Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
Jag har läst ett par artiklar där de skriver att de äter bondbönorna råa. Eftersom bönor innehåller ett ämne som är giftigt om de inte är värmebehandlade så är jag lite undrande. Skulle bondbönor vara annorlunda än andra bönor?
Jag smakade på en rå när jag växte upp och den smakade fruktansvärt och jag har trott att det berodde på giftet.
Har sett beskrivningar på rätter med färska bondbönor, det kan missförstås eftersom de ska kokas liksom de torkade. Men en del äter dem råa, beror på hur mycket sedan.
Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792
Har inte ätit de råa.
Hos wiki står det att bladen från växten kan ätas som spenat, antingen tillagade eller råa :
The young leaves of the plant can also be eaten either raw or cooked like spinach. ( på svenska :unga blad från plantan kan antingen ätas rå eller tillagade) Källa : http://en.wikipedia.org/wiki/Vicia_faba
Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894
CITAT (Anders Roslagen @ 08-07-2010, 19:32)
Har sett beskrivningar på rätter med färska bondbönor, det kan missförstås eftersom de ska kokas liksom de torkade. Men en del äter dem råa, beror på hur mycket sedan.
Medlem
Antal inlägg: 397
Medlem nr: 12 562
Vi åt mycket bönor, både bondbönor och skärbönor/brytbönor av olika slag direkt ute i grönsakslandet när vi var små och inte dog vi av det i alla fall! Har inget minne av att vi fick ont magen ens!