CITAT (Malin_MeL @ 03-06-2010, 07:20)

fast jag hade min i v-rummet utan extra ljus i vinter, och den satte knopp...iof har det bara kommit två blommor ännu, hoppas på fler.
till de flesta växter om man ska ha dom inne så skriver jag att man ska ge dom extraljus då dom generellt sett mår bättre av det. dom som behåller bladen måste ha ljus vilket de knappt får ute på vintern. de man lurar med att ge vår inne måste absolut ha extraljus.
för passiflora med arter - vill dom ha så ljusplacering som möjligt med extraljus för att inte få långa och veka vinterskott eller att tappa allt för mycket blad och att stå emot ev ohyra. har man dessutom varmt inne måste man balansera upp det varma. värme och mörker är det inte många som trivs i.
har man det svalare och kallare för dom så behöver man inte vara så noga, då dom går in i vila. dock för tropiska arter så vill dom helst övervintra vid +15c +20c och ha väldigt ljust. arter som vill ha frostfritt men kall som fäller bladen kan stå mörkare och kallare.
sedan har vi ju olika klimat/lägen inne. hos en del funkar det bättre att övervintra växter än hos andra. så är det.
sedan hur dom olika arterna sätter knopp varierar plus är det mycket mer än temp och ljus som spelar in om en växt vill sätta knopp. bland annat ålder, häsla. närings och vatten tillgångar.
nu vill inte alla ha kyla för att sätta knopp, andra blommar efter en torrperiod. andra efter en värmeperiod eller köldperiod.