CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:45)

Gemensam värdegrund i Sverige,själva frågan är fel.
Vi skall följa dom lagar och förordningar som finns,sedan så lägger väl våran uppväxt till det som ev saknas.
Är helt säker på att dom flesta vet vad som är rätt eller fel, och dom som inte vet det som tex kastar papper på gator och torg,dom borde lära sig det, men förmodligen bryr dom sig inte om det oavsätt vilken värdegrund dom har.
Intressant att du tar upp just det där med att slänga skräp. Många säger ju att det som är speciellt med Sverige är att det är så rent.
En kvinna jag känner åkte med sin man i långtradaren ner till någon del av forna Jugoslavien. Plötsligt vevade han ner rutan och slängde ut skräpet genom fönstret. Vad gör du!!! sa hon. Titta ut och se hur det ser ut svarade han och diket var fullt av skräp från kolapapper till gamla kylskåp.
Jag upplever att jag oftare och oftare ser skräp som dumpats i naturen. Om man inte pratar ofta om vad som är rätt och fel så blir det säkert fler som gör det.
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 12:27)

På mig reser sig håret på hela kroppen när jag hör uttrycket "svensk värdegrund". Kanske för att det är ett av SD:s favorituttryck.
Christa, startade du tråden för att du inte kunde svara på mina frågor i koppleritråden?

Jag startade tråden för att den diskussionen inte skulle dölja sig i en annan tråd. Jag trodde jag svarade på ditt inlägg men jag skall kolla igen.
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:39)

Är det?
Det visste inte jag heller.
Frågan är dock vad som skall finnas med i vår gemensamma värdegrund oavsett om den delas med andra länder eller inte.
Redigerat av Christa: 01-10-2010, 11:49