Fem veckors mellanrum är kanske mer rimligt än två.
Det tar 3-4 veckor från sådd till första skörd beroende på vädret (oftare 4 veckor), och sen kan man skördar bara under 4-5 veckor. Man vill ju ha nya på gång när skörden tar slut.
Jag sådde första omgång 22 maj, började skörda små baby leaf 5 veckor senare, 30 juni. Ytterligare 5 veckor senare var det slut, i början på augusti. Då var min andra omgång inte riktigt klar, sått slutet på juli (jag var sent med allt i år!). Jag kunde skörda från ung. en vecka sen, men tog mina första blad idag, stora och fina.
Och jag sår någorlunda tätt (1-2 cm avstånd) för att kunna plocka många baby leaf till en måltid varje gång första tiden (Jag har sallad i balkonglådor på altanen, fyra olika sorter, närmare till köket och "renare", fast snäckor hittar dit ändå! Helt otroligt!) Sen när dom växer lite större skördar jag några hel plantor så att restan kan växa till normal storlek.
Andra år sådde jag först i april, och sen med 4-5 veckors mellanrum. Funkar bäst! Eftersom jag sår i balkonglådor kan jag ställa sådden på en svalare plats, norra sidan av huset i skuggen, när det är som varmast i juli.
Lådor med "självvattnande" botten funkade bra när det var varmt och torrt, men översvämmade när det regnade så mycket slutet på juli. Tror att det var därför det tog slut lite snabbt i år.
|