CITAT (malcolm @ 22-06-2010, 20:49)

Vad ledsamt netaave, här har passerat flera kaniner (och andra djur) under årens lopp och jag vet vilka kära vänner de kan bli. Vår första kanin Hassel var nå´t alldeles speciellt, han såg inte mycket ut för världen och var den sista kaninen de hade kvar i ZOO-affären men dottern ville ha honom i alla fall men det visade sig att han var helt underbar. Han fick en hona som sällaksp (Sotis) bara några dagar efter och de jagade varandra runt, runt i buren. Buren var för liten och jag hade ställt in en kartong som koja till dem men Hassel var smart, han hoppade upp ovanpå kartongen och lät Sotis springa runt. Byggde en utomhusbur till dem tämligen omgående och där levde de i bästa sämja, rena kärleksparet måste jag säga och det var lite rörande att se emellanåt. Hassel var dock kastrerad och det kunde reta Sotis emellanåt... vad är detta för karl...?
Sotis dog tyvärr efter bara fyra år och Hassel var ledsen och det syntes tydligt att han saknade henne, köpte en annan hona till honom "Smulan" men han kom aldrig att acceptera/älska henne på samma sätt som Sotis som tydligen var hans livs kärlek. Till slut acceprterade han dock Smulan och de levde i någon slags harmoni men han blev aldrig samma kanin igen.
Smulan förtjänar en egen historia, äldsta dottern gjorde sin PRAO på djuraffären strax initill och berättade för lillasystar (8 år) om att det fanns en jättegullig kanin där. Hon var där varenda dag och tittade och jag bestämde mig för att köpa denna kanin, det var tänkt som en överraskning men lilltjejen var redan där. På vägen hem diskuterade vi olika namn, Jag tyckte att hon såg ut som en fralla och det ena gav det andra och så blev det Smulan.
Trodde aldrig att någon kanin skulle vara i närheten av populariteten av Hassel (han blev 7 år) men Smulan lyckades faktiskt ta hans plats och lever fortfarande efter drygt tio år.
Lite fascinerande är det att även djur har känslor och att de har så olika personligheter.
Bild015.jpg ( 582.24k )
Antal nedladdningar: 28Åh en sån fin liten Hermelinkanin.

Ja det är tufft i synnerhet som hon fortfarande är så glad och pigg. Idag när vi kom hem lyckades hon sträcka sig i buren så hon såg entrén och man riktigt såg hur glad hon blev. Hon brukar ju annars alltid stå på översta trappsteget i hallen och vänta då hon hör bilen och gick man då förbi utan att ta upp henne så högg hon sig fast i byxbenet till man hälsat.
Vi kommer o ta bort henne efter midsommar för att inte förstöra helgen. Och vi har ju smärtlindring så hennes sista dagr blir ganska bra ändå, vi flyttar runt henne till favvoställena så att hon också är nära oss hela tiden.
Igår tänkte jag att aldrig mer en kanin, men inser att vi nog måste ha en ny bebis så småningom men då skaffa nåt annat än en Hermelin, kanske en lejonhuvad.
Vi har ju fått haft henne i 10 år och får vara tacksamma för det, vet ju att hon haft det bättre än de flesta kaniner hos oss.
IMGP7489.JPG ( 217.22k )
Antal nedladdningar: 26Här ligger hon i Elles häck nedanför hennes altan, där trivdes hon som fisken i vatten. Var ju nära till godsakerna.