Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > D-dagen, Normandie
          malcolm
          Inlägg 06-06-2010, 11:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Idag för 66 år sedan skedde stormningen av Normandie utmed franska kusten under 2:a världskriget, undrar hur världen sett ut nu om om inte alla dessa tappra hade offrat sig för att rädda Europa från nazismen.

Citera
          gnon49
          Inlägg 06-06-2010, 12:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja, 6 juni var sista dagen för många allierade soldater. När USA o England visade musklerna var Tyskland öde besglat. Men priset var högt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 13:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (gnon49 @ 06-06-2010, 13:51) *
          ....... När USA o England visade musklerna var Tyskland öde besglat. Men priset var högt.

Vad var syftet med att spara på muskeln under alla de fem åren?

Citera
          malcolm
          Inlägg 06-06-2010, 14:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Från början stod England ensamt i kriget och gjorde nog allt de kunde, USA kom med långt senare beroende på att den amerikanska befolkningen tyckte att Europa låg för långt borta för att bry sig om men sedan började tyskarna även sänka amerikanska handelsfartyg (många med vapen och liknande till England) och då svängde opinionen.

Kriget tog inte slut iom. D-dagen men det var som Churchill sa: Det var slutet på början

Redigerat av malcolm: 06-06-2010, 14:32

Citera
          gnon49
          Inlägg 06-06-2010, 15:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 14:30) *
          Vad var syftet med att spara på muskeln under alla de fem åren?

Bygga upp musklerna, antar jag.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 16:31
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (malcolm @ 06-06-2010, 12:52) *
          Idag för 66 år sedan skedde stormningen av Normandie utmed franska kusten under 2:a världskriget, undrar hur världen sett ut nu om om inte alla dessa tappra hade offrat sig för att rädda Europa från nazismen.

Ja, det stämmer!

Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten. Utan deras insats skulle idag både Europa och hela världen sett annorlunda ut med betydligt begränsade rättigheter för individer.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 06-06-2010, 17:49
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 17:31) *
          Ja, det stämmer!

Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten. Utan deras insats skulle idag både Europa och hela världen sett annorlunda ut med betydligt begränsade rättigheter för individer.

Dagen D, --- min mor var lotta på fraktfartyg under kriget och stax innan hade tyskarna tagit båten där min mor jobbade. Det enda de fick till svar var att det behövdes arbetskrafter på ett arbetsläger och de skulle bara vänta på tåget. Hon anade inget galet i detta. Då kom dagen D och då fick fartyget vända tillbaka.
          Nära ögat för min mor.
          Min far arbetade på ett annat fraktfartyg och den sista gången de blev besjutna, sjönk fartyget. Tyskarna hittade 2 överlevande som de plockade med sig till Oslo. Dessa två gjorde ett utrymningsförsök, där den ena blev träffad och den andre vandrade därifrån ensam genom Sverige. Det var min far. Det var tredje gången gilt, 2 gånger hade de blivit beskutna och misst personal, men lyckats komma undan. Detta hände i alla gångerna i engelska kanalen.
          Min mor ville inte berätta om den tiden, men min far hade varit till sjös 10 år, berättade gärna om sina upplevelser.
          Det jag minns, var /är hatet mot Sverige som inte stälde upp under kriget mot Ryssland, fortfarande finns hos den äldre befolkningen detta hat kvar. Men kungahuset i sverige hade ju personliga kontakter med tyskland, så det kanske förklarar det för nästa generation. Vad tjänar det till? .....fuchian

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 06-06-2010, 17:58
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 17:31) *
          Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten.

Jaa, denhär dagen borde bli en europeisk nationaldag till minne av alla som offrade sig.

Varken USA eller England var rustade för krig när Tyskland anföll Polen. Isolationismen var stark i USA och England fick länge kämpa ensam. Vi får inte heller glömma alla dessa människor (kvinnor!) som kämpade dag och natt i produktionen.

De allierade behövde tid för upprustning men även en lång väntan på att Stalin skulle upprätta en östfront för att försvaga Tyskland genom ett tvåfrontskrig.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2010, 18:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

En stor dag i vår världshistoria! yahoo.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 19:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 06-06-2010, 18:58) *
          .... Vi får inte heller glömma alla dessa människor (kvinnor!) som kämpade dag och natt i produktionen.
          ....

Exakt !

Kriget har nämnts i stort genom olika dokumentärer, men en aspekt som jag skulle gärna vilja se mera på är kvinnors roll i det hela.

Deras arbete blev plötsligt dubbelt så mycket (hemmet plus ute). Kvinnor var inte beväpnade. När de beväpnade styrkorna kom fram till en punkt var kvinnorna de mest utsatta på många sätt.

Det fanns en liten del kvinnor som valde att leva med Nazister av olika skäl. Efter Nazismens slutgilltiga förlust rakades huvudet på några av dessa. Varje gång jag ser de bilderna, blir jag förbannade på de soldater som stod och tittade på och i vissa fall organiserade de gatobestraffningarna. Detta hände trots att många ledande nazister fick rätten till advokat och några fick amnesti.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2010, 19:55
          Länk hit: #11

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jäkla tur att dom inte bestämde sig för att avsluta kriget med att atombomba Berlin i stället

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 20:14
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 20:55) *
          Jäkla tur att dom inte bestämde sig för att avsluta kriget med att atombomba Berlin i stället

Ja.

Det gjordes en del duma saker under den perioden. Nu med facit i hand är det enklare att kritisera dem, även om man önskat andra åtgärder än en och annan som ledde till förluster hos massorna.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2010, 20:25
          Länk hit: #13

Moderator

Men för Sveriges del var förstörelsen av godo. Det var förtjänsterna för export av byggmaterial efter kriget som gjorde Sverige till ett rikt land.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2010, 20:30
          Länk hit: #14

Medlem

Jo - den enes nöd, den andres bröd..

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2010, 20:33
          Länk hit: #15

Moderator

Men nästa gång lär vi inte kunna hålla oss utanför, nu är vi lika involverade som alla andra

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2010, 20:36
          Länk hit: #16

Medlem

Norrmännen var galna på oss efter kriget. Mina föräldrar var där på förlovningsresa 1949 och fick knappt vare sig rum eller mat när de hörde att de var svenskar.

--------------------

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 06-06-2010, 20:47
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 21:33) *
          Men nästa gång lär vi inte kunna hålla oss utanför, nu är vi lika involverade som alla andra

Det är bara på gott och inte ont.

Det finns ingen risk för kommande genarationer med ett som andra världskriget. Vem vågar ge sig på EU, nu när turkarna vill också va´ me´? smile.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2010, 20:52
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (fuchian @ 06-06-2010, 18:49) *
          .....
          Det jag minns, var /är hatet mot Sverige som inte stälde upp under kriget mot Ryssland, fortfarande finns hos den äldre befolkningen detta hat kvar. Men kungahuset i sverige hade ju personliga kontakter med tyskland, så det kanske förklarar det för nästa generation. Vad tjänar det till? .....fuchian

Var finns den nämnda äldre befolkningen, i vilket land?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 06-06-2010, 20:53
          Länk hit: #19

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 06-06-2010, 21:36) *
          Norrmännen var galna på oss efter kriget. Mina föräldrar var där på förlovningsresa 1949 och fick knappt vare sig rum eller mat när de hörde att de var svenskar.
          Jag förstår inte varför. Dom skulle ju tvunget frigöra sig från oss, och då kan dom väll inte komma och kräva att vi skall skydda dom? Min norska farmor blev för övrigt tvungen att flytta till Sverige efter kriget eftersom hon gift sig med en tysk soldat. Att han blev förflyttad till östfronten och försvann till ett fångläger i Sibirien hade ingen betydelse, hon blev ivägmobbad i alla fall, men i Sverige var hon välkommen.

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2010, 20:54
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (Aqvakul @ 06-06-2010, 21:36) *

Men söderut så var det tvärtom, farsan motorcyklade i Europa just efter krigsslutet och svenskar var mycket populära. Ofta fick de sova gratis och fick ett mål mat.Varför? Vet inte, men kanske för att de inte sågs som varken fiende eller före-detta-vän.

Redigerat av Meriona: 06-06-2010, 20:56

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon