CITAT (mariachristina @ 13-07-2010, 14:29)

Tack snälla för det fina svaret och för bilderna! Det är just Thermidrome som jag har... :/
Jag låter dem vara ett par veckor till innan jag plockar upp dem. Det ska bli spännande att se. Första gången jag odlar vitlök. Kan jag på samma plats sätta något annat när jag väl har plockat upp dem?
Varma hälsningar
Maria
jadå, jag brukar sätta utgallrade grönkålsplantor efter vitlök, funkar fin fint. du kan annars sätta sådant som går att så nu och lite längre fram under hösten.
CITAT (snuffe @ 13-07-2010, 16:02)

Antar att du har den värdelösa sorten Thermidrome eftersom du pratar om lökar ovan jord sk. stresslökar, Thermidrome är kinkig och utvecklar alltför ofta en massa stresslöar som ju tar kraft från plantan så det under jord blir mindre.]
Jag satte en sort som hette något liknande; slutade på -drome. Den gör ännu större "stresslökar" än Thermidrome.
Jag skördade igår och lökarna har gulaktiga fläckar på ytterskalet. Kan det vara något svampangrepp eller lök-insekt ?
P.S. citeringen ser litet kopnstig ut; hoppas det funkar !
Messidrome? Sabidrome?
du kan inte lägga upp någon bild så blir det lättare att se vad det är. viktigt att hålla växtföljden när man odlar vitlök, gäller mot all form av lök. 5-7 år växtföljd.