|
ingrids
03-06-2010, 08:32
Precis när mina USA importerade pioner börjat titta upp (och de två tidiga visar dessutom knopp - wohii) råkade *host* jag söka på pion på tradera och hittade både en Paula Fay och en Pink Hawaiian Coral som stått på önskelistan sedan länge (och en turkisk pion som slank med av bara farten).
Nu gläder jag mig åt mina fynd (vilket det är om det inte är fruktansvärt ynkliga plantor) och har ångest över att det ibland blir sammanblandningar av sorter och sådär om man inte köper från extremt välrenommerade handlare (där det ju faktiskt för den delen går att ha otur också).
Att jag inte har en rabatt för dem riktigt än känns som ett mindre, och mer hemvant, bekymmer. Har någon annan handlat pioner på tradera och kan lugna (eller oroa) mig?
Jag har handlat ganska mycket växter på Tradera men tyvärr inga Pioner, om det inte står något om att det är stora välvuxna plantor så skulle jag inte göra om det då alla varit ynkligt små och inte överlevt första vintern ens med täckning. Ett stort undantag är Fenja här på odla som jag budade in många rejäla plantor av på Tradera, välförpackade och välmående och alla växterna lever nu 2 år senare. Ett råd är att kontakta säljaren på Tradera och få så mycket information som möjligt om plantan som ligger på auktionen, hur stor och hur gammal t.ex. Håller tummarna för att det du budat in är i klass med planten som Fenja hade på auktionerna.
ingrids
03-06-2010, 09:08
Tack  Jo, ju mer man vet om säljaren desto bättre är det ju. Det stod faktiskt ovanligt mycket om plantornas skick och så, och de stod i krukor på tillväxt nu vilket ju borgar för att de klarar transport mer än om de grävs upp och delas såhär års, och kontakten med säljaren har hittills varit positiv. Men jag håller med dig - jag köpt höstanemon där en "planta" var tre blad och ynkligt med rötter. Jag tror att jag ändå väljer att vara försiktigt optimistisk - den närmaste kvarten eller så ...
Ezereht
03-06-2010, 11:42
Jag har köpt tre pionknölar. En mitt i vintern faktiskt (grävde undan lite snö, hällde lite köpejord på snön, la knölen, hällde resten av påsen över, och så skottade jag tillbaka lite snö över alltihopa). Dom var alla rejäla knölar och det kommer mycket blad nu. Däremot har dom ju inte blommat än så jag kan inte svara på om det är rätt färg. Eller hur det "brukar vara".
ingrids
03-06-2010, 11:56
Överlevnadspotentialen låter ju helt strålande  . Och man kan ju alltid trösta sig med att det inte finns särskilt många riktigt fula pioner ... Blir det fel färg kan jag ju alltid sälja dem vidare på en lokal trädgårdsmarknad  Det finns en risk att, innan pionrabatterna är fyllda, det kommer att vara jag själv som bäst kan svara på frågor om pionleverantörer ... Fast jag har faktiskt i mina tankar återintroducerat rosenrabatten, den får halva ytan egentligen avsatt till itoh och rockii pioner, mest för att det inte finns klätter-pioner
ingrids
10-06-2010, 10:16
Nu har det kommit och ser riktigt fina ut, så nu ska jag bara ha lite mer ångest över om jag fått rätt sorter eller inte ... Och så ska jag hem i kväll och gräva, gräva, gräva så att de får någonstans att bo permanent.
Gunilla T
10-06-2010, 10:20
Lycka till!....är det rockiipioner du köpt ? (nyfiken)
ingrids
10-06-2010, 12:17
Tack  Näh, rockiisarna ligger i planen men än så länge är det min blivande samling av i första hand tidiga enkla till halvdubbla rosa, röda och korallrosa örtartade som jag byggt på (med de senaste sex stycken där Avalanche är enda undantaget men jag blev så fantastiskt nyfiken på "vaxartade" blomblad). Hur många rockii och itoh det blir till slut handlar en del om min dröm om att också få plats med rosor och min feghet att lägga så mycket pengar på enstaka plantor  . Fast jag tror inte det kommer att hejda mig så länge till ...
kerstin z5-6
10-06-2010, 18:00
netaave
10-06-2010, 18:29
Jag har köpt en hel del perenner på Tradera och jag har aldrig blivit besviken. Det är bra att läsa säljarens omdöme innan man handlar. Visst kan växterna vara små och ynkliga när dom kommer men dom btukar växa på sig. Köpte ett polarblågull förra året som va liten som en förgätmigej då den kom, trodde aldrig den skulle klara sig i vintras men så här ser den ut nu.
[attachment=50910:Bild0298.jpg]
ingrids
10-06-2010, 20:27
Kerstin - det är värre än så, efter att ha sett Ezerehts rosor i förra säsongens sluttamp började jag på allvar tro på rosor i norrland och nu kan jag inte sluta drömma. Netaave - jag blev faktiskt glatt överraskad av livskraften hos de fyra extremt ynkliga höstanemoner (vanliga hupensis) jag köpte på tradera i höstas - planterade vid helt fel årstid och med denna vargavinter lever två av dem i högönsklig välmåga (i och för sig nyligen bortgivna eftersom jag nog ska ha tomentosa robustissima ändå). Förutom era bidrag till att döva min ångest (utom möjligen kerstin då  )  har jag tröstköpt växter på Hansskogs - det tryggaste stället jag vet att handla växter på. Det enda som inte är tryggt där är möjligen plånboken. Som tur är är jag cykelburen och kan inte handla så mycket åt gången. Borde skaffa mig en kamera för att kunna visa bilder på det som nu faktiskt spirar i av pioner och annat, men en sådan kostar pengar man kan spendera på växter *host*
Gunilla T
11-06-2010, 08:40
CITAT (ingrids @ 10-06-2010, 21:27)  Borde skaffa mig en kamera för att kunna visa bilder på det som nu faktiskt spirar i av pioner och annat, men en sådan kostar pengar man kan spendera på växter *host* Skulle gärna se bilder på dina pioner men jag förstår prioroteringen
Jag har köpt en Rockii. Eller, nu är de visst 4... Man kan köpa små, för cirkus 150 kr, de har faktiskt blommat första eller andra året hos mig! Köpte en stor också, den höll på att stryka med i vinter jag TROR den kommer sig, men det ser inte bra ut. Sedan räknade jag efter, det är visst ungefär 15 pioner här som ska i jorden.. HUR GICK DET TILL?? Det är så lätt att köpa på Odla (TIPS!!) mina har förodlats i kruka och tagit sig fint alla år. Utom första året vid direktplantering. Så, till huset jag nu flyttat står, låt mig räkna, 7-8 pionruggar  Lyckan är fullständig. Rosor, nä, det håller jag mig ifrån  där tänker jag inte hejja på dej.
ingrids
11-06-2010, 11:55
En riktigt pionoman låter du som Wilmer  Har för mig att jag läst att just små buskpioner har lättare att ta sig i kallare klimat (typ nästan hela Sverige) så det verkar ju stämma med din erfarenhet. Ska ha det i minne inför kommande inköp (och att det blir en slant billigare fnyser jag sällan åt). Min förklaring till pion- (och för den delen bok-) inköp är ett datorvirus som gör att musen börjar klicka för saker av sig själv, låter som att du också behöver uppgradera din virusprogramvara  Några särskilda spännande sorter? t.ex. vilka rockiisar?
