Sidor: 1, 2, 3, 4
Christa
För några år sedan ville en del införa kristen moral och etik i skolan. Det föll på att det var en specifik religion. Jag tycker dock det är viktigt att man har en levande diskussion om vad som är rätt och fel och att man pratar om det redan på dagis och i skolan.

Under senare år har det börjat förekomma bråk där människor sätter eld på bilar, kastar sten på brandkåren och attakerar polisen. Det borde finnas i ryggmärgen att man inte får göra så.

På 50-talet var det ok att säga till någon som uppförde sig illa. Nu riskerar man att bli nerslagen om man säger till någon och det är ofta den som stör som tycker sig ha rätt att bli arg.

Hur tycker ni att en gemensam svensk värdegrund borde se ut?

Du skall inte stjäla kan väl de flesta skriva under på men vem är det som köper alla stulna varor...
andersen
Gemensam värdegrund i Sverige,själva frågan är fel.

Vi skall följa dom lagar och förordningar som finns,sedan så lägger väl våran uppväxt till det som ev saknas.

Är helt säker på att dom flesta vet vad som är rätt eller fel, och dom som inte vet det som tex kastar papper på gator och torg,dom borde lära sig det, men förmodligen bryr dom sig inte om det oavsätt vilken värdegrund dom har.
Myosotis
Intressant fråga. Trots att jag inte är kristen kan jag ställa upp på de tio budorden, och det tror jag beror på att de är äldre än kristendomen som bara har gjort dem till sina. Det är väl klart att det är fel att döda.
”Gemensam värdegrund” förresten, uttrycket får mig att resa lite ragg av någon anledning. Undrar varför? Låter som något man blir påprackat uppifrån.
Att kasta stenar på polisen är fel, men jag kan till viss grad förstå det om de är kriminella och rädda för polisen. Men varför kastar man sten på brandmän? Det är för mig helt obegripligt, det måste ju ha slagit över hos dem som gör det helt enkelt.
Red Top
På mig reser sig håret på hela kroppen när jag hör uttrycket "svensk värdegrund". Kanske för att det är ett av SD:s favorituttryck.

Christa, startade du tråden för att du inte kunde svara på mina frågor i koppleritråden? flirting.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 12:27) *
På mig reser sig håret på hela kroppen när jag hör uttrycket "svensk värdegrund". Kanske för att det är ett av SD:s favorituttryck.

-fear-.gif Är det?
gnon49
kanske skall man prata om västerländsk eller demokratiskt värdegrund. Vi skiljer nog inte ut oss mot andra demokratier i världen särskilt mycket. Sen har vi ju svenska traditioner att värna men det är en annan sak.
Dom förändras över tid. Men visst är svenska fanan något speciellt. Den symboliserar vårt land.Att SD tycker likadant är inte mycket att göra åt.
Christa
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 11:45) *
Gemensam värdegrund i Sverige,själva frågan är fel.

Vi skall följa dom lagar och förordningar som finns,sedan så lägger väl våran uppväxt till det som ev saknas.

Är helt säker på att dom flesta vet vad som är rätt eller fel, och dom som inte vet det som tex kastar papper på gator och torg,dom borde lära sig det, men förmodligen bryr dom sig inte om det oavsätt vilken värdegrund dom har.

Intressant att du tar upp just det där med att slänga skräp. Många säger ju att det som är speciellt med Sverige är att det är så rent.

En kvinna jag känner åkte med sin man i långtradaren ner till någon del av forna Jugoslavien. Plötsligt vevade han ner rutan och slängde ut skräpet genom fönstret. Vad gör du!!! sa hon. Titta ut och se hur det ser ut svarade han och diket var fullt av skräp från kolapapper till gamla kylskåp.

Jag upplever att jag oftare och oftare ser skräp som dumpats i naturen. Om man inte pratar ofta om vad som är rätt och fel så blir det säkert fler som gör det.

CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 12:27) *

Christa, startade du tråden för att du inte kunde svara på mina frågor i koppleritråden? flirting.gif

Jag startade tråden för att den diskussionen inte skulle dölja sig i en annan tråd. Jag trodde jag svarade på ditt inlägg men jag skall kolla igen.

CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 12:39) *
-fear-.gif Är det?

Det visste inte jag heller.

Frågan är dock vad som skall finnas med i vår gemensamma värdegrund oavsett om den delas med andra länder eller inte.
Gunilla T
Värdegrund är ett sociologiskt begrepp som kanske inte är alldeles lätt att definiera. Olika grupper har olika värdegrunder och så har det alltid varit. Dessutom förändras människors värdegrund över tid och rum, förhoppningsvis pga av att vi lär oss mera.

Någon fullständig gemensam värdegrund är omöjlig att åstadkomma i ett samhälle.

Lagstiftningen speglar väl en stor del av vår värdegrund och är den vi får förhålla oss till.

Någon specifik svensk värdegrund finns nog inte om man inte lyssnar på SD förstås.
skogstroll
Mulletrollet säger

[attachment=55238:hsr.gif]
Christa
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 13:20) *
Värdegrund är ett sociologiskt begrepp som kanske inte är alldeles lätt att definiera. Olika grupper har olika värdegrunder och så har det alltid varit. Dessutom förändras människors värdegrund över tid och rum, förhoppningsvis pga av att vi lär oss mera.

Någon fullständig gemensam värdegrund är omöjlig att åstadkomma i ett samhälle.

Lagstiftningen speglar väl en stor del av vår värdegrund och är den vi får förhålla oss till.

Någon specifik svensk värdegrund finns nog inte om man inte lyssnar på SD förstås.

Den behöver inte vara specifik för Sverige. Det jag efterfrågar är en värdegrund som bör ligga till grund för det svenska samhället. Våra lagar är ju en del av en gemensam värdegrund.

Vilken värdegrund tycker ni att vi skall ha oavsett om den är specifikt svensk eller inte? Det spelar egentligen inte någon roll vad man kallar det men jag kom inte på något annat ord.

Att det finns människor i Sverige som gör saker som strider mot er egen uppfattning om vad som är rätt eller fel kan väl vara en sak som de flesta kan hålla med om.

Att man inte föds inprogramerad med vad som är rätt och fel kan vi nog också enas om.
Vippan
Värdegrund har med etik och moral att göra och som boende i ett land är det ens förbaskade skyldighet att hålla sig till det landets lagar och regler..

Thats it inget konstigt alls.
*Stintan*
CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:01) *
Värdegrund har med etik och moral att göra och som boende i ett land är det ens förbaskade skyldighet att hålla sig till det landets lagar och regler..

tummenupp.gif Ja varför krångla till det?
Vippan
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 14:08) *

Nej det är bara onödigt tummenupp.gif
Christa
CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:13) *
Nej det är bara onödigt tummenupp.gif

O´key om vi tar en konkret fråga då. Tycker du att det är o´key att köpa prylar som är stulna? En bekant berättade att hans granne köpt en moped till sin dotter och att han berättat vad den kostade. Enligt min bekant så var priset så anmärkningsvärt lågt att det borde vara stöldgods. Om man tycker det är fel att köpa stulna varor så ingår det med andra ord att var observant och misstänksam.

Huggorm
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 14:36) *
O´key om vi tar en konkret fråga då. Tycker du att det är o´key att köpa prylar som är stulna? En bekant berättade att hans granne köpt en moped till sin dotter och att han berättat vad den kostade. Enligt min bekant så var priset så anmärkningsvärt lågt att det borde vara stöldgods. Om man tycker det är fel att köpa stulna varor så ingår det med andra ord att var observant och misstänksam.

En idiot, om mopeden verkligen var stulen. I såna fall finns ramnumret i polisens register. Är det en EU-moped är det ju ännu värre, då ser man direkt på registreringsnumret att den är stulen. Det går inte att få en stulen moped laglig.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 14:36) *

Man kan faktiskt köpa prylar billigt ibland. Folk kan vara i akut behov av pengar och därför säljer billigt. Jag har själv sålt en sak alldeles för billigt en gång och hade tagit väldigt illa upp om någon frågat om det var stöldgods. Man kan faktiskt skriva kvitto och säljaren visa leg. Varför ska man gå omkring och vara misstänksam och tro det värsta? En stulen grej kan också vara dyr, hur tänker du då? Ska man vara misstänksam då också?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 14:47) *
Man kan faktiskt köpa prylar billigt ibland. Folk kan vara i akut behov av pengar och därför säljer billigt. Jag har själv sålt en sak alldeles för billigt en gång och hade tagit väldigt illa upp om någon frågat om det var stöldgods. Man kan faktiskt skriva kvitto och säljaren visa leg. Varför ska man gå omkring och vara misstänksam och tro det värsta? En stulen grej kan också vara dyr, hur tänker du då? Ska man vara misstänksam då också?

Nu var det ju inte det som var grejen utan huruvida det är rätt att köpa stulna varor eller inte. Det stjäls väldigt mycket och vart tar det vägen?
Huggorm
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:03) *
Nu var det ju inte det som var grejen utan huruvida det är rätt att köpa stulna varor eller inte. Det stjäls väldigt mycket och vart tar det vägen?

Det som inte fraktas utomlands hamnar nog till försäljning på blocket eller tradera. Förmodligen är vi väldigt många som köpt stöldgods där utan att veta om det...
xlxl67
Har aldrig köpt stulet medvetet o skulle aldrig stödja dem som snor av mig o andra runtomkring.

CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 15:08) *
...Förmodligen är vi väldigt många som köpt stöldgods där utan att veta om det...

Säkerligen sad.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 15:03) *

Det är väl självklart inte rätt om man vet om att det är stöldgods.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Vippan @ 01-10-2010, 14:01) *

precis så är det tummenupp.gif tummenupp.gif
Christa
På listan kan vi alltså sätta

Man skall inte köpa stulna saker.

Vad är det då som gör att så många gör det? Borde det inte ingå i en gemensam värdegrund?

"Men ibland kontaktas försäkringsbolagen och polisen av köpare som frågar om ett visst föremål kan vara stulet. Enligt personalen där är det tydligt att risken att förlora de investerade pengarna skrämmer mer än risken att göra sig skyldig till det brott det innebär att köpa något man kan misstänka är stulet."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_sh...ule_instance=12

Huggorm
Det som ingick i den svenska värdegrunden förr, men som har gått förlorat, är respekten för laglydnad. Förr var det en skam att ha suttit i fängelse, idag ger det respekt. Och just när det gäller inbrott och stöld så riskerar man ju i princip ingenting. Risken att åka fast är minimal, och skulle man ändå göra det så är man strax ute i friheten igen. Vinsterna är större än riskerna. Och som sagt, skulle man åka dit så är det knappt någon som höjer på ögonbrynen över det efteråt.
Christa

Vad innebär "krånga till det"?
Gunilla T
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 16:22) *
På listan kan vi alltså sätta

Man skall inte köpa stulna saker.

Vad är det då som gör att så många gör det? Borde det inte ingå i en gemensam värdegrund?

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_sh...ule_instance=12

Svaret på din fråga är nog girighet - en av dödssynderna wink.gif
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 16:38) *
Det som ingick i den svenska värdegrunden förr, men som har gått förlorat, är respekten för laglydnad.

Njaa, det beror på vad det gäller det. Jag har alltid tyckt att det är märkligt att så många tycker det är OK att stjäla från staten dvs att fuska med skatten eller att jobba svart eller att byta tjänster.Att stjäla från en privatperson är nog ff oaceptabelt men var är skillnaden?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:31) *
Njaa, det beror på vad det gäller det. Jag har alltid tyckt att det är märkligt att så många tycker det är OK att stjäla från staten dvs att fuska med skatten eller att jobba svart eller att byta tjänster.Att stjäla från en privatperson är nog ff oaceptabelt men var är skillnaden?

Gunilla det där jag alltid frågar mig var har ärligeheten tagit vägen??? Man behöver ju inte vara som jag, min gubbe säger alltid att jag är så ärlig att jag är redan dumm....

Men det är väl som någon sa om donationskort, dom kan väl använda sen mitt samvete för det är helt oanvänt.......

Elisabeth
mamamaggan
Men , strider det inte mot gällande lagar att köpa stöldgods ????

Säger som fler andra , man ska leva efter de lagar som gäller , där är våran " värdegrund ".

Förstår inte vad skaparen av denna tråd vill egentligen ? Ytterligare spä på främlngsfientligehetn , eller ? Ja jag skriver det rent ut eftersom det känns så för mig.

Ska vi skapa en egen " värdegrund" som ingen som kommer hit från något annat land kan veta om och som har en urskiljande uppgift , att skilja oss från dem , men som det ändå inte går att sätta någon kraft bakom.

Vad vill du Christa med denna tråd ? Behöver vi en "värdegrund " när vi har lagar ?
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 17:31) *

Det är nog för att folk inte anser att de får tillräckligt mycket för de skattepengar de betalar in. Det är ju ingen persons pengar de stjäl, de bara bidrar lite mindre. Hur som helst är ju detta något som har försigått lika länge som skatter har funnits. Folk protesterade när Gustav Wasa krävde in skatt för att bekosta sina krig också. Robin Hood blev folkhjälte när han tog tillbaka skattepengarna som staten krävt av invånarna.
Christa
CITAT (mamamaggan @ 01-10-2010, 18:15) *
Säger som fler andra , man ska leva efter de lagar som gäller , där är våran " värdegrund ".

Är allt som borde anses som fel reglerat i lag?

Huggorm

Förstår inte vad skaparen av denna tråd vill egentligen ? Ytterligare spä på främlngsfientligehetn , eller ? Ja jag skriver det rent ut eftersom det känns så för mig.
Ska vi skapa en egen " värdegrund" som ingen som kommer hit från något annat land kan veta om och som har en urskiljande uppgift , att skilja oss från dem , men som det ändå inte går att sätta någon kraft bakom.
Vad vill du Christa med denna tråd ? Behöver vi en "värdegrund " när vi har lagar ?

Jag tolkar det som att Christa anser att invandrare tar med sig en lite annan syn på vad som är tillåtet. Lagar och regler ser olika ut beroende på var i världen man befinner sig, och det är inte alltid så lätt att kasta av sig gamla invanda sedvänjor bara för att man flyttar till ett nytt land. Jag tror inte en svensk skulle ha helt lätt för att anpassa sig till lagen i Saudiarabien heller om han eller hon flyttade dit.
mamamaggan
Vadå borde anses som fel ? Av vem ? Oss svenskar ?

Ser att du är väldigt selektiv när du citerar och vill INTE svara på vad du vill med tråden . Känsligt ? Är meningen att skapa ytterligare främlingsfientlighet i vårt samhälle ?

Röstfiskar du åt SD?
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 01-10-2010, 18:33) *
Röstfiskar du åt SD?
Är inte det lite osannolikt, när vi befinner oss precis efter valet?
bergvallmo
CITAT (skogstroll @ 01-10-2010, 13:26) *
Mulletrollet säger

[attachment=55238:hsr.gif]

Den här gillar jag. Jag tror det är dags för håll Sverige rent igen... yes.gif
Christa

Självklart skall de som kommer hit få ta del av den värdegrund vi har. Varför skulle de inte få det? Konstig fråga tycker jag.

Varför behöver vi en värdegrund? Att man skall följa de lagar som finns kan ju vara en sak att skriva in där.

Anser du att det är fler eller färre som följer lagarna nu än det var på 60-talet?

Anser du att tillräckligt många följer de lagar som finns?

En sak i den Svenska värdegrunden är att handikappade inte skall diskrimineras och att barn som föds med fysiska eller psykiska handikapp skall ha det bra. Hinner inte göra en perfekt formulering just nu men jag hoppas du förstår vad jag menar.

mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 18:34) *
Är inte det lite osannolikt, när vi befinner oss precis efter valet?

Nja , om jag skriver om det då till högre tolerans/acceptans för främlingsfientlighet ? För det är så flagrant tycker jag .
Christa
Ser att du är väldigt selektiv när du citerar och vill INTE svara på vad du vill med tråden . Känsligt ? Är meningen att skapa ytterligare främlingsfientlighet i vårt samhälle ?

Röstfiskar du åt SD?

Jag höll på och skrev på svaret men du hann före. Försökte dela upp det i bitar på något sätt för att det skulle bli lätt att läsa.
mamamaggan
CITAT (Christa @ 01-10-2010, 18:41) *
Jag höll på och skrev på svaret men du hann före. Försökte dela upp det i bitar på något sätt för att det skulle bli lätt att läsa.

OK då väntar jag med spännng på ditt/dina svar .
gnon49
Det som ingick i den svenska värdegrunden förr, men som har gått förlorat, är respekten för laglydnad. Förr var det en skam att ha suttit i fängelse, idag ger det respekt. Och just när det gäller inbrott och stöld så riskerar man ju i princip ingenting. Risken att åka fast är minimal, och skulle man ändå göra det så är man strax ute i friheten igen. Vinsterna är större än riskerna. Och som sagt, skulle man åka dit så är det knappt någon som höjer på ögonbrynen över det efteråt.

Har du någon bank pågång whistling.gif. Två.tre år inlåst för 10 millioner. jag hänger på.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 01-10-2010, 18:53) *
Har du någon bank pågång whistling.gif. Två.tre år inlåst för 10 millioner. jag hänger på.

Så länge man inte kör ihjäl sig i flykten så kan man bara gå med vinst
Aqvakul

Tror jag inte alls är sant. De flesta är lika laglydiga då som nu. De flesta brottslingar är förlorare i långa loppet.
Christa
CITAT (mamamaggan @ 01-10-2010, 18:51) *
OK då väntar jag med spännng på ditt/dina svar .

Dom kom ut 18.39
sqrulan

Håller med?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 18:59) *
Tror jag inte alls är sant. De flesta är lika laglydiga då som nu. De flesta brottslingar är förlorare i långa loppet.

Vem bryr sig om man blir en förlorare i långa loppet, när man blir en vinnare i det korta?
Rihane
Vad menas med värdegrund? Blev osäker och när jag googlade handlade det om skolan och fostran.

sqrulan
coolgleam.gif Nu ska jag skriva nåt som alla kommer att skrika sig hesa av!

Nu är jag i den åldern att jag kan blicka tillbaka och jämföra vissa saker som händer. Tyvärr så är det så att ju flera invandrare vi får i vårt land desto mera bråk bli det, dom är inte lika "dum snälla" som vi svenskar. Dom är vana med död och är hetlevrade jämfört med oss.
Förstå mej rätt nu för detta gäller inte alla!

Via nyheter och allt som visas på tv får man lära sig hur man dödar och begår hemska brott, sällan får man fina och goda nyheter och det saknar jag!
Ska alla nyheter bara va dåliga?

Hata mej inte nu!
Christa

Röstfiskar du åt SD?

Jag kan ju berätta att dina inlägg gav mig ont i magen och jag faktiskt blev riktigt ledsen men det kanske hör till din värdegrund att man inte kan diskutera gemensamma värderingar...
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-10-2010, 18:29) *
Det är nog för att folk inte anser att de får tillräckligt mycket för de skattepengar de betalar in. Det är ju ingen persons pengar de stjäl, de bara bidrar lite mindre. Hur som helst är ju detta något som har försigått lika länge som skatter har funnits. Folk protesterade när Gustav Wasa krävde in skatt för att bekosta sina krig också. Robin Hood blev folkhjälte när han tog tillbaka skattepengarna som staten krävt av invånarna.

Så då kanske man kan säga att en av våra värdegrunder är att det är OK stjäla från staten g.gif
CillaM
Det verkar som om alla ska bli tystade av rädsla för att få säga sin åsikt, oavsett om det är SD eller andra svenskar med egna tankar och idéer. Ska vi ha ett samhälle där människor blir tystade av rädsla för att bli stämplade som rasister och Sverigedemokrater plötsligt? Vi har en demokrati i Sverige, men vi har också värderingar som är grundade på lång tid av tradition, både som "ursvensk" och som nysvensk. Sättet att tysta folk med slängar av hot förtäckta med gliringar har väl dock ingen tradition som tur är. Dock kommer just detta sätt upp till ytan så fort människor ifrågasätter något.

Och just detta förtäckta hot, eller antydan mot personen/er som vill diskutera något, är ett hot mot demokratin! Och ett hot mot ett land och dess invånare, och deras demokratiska rätt. Vi måste ventilera, diskutera våra tankar! Annars har vi just ett nytt samhälle med terror, typ Nazityskland eller gamla Sovjet. Och det vill vi inte ha. Eller hur? Ventilera, diskutera, ifrågasätt, och få trollen ut i ljuset så att alla kan se dom! Men anklaga inte någon för att vara rasist bara för att denna person vill diskutera!
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 19:30) *
Så då kanske man kan säga att en av våra värdegrunder är att det är OK stjäla från staten g.gif

Man kan nog påstå att det är en urgammal, fin sed att inte betala mer skatt än man är tvungen

CITAT (CillaM @ 01-10-2010, 19:37) *
Det verkar som om alla ska bli tystade av rädsla för att få säga sin åsikt, oavsett om det är SD eller andra svenskar med egna tankar och idéer. Ska vi ha ett samhälle där människor blir tystade av rädsla för att bli stämplade som rasister och Sverigedemokrater plötsligt? Vi har en demokrati i Sverige, men vi har också värderingar som är grundade på lång tid av tradition, både som "ursvensk" och som nysvensk. Sättet att tysta folk med slängar av hot förtäckta med gliringar har väl dock ingen tradition som tur är. Dock kommer just detta sätt upp till ytan så fort människor ifrågasätter något.

Och just detta förtäckta hot, eller antydan mot personen/er som vill diskutera något, är ett hot mot demokratin! Och ett hot mot ett land och dess invånare, och deras demokratiska rätt. Vi måste ventilera, diskutera våra tankar! Annars har vi just ett nytt samhälle med terror, typ Nazityskland eller gamla Sovjet. Och det vill vi inte ha. Eller hur? Ventilera, diskutera, ifrågasätt, och få trollen ut i ljuset så att alla kan se dom! Men anklaga inte någon för att vara rasist bara för att denna person vill diskutera!

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon