CITAT (Anitapa @ 23-08-2010, 13:14)

Jag har nyligen tagit över denna trädgård. Det finns ett par pioner som har stått i många år, men utvecklas inte. I år var det 3 blommor på den ena och på den andra inga blommor alls. Buskarna består av 3 - 5 blad!Jag har tänkt att flytta på dom. Finns det chans att dom kommer igen? Vad kräver dom för jord?
Precis så såg en pion ut när vi flyttade in i fjol! Några enstaka blad och några få blommor. Jag grävde upp den i höstas och flyttade den till nytt ställe (ett gamalt trädgårdsland, så ganska lucker och näringsrik jord), var noga med att sätta den på samma djup som innan och var beredd på att inte få en blomma på flera år. Enligt all litteratur ska pioner vara
SÅ känlsiga för flyttar nämligen, men den blommade fint i år med fyra stora blommor och bladmassan har växt till dubbel storlek så uppenbarligen blev något rätt vid flytten.
Tog den dock i höstas då den vissnat ner och försökte få med så mycket rötter som det gick (men en hel del blev nog kvar). Antar att de flesta växter bäst flyttas då de vissnat ner och befinner sig i vila, tiden varierar naturligtvis beroende på var i landet man bor.
Redigerat av KRT: 23-08-2010, 12:34