Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odlas forumansvariga, Lite allmänna frågor
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 20:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Hej!
          Jag har funderat på en del saker nu när det krigas i så gott som alla trådar!

Att ringa till Odla.....kan man ringa till de forumansvariga?
          Vart hittar jag det nr?
          Jag har sökt med det enda jag kan finna är till kundtjänst som svarar för beställningar mm.
          Antagligen letar jag på fel ställe så om nån vänlig själ kan hjälpa??

Att få inlägg bortraderade totalt, hur fattas dessa beslut?
          Kan vem som helst ringa upp och "ångra sig"?

Vem beslutar i så fall vad som ska bort eller inte??
          Jag som gör inläggen eller??

Kan trådskaparen be om hjälp med "sållning?
          Och om inte varför inte det??
          Om man gör ett felaktigt inlägg som kanske skapar en massa diskussioner och kan be om att få det borttaget så hela tråden blir jättekonstig borde även TS kunna få hjälp att städa upp så det passar TS behov....eller??

Varför (uppenbarligen) modereras bara vissa trådar och inte alla??

Hur "långt" kan man gå innan man blir avstängd?

OM man nu har en slags vipkö/nr till moderatorerna, vore det då inte på sin plats att mod skriver i tråden ex. "Nu har den och den fått tillsägelse!" Nu raderas trams efter begäran!" Nu raderas trams som strider mot forats regler!"...mm.

Blir kanske JAG avstängd nu iom mina frågor och funderingar??

Åh jag har en massa frågor men är för upprörd just nu för att kunna fatta mig sakligt...så jag lämnar över till de som kan/vill/vågar att svara medans jag hämtar andan och lugnar mig lite!!

Edit, lade till vågar...tänkte lägga till en HEL del annat men besinnade mig!!

Redigerat av Suz: 29-09-2010, 20:49

--------------------
          Zon II

Citera
          16 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2010, 20:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 21:33) *
          Hej!
          Jag har funderat på en del saker nu när det krigas i så gott som alla trådar!

Att ringa till Odla.....kan man ringa till de forumansvariga?
          Vart hittar jag det nr?
          Jag har sökt med det enda jag kan finna är till kundtjänst som svarar för beställningar mm.
          Antagligen letar jag på fel ställe så om nån vänlig själ kan hjälpa??

Att få inlägg bortraderade totalt, hur fattas dessa beslut?
          Kan vem som helst ringa upp och "ångra sig"?

Vem beslutar i så fall vad som ska bort eller inte??
          Jag som gör inläggen eller??

Kan trådskaparen be om hjälp med "sållning?
          Och om inte varför inte det??
          Om man gör ett felaktigt inlägg som kanske skapar en massa diskussioner och kan be om att få det borttaget så hela tråden blir jättekonstig borde även TS kunna få hjälp att städa upp så det passar TS behov....eller??

Varför (uppenbarligen) modereras bara vissa trådar och inte alla??

Hur "långt" kan man gå innan man blir avstängd?

OM man nu har en slags vipkö/nr till moderatorerna, vore det då inte på sin plats att mod skriver i tråden ex. "Nu har den och den fått tillsägelse!" Nu raderas trams efter begäran!" Nu raderas trams som strider mot forats regler!"...mm.

Blir kanske JAG avstängd nu iom mina frågor och funderingar??

Åh jag har en massa frågor men är för upprörd just nu för att kunna fatta mig sakligt...så jag lämnar över till de som kan/vill att svara medans jag hämtar andan och lugnar mig lite!!

Jag tycker att dina frågor är synnerlighen kloka och rimliga. Modereringen från forumansvarigas sida är i det närmaste obefintlig. Möjligen kan man göra någon slags katastrofutryckning när det blir alldleles för rörigt. Du kan försöka nå forumansvariga via mail eller PM, enklast via snabbmenyn längst upp på sidan. Det finns också en tråd som Göran startat och som ligger högst upp i avdelningen Support. Själv har jag bara så där tilldelats titelsn "moderator" med syftet att rensa spam. Tekniskt innebär detta att jag kan både se och göra fler saker än andra medlemmar, vilket retat några. Däremot har jag inget uppdrag att "moderera", vilket med tanke på min oegentliga titel är tämligen förvirrande, särskilt för nya medlemmar. Odla är annars ett helt fantastiskt forum och en enorm kunskapsbank, befolkad med mängder av hjälpsamma människor .

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Rihane
          Inlägg 29-09-2010, 20:58
          Länk hit: #3

Gäster

Har aldrig ringt till odla och vet inte hur det fungerar.
          Hittade följande länk
          http://www.odla.nu/info.shtml

Vad somliga skriver om det dom gör ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Mycket antyds och sägs underförstått.

Såg ett inlägg där någon hade "ringt till odla" och i samma mening nämnde det som skrivits för några veckor sedan bland medlemmarna så att man fick för sig att admin hade sagt det...

Admin gör nog som dom vill med tanke på annonsörer och vi medlemmar som ska hållas glada så att vi beställer deras produkter. Sedan finns det vissa lagar.

Moderering brukar vara svåra att förstå oavsett forum. Jag brukar inte förstå den på odla. Att moderera bort ett inlägg som i övrigt är citerad i en tråd förstår jag inte alls...

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:02
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 21:51) *
          Jag tycker att dina frågor är synnerlighen kloka och rimliga. Modereringen från forumansvarigas sida är i det närmaste obefintlig. Möjligen kan man göra någon slags katastrofutryckning när det blir alldleles för rörigt. Du kan försöka nå forumansvariga via mail eller PM, enklast via snabbmenyn längst upp på sidan. Det finns också en tråd som Göran startat och som ligger högst upp i avdelningen Support. Själv har jag bara så där tilldelats titelsn "moderator" med syftet att rensa spam. Tekniskt innebär detta att jag kan både se och göra fler saker än andra medlemmar, vilket retat några. Däremot har jag inget uppdrag att "moderera", vilket med tanke på min oegentliga titel är tämligen förvirrande, särskilt för nya medlemmar. Odla är annars ett helt fantastiskt forum och en enorm kunskapsbank, befolkad med mängder av hjälpsamma människor .

Aqva, jag har förstått din roll sen långt tillbaka (liiiite påläst är jag) yes.gif
          Och jag uppskattar din/ditt roll/jobb för där var en massa massa spam tidigare så det var rent av löjligt att ens försöka kika in här!
          Så ett telefonnummer till de ansvariga finns inte tillgängligt om jag förstår dig rätt??

Har DU en viplinje in? Missförstå mig rätt nu men jag önskar att OM du har det kunde ställa frågorna vidare och kanske klargöra en del saker för mig!
          Den som nu "pratat" med odlas ansvariga...är det bara några få som har den möjligheten och vad behövs för att få den?

Jag vet om Görans tråd under support men där är just ingen aktivitet, därav la jag tråden här!
          Har jag gjort tokfel så be dem flytta den!

--------------------
          Zon II

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-09-2010, 21:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ignorera de som bråkar så behövs ingen kontroll eller admin!

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:08
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Rihane @ 29-09-2010, 21:58) *
          Har aldrig ringt till odla och vet inte hur det fungerar.
          Hittade följande länk

Såg ett inlägg där någon hade "ringt till odla" och i samma mening nämnde det som skrivits för några veckor sedan bland medlemmarna så att man fick för sig att admin hade sagt det...

Admin gör nog som dom vill med tanke på annonsörer och vi medlemmar som ska hållas glada så att vi beställer deras produkter. Sedan finns det vissa lagar.

Moderering brukar vara svåra att förstå oavsett forum. Jag brukar inte förstå den på odla. Att moderera bort ett inlägg som i övrigt är citerad i en tråd förstår jag inte alls...

I den länken finns inga telefonnr.
          Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt!
          Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom!
          Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd.
          Jag är glad att du svarade!!

--------------------
          Zon II

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2010, 21:11
          Länk hit: #7

Medlem

Jag har absolut ingen VIP-linje till forumansvariga. Jag har väl skickat knappt 10 mail sen jag blev spamborttagare och fått två eller tre svar. Jag har heller inga som helst förväntningar om att de ska ändra sin policy. Tyvärr har ju sommaren varit bråkig här. Fuchian har varit ett orosmoln och sen har väl känslorna svallat extra i samband med valet. Trivs man inte så får man väl dra här ifrån och många har säkert tänkt tanken. En reflektion jag gjort är att det är mkt positivare stämning på FB än på Odlas småprat. Själv har jag kommit på mig själv att alltmer prioritera FB, vilket många andra odlaiter också tycks göra.

--------------------

zon 1

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:12
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 22:07) *
          Ignorera de som bråkar så behövs ingen kontroll eller admin!

På sätt och vis håller jag med dig och på sätt och vis inte!
          Det kan förekomma GROVA övertramp som är svåra att ignorera och där behövs en aktiv moderator (med större befogenheter) eller admin.
          Småtjafs måste man kunna ignorera.
          MEN...att inte hålla sig till de ynka futtiga regler ett forum som odla har...då krävs att någon kommer in och pekar med hela handen.
          INNAN det blir lekstuga!
          Odla har annars väldigt VÄLDIGT högt i tak!!
          Men när det blir rena elakheter borde någon agera!
          Min personliga åsikt!

--------------------
          Zon II

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2010, 21:15
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:12) *
          Det kan förekomma GROVA övertramp som är svåra att ignorera och där behövs en aktiv moderator (med större befogenheter) eller admin.
          MEN...att inte hålla sig till de ynka futtiga regler ett forum som odla har...då krävs att någon kommer in och pekar med hela handen.
          INNAN det blir lekstuga!
          Min personliga åsikt!

Även min! yes.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:16
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:11) *
          Trivs man inte så får man väl dra här ifrån och många har säkert tänkt tanken.

Nu förstår jag inte riktigt...är meningen ovanför ett sätt att kanske klargöra admins eventuella ståndpunkt eller är det din personliga?

I övrigt var svaret bra och informativt!
          Eller bra och bra....tycker kanske att du skulle ha mera rättigheter och en direktlinje in!!

--------------------
          Zon II

Citera
          Rihane
          Inlägg 29-09-2010, 21:19
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:08) *
          Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt!
          Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom!
          Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd.

Till höger i länken skulle jag prova följande
          CITAT (http://www.odla.nu/info.shtml)
          Telefon:
          0451-610 30
          Måndag-fredag
          08.00 - 14.30

Jag vet inte om kreti och pleti kan göra det, men det är fler än en medlem som har antytt en "direktlinje" och jag tar det med en stor nypa salt.

Tar inte alls åt mig av det du skriver. Ibland rinner bägaren över och det måste den få göra... hoppas jag

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2010, 21:20
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:16) *
          Nu förstår jag inte riktigt...är meningen ovanför ett sätt att kanske klargöra admins eventuella ståndpunkt eller är det din personliga?

I övrigt var svaret bra och informativt!
          Eller bra och bra....tycker kanske att du skulle ha mera rättigheter och en direktlinje in!!

Meningen som du citerade är min egen personliga uppfattning och inget som forumansvariga direkt gett uttryck för.

Däremot har man i något sammanhang bagatelliserat framförda synpunkter med motiveringen att forumet har enormt många gäster och hemsidan ännu fler (vilket naturligtvis är tillfredställande för såväl ägare som annonsörer).

--------------------

zon 1

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:24
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Rihane @ 29-09-2010, 22:19) *
          Till höger i länken skulle jag prova följande
          Jag vet inte om kreti och pleti kan göra det, men det är fler än en medlem som har antytt en "direktlinje" och jag tar det med en stor nypa salt.

Tar inte alls åt mig av det du skriver. Ibland rinner bägaren över och det måste den få göra... hoppas jag

Tack!! Både för nr. jag inte såg i min upprördhet, och för att du är så storsint!
          Ja bägaren rinner över ibland men jag brukar kunna sitta på händerna men nu känner även jag (som ändå anser mig ha en stoooor tröskel) att det gick för långt!

--------------------
          Zon II

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:31
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:20) *
          Meningen som du citerade är min egen personliga uppfattning och inget som forumansvariga direkt gett uttryck för.

Däremot har man i något sammanhang bagatelliserat framförda synpunkter med motiveringen att forumet har enormt många gäster och hemsidan ännu fler (vilket naturligtvis är tillfredställande för såväl ägare som annonsörer).

Tack för ditt svar! Jag anade det men ville bara ha det klargjort!
          Men det är ju ändå trist.....jag menar detta är ju en enorm kunskapsbank!!
          Om alla kunniga lämnar blir det inte mycket kvar här!

MEN.....jag tycker ändå att de som ansvarar för forumet borde tänka till lite....om det fortsätter att eskalera med elakheter och rena påhopp som det gjort sista månaderna kanske ingen vill vara kvar...forumet slutar att existera....man handlar inte heller från "butiken" eftersom man fått ett "dåligt" intryck av odla iom forat....vad händer då?

--------------------
          Zon II

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-09-2010, 21:33
          Länk hit: #15

Medlem

Jag tror att forumansvarigas intresse handlar mer om växter än att hantera människor på ett Forum...

--------------------

zon 1

Citera
          Suz
          Inlägg 29-09-2010, 21:38
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:33) *
          Jag tror att forumansvarigas intresse handlar mer om växter än att hantera människor på ett Forum...

Då tycker jag helt krasst att kan man inte avsätta en aktiv moderator borde man lägga ner forumet!!
          Eller låsa det...låt det vara kvar som kunskapsbank men tillåt inga inlägg!

Ser så många bli sårade här i onödan....

--------------------
          Zon II

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-09-2010, 21:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ibland stormar det men det brukar blåsa över. Tycker jag att någon går över gränsen betraktar jag denne som ett troll och agerar därefter, dvs sitter på händerna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-09-2010, 22:13
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:38) *
          Då tycker jag helt krasst att kan man inte avsätta en aktiv moderator borde man lägga ner forumet!!
          Eller låsa det...låt det vara kvar som kunskapsbank men tillåt inga inlägg!

Ser så många bli sårade här i onödan....

ja, många blir sårade, hur kul är det att få läsa att folk här gärna hjälper till att gräva ner en?
          jag tycker inte alls att forumet ska läggas ner, det är väl bara att skärpa till sig?
          åt alla håll.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-09-2010, 22:45
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:08) *

Här finns telefonnummer men det verkar väldigt konstigt om forummedlemmar ska hålla på och ringa admin. Numren är väl till för deras affärsverksamhet mer än för gnäll på forumet. Att den personen som betraktar sig som VIP-person ringer förvånar mig inte alls. Helst skulle väl vederbörande vilja ha direktnummer. wink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 29-09-2010, 23:08
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:12) *
          INNAN det blir lekstuga!
          Min personliga åsikt!

håller fullständigt med, det är INTE legitimt att jaga EN människa såsom det görs här på forumet.
          absolut att admin ska reagera.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

16 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon