EmmaHj
Hej alla forumare! Här kommer fler nybörjarfrågor från en aspirerande hobbyodlare. Introduktion av mig finns i min tomatfrågetråd.

Så har jag då ÄNTLIGEN hittat paprikaplantor (som jag nämnde i min gurktråd hade Plantagen utförsäljning på grönsaksplantor). Jag kunde inte hålla mig utan köpte 3 stycken olika, och valde de friskaste och piggaste (i tillväxt) jag kunde hitta på rea-bordet.

Det blev en Bontempi, en Sweet Dream och en Narobi. Plantorna är 25-35 cm höga, alla har börjat grena högst upp och alla har knopp. Sweet Dream har t.o.m. en utslagen blomma och ett par som lär slå ut när som helst. så här ser de ut:

3 sorters paprika

Nu blir det MÄNGDER med Paprikafrågor för att ge dessa efterlängtade små en så bra start i livet som möjligt. smile.gif

Frågegrupp 1 - Omplantering:
  • Just nu står de ju i sina plantskolekrukor men hur är det med paprika - vill de in i stor kruka på en gång eller mår de bäst av att flytta upp i successivt större krukor?
  • Hur stor "slutkruka" mår de bäst av?
  • Får de/mår de bra av att samplanteras eller blir det bäst med varsin kruka?
  • Hur stark jordblandning skall plantor av denna storlek ha, ren planteringsjord oeller massa kogödsel i?
  • Bör jag plantera om innan, medan eller efter avhärdningen?
Frågegrupp 2 - Avhärdning:
  • Min gurka fick ju flytta ut med mycket snabb avhärdning och har klarat det bra, men det känns som att dessa plantor har kommit lite för långt i sin utveckling för att klara en så drastisk omställning - stämmer det?
  • I sådana fall, hur avhärdar jag dem bäst - jag har aldrig avhärdat någonting förut så ursäkta kanske dumma frågor *ler*
Med tack på förhand för era kloka svar, och njut av den underbara sommardagen!
MVH
Emma
FlitigaLisa
Hej!
Kan försöka svara på några frågor, är ingen expert men har odlat paprika och chili i några år med gott resultat.
Jag skulle plantera om dem i hinkar var och en för sig, minst 10 l, omgående med drygt hälften "ko på påse" och resten planteringsjord. Så här års tror jag inte du behöver avhärda dem, jag brukar inte göra det även tidigare på året och det går bra. Dock kan du vara försiktig med solen så att de får lite skugga och inte sol hela dagen.
Lycka till!
rosita
Jag håller med Flitiga Lisa i allt utom det där med avhärdning.

Temperaturmässigt behövs ingen avhärdning, men solen kan bränna plantans blad och även vinden kan vara svårt för plantor som inte är vana.

Det bästa för plantan är nog att planteras i stor kruka direkt, men om du ska flytta runt på dem, så är det bästa för dig att ha kvar dem i småkrukorna eftersom det inte blir lika tungt.
EmmaHj
Tack så mycket för tipsen!
Nu känner jag mig mycket säkrare i hur jag skall göra.

En sista planteringsfråga på paprikan som jag hoppas att jag trots tiden på dagen får snabbt svar på då jag precis är på gång att plantera om dem.

Paprika är ju en släkting till tomaten, och tomaten har inga som helst problem, utan gillar faktiskt, att "planteras ner" med jord en bit upp på stammen. Gäller detta paprika också eller skall jag inte sätta ner dem längre än vad jordkanten går i nuvarande kruka?

Tack igen, bilder på resultatet utlovas smile.gif
Preussen
generellt sätt mår capsicum bäst av att krukstorleken ökas succesivt men med tanke på tiden på året så kan du hoppa över en krukstorlek. du kan även plantera ner plantan en bit.
EmmaHj
Tack för svaret Preussen.

Det var ju väl att de tål nerplantering eftersom jag faktiskt gjorde det, lite på vinst och förlust. Inte mycket, bara ett par centimer.

Vad gäller krukor fick jag lite ta vad jag har över, så gurkan som inte överlever vintern fick flytta över i en inte så vacker plastkruka på 30 liter, och den vackra 25-liters träbyttan gick istället till den största av mina tre paprikor. De andra två fick lite mindre byttor. Vet inte exakt innehåll men skulle tro c:a 7 liter för den minsta och kanske 10-12 för den avlånga. Jag tänkte köpa 2 stora byttor till till dem när jag åker in till stan nästa gång, så om en vecka eller så flyttar de upp sig.

Skall bli intressant att se om de som fått mindre krukor (Bontempi och Narobi) gillar det bättre än Sweet Dream som fick sin "slutstorlek" på en gång. Så här ser det ut, där de står på härdning:

Paprika i Nya Krukor

Nu rullar som synes snart solen runt så att de kommer i solljus, så det är dags att flytta till ny skuggplats. Bontempi och Narobi mäter 30 cm över jord efter omplanteringen, och Sweet Dream 35-40 (beroende på om jag räknar stam eller högsta blad smile.gif)

Alla har som sagt knopp, men den som kommit längst i utvecklingen är Sweet Dream, med en vacker utslagen blomma och flera på gång:

Paprika "Sweet Dream" - Blomma

Jag har inte riktigt lurat ut om jag borde nypa denna första blomma eller ej. Jag har sett ett par trådar på forumet på ämnet, men de var kanske lite mer generella och svaren går vitt isär. Så, i fallet med DENNA blomma, vad hade ni gjort? Nypt eller lämnat?

Så, sista paprikafrågan (hoppas jag:)) - pollinerar de själva med lite skakhjälp som tomaten, eller måste jag gå med pensel och dutta?

Aldrig att jag trodde odling kunde vara så här KUL! wub.gif
tack för att ni står ut med, och svarar på, alla mina frågor!
MVH
Emma
rosita
De fixar pollineringen själva.

Finfina krukor! tummenupp.gif
Anja Danmark
Jeg ville nok fjerne 3-4 blomster på hver af dem, så planten kan blive lidt kraftigere, inden den får lov til at bære frugt...

Men det er nogle fine planter, du har fundet!
EmmaHj
Nu när så äntligen regnet kommit infinner sig ytterligare en paprikafråga smile.gif

Paprikan och tomaten är ju nära släktingar, och tomaten gillar INTE att få bladen blöta (har jag lärt mig av er wink.gif). Tomatkrukorna står under en bit utskjutande tak och i lä, så till och med när det regnar kraftigt är det värsta de kan utsättas för lite "stänk" från när regndropparna slår i terassen - men paprikan står helt ute.

Hur är det med regn på paprikablad - ogillar de bladväta lika mycket som tomaten? Borde jag flytta in dem?
EmmaHj
Putt smile.gif
rosita
paprikaplantor tål mycket vatten på bladen. Jag brukar duscha hela plantan med vattenslangen och alla plantor som står ute, blir våta när det regnar.
EmmaHj
Tack Rosita, skönt att höra smile.gif Är det alltså bara tomaten i den här "familjen" som bara vill ha vatten på rötterna, så att både chili och paprika mår bra av lite bladväta?

Paprikan som stod i den minsta krukan har fått flytta upp till stor kruka nu (igår) - men det verkade inte som om rötterna hade tagit någon fart alls så den som står i långsmal kruka får vackert vara kvar i den. Om det behövs har jag en storkruka till den också, men känns inte som att jag egentligen bör störa plantorna när de så nyligen (för en vecka sedan) planterats från platskolekrukorna och rötterna knappt tagit fart alls.

paprika 13/7

Förresten, tack för komplimangen om krukorna! Jag blev själaglad när jag hittade dem - på Jysk av alla ställen. 150 kronor för en vacker träbytta på 25 liter med dräneringshål och lyfthandtag på sidorna. What a steal smile.gif
Leonard91
Snygga krukor! Får allt ta mig en tur till Jysk nästa gång jag behöver nya då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon