Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gemensam värdegrund i Sverige, Hur borde den se ut?
          Christa
          Inlägg 01-10-2010, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

För några år sedan ville en del införa kristen moral och etik i skolan. Det föll på att det var en specifik religion. Jag tycker dock det är viktigt att man har en levande diskussion om vad som är rätt och fel och att man pratar om det redan på dagis och i skolan.

Under senare år har det börjat förekomma bråk där människor sätter eld på bilar, kastar sten på brandkåren och attakerar polisen. Det borde finnas i ryggmärgen att man inte får göra så.

På 50-talet var det ok att säga till någon som uppförde sig illa. Nu riskerar man att bli nerslagen om man säger till någon och det är ofta den som stör som tycker sig ha rätt att bli arg.

Hur tycker ni att en gemensam svensk värdegrund borde se ut?

Du skall inte stjäla kan väl de flesta skriva under på men vem är det som köper alla stulna varor...

Citera
          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          andersen
          Inlägg 01-10-2010, 10:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Gemensam värdegrund i Sverige,själva frågan är fel.

Vi skall följa dom lagar och förordningar som finns,sedan så lägger väl våran uppväxt till det som ev saknas.

Är helt säker på att dom flesta vet vad som är rätt eller fel, och dom som inte vet det som tex kastar papper på gator och torg,dom borde lära sig det, men förmodligen bryr dom sig inte om det oavsätt vilken värdegrund dom har.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2010, 10:46
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Intressant fråga. Trots att jag inte är kristen kan jag ställa upp på de tio budorden, och det tror jag beror på att de är äldre än kristendomen som bara har gjort dem till sina. Det är väl klart att det är fel att döda.
          ”Gemensam värdegrund” förresten, uttrycket får mig att resa lite ragg av någon anledning. Undrar varför? Låter som något man blir påprackat uppifrån.
          Att kasta stenar på polisen är fel, men jag kan till viss grad förstå det om de är kriminella och rädda för polisen. Men varför kastar man sten på brandmän? Det är för mig helt obegripligt, det måste ju ha slagit över hos dem som gör det helt enkelt.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-10-2010, 11:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

På mig reser sig håret på hela kroppen när jag hör uttrycket "svensk värdegrund". Kanske för att det är ett av SD:s favorituttryck.

Christa, startade du tråden för att du inte kunde svara på mina frågor i koppleritråden? flirting.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-10-2010, 11:39
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 12:27) *
          På mig reser sig håret på hela kroppen när jag hör uttrycket "svensk värdegrund". Kanske för att det är ett av SD:s favorituttryck.

-fear-.gif Är det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-10-2010, 11:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

kanske skall man prata om västerländsk eller demokratiskt värdegrund. Vi skiljer nog inte ut oss mot andra demokratier i världen särskilt mycket. Sen har vi ju svenska traditioner att värna men det är en annan sak.
          Dom förändras över tid. Men visst är svenska fanan något speciellt. Den symboliserar vårt land.Att SD tycker likadant är inte mycket att göra åt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Christa
          Inlägg 01-10-2010, 11:48
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:45) *
          Gemensam värdegrund i Sverige,själva frågan är fel.

Vi skall följa dom lagar och förordningar som finns,sedan så lägger väl våran uppväxt till det som ev saknas.

Är helt säker på att dom flesta vet vad som är rätt eller fel, och dom som inte vet det som tex kastar papper på gator och torg,dom borde lära sig det, men förmodligen bryr dom sig inte om det oavsätt vilken värdegrund dom har.

Intressant att du tar upp just det där med att slänga skräp. Många säger ju att det som är speciellt med Sverige är att det är så rent.

En kvinna jag känner åkte med sin man i långtradaren ner till någon del av forna Jugoslavien. Plötsligt vevade han ner rutan och slängde ut skräpet genom fönstret. Vad gör du!!! sa hon. Titta ut och se hur det ser ut svarade han och diket var fullt av skräp från kolapapper till gamla kylskåp.

Jag upplever att jag oftare och oftare ser skräp som dumpats i naturen. Om man inte pratar ofta om vad som är rätt och fel så blir det säkert fler som gör det.

CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 12:27) *

Christa, startade du tråden för att du inte kunde svara på mina frågor i koppleritråden? flirting.gif

Jag startade tråden för att den diskussionen inte skulle dölja sig i en annan tråd. Jag trodde jag svarade på ditt inlägg men jag skall kolla igen.

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:39) *
          -fear-.gif Är det?

Det visste inte jag heller.

Frågan är dock vad som skall finnas med i vår gemensamma värdegrund oavsett om den delas med andra länder eller inte.

Redigerat av Christa: 01-10-2010, 11:49

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 01-10-2010, 12:20
          Länk hit: #8

Gäster

Värdegrund är ett sociologiskt begrepp som kanske inte är alldeles lätt att definiera. Olika grupper har olika värdegrunder och så har det alltid varit. Dessutom förändras människors värdegrund över tid och rum, förhoppningsvis pga av att vi lär oss mera.

Någon fullständig gemensam värdegrund är omöjlig att åstadkomma i ett samhälle.

Lagstiftningen speglar väl en stor del av vår värdegrund och är den vi får förhålla oss till.

Någon specifik svensk värdegrund finns nog inte om man inte lyssnar på SD förstås.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 01-10-2010, 12:26
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Mulletrollet säger

Bifogad bild

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Christa
          Inlägg 01-10-2010, 12:33
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 13:20) *
          Värdegrund är ett sociologiskt begrepp som kanske inte är alldeles lätt att definiera. Olika grupper har olika värdegrunder och så har det alltid varit. Dessutom förändras människors värdegrund över tid och rum, förhoppningsvis pga av att vi lär oss mera.

Någon fullständig gemensam värdegrund är omöjlig att åstadkomma i ett samhälle.

Lagstiftningen speglar väl en stor del av vår värdegrund och är den vi får förhålla oss till.

Någon specifik svensk värdegrund finns nog inte om man inte lyssnar på SD förstås.

Den behöver inte vara specifik för Sverige. Det jag efterfrågar är en värdegrund som bör ligga till grund för det svenska samhället. Våra lagar är ju en del av en gemensam värdegrund.

Vilken värdegrund tycker ni att vi skall ha oavsett om den är specifikt svensk eller inte? Det spelar egentligen inte någon roll vad man kallar det men jag kom inte på något annat ord.

Att det finns människor i Sverige som gör saker som strider mot er egen uppfattning om vad som är rätt eller fel kan väl vara en sak som de flesta kan hålla med om.

Att man inte föds inprogramerad med vad som är rätt och fel kan vi nog också enas om.

Redigerat av Christa: 01-10-2010, 12:36

Citera
          Vippan
          Inlägg 01-10-2010, 13:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Värdegrund har med etik och moral att göra och som boende i ett land är det ens förbaskade skyldighet att hålla sig till det landets lagar och regler..

Thats it inget konstigt alls.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2010, 13:08
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:01) *
          Värdegrund har med etik och moral att göra och som boende i ett land är det ens förbaskade skyldighet att hålla sig till det landets lagar och regler..

Thats it inget konstigt alls.

tummenupp.gif Ja varför krångla till det?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Vippan
          Inlägg 01-10-2010, 13:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 14:08) *
          tummenupp.gif Ja varför krångla till det?

Nej det är bara onödigt tummenupp.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 01-10-2010, 13:36
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:13) *
          Nej det är bara onödigt tummenupp.gif

O´key om vi tar en konkret fråga då. Tycker du att det är o´key att köpa prylar som är stulna? En bekant berättade att hans granne köpt en moped till sin dotter och att han berättat vad den kostade. Enligt min bekant så var priset så anmärkningsvärt lågt att det borde vara stöldgods. Om man tycker det är fel att köpa stulna varor så ingår det med andra ord att var observant och misstänksam.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-10-2010, 13:46
          Länk hit: #15

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 01-10-2010, 14:36) *
          O´key om vi tar en konkret fråga då. Tycker du att det är o´key att köpa prylar som är stulna? En bekant berättade att hans granne köpt en moped till sin dotter och att han berättat vad den kostade. Enligt min bekant så var priset så anmärkningsvärt lågt att det borde vara stöldgods. Om man tycker det är fel att köpa stulna varor så ingår det med andra ord att var observant och misstänksam.

En idiot, om mopeden verkligen var stulen. I såna fall finns ramnumret i polisens register. Är det en EU-moped är det ju ännu värre, då ser man direkt på registreringsnumret att den är stulen. Det går inte att få en stulen moped laglig.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2010, 13:47
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Christa @ 01-10-2010, 14:36) *

Man kan faktiskt köpa prylar billigt ibland. Folk kan vara i akut behov av pengar och därför säljer billigt. Jag har själv sålt en sak alldeles för billigt en gång och hade tagit väldigt illa upp om någon frågat om det var stöldgods. Man kan faktiskt skriva kvitto och säljaren visa leg. Varför ska man gå omkring och vara misstänksam och tro det värsta? En stulen grej kan också vara dyr, hur tänker du då? Ska man vara misstänksam då också?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 01-10-2010, 14:03
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 14:47) *
          Man kan faktiskt köpa prylar billigt ibland. Folk kan vara i akut behov av pengar och därför säljer billigt. Jag har själv sålt en sak alldeles för billigt en gång och hade tagit väldigt illa upp om någon frågat om det var stöldgods. Man kan faktiskt skriva kvitto och säljaren visa leg. Varför ska man gå omkring och vara misstänksam och tro det värsta? En stulen grej kan också vara dyr, hur tänker du då? Ska man vara misstänksam då också?

Nu var det ju inte det som var grejen utan huruvida det är rätt att köpa stulna varor eller inte. Det stjäls väldigt mycket och vart tar det vägen?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-10-2010, 14:08
          Länk hit: #18

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:03) *
          Nu var det ju inte det som var grejen utan huruvida det är rätt att köpa stulna varor eller inte. Det stjäls väldigt mycket och vart tar det vägen?

Det som inte fraktas utomlands hamnar nog till försäljning på blocket eller tradera. Förmodligen är vi väldigt många som köpt stöldgods där utan att veta om det...

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-10-2010, 14:10
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Har aldrig köpt stulet medvetet o skulle aldrig stödja dem som snor av mig o andra runtomkring.

CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 15:08) *
          ...Förmodligen är vi väldigt många som köpt stöldgods där utan att veta om det...

Säkerligen sad.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-10-2010, 15:07
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:03) *

Det är väl självklart inte rätt om man vet om att det är stöldgods.

--------------------

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon