Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fasta, -någon med erfarenhet?
          Veganvarg
          Inlägg 26-01-2004, 23:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Hejsan!

Jag har funderat på att prova att fasta.
          Har gjort det ofrivilligt några gånger (pga sjukdom och liknande), och efter några dagar når man en väldigt skön känsla. Gillar känslan av att kroppen inte är slav under behovet att äta.

Men jag kan ingenting om att fasta. Finns det någon här som har erfarenhet? unsure.gif
          Hur mycket kan man hålla igång då man fastar?
          Måste man hålla sig väldigt stilla, eller kan man orka leva normalt under fastan?
          Hur lång tid är det bra att börja med?

mvh
          /Ylva

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          yla
          Inlägg 27-01-2004, 11:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

här finns lite svar o du kan ställa egna frågor

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 27-01-2004, 14:13
          Länk hit: #3

Medlem

Hmm... dietisten på den sidan svarar kategoriskt att det är dumt att fasta .
          Det är ju inte det man vill höra... wink.gif

Har du själv erfarenhet av att fasta?

--------------------

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 27-01-2004, 14:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Jo jag har gjort detta, flera gånger t o m.

Alltså måste jag då ha tyckt att det var värt att upprepa. Nu har jag svårt att förstå/minnas varför jag gjorde det. Det var väl "modernt" då och jag gick på det. Man gör mycket trams när man är ung.

Hungrig var jag, men det gick över efter ett par dar. Det värsta var nog att de örtteer, avkok och jox man skulle ha i sig smakade så illa. Och så frös jag.

Särskilt mycket piggare kan jag inte minnas att jag blev och jag gick inte ner i vikt alls. Inte heller fick jag bättre hy eller hår.

Inget jag skulle göra nu eller rekomendera någon att göra, men är man bara frisk är det troligen inte farligt heller.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Posse
          Inlägg 27-01-2004, 14:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Veganvarg @ 26-01-2004, 23:56)
          Gillar känslan av att kroppen inte är slav under behovet att äta.

Men jag kan ingenting om att fasta. Finns det någon här som har erfarenhet? unsure.gif
          Hur mycket kan man hålla igång då man fastar?
          Måste man hålla sig väldigt stilla, eller kan man orka leva normalt under fastan?
          Hur lång tid är det bra att börja med?

Jo, det är ganska skönt upptäcka att kroppen kan leva på sina upplagrade resurser rätt länge. Att man inte som många tycks tro är "tvungen" förtära något kalori- och/eller proteinrikt minst sisådär var tredje timme (när man är vaken). rolleyes.gif

Jag har visst fastat kanske 4 - 5 gånger, men det var rätt länge sedan nu. Om jag nu inte uppförstorat det hela i efterhand var det som längst visst 17 dagar.

Antagligen eftersom jag hade ett stillasittande jobb gick det att sköta som vanligt, och jag pendlade rätt långt i egen bil.

Och kilona bara rasade av! smile.gif

Som "handbok" använde jag "Därför fastar jag", skriven av Ulla Sallert.

Men det bör erkännas: Om jag hade bestämt mig för att fasta t.ex. 7 dagar, tedde sig i början den tidsrymden o-t-r-o-l-i-g-t lång, mer som hade jag sagt adjö till mat ett par månader framöver.
          Men hungern var i praktiken inte särskilt påträngande. Efter några dar nästan som bortglömd.

Fastän jag brukade allt dagdrömma om stora bulliga franskbröd med rejäla skivor hushållsost uppå.... tongue.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2004, 15:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Hej! Fasta är onekligen ett intressant ämne. Jag har hittat en länk där man kan läsa allt om fasta. smile.gif Det finns även "menyförslag" + flera faste-länkar. Lycka till med "storstädningen"!
          http://www.helhetsdoktorn.nu/tipsv32.htm

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-01-2004, 17:29
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag fastade förr i tiden, en eller två veckor per år. Vintern är dock ingen bra tid för man fryser lättare när man fastar.

Jag körde en halvt vetenskaplig metod som fungerade: Minskade ned kosten i 3-4 dagar och åt endast fil, frukt och juicer på slutet. Under fastan använde ekologiska och biodynamiska juicer och soppor utan salt och drack många örtteer med honung brevid. Jag tror jag drack ca 3 liter om dagen och lade upp det lite annorlunda för en veckas och två veckors fastning. Fastar man mer än en vecka är det mer noga att man hålelr koll på att man får i sig det man ska.

Efter en vecka ville jag absolut inte börja äta igen. Känslan av att vara lätt och flyktig inombords gjorde att jag till och med fick avsmak för att stoppa något med hård konsistens i munnen. Det blev en långsam process att börja äta igen, ca 3-4 dagars upptrappning.

Fasta är absolut inget för den som har anlag för anorexi eller vansinnesbantning. Man kan lura sig att tro att man mår sämre av föda. I längden behöver naturlitgvis kroppen ordentliga matbitar att bita i.

Jag tycker fastning är bra då man vill göra en förändring av sin kost men har svårt att låta bli det som är onyttigt. Min avsmak för onyttigt godis och hårdstekta, saltad föda höll i sig länge efter varje fastekur.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-01-2004, 19:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Fasta är väl något av ett test för att se om man klarar av det vilket då tydligen många gör. Kroppen klarar det men som en del menar att det är nyttigt att avgifta kroppen tycker jag är rent trams. Det är många såna uppfattningar som saknar vetenskapligt stöd, t.ex. uppfattningen att det är nyttigt att dricka flera liter vatten per dag. Drick när du är törstig och ät är du är hungrig är min paroll.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-01-2004, 19:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2004, 19:05)
          Drick när du är törstig och ät är du är hungrig är min paroll.

Nu går ju vetenskapen ut och varnar för alltför flitigt vattendrickande.
          Läs här!

Citera
          Tingstäde
          Inlägg 27-01-2004, 19:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem nr: 2 591

... angående fasta...

Betänk att människokroppen "konstruerades" för många tiotusentals år sedan då periodvis ofrivillig fasta hörde till villkoren och som vi försetts med "buffertar" emot. Vi har ju resurser att "lägga i lada" som bekannt - den förmågan som i dagens samhälle innebär möjlighet för obegränsad kaloritillgång samtidigt som tillgången av "kaloriutgifter", dvs "motion", är begränsad av många skäl. Faktum är ju att stora delar av mänskligheten i dessa dagar "tar kål på sig själva med kniv och gaffel" --- samtidigt som andra stora folkgrupper försvinner i förtid till följd av svält med åtföljande sjukdomar.

Att kroppen har något behov av att "städas upp" ibland är nog mest nys ... men om man mår bra av fasta är det ju helt OK - men en "lyxföreteelse" kan jag tycka.

Tingstäde

--------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.

Citera
          Virgo
          Inlägg 27-01-2004, 19:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Håller med föregående talare. Fasta är nog en modenyck.
          Såg förresten på tv igår att man på vintern skulle dricka 3 liter vatten om dagen. Skulle visst vara bra för hyn vintertid.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          ariana
          Inlägg 27-01-2004, 19:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 1 231

VAD JAG MINNS SÅ BÖRJA TVÅ HERRAR MED ATT FASTA PÅ 40-TALET
          De gick fastande till Stockholm från Göteborg
          ingen trodde då att detta var möjligt
          men det var fullt möjligt de klara detta
          ohmy.gif till folks förvåning
          visst har jag fastat ibland men inte mer än 10-dar men då mådde jag mycket bra jag åt vegetarisk mat '
          och jag tror nog det är lättare att fasta då,
          att man mår sämre om man äter osund mat
          Men visst bör man vara frisk, om man inte är det bör man ta in på ett hälsohem, och absolut inte fasta utan hjälp. rolleyes.gif

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 27-01-2004, 20:08
          Länk hit: #13

Medlem

Tack för alla tips! (och o-tips) tongue.gif

Ska försöka låna någon bok på biblan.
          Jag är primärt ute efter känslan av att det är jag som bestämmer över min kropp.. Att jag äter för att jag VILL, inte för att magen skriker.
          Och den lätta, fria känslan som det ger att inte äta.

Sen om det är bra eller inte för kroppen, det tycker jag är av underordnad betydelse. Om man känner sig lättare, renare och gladare, då har ju fastan haft resultat, oavsett vetenskapliga bevis! smile.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-01-2004, 21:56
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är väl ok, du bestämmer ju själv vad du skall göra. Sen vill jag bara haka på Tingstäde som jag instämmer med. Dessutom tror jag att lite av dagens övergödning beror på att vi inte äter när vi är hungriga utan för att passa lunchrasten, middagstiden mm. Vi är för mycket styrda av klockan helt enkelt. Det skulle iofs kunna fungera men vi äter nog för mycket varje gång så det totala energiintaget blir för stort.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Betty
          Inlägg 27-01-2004, 22:17
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Hej Åke! Det var länge sen, roligt att se dig här igen!

Dessa ord av Cilla bör man ta fasta på... wink.gif För vissa personer kan fasta rent av vara en inkörsport till anorexi...
          CITAT
          Fasta är absolut inget för den som har anlag för anorexi eller vansinnesbantning. Man kan lura sig att tro att man mår sämre av föda. I längden behöver naturlitgvis kroppen ordentliga matbitar att bita i.
          Förstår inte riktigt vad du menar med dessa ord Veganvarg...
          CITAT
          Jag är primärt ute efter känslan av att det är jag som bestämmer över min kropp.. Att jag äter för att jag VILL, inte för att magen skriker.
          Och den lätta, fria känslan som det ger att inte äta.
          Sen om det är bra eller inte för kroppen, det tycker jag är av underordnad betydelse.

Kroppen kan ses som en motor - den behöver bränsle för att fungera. Jag fattar inte hur du kan tycka att det är av underordnad betydelse om det är bra eller inte för din kropp... unsure.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 27-01-2004, 23:59
          Länk hit: #16

Medlem

Betty:

Jag kan inte riktigt acceptera att kroppen ska få bestämma över
          själen/psyket.
          Jag önskar att man kunde äta enbart då man kände för det. Att fasta blir ju lite så... magen kanske skriker och huvudet blir tungt, men det är ändå jag (min hjärna) som bestämmer om det ska ätas eller inte.

Sen är det nån känsla som jag inte kan definiera, men man känner sig på något sätt renare när man inte äter... (och det är nu alla blir jääätteoroliga och tror att jag har grava ätstörningar...) wink.gif

Jag tycker det viktigaste är att själen mår bra. Min själ är mitt jag, kroppen är inte en lika integrerad del av mig.
          Jag är min själ, men jag är ganska ofta osams med min kropp.

Så någonstans handlar det väl lite om att bevisa för sig själv (och för sin kropp) att det är jag och inte den som bestämmer.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-01-2004, 01:24
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har format en annan uppfattning av detta med kropp och själ, men jag känner igen det du skriver Veganvarg om att jag en gång hade känslan av att kroppen var en sorts belastning, som jag med tanke och vilja skulle besegra. Bland annat tyckte jag det var heldumt att man skulle behöva sova så mycket. Så jag struntade i sömnen, vilket förstås slog tillbaka en hel del på mitt välbefinnande. När jag slogs med kroppen slog den tillbaka så att jag inte kunde tänka på något annat än just den. Den erfarenheten gjorde att jag beslöt att iallafall sluta fred med den, och bara ibland försöka lura den lite.

Nu upplever jag som att kropp och själ/psyke är så beroende av varandra att de knappt går att skilja. Tar man hand om den ena sidan av livet smittar det på den andra... Börjar man bråka med kroppen bråkar den tillbaka och hoppar man över att reda ut problem som har mer med själsliga sidan att göra, t ex relationer, så börjar själen att spöka både med ens humör och kropp.

Jag vaknar glad en morgon. Inte sjutton vet jag om det har med goda själsliga drömmar att göra eller att kroppen fått den vila den velat ha. Och sedan fortsätter dagen. Jag blir hungrig och har bara ris hemma. Tillräckligt för kroppen kanske men humöret går ned... Så ringer bästa vännen och berättar något roligt. Plötsligt smakar riset bra. Ens psyke och fysik hör så intimt samman!

Och för att bli lite mer metafysisk: Var går gränserna mellan kropp, kroppar och själ när man andas? Jag upplever gränsen för vad som är min kropp och mitt jag men partiklarna jag andas in blir ju en del av mitt jag i något läge. Vilket? När de är i näsan, i huden eller i blodet? Och syret som finns i luften blir ju snabbt min kropps syre, som i sin tur påverkar allt möjligt hos mig; hjärtslag, signaler till hjärnan, som i sin tur påverkar hur jag tänker och vilket själsligt humör jag har.

Kanske kan du komma till någon slags fred mellan din tanke och din kropp på ditt vis. Men att fasta som ett maktmedel över kroppens behov tror jag inte kommer ena er. Jag tror att varje själ behöver sin kropp - och de behöver vara sams.

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 28-01-2004, 10:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Igår när jag svarade, kom jag inte ihåg ett besvär som jag brukade råka ut för vid lite längre fasta, nämligen s.k. "torsk" på tungan. huh.gif sad.gif

Känner någon till om det är vanligt vid fasta och om det ev går att förebygga? unsure.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-01-2004, 10:19
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Posse @ 28-01-2004, 10:12)

Igår när jag svarade, kom jag inte ihåg ett besvär som jag brukade råka ut för vid lite längre fasta, nämligen s.k. "torsk" på tungan. huh.gif sad.gif

Känner någon till om det är vanligt vid fasta och om det ev går att förebygga? unsure.gif

Om du får Torsk skall du ta en sked Lingonsylt några ggr/dag
          "bubbla" sylten i munnen och svälj sedan.
          Väldigt effektivt . biggrin.gif
          Antibiotikabehandling ger ju också ofta svamp på tungan och även då
          är Lingonsylt lika effektivt som receptbelagda medel.

Citera
          Hannele
          Inlägg 28-01-2004, 10:24
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Jag rekommenderar att dy köper ett färdigt fastepaket på Hälsokostaffären,
          då får du i dej alla mineraler och annat som är viktigt.

Jag har fastat en gång... ser ingen anledning att göra om det.
          Bättre med en fruktdag i veckan.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 17:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon