Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pionångest, Handlat på tradera
          ingrids
          Inlägg 03-06-2010, 08:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Precis när mina USA importerade pioner börjat titta upp (och de två tidiga visar dessutom knopp - wohii) råkade *host* jag söka på pion på tradera och hittade både en Paula Fay och en Pink Hawaiian Coral som stått på önskelistan sedan länge (och en turkisk pion som slank med av bara farten).

Nu gläder jag mig åt mina fynd (vilket det är om det inte är fruktansvärt ynkliga plantor) och har ångest över att det ibland blir sammanblandningar av sorter och sådär om man inte köper från extremt välrenommerade handlare (där det ju faktiskt för den delen går att ha otur också).

Att jag inte har en rabatt för dem riktigt än känns som ett mindre, och mer hemvant, bekymmer.
          Har någon annan handlat pioner på tradera och kan lugna (eller oroa) mig?

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Pia L
          Inlägg 03-06-2010, 08:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Jag har handlat ganska mycket växter på Tradera men tyvärr inga Pioner, om det inte står något om att det är stora välvuxna plantor så skulle jag inte göra om det då alla varit ynkligt små och inte överlevt första vintern ens med täckning.
          Ett stort undantag är Fenja här på odla som jag budade in många rejäla plantor av på Tradera, välförpackade och välmående och alla växterna lever nu 2 år senare.
          Ett råd är att kontakta säljaren på Tradera och få så mycket information som möjligt om plantan som ligger på auktionen, hur stor och hur gammal t.ex.
          Håller tummarna för att det du budat in är i klass med planten som Fenja hade på auktionerna.

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          ingrids
          Inlägg 03-06-2010, 09:08
          Länk hit: #3

Medlem

Tack smile.gif Jo, ju mer man vet om säljaren desto bättre är det ju.
          Det stod faktiskt ovanligt mycket om plantornas skick och så, och de stod i krukor på tillväxt nu vilket ju borgar för att de klarar transport mer än om de grävs upp och delas såhär års, och kontakten med säljaren har hittills varit positiv. Men jag håller med dig - jag köpt höstanemon där en "planta" var tre blad och ynkligt med rötter. Jag tror att jag ändå väljer att vara försiktigt optimistisk - den närmaste kvarten eller så ...

--------------------

Citera
          Ezereht
          Inlägg 03-06-2010, 11:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Jag har köpt tre pionknölar. En mitt i vintern faktiskt (grävde undan lite snö, hällde lite köpejord på snön, la knölen, hällde resten av påsen över, och så skottade jag tillbaka lite snö över alltihopa). Dom var alla rejäla knölar och det kommer mycket blad nu. Däremot har dom ju inte blommat än så jag kan inte svara på om det är rätt färg. Eller hur det "brukar vara".

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          ingrids
          Inlägg 03-06-2010, 11:56
          Länk hit: #5

Medlem

Överlevnadspotentialen låter ju helt strålande smile.gif . Och man kan ju alltid trösta sig med att det inte finns särskilt många riktigt fula pioner ... Blir det fel färg kan jag ju alltid sälja dem vidare på en lokal trädgårdsmarknad wink.gif
          Det finns en risk att, innan pionrabatterna är fyllda, det kommer att vara jag själv som bäst kan svara på frågor om pionleverantörer ... Fast jag har faktiskt i mina tankar återintroducerat rosenrabatten, den får halva ytan egentligen avsatt till itoh och rockii pioner, mest för att det inte finns klätter-pioner biggrin.gif

--------------------

Citera
          ingrids
          Inlägg 10-06-2010, 10:16
          Länk hit: #6

Medlem

Nu har det kommit och ser riktigt fina ut, så nu ska jag bara ha lite mer ångest över om jag fått rätt sorter eller inte ... Och så ska jag hem i kväll och gräva, gräva, gräva så att de får någonstans att bo permanent.

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 10-06-2010, 10:20
          Länk hit: #7

Gäster

Lycka till!....är det rockiipioner du köpt ? (nyfiken)

Citera
          ingrids
          Inlägg 10-06-2010, 12:17
          Länk hit: #8

Medlem

Tack smile.gif Näh, rockiisarna ligger i planen men än så länge är det min blivande samling av i första hand tidiga enkla till halvdubbla rosa, röda och korallrosa örtartade som jag byggt på (med de senaste sex stycken där Avalanche är enda undantaget men jag blev så fantastiskt nyfiken på "vaxartade" blomblad). Hur många rockii och itoh det blir till slut handlar en del om min dröm om att också få plats med rosor och min feghet att lägga så mycket pengar på enstaka plantor whistling.gif . Fast jag tror inte det kommer att hejda mig så länge till ...

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-06-2010, 18:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

och efter första rosens blommning är du fast hehehe innocent.gif angel_not.gif angel_not.gif angel_not.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          netaave
          Inlägg 10-06-2010, 18:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag har köpt en hel del perenner på Tradera och jag har aldrig blivit besviken. Det är bra att läsa säljarens omdöme innan man handlar.
          Visst kan växterna vara små och ynkliga när dom kommer men dom btukar växa på sig. Köpte ett polarblågull förra året som va liten som en förgätmigej då den kom, trodde aldrig den skulle klara sig i vintras men så här ser den ut nu.

Bifogad fil  Bild0298.jpg ( 43.87k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------

Citera
          ingrids
          Inlägg 10-06-2010, 20:27
          Länk hit: #11

Medlem

Kerstin - det är värre än så, efter att ha sett Ezerehts rosor i förra säsongens sluttamp började jag på allvar tro på rosor i norrland och nu kan jag inte sluta drömma.
          Netaave - jag blev faktiskt glatt överraskad av livskraften hos de fyra extremt ynkliga höstanemoner (vanliga hupensis) jag köpte på tradera i höstas - planterade vid helt fel årstid och med denna vargavinter lever två av dem i högönsklig välmåga (i och för sig nyligen bortgivna eftersom jag nog ska ha tomentosa robustissima ändå).
          Förutom era bidrag till att döva min ångest (utom möjligen kerstin då wink.gif) thanks.gif har jag tröstköpt växter på Hansskogs - det tryggaste stället jag vet att handla växter på. Det enda som inte är tryggt där är möjligen plånboken. Som tur är är jag cykelburen och kan inte handla så mycket åt gången.
          Borde skaffa mig en kamera för att kunna visa bilder på det som nu faktiskt spirar i av pioner och annat, men en sådan kostar pengar man kan spendera på växter *host*

Redigerat av ingrids: 10-06-2010, 20:27

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-06-2010, 08:40
          Länk hit: #12

Gäster

CITAT (ingrids @ 10-06-2010, 21:27) *
          Borde skaffa mig en kamera för att kunna visa bilder på det som nu faktiskt spirar i av pioner och annat, men en sådan kostar pengar man kan spendera på växter *host*

Skulle gärna se bilder på dina pioner men jag förstår prioroteringen smile.gif

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 11:09
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jag har köpt en Rockii. Eller, nu är de visst 4... Man kan köpa små, för cirkus 150 kr, de har faktiskt blommat första eller andra året hos mig! Köpte en stor också, den höll på att stryka med i vinter jag TROR den kommer sig, men det ser inte bra ut. Sedan räknade jag efter, det är visst ungefär 15 pioner här som ska i jorden.. HUR GICK DET TILL?? Det är så lätt att köpa på Odla (TIPS!!) mina har förodlats i kruka och tagit sig fint alla år. Utom första året vid direktplantering. Så, till huset jag nu flyttat står, låt mig räkna, 7-8 pionruggar rolleyes.gif Lyckan är fullständig.

Rosor, nä, det håller jag mig ifrån sweatingbullets.gif där tänker jag inte hejja på dej.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 11-06-2010, 11:55
          Länk hit: #14

Medlem

En riktigt pionoman låter du som Wilmer tummenupp.gif Har för mig att jag läst att just små buskpioner har lättare att ta sig i kallare klimat (typ nästan hela Sverige) så det verkar ju stämma med din erfarenhet. Ska ha det i minne inför kommande inköp (och att det blir en slant billigare fnyser jag sällan åt).
          Min förklaring till pion- (och för den delen bok-) inköp är ett datorvirus som gör att musen börjar klicka för saker av sig själv, låter som att du också behöver uppgradera din virusprogramvara giggle.gif Några särskilda spännande sorter? t.ex. vilka rockiisar?

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 12:28
          Länk hit: #15

Medlem

Ingrid, pionkvinna flirting.gif annars är det nog så.. Jag är lätt besatt. Har ett gäng på kolonilotten också. Ja, helt klart ett virus, sedan drabbas man lätt av PERENN REA viruset också, det borde drabba oss snart? Köpte min stora rockii på rean för två år sedan. Namnen på dem har jag på lotten.. Den ena blev köpt för att någon visade en ljuvlig aprikos i dagens-blomma tråd förra året. Det är en rockii den med, den står jordslagen här ute nu och väntar på rabatt.. Så var jag i Båstad i påskas och hittade en dö-läcker ny variant av pion, den har knopp så jag lovar att fota naughty.gif (viruset sprider sig nog lite här på Odla är jag rädd).

Annars vill jag helst ha pioner med massa doft, planen var att ha med lång blommningssäsong, men den planen har jag inte hållt. Skaffade en pionbok som jag inte läser i utan köper hej vilt. Fluffiga är mina favoriter, enkla är väl inte såvidare, men inga är fula sweatingbullets.gif Svavelpion och dillpion är fortfarande kvar på önskelistan!

Jag har nog inga ovanliga sorter förutom nyinköpet, det är Bowl of beauty och i den stilen.. Det blir spännande och se vad som spricker ut här, de ser röda ut allihopa (jag har INGA röda sedan innan, så det passar ju!).

Pust, plånboken blir tunn, jag har ju bil blink.gif Men testa du en liten Rockii, jag har inte varit besviken!!!

Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 11-06-2010, 12:47
          Länk hit: #16

Medlem

Har alltid sagt att det verkar på tok för dyrt att ha bil wink.gif - och dessutom obegränsad odlingsyta vilket du verkar ha låte som en fullständigt livsfarlig kombination på ett underbart trevligt sätt.

Har hittat en helt fantastisk lista över pioners blomtider där Red Charm används som idex (0) och massor med andra pioner anges med hur många dagar (-) innan och efter (+) de slår ut. Har länken hemma men den är livsfarlig för skaparen listar en massa pioner jag aldrig hört om förut ...

Att det är ont om fula pioner ser jag som något av ett problem, men det brukar som sagt vara de halvfyllda som får mig på fall.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 12:59
          Länk hit: #17

Medlem

Å, en sådan länk kanske man kan få kika på ninja.gif måste ju vara helt ofarligt eftersom jag inte får plats med fler angel_not.gif

Jag hoppas på att få jord i 40-års present av min goda mor, sedan ska här planteras yahoo.gif Nu ska jag gå ut och kolla vad min nyaste pion heter..

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 13:08
          Länk hit: #18

Medlem

Alley Cat heter min nyaste. Den aprikosa trädpionen heter bara Japanese Trea paeony, då är det inte en Rockii? Den är rejäl redan efter ett år och kostade 150 kr, mums!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrids
          Inlägg 11-06-2010, 13:57
          Länk hit: #19

Medlem

Åh, den som nästan ser ut som en Green Lotus men lite mer rosa rose.gif . Själv drömmer jag om en Green Halo (när jag kommer ihåg, min piondrömmar hoppar som får över en gärdesgård på kvällarna).
          Någon människa skrev någonstans att några har börjat räkna "alla" trädpioner med mörk öga till rockii eftersom det verkar bara vara därifrån det draget kommer, men rockiin kan väl kanske vara fler eller färre generationer bort, så kanske din rosa kan visa sig kvala in bland rockiisarna?

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 14:35
          Länk hit: #20

Medlem

Jag hittade inga bilder på Alley caten på nätet, men din beskrivnnig låter som bilden på lappen. Jag väntar otåligt på knoppen!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 19:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon