Tack för svaret Preussen.
Det var ju väl att de tål nerplantering eftersom jag faktiskt gjorde det, lite på vinst och förlust. Inte mycket, bara ett par centimer.
Vad gäller krukor fick jag lite ta vad jag har över, så gurkan som inte överlever vintern fick flytta över i en inte så vacker plastkruka på 30 liter, och den vackra 25-liters träbyttan gick istället till den största av mina tre paprikor. De andra två fick lite mindre byttor. Vet inte exakt innehåll men skulle tro c:a 7 liter för den minsta och kanske 10-12 för den avlånga. Jag tänkte köpa 2 stora byttor till till dem när jag åker in till stan nästa gång, så om en vecka eller så flyttar de upp sig.
Skall bli intressant att se om de som fått mindre krukor (Bontempi och Narobi) gillar det bättre än Sweet Dream som fick sin "slutstorlek" på en gång. Så här ser det ut, där de står på härdning:
Paprika i Nya Krukor Nu rullar som synes snart solen runt så att de kommer i solljus, så det är dags att flytta till ny skuggplats. Bontempi och Narobi mäter 30 cm över jord efter omplanteringen, och Sweet Dream 35-40 (beroende på om jag räknar stam eller högsta blad

)
Alla har som sagt knopp, men den som kommit längst i utvecklingen är Sweet Dream, med en vacker utslagen blomma och flera på gång:
Paprika "Sweet Dream" - Blomma Jag har inte riktigt lurat ut om jag borde nypa denna första blomma eller ej. Jag har sett ett par trådar på forumet på ämnet, men de var kanske lite mer generella och svaren går vitt isär. Så, i fallet med DENNA blomma, vad hade ni gjort? Nypt eller lämnat?
Så, sista paprikafrågan (hoppas jag:)) - pollinerar de själva med lite skakhjälp som tomaten, eller måste jag gå med pensel och dutta?
Aldrig att jag trodde odling kunde vara så här KUL!
tack för att ni står ut med, och svarar på, alla mina frågor!
MVH
Emma