|
Körkort - för alltid eller några år i taget?, ...körkort = vapenlicens......? |
|
|
|
07-06-2010, 12:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Jag läste igår i tidningen om den hemska bilolyckan bara en mil från där jag bor. En rattonykter ungdom med bilen full av kompisar körde in i ett träd och två st dog. Så fruktansvärt!!! Så onödigt!!! Det skär i hjärtat att tänka på och samtidigt blir jag så arg! Alkohol och båt-/bilkörning hör inte ihop - hur svårt är det att fatta??!!Nåväl, jag kom att tänka på det där med körkortet.....Jag tog mitt 1967 och har kört prickfritt i alla år. Jag kör dagligen. Men fasen vet om jag skulle klara ett test.....? Nog vill jag tro det, men hur känner ni? Skulle ni klara er i ett test? Eller tycker ni att alla andra borde göra ett test....? Förmodligen har jag missat en massa alternativ, men vore kul att se ungefär hur ni tycker. (Det ska gå att välja flera alternativ)
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 12:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 662
Medlem nr: 7 292

|
Vi som har haft våra körkort i många år skulle troligtvis inte klara av dagens teoriprov, det mesta handlar om miljöfrågor som inte fanns med på våran tid. Men om jag klarar miljöfrågorna eller ej har ingenting med min bilkörning att göra så uppkörningen skulle jag klara bra.
--------------------
Frihet är att ha modet att följa sina känslor.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Jag är ju perfekt, men alla andra kör så dåligt så de kan gott få göra om provet...  Allvarligt så är det väl ingen dum idé att kolla upp hur folk kör, men mellan proven skulle de ju fortfarande köra för fort. Jag tror att jag skulle klara en uppkörning, men om man skulle göra om teoriprovet skulle jag nog behöva läsa några konstiga regler som man aldrig använder en gång till. Alkolås kunde det finnas i alla bilar. Men jag undrar om det inte kan finnas situationer där en nykter kompis blåser åt den som ska köra? Eller tänk om en förälder ber sitt barn att blåsa?  Hur garanterar man att det är den som kör som är nykter?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 12:29
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
18 år, omprov efter 20 år och alkolås..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Spelar nog ingen större roll om du har omprov eller dylikt då man ändå skulle vara nykter vid det tillfället eller köra som ett helgon. De som oftast är inblandade i sådana här olyckor är onyktra elelr har kört som dårar. Undantaget i olyckor är ibland otur i stunden tex långtradare som kränger till osv. Överlag så tror jag att erfarenheten vi får när vi kör är viktigare än ett omprov, personligen så kör jag mycket bättre och tryggare än när jag precis tagit mitt körkort. Trafikregler och dylikt sätter sig i ryggmärgen istället för hjärnan som det gör när man är nypluggad vilket är än mer viktigt dvs man behöver inte längre tänka vad man ska göra utan det kommer rent instinktivt. Däremot så tror jag.... host host ähummm!!!! att man bör ha någon form av test när man blivit tex 65-70 år som sedan upprepas kanske vart tredje år för säga vad man vill men på ålderns höst är reaktionsförmåga och dylikt sämre och den blir sämre allt eftersom. Läkare idag är nog ofta för snälla med att rapportera äldre som blivit olämpliga förare då det kan kännas som angiveri.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Aqvakul,
Jag tycker att dagens ungdom kör för galet, håller med 20års gränsen. Jag har en bilgalen dotter, kör som själva f....n i baken. Klappar mig på huvudet och säger att du mor lilla, nu är det andra tider. Jahaa, precis som jag inte visste det. hon har haft bilar sedan 18års ålder och försökte tjata till sig motorcykelkort, vilket far och jag sa NEJ till. förra våren skulle de hitåt och hon meddelade att kom ut till garage-infarten och vänta. Ok tänkte jag, barnbarn på gång.... Gissa vår förvåning, när den lilla, smala jäntan på 32år fräser in med en mastodont motorcykel. Hon hade fått kortet dagen innan. Den motorcyklen är ju livsfarlig, annan sak om det hade varit en "glidare" men hon kör ju knäet i backen i kurvorna. Det är ju bara att acceptera, men gilla den kunde vi inte.
Ang. äldre bilkörare, det verkar som mannen har det svårare att släppa taget, sen hur det är med hälsan, det är en annan sak. Jag fick en gång till kliniken en man som var amputerad hö. ben strax under knäet och när det blev dags att han skulle hem, kom hans fru och berättade om sin oro, för maken skulle köra sin bil, och envis var han. Jag lovade att prata med ansvarige läkaren som drog in körkortet. Träffade makan efter ett tag och hon berättade att maken var fortfarande upprörd och skulle ge sig till den personalen som gjorde detta..... hemskt, men vad finns det att göra, han var nästan 80 år. .......fr. fuchian
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Jag tycker att man borde få körkort efter att man är 16år,det kan tyckas tidigt men dom bästa bilförarna finns i USA och där får man det i vissa delstater?
Sedan så borde det vara utmärkt på bilen att man är en nybörjare och en lägre hastighet som högsta hastighet tex 80km/t
Äldre bilförare borde bli av med körkortet oavsätt hälsa= det borde finnas både en övregräns och en undregräns när det gäller ålder.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:38
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:36)  Jag tycker att man borde få körkort efter att man är 16år,det kan tyckas tidigt men dom bästa bilförarna finns i USA och där får man det i vissa delstater?
Sedan så borde det vara utmärkt på bilen att man är en nybörjare och en lägre hastighet som högsta hastighet tex 80km/t
Äldre bilförare borde bli av med körkortet oavsätt hälsa= det borde finnas både en övregräns och en undregräns när det gäller ålder. Var skulle den övre gränsen ligga? Vad har du för stöd för att de bästa bilförarna finns i USA?
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:42
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:38)  Var skulle den övre gränsen ligga? Vad har du för stöd för att de bästa bilförarna finns i USA? ca80år, USA har dom flesta generationer bilförare, dvs bilen blev vanlig i USA på 30talet medans här hemma så blev den på 50talet.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:46
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:42)  ca80år, USA har dom flesta generationer bilförare, dvs bilen blev vanlig i USA på 30talet medans här hemma så blev den på 50talet. Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA...
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Visst kan behöva kontrolleras kanske, men då skall det ju inte vara lika hårt som när man är nybörjare, utan mer allmänt hur man kör, kanske lättare frågor mm. Det är ju när man är nybliven körkortsägare och när ålderkrämpor sätter in som risken ökar.Ett läkarbesök då o då är nog inte fel. Syn o hörsel försämras med åren. Fast äldre är väl sällan inblandade i olyckor. Dom vet sin begränsning. Många ungdomar tar risker, det vet man ju själv av egen erfarenhet på den tiden det begav sig. Ändå har jag bara bötfällts en gång för fortkörning. 1967 köpte jag min första bil, en BMC mini. Den fick bekänna färg. Vilka tider.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:56
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:46)  Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA... Det är klart att man gör,man formar sig efter dom som man lär sig av dvs föräldrarna, om man vänder på det så har Thailand en väldig farlig trafik, där blev bilen vanlig först i början av 80talet. Trafiksäkerheten är väl betydligt bättre i USA än här hemma, man har avgränsande gång och cykelbanor inte som vi cykelbanan tillsammans med biltrafiken"hornsgatan bla" bredare vägar USA är ju bilens hemland så därför har man satsat på bilen.. vill tala om att det vill inte jag, men att säja att trafiksäkerheten är sämre i USA än här hemma håller jag inte med om.
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 15:01
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 07-06-2010, 15:56)  Det är klart att man gör,man formar sig efter dom som man lär sig av dvs föräldrarna, om man vänder på det så har Thailand en väldig farlig trafik, där blev bilen vanlig först i början av 80talet. Trafiksäkerheten är väl betydligt bättre i USA än här hemma, man har avgränsande gång och cykelbanor inte som vi cykelbanan tillsammans med biltrafiken"hornsgatan bla" bredare vägar USA är ju bilens hemland så därför har man satsat på bilen.. vill tala om att det vill inte jag, men att säja att trafiksäkerheten är sämre i USA än här hemma håller jag inte med om. Statistiken är till Sveriges fördel..
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 15:03
|
Medlem
Antal inlägg: 588
Medlem nr: 17 454

|
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 15:46)  Jag tror att 80 år är alldeles för lågt, om man ska ha en generell övre åldersgräns... 90 år hade nog i så fall varit rimligare Inte ärver man väl körskicklighet? Trafiksäkerheten är väl också betydligt sämre i USA... Tycker du att 80 år är för lågt? Hur många 80-åringar vet du om som är fullständigt alerta och kan hantera en krissituation i trafiken? Ang trafiksäkerheten i USA så är den högre än här. Fortkörning lönar sig inte, polisen mäter hastigheter på långt fler bilar än vad vi gör, detta gäller även mötande bilar. En bot kommer alltid till ägaren, det är inte lönt att skylla på annan förare. Miljöreglerna för fordon är högst i världen i USA, där har vi utan tvekan mer att hämta. Allt i USA är inte sämre än här. Visst tycker var och en att man kör bättre än "alla andra" och de som skriker högst när det diskuteras prov för äldre är PRO. Otippat? -Nej. //Mvh "en yrkeschaufför"
|
|
|
|
|
07-06-2010, 15:11
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 16:01)  Ja jag vet inte riktigt vad jag skall svara på den statestiken, för det är inte den bilden som jag har. Men andra kanske har någon annan statestik att ta fram? det brukar ju gå att "bevisa"vad man vill med statestik.
--------------------
|
|
|
|
netha
|
07-06-2010, 15:17
|
Gäster

|
Röstade 18 år, Nej, Kanske, vet inte.
Prickfri körning i drygt 40 och maken prickfri i 49 år.
Vi har under dessa år lyckats få en (1) parkeringsbot.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 15:34
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 07-06-2010, 16:17)  Röstade 18 år, Nej, Kanske, vet inte.
Prickfri körning i drygt 40 och maken prickfri i 49 år.
Vi har under dessa år lyckats få en (1) parkeringsbot. Jag fick inte till min röstning, men det skulle vara 16år och jag har kört pickfritt drygt 30år. Men perkeringsböter har jag nog ett tiotal och då pga att jag inte har förståt tilläggstavlor tycker att det är svårt än i dag.
--------------------
|
|
|
|
|
07-06-2010, 16:13
|
Medlem
Antal inlägg: 588
Medlem nr: 17 454

|
CITAT (Aqvakul @ 07-06-2010, 16:01)  Statistiken visar ju helt klart att olycksrisken ökar med åldern. Trots detta vill inte äldre låta sina kunskaper bli testade. Det framgår både i Sverige och USA...och de andra länderna. Är inte det bevis nog för ålderstester? Jag skulle gärna göra ett sådant. Dock är teorin den svåra biten för en van bilist idag men jag tycker inte vi ska lägga för stor vikt vid den. Ett åldersprov skulle vara mer värt med ett praktiskt körprov där man får bevisa sin blick, framförhållning och allmänt beteende i trafiken. Erfarenhet ska inte förringas, men det ska heller inte vara en förmildrande omständighet om man beter sig dumt.
|
|
|
|
|
07-06-2010, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (AndersKbg @ 07-06-2010, 17:13)  Statistiken visar ju helt klart att olycksrisken ökar med åldern. Trots detta vill inte äldre låta sina kunskaper bli testade. Det framgår både i Sverige och USA...och de andra länderna. Är inte det bevis nog för ålderstester?
Jag skulle gärna göra ett sådant. Dock är teorin den svåra biten för en van bilist idag men jag tycker inte vi ska lägga för stor vikt vid den. Ett åldersprov skulle vara mer värt med ett praktiskt körprov där man får bevisa sin blick, framförhållning och allmänt beteende i trafiken.
Erfarenhet ska inte förringas, men det ska heller inte vara en förmildrande omständighet om man beter sig dumt. Tabellen visar ju klart att risken är störst bland 15 - 24 år. Både i Sverige och USA.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|