Eva 33c
Med sorg tvingas jag konstatera att både Maackian och Toba-hagtornet gett upp efter denna vinter. Jag har haft dem i 10 år och aldrig fått den minsta vinterskada på dem. De har varit mina favoriter dessutom. Maackian verkar få lite blad på en eller två grenar ganska högt upp i kronan,hur nu det hänger ihop... Men något vackert träd lär det väl aldrig bli igen.
Två nyplanterade träd, ett bergskörsbär och ett Spidola-plommon har dött i kronan med får nya skott efter stammen där snön har skyddat. Men det blir ju heller inga fina träd av det. Mitt gamla Spidola däremot har inga skador.
Lite rosor och annat har också gett upp, men en del har överlevt precis där snön skyddat. Fast kanadarosen Lambert Close har dött ända ner till backen (den är rotäkta om det till äventyrs dyker upp nåt nytt skott) medan Jaquelin de Pre, som står bredvid, har nya skott så högt som snön legat. Då är det ändå en ros som brukar frysa ner varje vinter... Lite "random" hur vintern gått åt buskarna tycker jag. Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där.
Hur ser det ut hos er andra?
kerstin z5-6
typ så ja..Silverpäronet är dött, min gamla ginko med, beståndet av Malus sorter halverat på baksidan, medan den väl etablerade häcken av M sargentii är helt utan skador, tåliga rhodddar döda, medan luteum har mer knoppar än nånsin, många rosor bruna skelett,osv ..Man får försöka se det som -japp dags för nya växter time istället ...
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2010, 18:21) *
Man får försöka se det som -japp dags för nya växter time istället ...

Visst är det så. Och trots att jag älskade min maackia tror jag inte det blir någon ny, om det kan frysa ihjäl även fast det är väletablerat. Får väl leva på minnet där.
Men vad kan vara en bra ersättare tro? Jag vill gärna ha ett träd just där det stod, men det får inte bli för stort. Ett prydnadsäpple med rosa blommor kanske? Nån som kan tipsa om en bra sort?
lenaandersson
Min Maackia har klarat sig vilken tur för den är mig mkt kär fast den knappt vill växa har stått ca 8 år , men Persikan Frost verkar död, en Robinia har frusit ner en bit och min Ginko som varit ute i ca tre år har frusit lite i toppen den hade en tillväxt på¨en meter förra sommaren så det är inte så konstigt att den frös i zon 3. och slutligen blå regnet har fått på käften ordentligt.

Så visst har vinter varit svår för vissa.
kerstin z5-6
Jag tror jag ska satsa på en malus från Blomquists återkommer i frågan Eva smile.gif
Huggorm
Jag har gått och kollat på en vissen stackare till äkta kastanj hela våren, en fröplanta från i fjol. Men plötsligt kom det lönnlöv på den... Den riktiga kastanjen stod två meter därifrån, fullkomligt frisk och redan med löv och årstillväxt blush.gif

Jag tror inte jag förlorat något på grund av kyla, men älgen har varit och ätit på sibiriska korkträdet och körsbärsträdet, men båda kommer sig med nya skott. Zelkovan har en del döda småkvistar, men det kan bero på naturlig gallring i kronan. På det hela ser den frisk ut, och växer så det knakar.
jegi
Maackian trodde jag var så härdig att den överlevde allt, det är i varje fall min erfarenhet. Synd Eva, för det är ju riktigt fint när den blivit några år, men du kan väl vänta ut den lite och se vad som händer? Min har inga skador alls trots att den står utsatt på norrsidan.

Här är det är det annars prunusar som tagit stryk: Mina två Victoriaplommon som säkert är 20 år är halvdöda båda två. Nektarinträdet och persikoträdet 'Riga' har' lämnat in. Frost har överlevt men flera grenar är livlösa.

Min ginkgo är helt intakt vilket kanske är lite förvånande.
Annars har katalpan och robinian bägge frusit tillbaka en del.
Cilla
Intressant tråd!

Här har min ca 5-åriga maackia klarat sig - kanske för att den står så torrt att den har pytteliten tillväxt. Konstigt nog har den äkta valnöten klarat sig, inte ens toppfrusen. En sedan tidigare illamående rönnsumak har strukit med, ganska skönt. Två äldre plommonträd halverades, och det var nog på tiden - nu njuter jag mer av de 20 år gamla rotskotten som jag stammat upp och som ger körsbärsplommon. Strimlönnen Acer tegmentosum klarade sig helt medan två små rosenaplar ser ut att ha frusit in en del. Min favorit bland de rödblommande aplarna, Malus Profusion, har inte ens märkt att det varit vinter. Kurilerkörsbäret verkar också ha gillat läget och kom med ännu tidigare blom än vanligt. Kopparlönnen Acer griseum står på hög kulle och klarade sig helt. Ett av krussjuka försvagat persikoträd modell dvärg har blommat men verkar ha givit upp efter det.

50-talet rosor har frusit helt, främst klätterrosor. Trots att de var djupplanterade verkar inte ens rotsystemen överlevt. Jag har en 5,5 m hög roskupol som nu står närapå tom på rosor, så det blir att investera igen. Men de ca 10 klematisarna ser alla pigga ut. Sex unga spaljéäpplen och ett par päron strök med när haren stod högt på snön och knaprade. Ett glanskörsbär som står lite torrt har tvekat, men verkar bara ha förlorat lite i topparna. Paraplybuskens grenverk dog men nu skjuter den ivrigt nya skott från basen.
Eva 33c
CITAT (jegi @ 31-05-2010, 23:01) *
Maackian trodde jag var så härdig att den överlevde allt, det är i varje fall min erfarenhet. Synd Eva, för det är ju riktigt fint när den blivit några år, men du kan väl vänta ut den lite och se vad som händer? Min har inga skador alls trots att den står utsatt på norrsidan.

Jag bor lite sämre till zon-mässigt än du. Falun är zon 5 och min tomt ofta lite "värre". Hur gammal är din maackia? Jag ska vänta på min, idag ser jag tre grenar med bladbollar lite utspridda i kronan. Det kommer att få stå kvar då jag planterat några clematis viticella som klättra i det.
Vad var det värsta för träden denna vinter? De låga temperaturerna i sig, eller att det var kallt så länge?
Toba-hagtornet gav upp men rosenhagtornet lever och frodas. De är lika gamla och står i så gott som samma läge. Svårt att förstå sambanden här... Men det är bara att gilla läget och ge plats till nya växter som Kerstin sa. smile.gif
Jan af Lisö
Plommonträdet, Opal på grundstammen Meritare, är kal på vissa grenar och delar av andra. Troligen sönderfruset.

Magnolia Galaxy, har väldigt få blad. Hoppas att det är bara knopparna som är sönderfrusna och att det kommer nya, det visar sig. Mycket orolig då det är min finaste magnolia.

En magnolia som klarade sig utan någon vinterskada som helst och är på väg att blomma är Yellow River, trots att den står som zon 1 magnolia i Zetas katalog. Även mina övriga magnolior verkar ha klart kylan, däremot så är en del knoppar uppätna av hemska rådjur.

OT:
Björnbär "Blue satin" är stendöd

Placering: Zon 2, södra storstockholm, 500 meter från Himmerfjärden. - 23 grader som kallast den 22:a februari.
Gunilla T
Såhär mycket skador har vi aldrig haft i trädgården tidigare. De flesta Rhododendron har mer eller mindre vinterskador, blomknoppar och blad har frusit. Däremot så har alla Azaleor klarat sig.

Min solfjäderstall är inte vacker men den lever, får se om den är något att spara.

Magnolior har frusit ner i de delar som stuckit upp ovanför snön förutom ´Susan´som klarat sig helskinnad.
Den jag är mest ledsen över är Metasequoia glyptostroboides, en kinesisk sekvoja där endast den nedre delen av trädet visar lite liv. Acer palmatum, de japanska lönnarna, har vi förlorat fem st. av. Otroligt nog lever Acer shirasawanum `Aureum´ men den var inpackad med löv ända upp till toppen.

Stewartia koreana - skenkamelian, har inga skador alls medan snödroppsträdet fått stora skador. Olvonbuske och trollhassel är döda, vi grävde upp dem igår. Även min 10 år gamla fläder är stendöd.

Svårt att veta vad som skadat mest, kylan eller den ovanligt varma och långa hösten som gjorde att växterna inte hann invintra som de skulle. Vintern kom och ingen tjäle, bara blött i jorden.

Vi bor i zon 2-3.
anki/ronninge
min benved ser inte ut att må bra....
troligtvis frusit i vinter.. sad.gif
Alexander-VG-zon3
i krukor på uteplatsen, zon 3-4 södra VG, lägst -23c, snödjup 80-90cm;

Acer barbinerve
Acer capillipes
Acer rufinerve
Acer platanoides
Rönn - alla dessa är utan skador.

Sambucus nigra 'Black Beauty' - frusit ner ca 2-5cm återstår av grenarna från rothalsen.

Hamamelis x intermedia - noll skador.

i trädgården, i marken, skåne zon 1-2, lägst -19c. snödjup ca 80cm.

