CITAT (vitavargen @ 06-06-2010, 17:31)

Ja, det stämmer!
Varje insats av de människorna borde vi nämna stolt, från alla fronten. Utan deras insats skulle idag både Europa och hela världen sett annorlunda ut med betydligt begränsade rättigheter för individer.
Dagen D, --- min mor var lotta på fraktfartyg under kriget och stax innan hade tyskarna tagit båten där min mor jobbade. Det enda de fick till svar var att det behövdes arbetskrafter på ett arbetsläger och de skulle bara vänta på tåget. Hon anade inget galet i detta. Då kom dagen D och då fick fartyget vända tillbaka.
Nära ögat för min mor.
Min far arbetade på ett annat fraktfartyg och den sista gången de blev besjutna, sjönk fartyget. Tyskarna hittade 2 överlevande som de plockade med sig till Oslo. Dessa två gjorde ett utrymningsförsök, där den ena blev träffad och den andre vandrade därifrån ensam genom Sverige. Det var min far. Det var tredje gången gilt, 2 gånger hade de blivit beskutna och misst personal, men lyckats komma undan. Detta hände i alla gångerna i engelska kanalen.
Min mor ville inte berätta om den tiden, men min far hade varit till sjös 10 år, berättade gärna om sina upplevelser.
Det jag minns, var /är hatet mot Sverige som inte stälde upp under kriget mot Ryssland, fortfarande finns hos den äldre befolkningen detta hat kvar. Men kungahuset i sverige hade ju personliga kontakter med tyskland, så det kanske förklarar det för nästa generation. Vad tjänar det till? .....fuchian