gif Jag hade missat hela debatten om frigående höns och deras eventuellt dåliga livsvillkor. huh.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 09-01-2004, 00:32
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Jag tror det är bättre med frigående än med burar. De nya trivselburarna är inte alls så mycket bättre än de gamla burarna.

Men jag tycker att du ska köpa ägg från någon bonde du känner, om du nu måste ha ägg.
          Fast det bästa man kan göra för djuren, det är ju att undvika äggen helt!
          På sidan Djurens Rätt recept finns många goda recept.
          Ta en titt och se om du kan inspireras. Drar man ner sin äggkonsumtion till hälften har man ju gjort något väldigt bra för djuren! wub.gif

mvh
          /Ylva

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 09-01-2004, 01:20
          Länk hit: #20

Medlem

således har även en gammal björn.... gjort något för att gynna veganerna/ vegetarianerna alt. miljön... nu kan jag sova lugnt

--------------------
          Gammelnalle

ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon