|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Hej! Jag har funderat på en del saker nu när det krigas i så gott som alla trådar!
Att ringa till Odla.....kan man ringa till de forumansvariga? Vart hittar jag det nr? Jag har sökt med det enda jag kan finna är till kundtjänst som svarar för beställningar mm. Antagligen letar jag på fel ställe så om nån vänlig själ kan hjälpa??
Att få inlägg bortraderade totalt, hur fattas dessa beslut? Kan vem som helst ringa upp och "ångra sig"?
Vem beslutar i så fall vad som ska bort eller inte?? Jag som gör inläggen eller??
Kan trådskaparen be om hjälp med "sållning? Och om inte varför inte det?? Om man gör ett felaktigt inlägg som kanske skapar en massa diskussioner och kan be om att få det borttaget så hela tråden blir jättekonstig borde även TS kunna få hjälp att städa upp så det passar TS behov....eller??
Varför (uppenbarligen) modereras bara vissa trådar och inte alla??
Hur "långt" kan man gå innan man blir avstängd?
OM man nu har en slags vipkö/nr till moderatorerna, vore det då inte på sin plats att mod skriver i tråden ex. "Nu har den och den fått tillsägelse!" Nu raderas trams efter begäran!" Nu raderas trams som strider mot forats regler!"...mm.
Blir kanske JAG avstängd nu iom mina frågor och funderingar??
Åh jag har en massa frågor men är för upprörd just nu för att kunna fatta mig sakligt...så jag lämnar över till de som kan/vill/vågar att svara medans jag hämtar andan och lugnar mig lite!!
Edit, lade till vågar...tänkte lägga till en HEL del annat men besinnade mig!!
Aqvakul
29-09-2010, 20:51
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 21:33)  Hej! Jag har funderat på en del saker nu när det krigas i så gott som alla trådar!
Att ringa till Odla.....kan man ringa till de forumansvariga? Vart hittar jag det nr? Jag har sökt med det enda jag kan finna är till kundtjänst som svarar för beställningar mm. Antagligen letar jag på fel ställe så om nån vänlig själ kan hjälpa??
Att få inlägg bortraderade totalt, hur fattas dessa beslut? Kan vem som helst ringa upp och "ångra sig"?
Vem beslutar i så fall vad som ska bort eller inte?? Jag som gör inläggen eller??
Kan trådskaparen be om hjälp med "sållning? Och om inte varför inte det?? Om man gör ett felaktigt inlägg som kanske skapar en massa diskussioner och kan be om att få det borttaget så hela tråden blir jättekonstig borde även TS kunna få hjälp att städa upp så det passar TS behov....eller??
Varför (uppenbarligen) modereras bara vissa trådar och inte alla??
Hur "långt" kan man gå innan man blir avstängd?
OM man nu har en slags vipkö/nr till moderatorerna, vore det då inte på sin plats att mod skriver i tråden ex. "Nu har den och den fått tillsägelse!" Nu raderas trams efter begäran!" Nu raderas trams som strider mot forats regler!"...mm.
Blir kanske JAG avstängd nu iom mina frågor och funderingar??
Åh jag har en massa frågor men är för upprörd just nu för att kunna fatta mig sakligt...så jag lämnar över till de som kan/vill att svara medans jag hämtar andan och lugnar mig lite!! Jag tycker att dina frågor är synnerlighen kloka och rimliga. Modereringen från forumansvarigas sida är i det närmaste obefintlig. Möjligen kan man göra någon slags katastrofutryckning när det blir alldleles för rörigt. Du kan försöka nå forumansvariga via mail eller PM, enklast via snabbmenyn längst upp på sidan. Det finns också en tråd som Göran startat och som ligger högst upp i avdelningen Support. Själv har jag bara så där tilldelats titelsn "moderator" med syftet att rensa spam. Tekniskt innebär detta att jag kan både se och göra fler saker än andra medlemmar, vilket retat några. Däremot har jag inget uppdrag att "moderera", vilket med tanke på min oegentliga titel är tämligen förvirrande, särskilt för nya medlemmar. Odla är annars ett helt fantastiskt forum och en enorm kunskapsbank, befolkad med mängder av hjälpsamma människor .
Har aldrig ringt till odla och vet inte hur det fungerar. Hittade följande länk http://www.odla.nu/info.shtmlVad somliga skriver om det dom gör ska man nog ta med en rejäl nypa salt. Mycket antyds och sägs underförstått. Såg ett inlägg där någon hade "ringt till odla" och i samma mening nämnde det som skrivits för några veckor sedan bland medlemmarna så att man fick för sig att admin hade sagt det... Admin gör nog som dom vill med tanke på annonsörer och vi medlemmar som ska hållas glada så att vi beställer deras produkter. Sedan finns det vissa lagar. Moderering brukar vara svåra att förstå oavsett forum. Jag brukar inte förstå den på odla. Att moderera bort ett inlägg som i övrigt är citerad i en tråd förstår jag inte alls...
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 21:51)  Jag tycker att dina frågor är synnerlighen kloka och rimliga. Modereringen från forumansvarigas sida är i det närmaste obefintlig. Möjligen kan man göra någon slags katastrofutryckning när det blir alldleles för rörigt. Du kan försöka nå forumansvariga via mail eller PM, enklast via snabbmenyn längst upp på sidan. Det finns också en tråd som Göran startat och som ligger högst upp i avdelningen Support. Själv har jag bara så där tilldelats titelsn "moderator" med syftet att rensa spam. Tekniskt innebär detta att jag kan både se och göra fler saker än andra medlemmar, vilket retat några. Däremot har jag inget uppdrag att "moderera", vilket med tanke på min oegentliga titel är tämligen förvirrande, särskilt för nya medlemmar. Odla är annars ett helt fantastiskt forum och en enorm kunskapsbank, befolkad med mängder av hjälpsamma människor . Aqva, jag har förstått din roll sen långt tillbaka (liiiite påläst är jag) Och jag uppskattar din/ditt roll/jobb för där var en massa massa spam tidigare så det var rent av löjligt att ens försöka kika in här! Så ett telefonnummer till de ansvariga finns inte tillgängligt om jag förstår dig rätt?? Har DU en viplinje in? Missförstå mig rätt nu men jag önskar att OM du har det kunde ställa frågorna vidare och kanske klargöra en del saker för mig! Den som nu "pratat" med odlas ansvariga...är det bara några få som har den möjligheten och vad behövs för att få den? Jag vet om Görans tråd under support men där är just ingen aktivitet, därav la jag tråden här! Har jag gjort tokfel så be dem flytta den!
malcolm
29-09-2010, 21:07
Ignorera de som bråkar så behövs ingen kontroll eller admin!
CITAT (Rihane @ 29-09-2010, 21:58)  Har aldrig ringt till odla och vet inte hur det fungerar. Hittade följande länk http://www.odla.nu/info.shtmlSåg ett inlägg där någon hade "ringt till odla" och i samma mening nämnde det som skrivits för några veckor sedan bland medlemmarna så att man fick för sig att admin hade sagt det... Admin gör nog som dom vill med tanke på annonsörer och vi medlemmar som ska hållas glada så att vi beställer deras produkter. Sedan finns det vissa lagar. Moderering brukar vara svåra att förstå oavsett forum. Jag brukar inte förstå den på odla. Att moderera bort ett inlägg som i övrigt är citerad i en tråd förstår jag inte alls... I den länken finns inga telefonnr. Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt! Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom! Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd. Jag är glad att du svarade!!
Aqvakul
29-09-2010, 21:11
Jag har absolut ingen VIP-linje till forumansvariga. Jag har väl skickat knappt 10 mail sen jag blev spamborttagare och fått två eller tre svar. Jag har heller inga som helst förväntningar om att de ska ändra sin policy. Tyvärr har ju sommaren varit bråkig här. Fuchian har varit ett orosmoln och sen har väl känslorna svallat extra i samband med valet. Trivs man inte så får man väl dra här ifrån och många har säkert tänkt tanken. En reflektion jag gjort är att det är mkt positivare stämning på FB än på Odlas småprat. Själv har jag kommit på mig själv att alltmer prioritera FB, vilket många andra odlaiter också tycks göra.
CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 22:07)  Ignorera de som bråkar så behövs ingen kontroll eller admin! På sätt och vis håller jag med dig och på sätt och vis inte! Det kan förekomma GROVA övertramp som är svåra att ignorera och där behövs en aktiv moderator (med större befogenheter) eller admin. Småtjafs måste man kunna ignorera. MEN...att inte hålla sig till de ynka futtiga regler ett forum som odla har...då krävs att någon kommer in och pekar med hela handen. INNAN det blir lekstuga! Odla har annars väldigt VÄLDIGT högt i tak!! Men när det blir rena elakheter borde någon agera! Min personliga åsikt!
Aqvakul
29-09-2010, 21:15
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:12)  På sätt och vis håller jag med dig och på sätt och vis inte! Det kan förekomma GROVA övertramp som är svåra att ignorera och där behövs en aktiv moderator (med större befogenheter) eller admin. Småtjafs måste man kunna ignorera. MEN...att inte hålla sig till de ynka futtiga regler ett forum som odla har...då krävs att någon kommer in och pekar med hela handen. INNAN det blir lekstuga! Odla har annars väldigt VÄLDIGT högt i tak!! Men när det blir rena elakheter borde någon agera! Min personliga åsikt! Även min!
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:11)  Trivs man inte så får man väl dra här ifrån och många har säkert tänkt tanken. Nu förstår jag inte riktigt...är meningen ovanför ett sätt att kanske klargöra admins eventuella ståndpunkt eller är det din personliga? I övrigt var svaret bra och informativt! Eller bra och bra....tycker kanske att du skulle ha mera rättigheter och en direktlinje in!!
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:08)  I den länken finns inga telefonnr. Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt! Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom! Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd. Jag är glad att du svarade!! Till höger i länken skulle jag prova följande CITAT (http://www.odla.nu/info.shtml) Telefon: 0451-610 30 Måndag-fredag 08.00 - 14.30 Jag vet inte om kreti och pleti kan göra det, men det är fler än en medlem som har antytt en "direktlinje" och jag tar det med en stor nypa salt. Tar inte alls åt mig av det du skriver. Ibland rinner bägaren över och det måste den få göra... hoppas jag
Aqvakul
29-09-2010, 21:20
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:16)  Nu förstår jag inte riktigt...är meningen ovanför ett sätt att kanske klargöra admins eventuella ståndpunkt eller är det din personliga?
I övrigt var svaret bra och informativt! Eller bra och bra....tycker kanske att du skulle ha mera rättigheter och en direktlinje in!! Meningen som du citerade är min egen personliga uppfattning och inget som forumansvariga direkt gett uttryck för. Däremot har man i något sammanhang bagatelliserat framförda synpunkter med motiveringen att forumet har enormt många gäster och hemsidan ännu fler (vilket naturligtvis är tillfredställande för såväl ägare som annonsörer).
CITAT (Rihane @ 29-09-2010, 22:19)  Till höger i länken skulle jag prova följande Jag vet inte om kreti och pleti kan göra det, men det är fler än en medlem som har antytt en "direktlinje" och jag tar det med en stor nypa salt.
Tar inte alls åt mig av det du skriver. Ibland rinner bägaren över och det måste den få göra... hoppas jag Tack!! Både för nr. jag inte såg i min upprördhet, och för att du är så storsint! Ja bägaren rinner över ibland men jag brukar kunna sitta på händerna men nu känner även jag (som ändå anser mig ha en stoooor tröskel) att det gick för långt!
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:20)  Meningen som du citerade är min egen personliga uppfattning och inget som forumansvariga direkt gett uttryck för.
Däremot har man i något sammanhang bagatelliserat framförda synpunkter med motiveringen att forumet har enormt många gäster och hemsidan ännu fler (vilket naturligtvis är tillfredställande för såväl ägare som annonsörer). Tack för ditt svar! Jag anade det men ville bara ha det klargjort! Men det är ju ändå trist.....jag menar detta är ju en enorm kunskapsbank!! Om alla kunniga lämnar blir det inte mycket kvar här! MEN.....jag tycker ändå att de som ansvarar för forumet borde tänka till lite....om det fortsätter att eskalera med elakheter och rena påhopp som det gjort sista månaderna kanske ingen vill vara kvar...forumet slutar att existera....man handlar inte heller från "butiken" eftersom man fått ett "dåligt" intryck av odla iom forat....vad händer då?
Aqvakul
29-09-2010, 21:33
Jag tror att forumansvarigas intresse handlar mer om växter än att hantera människor på ett Forum...
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2010, 22:33)  Jag tror att forumansvarigas intresse handlar mer om växter än att hantera människor på ett Forum... Då tycker jag helt krasst att kan man inte avsätta en aktiv moderator borde man lägga ner forumet!! Eller låsa det...låt det vara kvar som kunskapsbank men tillåt inga inlägg! Ser så många bli sårade här i onödan....
Gossen Ruda
29-09-2010, 21:50
Ibland stormar det men det brukar blåsa över. Tycker jag att någon går över gränsen betraktar jag denne som ett troll och agerar därefter, dvs sitter på händerna.
herkules
29-09-2010, 22:13
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:38)  Då tycker jag helt krasst att kan man inte avsätta en aktiv moderator borde man lägga ner forumet!! Eller låsa det...låt det vara kvar som kunskapsbank men tillåt inga inlägg!
Ser så många bli sårade här i onödan.... ja, många blir sårade, hur kul är det att få läsa att folk här gärna hjälper till att gräva ner en? jag tycker inte alls att forumet ska läggas ner, det är väl bara att skärpa till sig? åt alla håll.
*Stintan*
29-09-2010, 22:45
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:08)  I den länken finns inga telefonnr. Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt! Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom! Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd. Jag är glad att du svarade!! Här finns telefonnummer men det verkar väldigt konstigt om forummedlemmar ska hålla på och ringa admin. Numren är väl till för deras affärsverksamhet mer än för gnäll på forumet. Att den personen som betraktar sig som VIP-person ringer förvånar mig inte alls. Helst skulle väl vederbörande vilja ha direktnummer. http://www.odla.nu/info.shtml
herkules
29-09-2010, 23:08
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:12)  På sätt och vis håller jag med dig och på sätt och vis inte! Det kan förekomma GROVA övertramp som är svåra att ignorera och där behövs en aktiv moderator (med större befogenheter) eller admin. Småtjafs måste man kunna ignorera. MEN...att inte hålla sig till de ynka futtiga regler ett forum som odla har...då krävs att någon kommer in och pekar med hela handen. INNAN det blir lekstuga! Odla har annars väldigt VÄLDIGT högt i tak!! Men när det blir rena elakheter borde någon agera! Min personliga åsikt! håller fullständigt med, det är INTE legitimt att jaga EN människa såsom det görs här på forumet. absolut att admin ska reagera.
Aqvakul
30-09-2010, 06:56
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 00:08)  håller fullständigt med, det är INTE legitimt att jaga EN människa såsom det görs här på forumet. absolut att admin ska reagera. Fast hade hon blivit avstängd, så hade hon sluppit att bli "jagad"..
Gossen Ruda
30-09-2010, 07:08
Blev lite förundrad över vad som skrevs i den här tråden eftersom jag inte läst i alla andra trådar, men nu har jag läst lite mer och fattar galoppen. Som jag misstänkte var det det otrevliga självgoda f-trollet som varit i farten igen. Strunta i fanskapet bara eftersom admin inte klarar av att sätta ner foten. Att någon tar henne i försvar begriper jag inte men man behöver inte förstå allt.
andersen
30-09-2010, 07:47
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 08:08)  Blev lite förundrad över vad som skrevs i den här tråden eftersom jag inte läst i alla andra trådar, men nu har jag läst lite mer och fattar galoppen. Som jag misstänkte var det det otrevliga självgoda f-trollet som varit i farten igen. Strunta i fanskapet bara eftersom admin inte klarar av att sätta ner foten. Att någon tar henne i försvar begriper jag inte men man behöver inte förstå allt. Håller helt med,men en fråga Gossen ruda, har inte du en egen kanal till forums ansvariga? jag vill minas att du har startat avd natur,och vet att du har haft snabba kontakter med forumsansvariga förut när det har varit hett på forumet. Jag själv saknar många gamla medlemar, som har trötnat på forumet, om det skall vara någon tröst så tycker jag att det är lungt nu på forumet, mot vad det har varit förr om åren,men har full förståelse för dom som känner sig kränkta av att det inte finns någon som styr upp forumet.
Gossen Ruda
30-09-2010, 07:56
Nej, ingen egen kanal. Däremot har jag haft lite mail- och PMkontakt då och då när det hettat till. Jag och admin har ungefär samma uppfattning om människor i allmänhet men när det gäller skötseln och modereringen av forumet skiljer det sig ordentligt. Vet inte om jag skall engagera mig i frågan om f-trollet, jag får se.
herkules
30-09-2010, 08:02
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2010, 07:56)  Fast hade hon blivit avstängd, så hade hon sluppit att bli "jagad".. jamen det var väl en utmärkt lösning!? annars så kan man ju bara ge fan i att bete sig som en mobb och låta människan vara.
herkules
30-09-2010, 08:08
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 08:08)  Blev lite förundrad över vad som skrevs i den här tråden eftersom jag inte läst i alla andra trådar, men nu har jag läst lite mer och fattar galoppen. Som jag misstänkte var det det otrevliga självgoda f-trollet som varit i farten igen. Strunta i fanskapet bara eftersom admin inte klarar av att sätta ner foten. Att någon tar henne i försvar begriper jag inte men man behöver inte förstå allt. jag förstår att du inte förstår, det är nog bara vi som, från det vi gick i skolan, alltid har försvarat människor från mobbning som fortsätter med det i vuxen ålder, på arbetsplatser, på forum mm. det sitter liksom i ryggmärgen på något sätt att man inte låter 10 personer ge sig på en. sen står inte elakheterna från mobben här på odla i någon som helst proportion till vad fuchian skrivit och gjort.
Monica i Nässjö
30-09-2010, 08:15
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 09:08)  jag förstår att du inte förstår, det är nog bara vi som, från det vi gick i skolan, alltid har försvarat människor från mobbning som fortsätter med det i vuxen ålder, på arbetsplatser, på forum mm. det sitter liksom i ryggmärgen på något sätt att man inte låter 10 personer ge sig på en.
sen står inte elakheterna från mobben här på odla i någon som helst proportion till vad fuchian skrivit och gjort. Herkules, vilken fin människa du verkar vara! Alla skulle behöva ha en vän som dig
herkules
30-09-2010, 08:22
CITAT (Monica i Nässjö @ 30-09-2010, 09:15)  Herkules, vilken fin människa du verkar vara! Alla skulle behöva ha en vän som dig  haha, nu vet jag inte om du är ironisk eller ej ..  fast tack om du menar det du skriver men jag är inte ett dugg fin, jag försöker bara se allt från alla håll och kanter, gör man det så reagerar man.
Monica i Nässjö
30-09-2010, 08:27
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 09:22)  haha, nu vet jag inte om du är ironisk eller ej ..  fast tack om du menar det du skriver men jag är inte ett dugg fin, jag försöker bara se allt från alla håll och kanter, gör man det så reagerar man.  Nej, jag var absolut inte ironisk, det får du bara inte tro! Jag menar det verkligen. Så många gånger har jag läst dina inlägg och har hållt med dig och tyckt på samma sätt, men varit för feg för att skriva något
Aqvakul
30-09-2010, 08:27
Håller med Herkules om att kritiken mot F stundom har varit väl hätsk, men samtidigt har hon skapat otroligt mycket irritation och uppträtt så illa att hon faktiskt borde stängts av för länge sen..
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 22:08)  I den länken finns inga telefonnr. Om inte någon admin kikar in här och ser vad som skrivs och kanske vinklas till dess (admins) nackdel binder det bara ris åt deras egen rygg....vilket är tråkigt! Att låta kreti och pleti påkalla att de har direktlinje in (om så inte är fallet) och på det sättet visa att det är skillnad på medlem och medlem visar en stor svaghet hos dem vilket kan ligga till stor last för hela forumet så småningom! Ber om ursäkt om jag låter hård...det är alls inte riktat till dig, är bara upprörd. Jag är glad att du svarade!! Efter tidigare bråk och avstängningar av medlemmar tror jag det fungerar så här: Att någon ringt till odla är nog en sanning med modifikation. ODLA RINGER DIG, när du gått över gränsen och då kommer också tillsägelsen, att du kommer att bli avstängd om du inte tar det lugnt. Så du kan vara lugn Suz, man får fråga och blir inte avstängd på så lösa grunder.
Anki på Öland
30-09-2010, 08:38
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 00:08)  håller fullständigt med, det är INTE legitimt att jaga EN människa såsom det görs här på forumet. absolut att admin ska reagera. Fast EN människa jagar väldigt friskt själv - och det är ju så att som man bemöter andra blir man själv bemött. Konstigare än så är det inte.
Gunilla T
30-09-2010, 08:45
Herkules - vad har du för förslag till lösning så att forumet blir trivsamt för alla? Är det medlemmarna själva som ska lösa problem eller hur skall det gå till? ...OCH JUST NU ÄR DET PROBLEM....
Det är inte svårt att se att många har lämnat Odla eller bara dyker upp sporadiskt.
Odla lever ju på att odlingsintresserade bistår med kunskap och svarar på frågor om trädgård/odling. Blir det tunt på den sidan minskar det säkert med nya medlemmar.
Gossen Ruda
30-09-2010, 08:46
Om f retar upp 10-20 personer med sina påhopp och dessa 10-20 personer talar om vad de tycker om henne, kan man då kalla dessa för en mobb? Som man bäddar får man ligga. Hon har ett mycket enkelt sätt att slippa "mobben", det är bara att dra. Hon har skrutit vitt och brett om alla sina bekanta och vänner, varför klänga sig fast vid Odla då? Enligt min mening är svaret enkelt, hon är här för jävlas.
CITAT (Anki på Öland @ 30-09-2010, 09:38)  Fast EN människa jagar väldigt friskt själv - och det är ju så att som man bemöter andra blir man själv bemött. Konstigare än så är det inte. Och när dessa samtidigt försvarar sig mot denna enda människa, ser det ut som en mobb. Man kan gnissla tänder om det i förbannelse och tycka det är orättvist men i utifrån ser det ut som en mobb. Herkules har helt rätt i det.
herkules
30-09-2010, 08:59
CITAT (Aqvakul @ 30-09-2010, 09:27)  Håller med Herkules om att kritiken mot F stundom har varit väl hätsk, men samtidigt har hon skapat otroligt mycket irritation och uppträtt så illa att hon faktiskt borde stängts av för länge sen.. fast tycker du att det hon/han får tillbaka står i proportion till det hon/han skriver gör? jag kan tycka att det är ett helt hyde som borde bli bannade här inne.
herkules
30-09-2010, 09:05
CITAT (Gunilla T @ 30-09-2010, 09:45)  Herkules - vad har du för förslag till lösning så att forumet blir trivsamt för alla? Är det medlemmarna själva som ska lösa problem eller hur skall det gå till? ...OCH JUST NU ÄR DET PROBLEM.... Det är inte svårt att se att många har lämnat Odla eller bara dyker upp sporadiskt. Odla lever ju på att odlingsintresserade bistår med kunskap och svarar på frågor om trädgård/odling. Blir det tunt på den sidan minskar det säkert med nya medlemmar. den erfarenhet jag har av forum är att man helt enkelt ignorerar de inlägg man inte tycker om. om ett sk troll är i farten så är det inte så skoj att fortsätta då. alltså trollet tycker inte det. jag är inte alls säker på att fuchian är ett troll, han/hon kan lika gärna bara vara sån som människa. då väljer man om man vill umgås eller ej. sen det här med att hoppa av ett forum eller ej, ett forum står aldrig still, medlemmar kommer och går, odlas forum går inte under för att 10 pers hoppar av, det kommer 10 nya direkt. visst kan man tycka att det var bättre förr - det tycker jag om nästan allt - men jag tror knappast att de medlemmar som inte är inne på odla numera har fuchian som sin huvudorsak till att inte vistas här. däremot kärringmobben kan nog skrämma skiten ur många.
Myosotis
30-09-2010, 09:31
Men herkules. Du får det att låta som om jag hoppar på nya medlemmar och mobbar bort dem.  Hann du läsa AnnicaJ´s tråd innan vissa inlägg försvann? Annica har inte varit här på ett tag så hon kunde inte känna till Tottes matte/fuchian-historien. Hon mår väldigt dåligt och sökte sig hit i sin desperation i hopp om några vänliga ord. Det första som händer är att fuchian hoppar på henne och mobbar henne på ett fruktansvärt elakt sätt. Varför försvarar du inte Annica mot mobbning, bara fuchian? Jag hatar mobbning och kan och vill inte hålla tyst när jag bevittnar den. Hittils har jag försökt att ignorera fuckian så gott det går, men när hon skrev som hon gjorde i den tråden rann det över och jag pm:ade admin. Jag kan inte begripa sådan ondska, hur kan man trycka ner någon ytterligare som mår så dåligt? Och hur kan du försvara hennes beteende? Tycker du inte att Annica har rätt till den lilla tröst hon möjligen kan få här? Är yttrandefriheten värd så mycket att hänsyn och medmänsklighet får stå tillbaka? Det tycker inte jag, jag tycker att yttrandefriheten medför ett ansvar. Bara för att här inte finns några aktiva moderatorer kan vuxna människor få säga precis vad de vill till varandra och såra varandra så mycket det bara går? Jag önskar att Aqvakul kunde få en riktig moderators befogenheter (om han vill själv). När man läser på andra forum är det fånigt hur mycket diskussionerna styrs upp, trådar flyttas och liknande. Det är inte så jag skulle vilja ha det på odla. Men ren och skär ondska, bara med syftet att såra och mobba bort folk, tycker inte jag borde få fortgå. Göran har inte läst mitt pm än. Jag skulle också vilja ha en förklaring till att vissa inlägg bara försvann, det var ju bra men nu ser tråden helt konstig ut för dem som inte läste den i början. Anma börjar prata om ett sidospår som inte längre finns, folk kan ju tro att hon hallucinerar. Är det för mycket begärt att den som tar bort inlägg skriver en liten kommentar om detta?
Elisabeth-Västkustkolonisten
30-09-2010, 09:36
Jag tycker också att odla skulle behöva någon som modererar lite här. Men ingen medlemm härifrån.....
Ursäkta aqva men du är inte heller tillräckligt neutral, inte är dina inlägg alltid så trevliga.
Men en moderator skulle behöva.
Ta bra alla trådar om politik. Så fort någon hade en annan uppfattning så kastades skir på denne. Ingen diskussion i ordets rätta bemärkelse som man hade önskat sig. För ingenting i politiken är bara svart eller vit.
Att f bara är här för att provocera är min uppfattning. Och kanske en del kommentarer var onödiga. Men om hon förstör tråd efter tråd då blir det lätt så och jag tror hon nöjt när hon kunde röra om i grytan.
Och ja, det var bättre förr. Sade det en gång tidigare men då var ju direkt några som hånade mig för det. Det finns nästan ingen kvar som var med från början, varför????
Du behöver ju inte läsa det du inte gillar, kommer det då..... Men vad skall man kunna läsa då om nästan hela sidan är bara tjafs och bråk???
Jag gillar inte bråk, varken irl eller på internet men inser inte att bråkstakarna skall överta ett annars trevligt forum
Elisabeth
fuchsian
30-09-2010, 09:37
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 00:08)  håller fullständigt med, det är INTE legitimt att jaga EN människa såsom det görs här på forumet. absolut att admin ska reagera. Herkules, och AQVA PS. -- har inte deltagit i politiken pga min okunnighet o ointresse, de som varit oense där ska inte belastas på mig för sånt undviker jag. Jag håller med dig med sakfrågan, man ska inte jaga EN människa! Det som "jagarna" inte tänker på att de kan orsaka genom sitt agerande en STOR SKADA för den som blir jagad, kan flippa ut, eller till slut bli så arg att h"n orsakar omedveten skada på andra håll. Men här påpekas endast ut den som blev jagad och gjorde ett övertramp. (vilket jag har erkännt och bett om ursäkt, som sig bör till god ton) Har haft kontakt med medlemmar som har råkat illa ut pga. "jaktlaget" för de har inte fattat att ha udda (?) diskussioner och sedan har det kolapsat och undrar hur är det??? Har fått fler sådana PM, där de uteblir, men tackar mig om jag inte har hunnit varna, att ta det lite lugnare osv. Detta sätt utgör ett hot till hela forumet, och man kan inte älska alla, men i vanliga vardagen hemma soterar man ju bort dem eller lägger lite avstånd. I forumet kan man trycka på ignonera-knappen (vilket jag har använt mig av periodvis) så att det ska bli mer lugnt. Kan inte dessa personer som retar sig på allt göra det själv, men de gör inte det för de GILLAR sådana kattfajter. Har förstått att så har det varit, så jag är inte unik på något sätt, men jag tar inte emot skiten. Nu har jag rättat till det, bett om ursäkt och erkänt, vad mera begärs?? Tona ner mig till en viss nivå är jag villig att göra, men kommer inte ifrån att det är många som sårat mig och jag låtit det passera, pga. Ok, h"n har en dålig dag ex. ex. men det kan man inte när h"n och de har dålig dag sen jag började här, och att vissa medlemmar har berättat att så har det varit också innan periodvis. Jag har ingen guldfil till Adm, även att jag har sänt PM, och sen att jag ringde dit igår, hade jag egna intressen att fråga om, vilket jag inte behöver redovisa. OK; flunsan härjar, men ville ge min förklaring och jag ber endast att AQVA tänk vad jag nu har skrivit, det blir ingen repetion av detta inlägg pga. att detta räcker, har du frågor så fråga på, befinner mig inne även idag för att kunna resa sedan. ..fuchian...
Gunilla T
30-09-2010, 09:47
CITAT (herkules @ 30-09-2010, 10:05)  den erfarenhet jag har av forum är att man helt enkelt ignorerar de inlägg man inte tycker om. om ett sk troll är i farten så är det inte så skoj att fortsätta då. alltså trollet tycker inte det. jag är inte alls säker på att fuchian är ett troll, han/hon kan lika gärna bara vara sån som människa. då väljer man om man vill umgås eller ej. sen det här med att hoppa av ett forum eller ej, ett forum står aldrig still, medlemmar kommer och går, odlas forum går inte under för att 10 pers hoppar av, det kommer 10 nya direkt. visst kan man tycka att det var bättre förr - det tycker jag om nästan allt - men jag tror knappast att de medlemmar som inte är inne på odla numera har fuchian som sin huvudorsak till att inte vistas här.
däremot kärringmobben kan nog skrämma skiten ur många. Att ignorera ja..som jag uppfattar det är det vad de flesta försökt göra här men provokationerna trappas upp tills någon inte orkar hålla tyst och så är det igång igen. Som jag ser det är det en person som totalt dominerat forumet under sommaren/hösten och mönstret börjar bli ganska tydligt. Och visst, forummedlemmar kommer och går, så är det men här är det fler som går än som kommer. Håller med dig om att det inte är ett troll i den betydelsen som vi vanligen lägger in i ordet men det spelar ingen roll eftersom det är totalt omöjligt att kommunicera. Finns ingen "kärringmobb" här men många som vill att Odla blir det forum som det var tidigare. Trots alla tuffa debatter så finns det ett accepterat osynligt regelverk som fungerat men inte gör det längre.
fuchsian
30-09-2010, 09:48
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 09:46)  Om f retar upp 10-20 personer med sina påhopp och dessa 10-20 personer talar om vad de tycker om henne, kan man då kalla dessa för en mobb? Som man bäddar får man ligga. Hon har ett mycket enkelt sätt att slippa "mobben", det är bara att dra. Hon har skrutit vitt och brett om alla sina bekanta och vänner, varför klänga sig fast vid Odla då? Enligt min mening är svaret enkelt, hon är här för jävlas. GOSSEN RUDA, Du har för enkla lösningar och åsikter, tyvärr. Jag är inte här för att jävlas men kan uppfattas så. Svårigheten ligger i den skrivna texten som ger en annan bild av en person än att möta mig och sätta sig och snacka. Det är jag mer van vid. Att jag har berättat om mig, så hur i härrans namn kan jag göra mitt privata liv till något annat? då ljuger jag ju!!!! Har man haft/har ett liv som jag har, så låt mig ha mitt. Jag har inte anmärkt till någon om att de kanske jävlas, brer på, eller annat, det hör inte till mitt sätt att vara. ALLA ÄR OLIKA även på ODLA! .fuchian...
Gossen Ruda
30-09-2010, 09:52
Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här.
aanderss
30-09-2010, 09:53
CITAT (malcolm @ 29-09-2010, 22:07)  Ignorera de som bråkar så behövs ingen kontroll eller admin!
Gunilla T
30-09-2010, 09:55
CITAT (fuchian @ 30-09-2010, 10:37)  Jag håller med dig med sakfrågan, man ska inte jaga EN människa! Det som "jagarna" inte tänker på att de kan orsaka genom sitt agerande en STOR SKADA för den som blir jagad, kan flippa ut, eller till slut bli så arg att h"n orsakar omedveten skada på andra håll. Nu plockar jag ut ett argument ur det hela men titta på denhär meningen. Total ansvarsbefrielse!
Red Top
30-09-2010, 09:56
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:52)  Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här. Stort tack, för att du inte citerade henne!
skogstroll
30-09-2010, 10:00
Det där med att ignorera dum-trådar tror jag kan vara en idé om det hände sällan, men nu förekommer det ju faktiskt både här och där, varje dag, minut och i många trådar man inte ens trodde de skulle förekomma i. Det slutar väl med att man helt ska undvika Småprat?
fuchsian
30-09-2010, 10:05
CITAT (Gossen Ruda @ 30-09-2010, 10:52)  Så kommer det vanliga försvarstalet från f där hon försöker blanda bort korten och framstå som offer. Fattar du inte att det är DU som är problemet????? Du är inne och tjafsar i varenda tråd du kan hitta och trampar på så många tår du kan hitta, om du nu inte siktar med en skrevspark. Oavsett om detta är avsiktligt eller inte så passar du lika illa här, eller på vilket annat forum som helst, som en tjur i en glasbutik. Försvinn, dra, pys, dunsta så blir det lugnt här. hur är du egentligen? Jag försvarar mig inte, punk slut! nästa; - jag är med i de trådar som jag får gensvar, annat hoppar jag över. PROBLEMET ÄR ATT MEDLEMMARNA ÄR ALLA OLIKA MED OLIKA ÅSIKTER OCH SÅ FÅ DET VARA!!!!! har nog inte sagt vad jag ogillar hos dig, men låter dig vara. ..fuchian...
Gossen Ruda
30-09-2010, 10:11
F. Det enda gensvar du får är när andra medlemmar är förbannade på det du skriver. De flesta försöker dock ignorera din svada och alla påhopp. Så gör jag men just nu känner jag för att bita tillbaka.
herkules
30-09-2010, 10:15
CITAT (Gunilla T @ 30-09-2010, 10:47)  Att ignorera ja..som jag uppfattar det är det vad de flesta försökt göra här men provokationerna trappas upp tills någon inte orkar hålla tyst och så är det igång igen. Som jag ser det är det en person som totalt dominerat forumet under sommaren/hösten och mönstret börjar bli ganska tydligt.
Och visst, forummedlemmar kommer och går, så är det men här är det fler som går än som kommer.
Håller med dig om att det inte är ett troll i den betydelsen som vi vanligen lägger in i ordet men det spelar ingen roll eftersom det är totalt omöjligt att kommunicera.
Finns ingen "kärringmobb" här men många som vill att Odla blir det forum som det var tidigare. Trots alla tuffa debatter så finns det ett accepterat osynligt regelverk som fungerat men inte gör det längre. nä, jag tycker inte att fuchian ignoreras, det är liksom inte så att bägaren är full och så rinner den över - de grova påhoppen kommer lite hipp som happ, det har på något konstigt sätt blivit legitimt att ge sig på henne/honom. visst finns det en mobb, sen kanske jag inte skulle skrivit kärring, en del tar det som fult, ber om ursäkt. jag ser också att det osynliga regelverket försvunnit men förmodligen inte alls på samma sätt som du ser det, jag ser att det har blivit helt ok här inne att önska livet av folk. forumet är det vi gör det till, fuchian bidrar, jag gör det och alla andra också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|