Ingrid, pionkvinna  annars är det nog så.. Jag är lätt besatt. Har ett gäng på kolonilotten också. Ja, helt klart ett virus, sedan drabbas man lätt av PERENN REA viruset också, det borde drabba oss snart? Köpte min stora rockii på rean för två år sedan. Namnen på dem har jag på lotten.. Den ena blev köpt för att någon visade en ljuvlig aprikos i dagens-blomma tråd förra året. Det är en rockii den med, den står jordslagen här ute nu och väntar på rabatt.. Så var jag i Båstad i påskas och hittade en dö-läcker ny variant av pion, den har knopp så jag lovar att fota  (viruset sprider sig nog lite här på Odla är jag rädd). Annars vill jag helst ha pioner med massa doft, planen var att ha med lång blommningssäsong, men den planen har jag inte hållt. Skaffade en pionbok som jag inte läser i utan köper hej vilt. Fluffiga är mina favoriter, enkla är väl inte såvidare, men inga är fula  Svavelpion och dillpion är fortfarande kvar på önskelistan! Jag har nog inga ovanliga sorter förutom nyinköpet, det är Bowl of beauty och i den stilen.. Det blir spännande och se vad som spricker ut här, de ser röda ut allihopa (jag har INGA röda sedan innan, så det passar ju!). Pust, plånboken blir tunn, jag har ju bil  Men testa du en liten Rockii, jag har inte varit besviken!!! Kicki
ingrids
11-06-2010, 12:47
Har alltid sagt att det verkar på tok för dyrt att ha bil  - och dessutom obegränsad odlingsyta vilket du verkar ha låte som en fullständigt livsfarlig kombination på ett underbart trevligt sätt. Har hittat en helt fantastisk lista över pioners blomtider där Red Charm används som idex (0) och massor med andra pioner anges med hur många dagar (-) innan och efter (+) de slår ut. Har länken hemma men den är livsfarlig för skaparen listar en massa pioner jag aldrig hört om förut ... Att det är ont om fula pioner ser jag som något av ett problem, men det brukar som sagt vara de halvfyllda som får mig på fall.
Å, en sådan länk kanske man kan få kika på  måste ju vara helt ofarligt eftersom jag inte får plats med fler Jag hoppas på att få jord i 40-års present av min goda mor, sedan ska här planteras  Nu ska jag gå ut och kolla vad min nyaste pion heter..
Alley Cat heter min nyaste. Den aprikosa trädpionen heter bara Japanese Trea paeony, då är det inte en Rockii? Den är rejäl redan efter ett år och kostade 150 kr, mums!!
ingrids
11-06-2010, 13:57
Åh, den som nästan ser ut som en Green Lotus men lite mer rosa  . Själv drömmer jag om en Green Halo (när jag kommer ihåg, min piondrömmar hoppar som får över en gärdesgård på kvällarna). Någon människa skrev någonstans att några har börjat räkna "alla" trädpioner med mörk öga till rockii eftersom det verkar bara vara därifrån det draget kommer, men rockiin kan väl kanske vara fler eller färre generationer bort, så kanske din rosa kan visa sig kvala in bland rockiisarna?
Jag hittade inga bilder på Alley caten på nätet, men din beskrivnnig låter som bilden på lappen. Jag väntar otåligt på knoppen!
ingrids
11-06-2010, 15:09
*Fniss* - då passar jag på att ge dig den här länken till det som skaparen med rätta kallar piondatabasen. De stora röda bokstäverna är pionnamnets begynnelsebokstav och de små blå är de man klickar på för bokstav nummer två (Alley Cat blir alltså det lilla l:et i raden som börjar med det stora röda A:et, ett system jag knäckte först på minst åttonde försöket). Satt igår med blomtidslistan i ett datafönster och databasen i ett annat. Eftersom du ändå inga fler ska ha (visst var det så  ) är det väl också säkert att ge dig länken till den handlare jag tänker beställa pioner från nästa år. Stauden pionen är örtartade, Strauch är vedartade och Intersektionelle är itoh-hybrider, de förföriska bilderna talar ett internationellt språk
 Du anar inte hur mycket jag kan med att köpa i år "för jag kan unna mig det i 40 års present"  Det kan nog sträcka sig in i nästa år också "som tröst för att jag fyllt 40" Såg att en av ruggarna i trädgården verkar rosa  Spännande.. Hoppas de doftar Tack för länkarna, hrm, om mamma ger mig några kubik jord ska jag väl få plats med någon pion till
ingrids
11-06-2010, 15:54
... det mattas inte av ens vid 43 ...
CITAT Stauden pionen är örtartade, Strauch är vedartade och Intersektionelle är itoh-hybrider, de förföriska bilderna talar ett internationellt språk  Verkligen, oj så läckert...
Geranium
11-06-2010, 16:10
Jag vill också ha pionångest
Gunilla T
11-06-2010, 17:14
Härlig diskussion om pioner..
Jag har sannerligen inte varit någon pionmänniska - har nöjt mig med de gamla bondpionerna som jag hittade när vi flyttade hit ut på landet. De fick en egen rabatt och blommar överdådigt (snart) men såå..
var jag och lyssnade på Herman Krupke en gång för flera år sedan och då fick jag äntligen på mig pionglasögonen!
Det blev några inköp av buskpioner från honom och sedan har det fortsatt - skall nog bli några rockii också vad det lider.
Just nu har jag en svavelpion som jag planterade ut i höstas. Fick den av en trädgårdsvän som frösått den. Den är nu 4 år och har fått två stora blad i sommar. Om några år kanske den blommar och det visar vilken färg den har. Har en till som står i kruka och skall planteras ut i höst.
ingrids
11-06-2010, 19:46
Först den utlovade länken med blomningstidsdata. Rekommenderar de nedladdningsbara pdferna längre ner på sidan eftersom texten på webben är fruktansvärt gnetig. Som sagt utgår hela systemet från när Red Charm slår ut, - och antal dagar framför pioner som slår ut innan, + för dem som slår ut efter. Misstänker att hela sekvensen är tätare i högre zoner och mer utdragen i riktigt milda zoner, men det ger en bra uppfattning om vilka sorter man kan välja för att dra ut på pionblomningen. Tänk att få börja säsongen med en Elfin Beuty och Little Red Gem i stenpartiet och sluta med Candy Stripe och Polly Sharp Geranium - tag varning av mig och Wilmer, pioner är farligt  , men annars är bästa sättet att få pionångest att skaffa en rotbit eller planta med lätt obskyr härkomst och hänge sig åt spänd förväntan ... Gunilla - jag drömmer sååå om att besöka Guldsmedsgården och/eller lyssna på Herman Krupke, har läst båda upplagorna av boken och den ganska tråkiga webbplatsen är praktiskt taget tummad. Jag är helt enkelt fullständigt usel på att komma iväg på trädgårdsresor (Chelsea förra året ett strålande undantag). När det gäller rockii drömmer jag om Lydia Foote och Baron Thyssen Bornmisza (just nu, jag är fruktansvärt otrogen så fort jag ser en ny vacker pion ...). Lite avundsjuk blir jag på dig som kan odla även känsligare buskpioner och svavelpioner (tydligen högst tveksamt härdig här). Ibland undrar jag om jag varit kines i ett tidigare liv - för mig finns inte vackrare blommor än pioner!
kerstin z5-6
11-06-2010, 19:53
går sakta ner i pionträsket........
ingrids
11-06-2010, 20:13
Jepp, och det går sakta för du har folk framför dig
Fniss, ju mer man kämpar emot ju fortare sjunker man, det vet väl alla I mitt fall var det mormors pioners doft och fluff som startade kärleken i liten skala. Så flyttade jag till en trädgård med pion. Föll pladask. Eller, började sjunka i träsket och kämpade emot, då sjönk jag som en sten Rockii.jpg
ingrids
12-06-2010, 07:30
Vilken fin  Den här tråden börjar bli farlig - jag vill bara ha ännu fler pioner ...
Gunilla T
12-06-2010, 08:12
En bild från ifjol på de gamla bondpionerna som jag räddade ur buskagen en gång, snart är det dax igen för årets blomning. Idag skall jag åka hit; http://odlargladjen.se/webshop/ en spännande liten plantskola med massor av annorlunda växter - borde ut och jobba i trädgården men det blåser så hiskeligt så jag åker hellre och shoppar växter [attachment=50963:DSCN08680001.JPG]
Ingrid, det är min stora rockii som tyvärr är halvdöd efter denna vinter. Vet itne om sorken mumsat lite på rötterna, annars syns inget på den (förutom att bladen kom lite nu och sedan vissnat). Förra året blommade denmed flera härliga blommor Kerstin, låter som en underbar strategi för en blåsig dag Jag har en väninna som också fastnat i pionträsket, tyvärr har man också en tendens att dra ner varandra  Att gå till blomsterhandeln i par är FÖRÖDANDE för plånboken, det är som missbrukare som umgås ungefär... Man kan ju inte gärna be den andra sluta när man själv vill liksom.. Härliga bondpioner, sådana hoppas jag det finns här, för själv har jag inga köpt! Har inte hittat doftande röda och då köper jag inte..
Vilken härlig tråd jag blir såååå sugen! Har allt haft tanken ganska länge nu men har nåra "måsten" först,har också väldigt lätt för att köpa växter men det är ju det här med grävning  Har en öppen jordyta men det är väldigt fuktigt så känner att jag "vill" fixa den först.Min käre man har upplyst mej om att han inte är en grävmaskin  Men jag har en pion en vit doftpion har namnlappen hemma (tror jag)! Där jag bodde förut fanns bondpioner men jag fick inte med mej nån Funderar på att sätta pioner i utkanten av tomten där växer en vildros kanske kan man göra en upphöjd rabatt lite vild sådär. Pionerna behöver väl inte så djup grop? Å förresten jag fyller 50 iår så visst ska jag unna mej
ingrids
12-06-2010, 18:13
Jo Gunilla, det var blåsigt här också, grävde av lite mer grässvål innan jag gav upp så nu har jag jordflykt i i trädgården - och är glad att jag varit för lat för att putsa fönstren. Hoppas du inte ruinerat dig - fast det verkade inte som om odlarglädjen hade pioner. Wilmer, doftande röda är överhuvudtaget ganska ovanligt, Herman Krupke noterar bara två såvitt jag vet i Guldsmedgårdens sortiment - Philippe Rivoire och "Mölndals Röda", en amerikansk sida lägger till Burma Ruby, Diana Parks, Henry Bockstoce och Mahogany - inte direkt de vanligaste sorterna. Själv har jag faktiskt inte krav på doft på pioner, jag har fallit för Saunders lobata-hybrider som jag tycker har en fantastisk blomform och färgskala men dåligt med doft. Tittar dagligen på de ytte pytte-små knopparna på Alexander Woollcott (röd) och förtränger alla tankar på att han egentligen kanske skulle behöva koncentrera sig på tillväxt istället för blommor - jag vill så alldeles fruktansvärt gärna se om han är så klarröd som det står i beskrivningen  . När han slår ut lovar jag att låna en kamera! Klint - att fylla 50 är absolut något som bör firas med att köpa pioner, själv har jag slut på ursäkter men köper ändå
Gunilla T
12-06-2010, 18:31
Neej..inga pioner idag men sex hostor och en hel del växter till flyttade hem med mig idag.
För några veckor sedan köpte jag en spännande pion - Paeonia `Yellow crown´ en itoh hybr. den är fylld och gul. Någon du känner till ingrids?
Och en bild på en av buskpionerna som blommade för första gången med en! blomma i år. Min andra buskpion är gul men den har inte blommat.
[attachment=50977:DSC004720001.JPG]
ingrids
12-06-2010, 19:21
Låter som att du spenderat en blåsig dag på härligt sätt  . Yellow Crown vet jag inte mer om än att den verkar ha en fullständigt fantstisk klargul färg på de bilder jag sett - såvitt jag kan avgöra på bilderna faktiskt det klargulaste av dem alla. Du har visst en hel liten samling av gula pioner - svavelpion, en itoh och en busk - det saknas väl bara en örtartad svavelhybrid (fast du kanske skrivit om en sådan någnstans där jag missat ...). De gånger när jag inte kan leva utan gula pioner spenderar jag många dröm-pengar på itoh-hybrider trots att de inte är säkert härdiga i zon 5. Just nu är favoriten Joanna Marlene. Den ensamma buskpionblomman har en underbar färg - hoppas du får många fler av dem att njuta av nästa år!
ingrids
12-06-2010, 19:45
Måste bara lägga till en riktigt piongodislänk . De har gjort bilderna så att man ser pionerna från när de slår ut tills dess att de står i full blom. Lite jobbigt för ögonen efter ett tag men jättebra när man har sett alldeles för många bilder på samma pion och börjar undra vad den egentligen har för olika stadier av utslagenhet. Var det ett träsk det var, det här med pioner?
Gunilla, en blomma är helt nog när man väntat!! Jag konstaterade att min lilla busk på lotten är ROSA, väldigt rosa i knoppen. Spännande. Jag vet att det finns få röda som doftar, därför har jag inga  Det blir säkert så att det slinker med andra så småningom, men jag är än mest besatt av doftande. Guldsmedsgården håller jag mig ifrån. Jag spanar på deras pioner och drömmer varje år på Lisebergs trädgårdsdagar. Handla i drömmarna, ingen dum idé! I dag har jag mest njutit av mina aklejor som blommar som bäst (en anna besatthet  )innan pionerna tar över... Allt lutade åt ett håll i dag vad kan det bero på  Blött var det också, ingen jordflykt möjlig i denna blötan.  Alltså, sluta med dina länkar de är grymma
ingrids
13-06-2010, 09:33
Vad kan jag säga - jag har en obändig drift att googla på pioner ... Dessutom vet jag inte vad jag ska säga om din reklam för trädgårdsdagarna, nu när vi har direktflyg till Göteborg är det fullständigt görligt. Om jag åker med ryggsäck borde jag kunna packa pioner i resväskan  Den karaktärsstyrka du lägger i dagen när du undviker Guldsmedsgården är beundransvärd, skulle aldrigt klarat det om jag bott i rätt landslände (typiskt att jag inte hade trädgård när jag bodde i Nacka *mrmf*) Wilmer - angående din aklejpassion. Om du har en åsikt om Ruby Port kontra Bodeaux Barlow vore jag tacksam. Jag tror att Ruby har en lite varmare ton och att Barlow är lite mer fylld, men jag har bara Barlow tillgänglig lokalt och måste skicka bud om jag verkligen vill ha Ruby.
Ojojoj, nej Ingrid, en sådan åsikt har jag inte. Jag har inte hört talas om de du talar om *känner en ny värld öppna sig, eller var det avgrund* Jag har bara "vanliga" Barlow, Christa och Nora och liknande samt korsningar. Sedan mörka dubbla och enkla och senast köpte jag en ljusblå med korta sporrar, mums! Utan namn. Jag har nu sett en lime som jag dreglar efter... Jag samlar fröer och frösår själv en del, då blir det läckra korsningar, dem gillar jag oftast bäst. Jag lyckas ta död på aklejor faktiskt så några har fallit ifrån. NU KOMMER DU VÄL MED LÄNKAR så jag ska träska dit ordentligt igen  Jag har flyttat till en stor tomt UTAN en enda akleja hur är det möjligt i en gammal trädgårdstomt??
ingrids
13-06-2010, 10:32
Inga aklejor  Är det "Green Apples" du fallit för? En undanskuffad del av mig bara älskar gröna blommor (rabatten avsedd för gröna blommor har nu blivit vikt för en staketdruva och därmed andra surjordväxter). För att inte knuffa dig alldeles ut över avgrunden bifogar jag inga länkar men jag såg både blommande Black Barlow och Bordeax Barlow i måndags och de var fullständigt fantastiska mörka, kraftfulla blommor på höga mörka stänglar *saliverar*. Ser framför mig hur Ruby eller Bordeax höjer sig bakom stäppsalvian med dagliljebladen och daggkåpan bakom sig i stora rabatten. Tror helt enkelt att jag skickar bud till Rydlinge med en skelleftebo i förskingringen som far hem över midsommar - är den så vacker som jag tror får jag köpa en påse frö från rara växter (eller ta risken med egna frö, men de lär väl ha gjort som alla aklejor och hånglat vilt med alla artfränder i grannskapet). Kanske ska jag be honom ta en titt på om de har några snygga pioner också ... Gjorde just misstaget att läsa mig till att Yellow Crown som Gunilla nyss köpt blommar "långt inåt Västebottens inland" vilket betyder att i alla fall en itoh-hybrid är härdig här. Där rök slantarna jag tänkt spara till min ålderdom
Vilken lömsk, lömsk tråd...... Ser ut att vara en helt vanlig tråd, vid första anblicken. Innan man vet ordet av är man hjärntvättad och "ditramlad". Totalt destruktivt, om man som jag försöker hålla i de stackars slantarna. Köpte hus (för alldeles för dyra pengar) och varför jag gjorde det vet jag inte. Hade räckt att jag köpt trädgård, för det är bara därute jag är.
Jag har en fråga till er som sitter fast i träsket på riktigt: Vad är utmärkande för en Rockii-pion?? (inte skratta, jag är amatör). Har en liten Itoh-hybrid i min trädgård och det har jag förstått är avkomma till vanlig hybrid och trädpion?
Och sen........ den klassiska frågan: Hur mycket kan man egentligen hålla på och flytta pioner? Ge mig era bästa tips nu, please......
ingrids
14-06-2010, 10:56
Skrattar absolut inte - det av pioneriet som inte är ett träsk är något av en djungel. Rockii-pioner är den härdigaste av buskpionerna (sisådär zon 4-5, eller ännu mer om man väljer rotäkta och är lite riskbenägen). Den utmärks av att ha ett riktigt mörkt öga (innersta delen av blomblade är alltså mörkare än resten) - nästan svart ibland - och finns från vitt över rosa till mörkt purpurfärgan/riktigt mörkt röd (dock inte gult, det är en anna sorts buskpion som ger de gula sorterna). Som jag tror att jag nämnt tidigare finns det de som vill räkna alla buskpioner med mörkt öga till rockii med resonemanget att det helt enkelt måste finnas rockii någonstans bak i stamtavlorna för att blomman ska få det mörka ögat. Å andra sidan kan denna mörkögda sort vara uppblandad med så mycket genetiskt material från känsligare buskpioner att de inte är härdiga på det sätt som vi förväntar oss av en rockii, vilket skulle ställa till det för oss som odlar i högre zoner och lärt oss rockii=härdig.
Jepp, de underbara Itoh-pionerna är en korsning av örtartad och buskpion. Där har jag inte hunnit läsa in mig än men det verkar som om det är fler än en av buskpionsorterna inblandade i avelsprogrammet eftersom det finns både gula och några som är misstänkt rockii-färgade. Någon som har bättre koll än jag?
När det gäller pionflytt har jag förstått det såhär - du kan flytta en pion när du vill och mer än en gång så länge den inte FATTAR att den blivit flyttad. Så stor jordklump du mäktar med (tänk minst två personer som baxar upp klumpen på en riktigt stadig pressenning och drar pionen dit den ska i sitt anletes svett), håll koll så att du inte byter väderstreck (vet inte om det är nödvändigt, men kan eventuellt påverka blomningen), plantera så att den ligger lika nära ytan som innan och vattna som sjutton i ett antal veckor efteråt. Har du tur fortsätter pionen som inget hänt, har du otur tjurar den i ett par år. Pioner avskyr att man stör deras rötter helt enkelt.
Sedan måste jag nog be om ursäkt för den här tråden - tanken var att dämpa min egen pionångest men det verkar som om jag drar ner fler och fler medodlaiter i ett bottenlöst träsk kantat av underbart doftande pioner ...
Gunilla T
14-06-2010, 11:37
Inga ursäkter accepteras - så de´så  klart pionerna skall ha en egen tråd ingrid!!!!
ingrids
14-06-2010, 11:59
Ah, Gunilla - my partner in crime
Tack så mycket! Uppenbart rätt person att fråga....... Så en Rockii-pion är alltså ytterligare en sort jag måste införskaffa, låter det som. Hur kan man bli så galet begärlig över växter och blommor? Jag förvånar mig själv. Tidigare - i mitt snart 40åriga liv (jag har alltså en jättebra ursäkt i år och några år framöver att frossa i pioninköp om jag förstått den här tråden rätt..) - så har jag lagt ner en förmögenhet på shopping, kläder och heminredning mest. Har känt mig duktig och ordentlig som har dragit ned på detta rejält, bara för att upptäcka att jag själv, utan att förstå vad som hände, nu har ersatt det med annat. Inga pengar sparade här inte.... men som ni säger, vilket ljuvligt träsk att befinna sig i!!
ingrids
14-06-2010, 16:03
Som Oscar Wilde sade - summan av lasterna är konstant. Du kommer helt enkelt att få en fullständigt gudomlig trädgård
kerstin z5-6
14-06-2010, 16:20
och det tar aldrig slut....det blir bara värrre haha
Gunilla T
14-06-2010, 17:36
...och det är beroendeframkallande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|