CITAT (CillaM @ 01-09-2010, 00:43)

Det där att det skulle vara helt ofarligt för oss människor tror jag inte på alls, för vad jag vet så har inga människor varit några försöksdjur när det gäller snigelgift. Plocka är det enda som fungerar. Jag skulle aldrig lägga ut snigelgift, eller något annat gift för den delen i närheten av nåt som jag själv ska äta senare.
Snigel"gift" består alltså av järnsulfat, som man kan använda att gödsla med - även godkänt för kravodling. Det är alltså inte ett gift egentligen - det finns naturligt i naturen - men sniglarnas "innandöme" (hur nu en snigel ser ut inuti

) tål det inte. Jag skulle självklart inte äta själva pelletsen även om det oxå ska vara ofarligt (risk för hård mage dock

), men att ha det i samband med köksodling är ofarligt.
Vet du något som jag har missat om detta vill jag gärna veta! Vi bor nämligen i ett "svårt drabbat område" snigelmässigt och har inte en chans att plocka bort alla. Som ett exempel plockade jag&min man 500 sniglar på 15 minuter en kväll. Kvällen efter plockade vi 1000 på en kvart. Vi har 2000 m2 tomt så nu försöker vi hålla dem borta just från sallad, jordgubbar mm och snigelmedlet hjälper faktiskt till.