Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Surjordsväxter
          Gunilla T
          Inlägg 22-07-2010, 10:12
          Länk hit: #1

Gäster

Tänkte starta en tråd om Rhododendron men vidgade begreppet till surjordsväxter eftersom det finns så otroligt många vackra växter, buskar och träd som vill växa i jord med något lägre pH värde. Det skrivs inte särskilt mycket här om surjordsväxter men nog måste det väl finnas fler än jag som upptäckt och blivit intresserade av området surjordsväxter. Variationen är förstås enorm..oändlig känns det som ibland.

Vill slå ett slag för Stewartia - skenkamelia, ett av de vackraste träd/buskar som man kan ha i sin trädgård. Min egen skenkamelia är planterad för endast två eller tre år sedan så den är inte mycket att visa ännu så det får bli en länk. Har sett flera blommande stewartior i sommar och jag vet inte om det kan bli så mycket vackrare.

http://www.edafos.se/tradgard/plantskola/s...leri/index.html

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gunilla T
          Inlägg 22-07-2010, 11:10
          Länk hit: #2

Gäster

Ett annat spännande litet träd är Halesia monticola var. `Vestita´ snödroppsträd. Härdig i zon 1-3 men bör stå skyddat. Mitt träd har klarat sig bra (zon 2 -3 ) i vinter trots den besvärliga hösten/vintern.

Det står skyddat av skog för nordanvinden och bredvid en stor sten som jämnar ut temperaturen något.

En länk med bilder;

http://www.puh.nu/vaxter/plantor/halesia_monticola.html

Citera
          Blomfrun
          Inlägg 22-07-2010, 11:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 30 650

Jag har ett Halesia monticola i min trädgård i Borlängetrakten, officiellt zon 5, som mår utmärkt. Jag har haft det i två år så det är pyttelitet ännu men det blommade jättefint i våras.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-07-2010, 11:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jätte vackra träd och buskar du visar, mina snödroppsträd är än bara små fröplantor.

själv bland surjordsväxterna gillar jag Klockbuske - Enkianthus campanulatus, ganska vanlig men väldigt tålig och vacker. en annan är Frilandshibiskus - Hibiscus syriacus trivs i luckerjord med lågt ph om den står skyddat och bra klarar den sig upp till zon 3-4.

Konvaljbuske - Clethra alnifolia och Stor häxal - Fothergilla major är andra trevliga buskar som passar i surjord. lättskötta och tåliga.

och ja det finns många väldigt vackra buskar och träd som trivs i jord med lägre ph så jag kan sitta och skriva hela dagen. dom jag skrev upp nu har jag själv i trädgården och som jag gillar.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-07-2010, 11:51
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (Blomfrun @ 22-07-2010, 12:25) *
          Jag har ett Halesia monticola i min trädgård i Borlängetrakten, officiellt zon 5, som mår utmärkt. Jag har haft det i två år så det är pyttelitet ännu men det blommade jättefint i våras.

Det är precis sådana erfarenheter som är viktiga att förmedla Blomfrun - tack för det!

Jaa, flaxss - finns så otroligt mycket vackert och spännande bland surjordsväxterna. Jag har en vacker Clethra alnifolia som blommar sent på säsongen och doftar jättegott och stor häxal Fothergilla major planterade jag i våras.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-07-2010, 15:02
          Länk hit: #6

Gäster

Några av mina senaste nyförvärv vad gäller Rhododendron - inte utplanterade ännu.

Rhododendron Roxieanum var. Oreonastes - en kompaktväxande vildart med långa och mycket smala blad - hyfsad härdighet.

Bifogad fil  DSCN17920001.JPG ( 240.33k ) Antal nedladdningar: 61

och en annan vildart Rhododendron pachysanthum med ett förtjusande indument både på över- och undersidan av bladen. Känslig för vintersol.

Bifogad fil  DSCN17880001.JPG ( 177k ) Antal nedladdningar: 73

Redigerat av Gunilla T: 22-07-2010, 15:07

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-07-2010, 15:45
          Länk hit: #7

Gäster

Verkar inte vara så stort intresse för surjordsväxter men jag fortsätter väl ett tag till..

Rh. bureavii - kallas även för kanelrhododendron pga av den kraftigt kanelfärgade nytillväxten. En egen art också som jag letat efter länge..

Bifogad fil  DSCN17930001.JPG ( 239.46k ) Antal nedladdningar: 71

och så Rh. crane som som har ett lågt krypande växtsätt och inte skall vara särskilt krävande i odling

Bifogad fil  DSCN17900001.JPG ( 182.37k ) Antal nedladdningar: 60

Redigerat av Gunilla T: 23-07-2010, 15:46

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-07-2010, 17:05
          Länk hit: #8

Gäster

Rh. `Wren´ - en liten buske, 15 - 20 cm hög som blir översållad med gula blommor på våren. Sägs vara härdig i zon 1-2 men jag har odlat den i många år utan några som helst skador.

Bifogad fil  DSCN07350001.JPG ( 201.45k ) Antal nedladdningar: 74

Primula margotae `Garryarde Guinevere´ stor violviva som blommar tidigt på säsongen. Inte en utpräglad surjordsväxt men trivs och utvecklas bättre i surjord.

Bifogad fil  DSCN07360001.JPG ( 204.39k ) Antal nedladdningar: 61

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-07-2010, 17:17
          Länk hit: #9

Medlem

roddisar har jag inte riktigt fastnat för än, men väldigt vackra du visar.

primulor är väldigt vackra, har en del själv, lättskötta.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-07-2010, 18:15
          Länk hit: #10

Gäster

Så synd flaxss..att du inte upptäckt roddisarna...det kommer skall du se och då slår habegäret till .. whist.gif denhär är nästa på min önskelista `Silbervelours´

http://www.linudden.se/scrmainrhodsilbervelours.htm

Citera
          EsterM
          Inlägg 23-07-2010, 18:21
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Gunilla T,
          jag tycker att detta är en jättebra tråd som jag följer med stort intresse. Tyvärr så har jag inte något att bidra med, men jag läser och lär. Jag har en sur och skuggig liten slänt med ett par rhodedendronar och att par små azaleor. Den här tråden hoppas jag ska kunna hjälpa mig att utveckla slänten.
          Ester

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 23-07-2010, 19:00
          Länk hit: #12

Gäster

Men så roligt Ester att du är intresserad - då fortsätter jag...

Denhär heter Rh. `Blue Peter ´ en hybrid som blir ganska stor så småningom. Inget speciellt med den, bladen och formen är typiska för Rhododendron men den är lättodlad och jag tycker blomningen är vacker. Bilderna från min trädgård..

Bifogad fil  DSCN08600001_1.JPG ( 254.92k ) Antal nedladdningar: 70
          Bifogad fil  DSCN07850001.JPG ( 104.6k ) Antal nedladdningar: 86

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-07-2010, 19:02
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 23-07-2010, 19:15) *
          Så synd flaxss..att du inte upptäckt roddisarna...det kommer skall du se och då slår habegäret till .. whist.gif denhär är nästa på min önskelista `Silbervelours´

http://www.linudden.se/scrmainrhodsilbervelours.htm

den var faktiskt väldigt vacker, några gillar jag ju, men jag är inte helt fast än.

Rhododendron sinogrande hade jag ju inte sagt nej till, den är nog en av de som jag verkligen tycker är häftigt.

men när jag ska göra en asien-del så passar ju dessa in och så några trachycarpus-palmer vid sidan om.

CITAT (Gunilla T @ 23-07-2010, 20:00) *
          Men så roligt Ester att du är intresserad - då fortsätter jag...

jaa såklart du ska fortsätta att uppdatera tråden.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2010, 07:13
          Länk hit: #14

Gäster

Ett vackert träd som gör sig väl i surjordsrabatten är den japanska solfjäderstallen - Sciadopitys verticillata. Växten har extremt långa barr och blir inte särskilt stor här på våra breddgrader. Hittade ingen bra bild och min egen solfjäderstall håller på att återhämta sig efter vintern - den fick skador men kommer igen.

I woodlandmiljö och surjord trivs Trillium finns ett stort antal sorter att välja mellan.

Här är min Trillium grandiflorum `Flore pleno´

Bifogad fil  DSCN14700001.JPG ( 68.11k ) Antal nedladdningar: 65

Citera
          EsterM
          Inlägg 24-07-2010, 08:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem nr: 16 033

Jag skulle gärna ha tips på surjordsväxter som blommar lite senare på sommaren. Det blir väldigt grönt efter det att rhoddisarna blommat över.
          Det bör var växter som trivs i skugga.
          Ester

Citera
          Rihane
          Inlägg 24-07-2010, 08:50
          Länk hit: #16

Gäster

En rhododendron hittad på en växtmarknad, vid Nynässlott som Linudden nämnd tidigare i tåten var på, i våras.
          Blir förvånad om den överlever nu när jag i efterhand läst på

På lappen stod det att läsa
          " Rhododendron williamsianum
          En låg och kompakt växande art med små, blanka och hjärtformade blad, bronsfärgade som unga. Blommorna är små, välformade och hängande klockor i rosa. Vill ha mycket ljus för att blomma bra och hålla sig kompakt; men är känslig för vintersol och vårfrosten. Färg: Rosavit Blomtid: April-maj Höjd: 50-100 cm Zon:1-2 (3)"

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2010, 09:44
          Länk hit: #17

Gäster

Grattis Rihane till en riktigt fin roddis! En samlarväxt faktiskt och en vildart! Den är inte den lättaste, nej, men gör vad du kan för dess överlevnad. Väldränerat förstås och så bör den vattnas rejält innan frosten/tjälen kommer. Du skall inte täcka den men när vintersolen börjar skina skyddar du den med skuggväv eller något lakan. Två pinnar i marken och skuggväven fäster du på pinnarna mot solen.

Ester - några förslag på blommande växter; en av de vackraste höstblommor som finns (tycker jag) är höstgentiana - Gentiana- sino-ornata. Den har ett krypande växtsätt och lämpar sig väl på framsidan av surjordsrabatten, någon sol bör den få under dagen. Den finns i många varianter t.ex. "Eugens bester" och "Eugens aller bester" - riktigt klarblåa varianter. "Ettrick" - vit med blåa prickar och det finns helvita varianter också

Sommarvivan "Primula florindae" blommar fint just nu, får inte torka ut eller kanske "Codonopsis ovata" - nickklockan. Lundsköna - "Deinanthe caerulea" blommar också senare. "Gentiana cruciata" - korsgentianan går bra i surjord.

Och förstås ljungväxter - finns både som vårblommande och höstblommande. Irländsk klockljung blommar vackert på hösten.

Man kan ju alltid leka med gröna färger också - blir väldigt vackert och harmoniskt att skapa kontraster i grönt, barrväxter och funkior gör sig bra med Rhododendron.

Två hostor som inte blir alltför stora är "Golden tiara" och "Blue cadet" olika bladfärg men blommar ju också just nu.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 24-07-2010, 11:03
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Rolig och inspirerande tråd - tack Gunilla!
          Vi har massor med rhododendron i hopp om att rådjuren ska fortsätta att välja andra växter att feja hornen på. Här fejas nämligen på praktiskt taget allt som sticker upp: enar, fläder, clematis, syrener, häggmispel...
          Jag har tagit hand om 8 st. stympade, bladlösa rhododendron som en granne tröttnat på. De låg upp och ner i solen en hel vecka. Nu, 2 år senare, växer de alla så det knakar, men de värst skadade har inte blommat ännu. Av bladen att döma är de olika sorter av yakushimanum. Fantastiskt tåliga växter med mycket vackra blad!

Här är surjordsväxter som blommar både tidigt på våren och på sensommaren. Min "ljunghed", ett experiment i surjord på en södersluttning med vandrande skugga:
          Bifogad fil  DSC_0311.jpg ( 151.39k ) Antal nedladdningar: 64

Ljungplantorna (Calluna och Erica, sammanlagt 20 st.) köpte jag sommaren 2009 och några av dem blommade redan samma höst. Flera av plantorna har redan växt ihop, så det blir en ljungmatta småningom. I mitten av april 2010 blommade flera av dem igen och nu är den vackra vita Calluna 'Caerketton White' redan utblommad medan flera andra börjar slå ut. De högsta sorterna kommer att bli ca 30 cm höga, de lägsta mindre än 10 cm. De är planterade i rhododendronjord utblandad med halvmultnad skogsjord. Frön av harsyra har följt med från skogen! Gruset överst ska hålla kvar den lätta jorden och hindra koltrastarna, som gärna gräver mask där man vattnat.
          Bland ljungplantorna satte jag små grupper av botanisk krokus från odla. Vackert med tidig blomning.
          Nöjd med experimentet - kommer att utvidga uppåt i sluttningen.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 24-07-2010, 11:13
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Har just kopt en massa, har i Holland -kommer hem onsdag kvall.Hall traden levande:)
          Surjordsvaxter ar ju eg.kalkskyende vaxter, finns aven manga som klarar sur jord trots att de eg gar bra i vanlig tradgardsjord..
          Tex meconopsis
          Aterkommer, bra trad Gunilla!!
          (himla keyboard..sorry)

Redigerat av kerstin z5-6: 24-07-2010, 11:14

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 24-07-2010, 11:22
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Klockljung är också vacker, här i utkanten av en rhododendronterrass:
          Bifogad fil  DSC_0190.jpg ( 104.96k ) Antal nedladdningar: 85

Cassiope mertensiana heter den. Köpt på Älvsjömässan 2009 av Jürgen Peters.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon