CITAT (Peztis @ 10-06-2010, 08:42)

Jag hade dessa äckel tre år i rad på min stora häggmispel, den fick inte en chans att utveckla några nya blad - förra året la mitt stora träd av helt och står nu som ett lik i trädgården och ska tas ned (vad det lider). Så jag är inte så säker på att växterna klarar av så stora angrepp flera år i rad...
Som tur är så har det kommit upp mängder med rotskott så jag har fortfarande häggmispel men nu i yvig buskform i stället för ett vackert träd.
såklart det finns dom som inte klarar av det, sedan beror det ju på hur bra trädet mår och i vilket skick den är i. ett träd som mår sämre eller har sämre lagrade resurser så tär ju angreppen extra mycket på träden vilket kan göra att grenarna dör eller att hela trädet dör.
dock brukar träd har ''backup'' både vad gäller ohyra och frostnätter. men dom måste ju trädet må bra och ha lagrad näring/vatten och dessutom kunna ta upp ny näring och vatten. alla träden jag har sett som även har fått det fler gånger har alltid fått nya blad och skott efter att angreppet är förbi.