Catalpa bignonioides 'Aurea' - frusit ca 5-15cm i topparna.

Äkta valnöt - oskadd.

Kerria japonica - frusit ner.

Calycanthus florida - inga skador.

Clethra alnifolia - inga skador.

Säckbuske - död.

Skäggbuske - död.

Aralia Elata och Spinosa - inga skador.

Chilotrichum diffusum - inga skador.

Blåregnet - inga skador.

Trumpetrankan - inga skador.

Fikonen 'brown turkey', 'bornholm', kadota - brown turkey har frusit lite i topparna medan dom andra har frusit ner.

Skimmia - lever.

Pieris - lever, men några grenar har frusit.

Hebe - alla lever.

Mullbäret - Frusit i topparna.

Druvfläder - frusit ner.

Skruvpil - död.

Euonymus fortunei 'Emerald Gaiety' - inga skador.

Euonymus japonica - frusit ner men lever.

Murgröna - en del blad är brända, men annars inga problem.

Lagerhägg - inga skador.

Buddleja - frusit ner.

Kamelia - frusit ihjäl.

Rosmarin - frusit ihjäl.

Curryört - frusit ner.

Helgonört - frusit ner.

Lavendel - inga skador.

Fatsia japonica - utan skador (dock har dom fått täckning med grön vinterväv).

Klockbuske - inga skador.

Trollhasseln - inga skador.

Brokbladig frilandshibiskus - frusit ner men lever, vanliga frilands.H lever.

Havtorn - inga skador.

Städsegröna Björnbäret - inga skador.

Feijoa - osäkert/vet inte än.

Passiflora - osäkert/vet inte än.

Yucca filamentosa - inga skador.

Opuntia kaktusarna - inga skador.

Vitis vinifera - lite skador.

Olivträdet - vet inte än. förra året fick den nya skott i juli.

Kiwi olika arter och sorter - alla lever inga skador.

de flesta rosor har frusit ner.

dom gamla fruktträden (äpple, päron, plommon) - vitala som in i H----tet, dom älskade fruktträden i trädgården wub.gif ohh vad jag gillar dom.

sedan finns där ju lite vanligare saker som - ölandstok, spirea, forsythia, cotoneatster, buxbom, berberis, mahonia, järnek, vinbär, måbär, krusbär, ek, syren, hassel, en, ädelcypress, tall, ginst, bollthuja, thuja, hallon, brakved, björk, bok m.f - ja alla dessa lever ju såklart och är utan skador.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 31-05-2010, 18:01) *
Perennerna däremot har klarat sig finfint. Tom bukettanemonerna har överlevt och blommar nu, vilket aldrig hänt förut. Tjockt snötäcke och nästan ingen tjäle är väl förklaringen där.
Hur ser det ut hos er andra?

det ger hopp om att mina agapanthusar har klart ännu en vinter till med tanke på snödjupet. det var ju några vintrar sedan som jag slutade med att ge dom skydd.
HelenJ
Min vingbenved har vissa grenar torkat in på. Några har först fått gröna blad men sedan torkat ihop efter det. Knepigt.... Min Acer palmatum 'Shania' har också torkskador i topparna, men jag är inte säker på att jag ska skylla det på vintern. Jag tror att den står för torrt helt enkelt, så det blir flytt av den senare.

För övrigt har allting klarat sig - nyplanterad gingko, silverpäron och rödbladig ormhassel bland mycket annat. Till och med catalpan som jag köpte på rea på Plantagen i höstas och som sedan hamnade bortglömd (i sin kruka) i en hörna vid huset och fick tillbringa vintern där, utan någon som helst skydd mer än det snön gav - det skjuter skott för fullt nu.
kerstin z5-6
jag tror det värsta var hösten! mild o varm ända in i december, sen smällkallt snö direkt innan tjälen.. vedartat som rosor träd buskar hann aldrig avmogna .....
japp min svartbladiga fläder ser död ut sad.gif
Ginger2
Ifjol somras planterade jag ett körsbärsträd, en Gårdebo. Den ska enligt etiketten som satt på trädet, klara sig upp till zon 5, där vi bor. Vintern blev mycket kall. Det kan ha varit ner till -40. I alla fall, när snön började smälta gladde jag mig åt trädets knoppar som anlagts föregående höst. Veckorna gick och det började grönska i naturen men mitt körsbärsträd var kalt. Det fanns inte en tillstymmelse till sprickande knoppar på det. När jag började granska knoppar och grenar märkte jag att trädet var alldeles brunt inuti, inte grönt eller vitt utan brunt. Trädet var alltså stendött. Det var en stor besvikelse. Jag grävde upp körsbärsträdet - tydligen hade det rotat sig ganska bra förra säsongen men inte klarat vintern - och slängde det på vår stora rishög där det en dag ska bli lågornas rov.

Nu tänker jag ändå försöka med ett nytt körsbärsträd. JAg står i valet och kvalet mellan skuggmorell och en ny Gårdebo.
Monica WJ
Ett av våra äppelträd har vi tyvärr fått gräva upp och såga i bitar till komposten. Inte pga kylan utan av att snömängden/tyngden delade stammen mitt i tu giggle.gif . sad.gif
Huggorm
Det har fått åt en del murgröna häromkring, men det är väll kanske inte så konstigt då zon är på gränsen. Jag hade dock ingen själv som kunde ryka.

Jag kom på att jag fått skador på två små manchuriska valnötter också. Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan confused.gif Sedan har jag en två meter hög av samma sort också, och den klarade sig helt utan skador trots att den stack ovanför snötäcket. Härdiga träd, helt klart.
Alexander-VG-zon3
jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.

sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.

likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.

CITAT (Huggorm @ 01-06-2010, 22:49) *
Jag övervintrade dom i kruka, begravda i löv, och nästan direkt efter att snön smält bort planterade jag två. Dessa blev det skador på, men inte det tredje som fortfarande står kvar i krukan confused.gif

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.
Cilla
CITAT (flaxss @ 01-06-2010, 22:59) *
jag vet inte riktigt vad som kan har gjort att mycket inte klarat sig, hos mig blev det en ganska tidig frostnatt redan i sept. dock var det hyfsat bra väder på dagarna så kanske blev några växter chokade. dock var ju vintern i sig mer normal än andra vintrar. lägsta tempen var ju inte alls så extremt låg. dock så var ju perioden lång med frost i flera veckor även dagtid det kan ju nog knäcka en del. däremot var ju snön välkommen. sedan har det ju hos mig varit en väldigt vindstilla och lugn vinter.

sedan finns det ju många växter som inte dött av vinterkyla utan av andra orsaker exempel murgröna är en sådan som denna vinter har fått mycket torkskador av tjäletorka och av blåst. nästan alla murgrönor här har blivit gula och bruna i bladen och torkat i topparna. dock nu är dom gröna och fina.

likaså lagerhägg, roddisar, bambu m.f är ju växter som är känsliga för tjäletorka och vårsolen.

dom du planterade ut blev ju störda i rötterna, och efter snösmältning är det ju fortfarande mycket påfrestningar kvar. och då var dom ju inte rotade i jorden. så då kan det ju ha varit något rotproblem. den i kruka borde ju vara etablerad och rotad i krukan och därmed vara lite mer motståndskraftig mot väder. bara en spekulerande gissning.

Om vingnötterna kan det ha varit så - större chock, kanske köldchock också - att sättas ut än att stå i kruka där det kan vara varmt (också för varmt och torrt) och väldränenrat. Direkt efter snösmältning är det mycket vått och kallt i marken. Jag minns heller inte om vingnötterna tillhör dem som är känsliga för att bli omstökade med rötterna. Din erfarenhet var bra att ta del av! Värt också att försöka rätta sig efter vid plantering av den tredje plantan. Sätt på kulle, se till att det är dränerat den här första växtsäsongen, red ut rötter men med försiktighet.

Idag hade jag samtal med flera handelsträdgårdsmästare. Mycket i deras krukor har klarat sig väl medan en del i planteringar har dött. De tror att de långa höstarna med sen invintring är en del av problemet.

Att mina djupplanterade rosor (ca 50 st) inte klarade vintern är inte så underligt. På fem år har de inte velat fälla sina blad ens i december. De har stått gröna trots att jag inte gödslar.
Här var vintern ovanligt kall med längre köldperioder än vanligt.
Anders zon 1
Jag tror att skadorna efter årets vinter beror på en kombination av flera olyckliga omständigheter. Oktober, som är en viktiga månad för många vedartade växters invintring (åtminstone i södra Sverige), var ovanligt kall och i en stor del av Sverige kom några kraftiga frostnätter tidigt under månaden vilket sannolikt helt avbröt invintringsprocessen och även direkt skadade en del buskar och träd. Sedan kom en rejäl fimbulvinter med periodvis ovanligt låga temperaturer och extremt lång sammanhängande kylperod, något som tog knäcken på många av de växter som inte hunnit invintra ordentligt. Slutligen så var en period under den tidiga våren solig med stora temperaturskillnader mellan dag och natt vilket är särskilt farligt för vintergröna växter (t ex rhododendron).

Här i zon 1 söder om Malmö har bara det riktigt känsliga skadats (-15 lägsta temp i vinter).
Eucalyptus gunnii - var 4 m hög, nu helt nerfrusen oklart om den är död eller om den kan skjuta nytt.
E. archeri (från frö samlat på hög höjd på Tasmanien) - har två stycken ute och båda har frusit ner kraftigt men skjuter nytt nerifrån basen.
E. coccifera - stendöd
E. nipophila (från frö samlat på hög höjd i Snowy Mountains Australien) - lite brända blad och någon torr topp men annars helt oskadd.
Smultronträd - alla blad har frusit liksom de flesta grentoppar.
Xanthoceras sorbifolium - några grenar har frusit men ingen katastrof.
Cistus ladanifer - stendöd (Cistus laurifolius däremot helt oskadd).
Kamelia - en del blad brända och blomknopparna har frusit men i övrigt ok.
Fatsia japonica - enstaka blad brända men i övrigt helt ok.
Albizia julibrissin - enstaka grenar torra men det mesta ok (ca 2 m högt träd).
Trachycarpus fortunei (väderkvarnspalm) - verkar död
Rosmarin - enstaka frusna grenar annars ok.

Flaxss, intressant att det är så stor skillnad mellan NÖ och SV Skåne. Flera av de växter som fått skador eller till och med dött hos dig är helt oskadda här, t ex skäggbuske, kerria, Euonymus japonica, murgröna och alla rosor.

Från trädgården i zon 4 (Bergslagen) kan jag dock rapportera mycket mer skador.
De flesta rosor har frusit ner (inga döda dock)
pärlbusken - mer än hälften av busken har frusit och den har stått där i ett 10-tal år och aldrig tidigare fått vinterskador.
mammutträdet - helt brunt utom en gren som låg under snön (c 3 m högt och har stått där i ett 10-tal år). Oklart ännu dock hur stora skadorna är och om det kommer att skjuta nya skott i toppen. Men det kommer nog att se väldigt konstigt ut ....
Magnolia stellata - alla blomknoppar frysta och en del grenspetsar.
Magnolia 'Leonard Messel' - många blomknoppar har fryst (långt ifrån alla dock) och även vissa grenspetsar.
M. 'Merril' - alla blomknoppar har fryst, i övrigt oskadd
M. kobus - oskadd inklusive blomknopparna
M. sieboldii - oskadd
M. 'Wildcat' - som M. stellata
M. 'Galaxy' - ännu oklart hur stora skadorna är men det är uppenbart att en del grenar fryst
Kerria japonica 'Pleniflora' - nerfryst till någon dm över marken
Euonymus alatus (vingbenved) - tillbakafrysning på många grenar.
Paeonia rockii (buskpion) - många grentoppar har fryst.
Trollhassel - lite skador på enstaka grenar men mestadels ok
Hos de flesta rhododendron har det som stuckit upp ur snön fryst helt eller fått skador. Undantag är några riktigt härdiga såsom R. 'PJM', R. 'Hellikkii' och den vanliga Grandiflorum (lite brända blad dock). Alla lövfällande azaleor är helt oskadda.

Annat som klarat sig utan skador i zon 4:
hösteld (Disanthus ceridifolius)
sockerlönn (Acer saccharum)
rödlönn (Acer rubrum)
koreansk solfjäderslönn (Acer pseudosieboldianum)
gulbladig solfjäderslönn (Acer shirasawanum 'Aureum')
Acer ukurunduense
Acer mandshuricum (lite frusna toppar dock)
Mullbärsträdet 'Mulle'
Kasperbenved (Euonymus cornutus quinquecornutus)
Häxal (Fothergilla major)

Elihe
Hos mig , som bor i Linköping har nästan alla rosor frusit ner till marken.
Persika Frost har enstaka blad, flesta grenar döda.
Vingbenved har många kala grenar
Flera japanska lönnar är döda
Flera roddisar har torkade blad o knoppar
En Magnolia har ännu inte visat livstecken
Ett blåbär ser dött ut, visserligen grönt under om man skrapar på barken
Jättebollthujan föll isär o har fått kapas rejält
Blåregnet har inte heller visat något livstecken

"suck" sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Anders zon 1 @ 02-06-2010, 00:44) *
Flaxss, intressant att det är så stor skillnad mellan NÖ och SV Skåne. Flera av de växter som fått skador eller till och med dött hos dig är helt oskadda här, t ex skäggbuske, kerria, Euonymus japonica, murgröna och alla rosor.

ja trädgården finns ju emellan zon 1 i Knislinge (och söderut till Kstad) och zon 3 i Osby.

vilket blir att det någon vinter blir zon 1 och någon vinter blir zon 3, men de flesta zon 2. och man nu ska vara pedagogisk.

denna vinter var närmare zon 2-3 än zon 1. även om det från trädgården tar att åka 10-15min till zon 1 och 30-20min till zon 3.

så den sträckan från din trädgård till min gör rätt så mycket. du har väl zon 0-1 ?

men iförsig jag tycker som Kerstin jag sörjer inte förlusterna så mycket, antigen planterar jag en ny rosmarin eller en rosmarinvide.

sedan har jag lokalt kallt vinterklimat i trädgården men i gengäld ett lokalt varmare sommar klimat. skäggbuske, kerria, rosmarin, robinia, fikon, mullbär är några växter som frusit ner mindre/är utan skador inne i centrala Broby. trädgården ligger utanför öppet i en slänt.
Digger
Mycket intressant att läsa allt detta! Här i zon3 utanför Sthlm har i princip allt klarat sig. En jättefin gammal ros har jag fått klippa ner ända till roten och jag trodde den var stendöd men hör och häpna, nu ser jag små små skott nere vid stammen!

En del av den stora murgrönan har fått stryk här, jag tror den skadan kom när solen låg på vid något tillfälle och smälte snön och sen blev det kallt igen. Det verkar dock vara liv i stammarna så den kommer nog igen.

Jag har aldrig sett så mycket snö här som i år, många skador på rhododendron, berberis och syren berodde på den stora snömängden som helt enkelt tryckte ner grenarna så dom knäcktes. Flera syrengrenar har spruckit då dom legat nertryckta på marken. I prinicp alla buskar var helt nedvikta med grenarna i marknivå. Jag lärde mig denna vinter att det bästa är att låta dom tina av sig själva, på en rhododendron försökte jag vicka upp grenarna men då gick dom genast av.

Troligen har det tjocka snölagret räddad alla andra rosor här. Klätterrosorna klarade sig men så är de en väldigt härdig sort. Alla träd har klarat sig utan problem, stora eken har aldrig varit så grön som nu! Men en sån här vinter vill jag inte se igen...
katah
Zon 2-3 Östergötland

En sedan gammalt tjurig blåregn , efter flera år i nacken är bara 50 cm hög.
Den ger nu inga livstäcken än. väntar lite till , men tror inte mycket på den.

Till min stora sorg orkade inte min fröodlat mandelträd den här vintern, jag som verkligen har
vårdat den ömt och klippt och format.
MEN dess rötter har klarat och det kommer rotskott !

Hur gör jag nu , ska jag såga ner hela trädet ( stammen är ca .3 cm tjock ) och ge plats åt dom nya skotten som kommer ?
Det kommer 4-5 skott, ska jag låta dom alla växa en bit , eller direkt välja en ny stam och klippa ner dom andra ?
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-06-2010, 20:28) *
jag tror det värsta var hösten! mild o varm ända in i december, sen smällkallt snö direkt innan tjälen.. vedartat som rosor träd buskar hann aldrig avmogna .....
japp min svartbladiga fläder ser död ut sad.gif

Håller med! Mitt körsbärsträd 'Fryksås' planterat i maj förra året stod fullt lövat ända in i smällkalla vintern, resultatet visar sig nu... inte ett enda blad ännu, fast om jag skrapar lite på en del av grenarna så finns det lite grönt alldeles under barken. Det får stå kvar så länge men jag har inga större förhoppningar på det, tyvärr.
Min svarta fläder frös ner ända till marken förra vintern, så även denna vinter - men den lever och har skjutit nya fina skott.
En del kanadensiska rosor har farit rätt illa, 'William Baffin' har toppfrysit några cm på kanske 50% av grenarna, 'J. P. Connell' har frysit nästan ända ner till marken men hämtar sig rätt bra trots det. 'Prairie Joy' har frysit ända ner men skjuter många nya fina skott. Den brukar frysa ända ner trots att den har sitt ursprung i Boden (zon 7). 'Martin Frobischer' är ingen rolig syn, de flesta grenarna är döda men det finns lite liv i den långt nere på grenarna.
Honungsrosen 'Hybrida' och hurdalsrosen har ytterst få frostskador. Men 'Therese Bugnet', 'Louise Bugnet' och 'Betty Bland', 'Flammentanz', hansa och albarosorna har inga frostskador alls. Men 'Etude' visar inget liv ännu men den får stå kvar ett tag, vem vet, den kanske kommer.
Min vingade benved såg heldöd ut ända till för en vecka sedan, nu har den nya små skott från den allra nedersta decimetern.
Min fina Maackia är fin och frodig, den har inte tagit någon skada alls.
Mina övriga träd och buskar har klarat sig bra.
Huggorm
Jag har märkt att det är väldigt mycket döda träd utefter vägarna i år. Fem meter höga parklindar tex., där den halvan av kronan som vetter mot vägen är helt kal medan andra halvan är grön. Kan det vara vägsaltet som gör det, det saltades väll mer än vanligt i vintras? Har sett allt från gran till ask med dessa symptom.

CITAT (Anders zon 1 @ 02-06-2010, 00:44) *
Annat som klarat sig utan skador i zon 4:
Acer ukurunduense

Det var intressant! Jag hade aldrig hört talas om denna lönn tidigare, och började googla. Den odlas tydligen ibland i USA, men klassas där som USDA zon 6, alltså knappt något att tänka på för svenskt klimat. Att den ändå klarar sig i svensk zon 4 tyder på att den är anpassad för kustklimat. Hur fort växer den, och hur stor har den blivit? Och var har du fått tag på den, det är ju knappast något som de svenska handlarna har hemma?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 03-06-2010, 18:17) *
Det var intressant! Jag hade aldrig hört talas om denna lönn tidigare, och började googla. Den odlas tydligen ibland i USA, men klassas där som USDA zon 6, alltså knappt något att tänka på för svenskt klimat. Att den ändå klarar sig i svensk zon 4 tyder på att den är anpassad för kustklimat. Hur fort växer den, och hur stor har den blivit? Och var har du fått tag på den, det är ju knappast något som de svenska handlarna har hemma?

fast usda zon 6 är inte så farligt, jag bor i svensk zon 3-4 och får på vintern -15c -25c. vilket blir usda zon 7a-5a. om man nu enbart ska kolla temperatur. men om man går efter zonen så borde den klara ner till ca -23c -24c (om nu övriga krav uppfylls).

fast jag kanske har en ganska varm zon 3-4. nordligare inlands zon 3-4 får kanske kallare.

även jag har inte hört talas om denna innan, väldigt vacker lönn. nåt att skaffa till mina lilla början till lönn-samling.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 03-06-2010, 18:59) *
fast usda zon 6 är inte så farligt, jag bor i svensk zon 3-4 och får på vintern -15c -25c. vilket blir usda zon 7a-5a. om man nu enbart ska kolla temperatur. men om man går efter zonen så borde den klara ner till ca -23c -24c (om nu övriga krav uppfylls).

fast jag kanske har en ganska varm zon 3-4. nordligare inlands zon 3-4 får kanske kallare.

även jag har inte hört talas om denna innan, väldigt vacker lönn. nåt att skaffa till mina lilla början till lönn-samling.

Jo men det är ju väldigt få träd klassade som USDA zon 6 som klarar sig i svensk zon 4. Träd med USDA 3-4, kanske något 5 är nog vad man kan hoppas på. Jag kan inte komma på ett enda annat USDA zon 6-träd som skulle klara sig här hos mig i zon 3. Men samtidigt är ju den här lönnen asiatisk, så zonen är väll inte så väldigt bra testad i USA, den kanske klarar kallare zoner än så om man bara provar sig fram lite.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 03-06-2010, 19:09) *
Jo men det är ju väldigt få träd klassade som USDA zon 6 som klarar sig i svensk zon 4. Träd med USDA 3-4, kanske något 5 är nog vad man kan hoppas på. Jag kan inte komma på ett enda annat USDA zon 6-träd som skulle klara sig här hos mig i zon 3. Men samtidigt är ju den här lönnen asiatisk, så zonen är väll inte så väldigt bra testad i USA, den kanske klarar kallare zoner än så om man bara provar sig fram lite.

om man bara kollar temperaturmässigt. utan att gå in på trädens krav. så finns det ju områden med usda zon 6 i Sverige. uppfyller man kraven och försöker fixa ett bra lokalklimat så tycker jag att man kan testa usda zon 6 träd i zon 4. vilket nog många gör. även om det inte alltid funkar.

nog borde det finnas usda zon 6 träd som kan klara sig hos dig i zon 3.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 03-06-2010, 19:23) *
nog borde det finnas usda zon 6 träd som kan klara sig hos dig i zon 3.

Kom med exempel wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 03-06-2010, 19:24) *
Kom med exempel wink.gif

nu har jag inte så koll på vilka exakta träd som enbart går till usda zon 6 (och att googla alla träd och kolla tar lite tid), sedan vet jag heller ej vilken lägsta temp du får. men som jag skrev nog borde där finnas något träd.

och för en del träd är det viktigare med att den får rätt läge och jord och övriga krav. uppfyller man inte kraven för känsliga träd så kan dom frysa ihjäl även i en snäll/mild zon/vinter.

det finns ju saker att göra för sitt träd för att försöka maxa vintertåligheten om man nu testar känsligare träd i zon 3-4.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 03-06-2010, 19:56) *
nu har jag inte så koll på vilka exakta träd som enbart går till usda zon 6 (och att googla alla träd och kolla tar lite tid), sedan vet jag heller ej vilken lägsta temp du får. men som jag skrev nog borde där finnas något träd.

och för en del träd är det viktigare med att den får rätt läge och jord och övriga krav. uppfyller man inte kraven för känsliga träd så kan dom frysa ihjäl även i en snäll/mild zon/vinter.

det finns ju saker att göra för sitt träd för att försöka maxa vintertåligheten om man nu testar känsligare träd i zon 3-4.

Jodå, det där har vi ju diskuterat tidigare i andra trådar så vi skall inte ta det igen. Men hur som helst var det intressant att acer ukurunduense klarar såpass hårt klimat. Nu gäller det bara att få tag på en sådan. Gissar att de holländska plantskolorna är var man skall leta.
Alexander-VG-zon3
så då ska du testa med ett usda zon 6 träd då ?

jag hoppas verkligen att du får tag på ett och jag hoppas att det klarar vintern som komma skall, det kan ju också vara så att den egentligen tål mer kyla än vad som kan läsas på nätet speciellt om man som jag skrev ger den rätt (vilket jag inte ska tjata mer om tummenupp.gif ).

läste på Skud att den växer/har växt i botan i göteborg och har gjort i minst 10år. och att Mobackes Trädgårdscenter har haft den i sitt sortiment 2006.

http://www.mobackes.se/
Ezereht
Vår svartfläder sambucus nigra frös ner utom kanske 1dm. Kommer massor av nytt från basen dock. Men jag misstänker den kommer frysa ner varje vinter. Fina blad så man kan ju ha den bara för dem. Funderar på att flytta den lite mera skuggigt, men mindre blåst.
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 04-06-2010, 16:22) *
Vår svartfläder sambucus nigra frös ner utom kanske 1dm. Kommer massor av nytt från basen dock. Men jag misstänker den kommer frysa ner varje vinter. Fina blad så man kan ju ha den bara för dem. Funderar på att flytta den lite mera skuggigt, men mindre blåst.

Både fläder och framför allt druvfläder fryser i topparna varje år här hos mig i zon 3, men det tar den igen med råge på sommaren. Då är det inte bara dom man ser i trädgårdar, utan även de man ser i naturen. Verkar vara lite av deras sätt att fungera, fortsätt växa till frosten sätter stop, backa lite och sätt full fart igen till våren
Cilla
Verkar vara lite av deras sätt att fungera, fortsätt växa till frosten sätter stop, backa lite och sätt full fart igen till våren

Kul beskrivning!
gladepetter
Några rosor har dött men tyvärr så dog tre unga äppelspön, Queen, Grenadier och Amorosa. Det blir till att åka ner till Fjärås (Rolf Eskilsson) för att inköpa tre nya spön till min lepagehäck. Jag var orolig för näsduksträdet och mitt kiwi..men de har klarat sig galant denna tuffa vinter.
Huggorm
Problemen med mitt körsbärsträd fortsätter. Det klarade kylan galant, men fick topparna uppätna av älgen. Problemet är att älgfan verkar minnas var trädet står, för den är där och tuggar i sig de nya löven och skotten nu sad.gif
pebblelake
hos mig i umeå (zon 5) har följande hänt efter den blöta hösten och kalla vintern.
Vanlig fläder helt nedfrysen
flikbladig röd fläder delvis nedfrysen,kommer fint.
flikbladig gul fläder helt ok
acer shirasawanum aureum helt ok
acer shirasawanum yasmin helt ok
acer triflorum helt ok
acer japonicum ok
acer aconitifolum toppfrusen
acer sieboldianum ok
alla pseudoplatanus ok
alla acer negundo sorter toppfrysna
acer manchuricum ok
acer palmatum osakizuki ok
acer palmatum atropurpureum halva död
Acer griseum ok
acer rubicens red flaminga verkar död.
prunus accolate helt ok
Röd hängbok helt ok
gullregn ok
stjärnmagnolia ok
prydnadskörsbär zato zakura död
rönnsumak nedfrysen till backen ,brukar komma tillbaka starkt.
kopparhäggmispel ok
Röd ek helt ok inklusive ettåriga plantor.
nu orkar jag inte längre ,hoppas det hjälper någon.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon