Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nån i Uppsala som tappat bort sin kisse?, ung honkatt upphittad!
          Fny
          Inlägg 01-09-2010, 11:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

För en vecka sedan hittade våra grannar en kisse som låg och skrek i skogen bakom en busshållplats. Djurvän som hon är så tog hon hand om katten, som var extremt uttorkad och supermager. Uppenbarligen en väldigt ung katt, jag skulle gissa på under ett år gammal. Jag har tyvärr ingen bild men hon är väldigt slank och mycket korthårig, och med smalt ansikte. Ser ut att vara raskatt åtminstone till hälften, för hon ser inte ut som en vanlig bonnkatt...otroligt vacker... och gravid... sweatingbullets.gif

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          netaave
          Inlägg 01-09-2010, 11:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Säkert en övergiven sommarkatt som vandrat en bit kanske.

--------------------

Citera
          Fny
          Inlägg 01-09-2010, 11:34
          Länk hit: #3

Medlem

mmm det var min första tanke också... =(

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          netaave
          Inlägg 01-09-2010, 16:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

http://www.uppsalakatthem.com/

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 01-09-2010, 23:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vad är det för färg på katten? Det finns ju raskatter som är väldigt magra av sig.
          Har ni skrivit lappar? Katten kanske är saknad.

Citera
          Fny
          Inlägg 02-09-2010, 07:42
          Länk hit: #6

Medlem

Absolut, grannarna har försökt få tag på ägarna via uppsatta lappar och veterinär och sånt... Än så länge ingen som hört av sig. Kissen är mörkgrå/svart, med antydan till ränder på benen men annars enfärgad.

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          MirMaja
          Inlägg 04-09-2010, 11:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 20 526

Annonsera på Blocket, UNT, Eniro och lokaltidning. På föreningen samvetets hemsida (uppsala katthem) kan du också lägga upp privat annons. Skicka också ett mail till deras hittakattsavdelning hittekatt@samvetet.com

Polisanmälan. Även om du får prata med någon negativ gnällspik som hävdar att de inte kan göra något så är katten en borttappad ägodel som kan anmälas både som försvunnen och upphittad.

Hoppas ni hittar ägaren!

Citera
          Fny
          Inlägg 10-09-2010, 15:50
          Länk hit: #8

Medlem

angry.gif

pratade nyss med granntjejen, hon som hittade katten... Hon var smått desperat, efter att polisen sagt att hon inte fick ta in katten förrän efter TRE MÅNADER! Hon fick alltså inte ta in henne, trots det förskräckliga tillstånd kissen var i, halvdöd... Enligt polisen skulle hon alltså behöva sparka ut kissen, som snart ska föda sina ungar! angry.gif Alternativet är avlivning. Katthemmet här i stan har fullt och har sagt nej till att ta emot henne. Och i övermorgon kommer dessutom grannarnas fyra hankatter hem efter att ha varit på landet, och som de är så vågar inte hon ha kvar den lilla gravida honkatten, som redan är skrämd och smått hotat av familjens typ 8 hundar. crying.gif Så nu letas efter ett jourhem som kan tänkas ställa upp trots att polisen säger att man inte får ta in katten. thumbdown.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          hattstugan
          Inlägg 10-09-2010, 16:26
          Länk hit: #9

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har ni kollat med hittakatten.se i Enköping?

De kanske kan hjälpa till?

Citera
          Meriona
          Inlägg 10-09-2010, 16:54
          Länk hit: #10

Gäster

Jag har viss förståelse för att det finns en bestämmelse att man inte tar in okända katter, eftersom jag har en kompis som närapå blev av med sin katt på det viset. En kärring ansåg att det var en hittekatt eftersom att den gick ute utan halsband (som han slitit av sig). Men 3 månader låter lite länge, särskilt om den är i så uselt skick. En annons eller ännu hellre en artikel i tidningen brukar ge resultat.

Citera
          Fny
          Inlägg 10-09-2010, 17:27
          Länk hit: #11

Medlem

Ja absolut, man får ju vara försiktig så att man inte snor nåns katt! Men i det här fallet så var katten halvdöd, extremt uttorkad och undernärd. Antingen hade hon varit ute rätt länge utan mat, eller så hade hon varit rejält vanskött...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          spacepingo
          Inlägg 11-09-2010, 11:03
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Du kan prova att ringa djurskyddsinspektören på länsstyrelsen i ditt län. Ibland kan de fixa vägar in på ett katthem eller liknande ändå. Eftersom katten dessutom verkar vara i dåligt skick så kanske de kan ordna något. Det kan i alla fall vara värt ett försök.
          Lycka till!

PS har ni kollat om den är chipmärkt? Veterinär och polisen ska ha scannar som man kan läsa av ett ev chip.

Redigerat av spacepingo: 11-09-2010, 11:06

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          MirMaja
          Inlägg 11-09-2010, 17:20
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem nr: 20 526

Det där med 3 månader har jag aldrig hört om? Var det ett råd eller var det en lag? Jag skulle strunta i det. Att av misstag ta hand om någon annans katt ett tag är väl inte värre än att en hemlös katt föder ungar som den inte kan ta hand om och hela kattfamiljen får lida.

Hur länge har lapparna suttit uppe nu? Om ägaren verkligen saknar sin katt borde de ha sett lapparna nu om de bor i området. Har kissen råkat komma bort från hemmet lär ägarna vara mycket tacksamma om någon ser till att kissen inte råkar illa ut.

Erbjöd sig polisen inte att kolla chippet ens? Ibland har man otur och får prata med riktiga skitstövlar som inte bryr sig ett dugg om en katt är illa ute.

Kontakta samvetet igen och berätta situationen. Jag vet att möjligheterna är mycket större för att de ska kunna ta in katten om de får ett ekonomiskt bidrag. Detta är den tuffa säsongen på året då pengarna alltid är slut även om viljan att hjälpa är stor sad.gif

Kämpa på, känslan efteråt om man har hjälpt en katt är fantastisk wink.gif

Citera
          spacepingo
          Inlägg 12-09-2010, 07:46
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 299
          Medlem nr: 14 665

Jag kom att tänka på en till sak, lägg upp en tråd på www.kattforum.se där finns det ju många kattmänniskor och det är ju ytterligare ett tänkbart ställe för en ägare att leta efter sin katt.

--------------------
          Mimmi

Odlar i gränslandet mellan zon 2, 3 och 4

Citera
          Fny
          Inlägg 13-09-2010, 12:07
          Länk hit: #15

Medlem

I brist på bättre och långsiktigt alternativ har vi låtit kissen komma hem till oss. Vi kallar henne för Trix... för att hon är en riktig liten dominatrix! angry.gif Jisses vad hon har bråkat med våra pojkar, som ju är världens snällaste raraste kissar! Hela kvällen igår och hela natten körde hon med dem, skrek och fräste så fort dom kom i närheten. Lät dom inte äta, lät dom inte ligga i sängen hos oss som vanligt... Efter många timmars sömnlöshet var vi SÅ nära att kasta ut henne, eftersom våra snälla söta pojkar var så olyckliga! Men nu idag har det gått bättre... Hon låter dom fortfarande inte komma för nära men accepterar iallafall att dom är i samma rum. Vi misstänker att trixens ungar inte kommer klara sig.... tror hon läcker en aning mjölk, ett tecken på att ungarna inte klarar sig. Vilket är hemskt tråkigt men samtidigt praktiskt. Blir lättare så.

Klurar på vad hon är för ras... Så liten och slank, titta på bilden och jämför med storleken på min hand! (Som är rätt liten...) Randiga ben men annars rätt jämn i färgen. Smalt och långt huvud. Kolsvarta trampdynor. Inga tofsar på öronen, väldigt korthårig svans, som inte heller är särskilt lång. Lång och väldigt elegant kropp. Extremt finlemmad.... Vad tror ni? Rätt lik abessinier men färgteckningen stämmer inte helt... och hon har inte riktigt så stora öron...

en annan bild...
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  trix.bmp ( 514.82k ) Antal nedladdningar: 70
          Bifogad fil  trix_igen.JPG ( 16.09k ) Antal nedladdningar: 87

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 13-09-2010, 12:27
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Har du någon bild där man ser henne från sidan? (kan inte se bmp) På det lilla jag ser tycker jag inte hon är lik någon ras.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Skruttis
          Inlägg 14-09-2010, 07:41
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Kan tyvärr inte hjälpa till med rasbestämningen.

Ville bara säga hur otroligt bra jag tycker det är att det finns människor som du Fny! smiley_small_hug.gif
          Det värmer att se hur hon ligger där och myser.
          Väldigt tråkigt om hon mister ungarna men den här lilla kraken kan i a f få ett fortsatt bättre liv än hon haft.

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera
          Anma
          Inlägg 14-09-2010, 09:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Men det ser ju ut som grannens katt ute på ön. Minns inte rasen, ingen vanlig ras är det i varje fall. Ska se om jag kan komma på vad det är.
          Det var bra att ni tog er an henne, hoppas att hon kommer hem till sitt riktiga hem bara, förutsatt att det är ett bra hem!

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 14-09-2010, 09:52
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Hon ser tickad ut på det lilla jag ser, men jag tror inte hon är någon ABY eftersom hon har markeringar på benen.

Ticked tabby with residual markings, ser jag alldeles fel eller stämmer det? Och har hon scannats efter chip hos veterinär/polis?

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Fny
          Inlägg 14-09-2010, 11:22
          Länk hit: #20

Medlem

Ticked tabby with residual markings, ja precis, det ser rätt ut. Kanske att hon hon har svaaaaaag antydan till ränder även på kroppen men... däremot har hon lite spännande färgteckning i ansiktet, syns inte på bilden men hon har ljusa fläckar på kinderna. wub.gif
          Har nu haft besök av en tjej från katthemmet här i stan, och dom är översvämmade av kattungar efter sommaren men om vi kliver in och betalar ingångskostnaden (för vaccinering, kastrering, märkning osv) så ska det nog gå... om inte annat så hjälper dom till att hitta ett nytt hem. Det har faktiskt gått en aning bättre nu senaste tolv timmarna, hon börjar kanske långsamt acceptera våra kissar... tack och lov!

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 23:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon