Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Två favoriträd dukade under denna vinter, har ni andra förlorat några träd?
          Eva 33c
          Inlägg 31-05-2010, 17:01
          Länk hit: #1

Gäster

Med sorg tvingas jag konstatera att både Maackian och Toba-hagtornet gett upp efter denna vinter. Jag har haft dem i 10 år och aldrig fått den minsta vinterskada på dem. De har varit mina favoriter dessutom. Maackian verkar få lite blad på en eller två grenar ganska högt upp i kronan,hur nu det hänger ihop... Men något vackert träd lär det väl aldrig bli igen.
          Två nyplanterade träd, ett bergskörsbär och ett Spidola-plommon har dött i kronan med får nya skott efter stammen där snön har skyddat. Men det blir ju heller inga fina träd av det. Mitt gamla Spidola däremot har inga skador.
          Lite rosor och annat har också gett upp, men en del har överlevt precis där snön skyddat. Fast kanadarosen Lambert Close har dött ända ner till backen (den är rotäkta om det till äventyrs dyker upp nåt nytt skott) medan Jaquelin de Pre, som står bredvid, har nya skott så högt som snön legat. Då är det ändå en ros som brukar frysa ner varje vinter... Lite "random" hur vintern gått åt buskarna tycker jag. Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där.
          Hur ser det ut hos er andra?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-05-2010, 17:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

typ så ja..Silverpäronet är dött, min gamla ginko med, beståndet av Malus sorter halverat på baksidan, medan den väl etablerade häcken av M sargentii är helt utan skador, tåliga rhodddar döda, medan luteum har mer knoppar än nånsin, många rosor bruna skelett,osv ..Man får försöka se det som -japp dags för nya växter time istället ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 31-05-2010, 17:28
          Länk hit: #3

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2010, 18:21) *
          Man får försöka se det som -japp dags för nya växter time istället ...

Visst är det så. Och trots att jag älskade min maackia tror jag inte det blir någon ny, om det kan frysa ihjäl även fast det är väletablerat. Får väl leva på minnet där.
          Men vad kan vara en bra ersättare tro? Jag vill gärna ha ett träd just där det stod, men det får inte bli för stort. Ett prydnadsäpple med rosa blommor kanske? Nån som kan tipsa om en bra sort?

Citera
          lenaandersson
          Inlägg 31-05-2010, 18:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 9 158

Min Maackia har klarat sig vilken tur för den är mig mkt kär fast den knappt vill växa har stått ca 8 år , men Persikan Frost verkar död, en Robinia har frusit ner en bit och min Ginko som varit ute i ca tre år har frusit lite i toppen den hade en tillväxt på¨en meter förra sommaren så det är inte så konstigt att den frös i zon 3. och slutligen blå regnet har fått på käften ordentligt.

Så visst har vinter varit svår för vissa.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-05-2010, 19:12
          Länk hit: #5

Medlem

Jag tror jag ska satsa på en malus från Blomquists återkommer i frågan Eva smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Huggorm
          Inlägg 31-05-2010, 19:41
          Länk hit: #6

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har gått och kollat på en vissen stackare till äkta kastanj hela våren, en fröplanta från i fjol. Men plötsligt kom det lönnlöv på den... Den riktiga kastanjen stod två meter därifrån, fullkomligt frisk och redan med löv och årstillväxt blush.gif

Jag tror inte jag förlorat något på grund av kyla, men älgen har varit och ätit på sibiriska korkträdet och körsbärsträdet, men båda kommer sig med nya skott. Zelkovan har en del döda småkvistar, men det kan bero på naturlig gallring i kronan. På det hela ser den frisk ut, och växer så det knakar.

Citera
          jegi
          Inlägg 31-05-2010, 22:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Maackian trodde jag var så härdig att den överlevde allt, det är i varje fall min erfarenhet. Synd Eva, för det är ju riktigt fint när den blivit några år, men du kan väl vänta ut den lite och se vad som händer? Min har inga skador alls trots att den står utsatt på norrsidan.

Här är det är det annars prunusar som tagit stryk: Mina två Victoriaplommon som säkert är 20 år är halvdöda båda två. Nektarinträdet och persikoträdet 'Riga' har' lämnat in. Frost har överlevt men flera grenar är livlösa.

Min ginkgo är helt intakt vilket kanske är lite förvånande.
          Annars har katalpan och robinian bägge frusit tillbaka en del.

Redigerat av jegi: 31-05-2010, 22:04

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Cilla
          Inlägg 01-06-2010, 01:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Intressant tråd!

Här har min ca 5-åriga maackia klarat sig - kanske för att den står så torrt att den har pytteliten tillväxt. Konstigt nog har den äkta valnöten klarat sig, inte ens toppfrusen. En sedan tidigare illamående rönnsumak har strukit med, ganska skönt. Två äldre plommonträd halverades, och det var nog på tiden - nu njuter jag mer av de 20 år gamla rotskotten som jag stammat upp och som ger körsbärsplommon. Strimlönnen Acer tegmentosum klarade sig helt medan två små rosenaplar ser ut att ha frusit in en del. Min favorit bland de rödblommande aplarna, Malus Profusion, har inte ens märkt att det varit vinter. Kurilerkörsbäret verkar också ha gillat läget och kom med ännu tidigare blom än vanligt. Kopparlönnen Acer griseum står på hög kulle och klarade sig helt. Ett av krussjuka försvagat persikoträd modell dvärg har blommat men verkar ha givit upp efter det.

50-talet rosor har frusit helt, främst klätterrosor. Trots att de var djupplanterade verkar inte ens rotsystemen överlevt. Jag har en 5,5 m hög roskupol som nu står närapå tom på rosor, så det blir att investera igen. Men de ca 10 klematisarna ser alla pigga ut. Sex unga spaljéäpplen och ett par päron strök med när haren stod högt på snön och knaprade. Ett glanskörsbär som står lite torrt har tvekat, men verkar bara ha förlorat lite i topparna. Paraplybuskens grenverk dog men nu skjuter den ivrigt nya skott från basen.

--------------------

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 01-06-2010, 07:02
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (jegi @ 31-05-2010, 23:01) *
          Maackian trodde jag var så härdig att den överlevde allt, det är i varje fall min erfarenhet. Synd Eva, för det är ju riktigt fint när den blivit några år, men du kan väl vänta ut den lite och se vad som händer? Min har inga skador alls trots att den står utsatt på norrsidan.

Jag bor lite sämre till zon-mässigt än du. Falun är zon 5 och min tomt ofta lite "värre". Hur gammal är din maackia? Jag ska vänta på min, idag ser jag tre grenar med bladbollar lite utspridda i kronan. Det kommer att få stå kvar då jag planterat några clematis viticella som klättra i det.
          Vad var det värsta för träden denna vinter? De låga temperaturerna i sig, eller att det var kallt så länge?
          Toba-hagtornet gav upp men rosenhagtornet lever och frodas. De är lika gamla och står i så gott som samma läge. Svårt att förstå sambanden här... Men det är bara att gilla läget och ge plats till nya växter som Kerstin sa. smile.gif

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 01-06-2010, 07:25
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Plommonträdet, Opal på grundstammen Meritare, är kal på vissa grenar och delar av andra. Troligen sönderfruset.

Magnolia Galaxy, har väldigt få blad. Hoppas att det är bara knopparna som är sönderfrusna och att det kommer nya, det visar sig. Mycket orolig då det är min finaste magnolia.

En magnolia som klarade sig utan någon vinterskada som helst och är på väg att blomma är Yellow River, trots att den står som zon 1 magnolia i Zetas katalog. Även mina övriga magnolior verkar ha klart kylan, däremot så är en del knoppar uppätna av hemska rådjur.

OT:
          Björnbär "Blue satin" är stendöd

Placering: Zon 2, södra storstockholm, 500 meter från Himmerfjärden. - 23 grader som kallast den 22:a februari.

Redigerat av Jan af Lisö: 01-06-2010, 07:27

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-06-2010, 08:23
          Länk hit: #11

Gäster

Såhär mycket skador har vi aldrig haft i trädgården tidigare. De flesta Rhododendron har mer eller mindre vinterskador, blomknoppar och blad har frusit. Däremot så har alla Azaleor klarat sig.

Min solfjäderstall är inte vacker men den lever, får se om den är något att spara.

Magnolior har frusit ner i de delar som stuckit upp ovanför snön förutom ´Susan´som klarat sig helskinnad.
          Den jag är mest ledsen över är Metasequoia glyptostroboides, en kinesisk sekvoja där endast den nedre delen av trädet visar lite liv. Acer palmatum, de japanska lönnarna, har vi förlorat fem st. av. Otroligt nog lever Acer shirasawanum `Aureum´ men den var inpackad med löv ända upp till toppen.

Stewartia koreana - skenkamelian, har inga skador alls medan snödroppsträdet fått stora skador. Olvonbuske och trollhassel är döda, vi grävde upp dem igår. Även min 10 år gamla fläder är stendöd.

Svårt att veta vad som skadat mest, kylan eller den ovanligt varma och långa hösten som gjorde att växterna inte hann invintra som de skulle. Vintern kom och ingen tjäle, bara blött i jorden.

Vi bor i zon 2-3.

Citera
          anki/ronninge
          Inlägg 01-06-2010, 08:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 26 195

min benved ser inte ut att må bra....
          troligtvis frusit i vinter.. sad.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-06-2010, 10:12
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

i krukor på uteplatsen, zon 3-4 södra VG, lägst -23c, snödjup 80-90cm;

Acer barbinerve
          Acer capillipes
          Acer rufinerve
          Acer platanoides
          Rönn - alla dessa är utan skador.

Sambucus nigra 'Black Beauty' - frusit ner ca 2-5cm återstår av grenarna från rothalsen.

Hamamelis x intermedia - noll skador.

i trädgården, i marken, skåne zon 1-2, lägst -19c. snödjup ca 80cm.

Catalpa bignonioides 'Aurea' - frusit ca 5-15cm i topparna.

Äkta valnöt - oskadd.

Kerria japonica - frusit ner.

Calycanthus florida - inga skador.

Clethra alnifolia - inga skador.

Säckbuske - död.

Skäggbuske - död.

Aralia Elata och Spinosa - inga skador.

Chilotrichum diffusum - inga skador.

Blåregnet - inga skador.

Trumpetrankan - inga skador.

Fikonen 'brown turkey', 'bornholm', kadota - brown turkey har frusit lite i topparna medan dom andra har frusit ner.

Skimmia - lever.

Pieris - lever, men några grenar har frusit.

Hebe - alla lever.

Mullbäret - Frusit i topparna.

Druvfläder - frusit ner.

Skruvpil - död.

Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety' - inga skador.

Euonymus japonica - frusit ner men lever.

Murgröna - en del blad är brända, men annars inga problem.

Lagerhägg - inga skador.

Buddleja - frusit ner.

Kamelia - frusit ihjäl.

Rosmarin - frusit ihjäl.

Curryört - frusit ner.

Helgonört - frusit ner.

Lavendel - inga skador.

Fatsia japonica - utan skador (dock har dom fått täckning med grön vinterväv).

Klockbuske - inga skador.

Trollhasseln - inga skador.

Brokbladig frilandshibiskus - frusit ner men lever, vanliga frilands.H lever.

Havtorn - inga skador.

Städsegröna Björnbäret - inga skador.

Feijoa - osäkert/vet inte än.

Passiflora - osäkert/vet inte än.

Yucca filamentosa - inga skador.

Opuntia kaktusarna - inga skador.

Vitis vinifera - lite skador.

Olivträdet - vet inte än. förra året fick den nya skott i juli.

Kiwi olika arter och sorter - alla lever inga skador.

de flesta rosor har frusit ner.

dom gamla fruktträden (äpple, päron, plommon) - vitala som in i H----tet, dom älskade fruktträden i trädgården wub.gif ohh vad jag gillar dom.

sedan finns där ju lite vanligare saker som - ölandstok, spirea, forsythia, cotoneatster, buxbom, berberis, mahonia, järnek, vinbär, måbär, krusbär, ek, syren, hassel, en, ädelcypress, tall, ginst, bollthuja, thuja, hallon, brakved, björk, bok m.f - ja alla dessa lever ju såklart och är utan skador.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-06-2010, 10:17
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 31-05-2010, 18:01) *
          Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där.
          Hur ser det ut hos er andra?

det ger hopp om att mina agapanthusar har klart ännu en vinter till med tanke på snödjupet. det var ju några vintrar sedan som jag slutade med att ge dom skydd.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 01-06-2010, 19:18
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Min vingbenved har vissa grenar torkat in på. Några har först fått gröna blad men sedan torkat ihop efter det. Knepigt.... Min Acer palmatum 'Shania' har också torkskador i topparna, men jag är inte säker på att jag ska skylla det på vintern. Jag tror att den står för torrt helt enkelt, så det blir flytt av den senare.

För övrigt har allting klarat sig - nyplanterad gingko, silverpäron och rödbladig ormhassel bland mycket annat. Till och med catalpan som jag köpte på rea på Plantagen i höstas och som sedan hamnade bortglömd (i sin kruka) i en hörna vid huset och fick tillbringa vintern där, utan någon som helst skydd mer än det snön gav - det skjuter skott för fullt nu.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-06-2010, 19:28
          Länk hit: #16

Medlem

jag tror det värsta var hösten! mild o varm ända in i december, sen smällkallt snö direkt innan tjälen.. vedartat som rosor träd buskar hann aldrig avmogna .....
          japp min svartbladiga fläder ser död ut sad.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ginger2
          Inlägg 01-06-2010, 19:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 6 265

Ifjol somras planterade jag ett körsbärsträd, en Gårdebo. Den ska enligt etiketten som satt på trädet, klara sig upp till zon 5, där vi bor. Vintern blev mycket kall. Det kan ha varit ner till -40. I alla fall, när snön började smälta gladde jag mig åt trädets knoppar som anlagts föregående höst. Veckorna gick och det började grönska i naturen men mitt körsbärsträd var kalt. Det fanns inte en tillstymmelse till sprickande knoppar på det. När jag började granska knoppar och grenar märkte jag att trädet var alldeles brunt inuti, inte grönt eller vitt utan brunt. Trädet var alltså stendött. Det var en stor besvikelse. Jag grävde upp körsbärsträdet - tydligen hade det rotat sig ganska bra förra säsongen men inte klarat vintern - och slängde det på vår stora rishög där det en dag ska bli lågornas rov.

Nu tänker jag ändå försöka med ett nytt körsbärsträd. JAg står i valet och kvalet mellan skuggmorell och en ny Gårdebo.

Citera
          Monica WJ
          Inlägg 01-06-2010, 19:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 20 245

Ett av våra äppelträd har vi tyvärr fått gräva upp och såga i bitar till komposten. Inte pga kylan utan av att snömängden/tyngden delade stammen mitt i tu giggle.gif . sad.gif

--------------------
          /Monica i Hudik, zon 4

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-06-2010, 21:49
          Länk hit: #19

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det har fått åt en del murgröna häromkring, men det är väll kanske inte så konstigt då zon är på gränsen. Jag hade dock ingen själv som kunde ryka.

Jag kom på att jag fått skador på två små manchuriska valnötter också. Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan confused.gif Sedan har jag en två meter hög av samma sort också, och den klarade sig helt utan skador trots att den stack ovanför snötäcket. Härdiga träd, helt klart.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-06-2010, 21:59
          Länk hit: #20

Medlem

jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.

sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.

likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.

CITAT (Huggorm @ 01-06-2010, 22:49) *
          Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan confused.gif

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 01:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon