Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dotoxkur, Har någon provat?
          Christa
          Inlägg 04-10-2010, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Med risk för att få kritik så lägger jag nu ut en fråga utan att ha tid att kolla så mycket i eftermiddag. Jag har heller ingen åsikt eftersom jag inte har provat.

Det har ju blivit populärt med detoxkurer och jag är lite nyfiken så därför undrar jag om någon av er har provat och om det gav något resultat.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Stintan*
          Inlägg 04-10-2010, 11:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nej har inte provat, tänker inte prova heller för att göra någon som vill sko sig på andra rikare.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 04-10-2010, 12:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Detox-det är väl som gamla tiders fasta, eller? Nej, har inte provat mer än att jag i min ungdom i tre dagar bara drack fruktdrinkar. Det var inget för mig kom jag på, var döhungrig ju.

Citera
          Fny
          Inlägg 04-10-2010, 12:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag har blandade känslor... Här kommer ett utdrag ur hemmets journals information om detox:

* Drick mycket vatten, gärna med pressad citron, och gärna mellan måltiderna.

* Välj bort alkohol, kaffe och rökning.

* Drick örtte och grönt te istället för kaffe.

*Ät tre måltider och några mellanmål.

* Välj bort vitt mjöl, socker och alla typer av sötsaker, söta lightprodukter, kakor, bakverk och glass.

* Ät frukt och grönsaker, bönor och nötter. Även lite fisk, tofu och kyckling är tillåtet om det inte äts för ofta.

* Välj rena råvaror och rensa bort hel- och halvfabrikat.

* Salta mindre.

*Ät grönsakerna råa eller lätt tillagade. Satsa på ekologiska varor.

(http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Detox/)

Okej, första punkten: drick mycket vatten. Allmänt bra råd, det bör man alltid göra. Man ska också välja bort rökning, kaffe och alkohol. Även det ett bra råd rent generellt, rökning bör man ALDRIG göra ändå, och kaffe och alkohol bör ändå inte intas i stor mängd. Att byta kaffet mot örtte och grönt te är också bara bra, mycket nyttigare.

Vad mer? Äta tre måltider + några mellanmål? Det är ju vad vi alla egentligen borde göra jämt.

Och vad? Välja bort vitt bröd, sötsaker och lightprodukter? Även det borde vi ju göra jämt!

Och så ska man äta nötter, grönsaker, frukt och bönor... Är inte det också delar av en rent allmän hälsosam kost? Fisk, kyckling och tofu i lagom mängd, ja det låter väl vettigt. Det står inget här vare sig för eller emot om mejeriprodukter och annat kött, men enligt information från andra sidor ska allt sånt uteslutas.

Att välja rena råvaror och inte stoppa i sig hel- och halvfabrikat är också en rätt bra idé rent generellt, både för plånboken och hälsan. =)

Och salta mindre, ja det bör vi ju också göra rent allmänt! De flesta äter ju alldeles för mycket salt!

Så vad är min slutsats? Att det här inte är något man borde göra under en vecka eller så, utan det här är rent generellt goda råd för ens kosthållning året runt! Det enda som jag inte skriver under 100% på är att utesluta kött och mejeriprodukter, för visst är en vegansk diet hälsosam om man verkligen tänker sig för, men kött och mejeriprodukter i LAGOM mängd är det ju inget fel med, rent hälsomässigt. Sååå.... hela grejen med "detox" tycker jag är rätt fånig.... Typ "ät nyttigt i en vecka och gå sen tillbaka till att äta skräp". Fånigt, man bör ju ALLTID äta bra!

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Christa
          Inlägg 04-10-2010, 18:20
          Länk hit: #5

Medlem

I beskrivningen jag läste så skulle man utesluta spannmålsprodukter, mjölkprodukter och rött kött. Kaffe, te, choklad också. Grönt te var tillåtet.

Läste förresten två beskrivningar och i den ena skulle man också utesluta all frukt utom bananer.

Sedan skulle man förståss utesluta socker och annat som Fny räknade upp men det äter jag aldrig ändå.

Citera
          Tikka
          Inlägg 04-10-2010, 18:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Detox har jag inte provat men jag har fastat några gånger men det var nu väldigt längesedan.
          Köpte på den tiden färdiga fastepaket med lite olika jouser och buljonger o teer.
          Fasta innebär vad jag vet att man inte äter fast föda. Undra om sådana paket finns kvar g.gif
          Man trappar ner med kaffe rökning om man nu röker o dricker kaffe och fast föda o sen är man mitt i allt med bara vätska o sen trappar man upp med fast föda igen lite lungt så.

Huvudvärken det är den jag kommer ihåg, antagligen för att man inte röker eller dricker kaffe wink.gif Den försvann sen. Efter man gjort sin vecka eller hur länga men nu fastar mår man gott. Det är vad jag minns, kan nog tänka mig en sådan kur igen nu när jag läste om det här smile.gif

Editerat:
          Sorry missade frågan om det gav resultat? Vad för resultat? Mitt resultat var att jag mådde bra o kände mig renare i kroppen om man nu kan säga så.

Redigerat av Tikka: 04-10-2010, 18:30

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Christa
          Inlägg 06-10-2010, 07:56
          Länk hit: #7

Medlem

Det finns tydligen massor av olika metoder som de kallar för Detox.

Det här låter ju mer än lovligt flummigt.

"Hur detoxar man elektrolytiskt?
          Med hjälp av ditt PH-värde i munnen avläser vi först din kropp om du är försurad eller basisk. Vi kopplar på dig en handledskontakt, som leder mycket svag ström genom kroppen, helt enkelt för att känna av svängningarna i din kropp. Allt levande har energivibrationer, och armbandet är en säkerhetsåtgärd för att det är något levande som avgiftas. Det är ju inte alldeles smart att laborera med människor, el och vatten utan säkerhetsåtgärder! Du får även ett "bastu-bälte" omkring dig, dvs. ett bälte som leder infraröd värme djupt in till det område du har valt att placera det över... Den ökade blodcirkulationen gör att syrerikt blod skickas snabbt till spända, värkande muskler eller stela leder, vilket ger effektiv smärtlindring. Jag brukar rekommendera att placera bältet först över njurarna och senare över levern, för att stimulera utsöndringen av toxiner. Därefter startar vi ett speciellt, anpassat program just efter dig. Du sitter med fötterna i en vanlig balja med vatten och tror inte att det är sant! Vilka gifter och avlagringar som faktiskt lämnar din kropp, måste upplevas! Lukta på din egen kropps lagrade skräp! PUH!

Beställ tid, prova själv. Oftast är det så att man inte tror på det förrän man själv sitter där med fötterna i baljan och faktiskt ser med egna ögon vad som sipprar ut.
          Just nu är ord.pris 350:-"

http://www.maarithurri.com/friskvard_massage.html#detox

Sökte på Maarit Hurri eftersom jag så en annons i morse där det stod att hon var Detox Consult i Sverige.

Men det skulle som sagt vara intressant att höra från någon som provat om det hade någon effekt över huvud taget. Det måste ju finnas människor som köper dessa tjänser. Det var en stor påkostad annons som jag såg.

Redigerat av Christa: 06-10-2010, 07:59

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-10-2010, 08:07
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Flummigt är bara förnamnet wacko.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Fny
          Inlägg 06-10-2010, 08:36
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT
          "Hur detoxar man elektrolytiskt?
          Med hjälp av ditt PH-värde i munnen avläser vi först din kropp om du är försurad eller basisk. Vi kopplar på dig en handledskontakt, som leder mycket svag ström genom kroppen, helt enkelt för att känna av svängningarna i din kropp. Allt levande har energivibrationer, och armbandet är en säkerhetsåtgärd för att det är något levande som avgiftas. Det är ju inte alldeles smart att laborera med människor, el och vatten utan säkerhetsåtgärder! Du får även ett "bastu-bälte" omkring dig, dvs. ett bälte som leder infraröd värme djupt in till det område du har valt att placera det över... Den ökade blodcirkulationen gör att syrerikt blod skickas snabbt till spända, värkande muskler eller stela leder, vilket ger effektiv smärtlindring. Jag brukar rekommendera att placera bältet först över njurarna och senare över levern, för att stimulera utsöndringen av toxiner. Därefter startar vi ett speciellt, anpassat program just efter dig. Du sitter med fötterna i en vanlig balja med vatten och tror inte att det är sant! Vilka gifter och avlagringar som faktiskt lämnar din kropp, måste upplevas! Lukta på din egen kropps lagrade skräp! PUH!

Beställ tid, prova själv. Oftast är det så att man inte tror på det förrän man själv sitter där med fötterna i baljan och faktiskt ser med egna ögon vad som sipprar ut.
          Just nu är ord.pris 350:-"

crazy.gif giggle.gif

Vad kan man säga? tongue.gif

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 06-10-2010, 09:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Tikka @ 04-10-2010, 19:28) *
          Huvudvärken det är den jag kommer ihåg, antagligen för att man inte röker eller dricker kaffe wink.gif Den försvann sen. Efter man gjort sin vecka eller hur länga men nu fastar mår man gott. Det är vad jag minns, kan nog tänka mig en sådan kur igen nu när jag läste om det här smile.gif

Min sambo fastade ibland en vecka på våren. Men vi andra på jobbet tyckte alltid att det var en jobbigt vecka för han var sur och grinig den veckan

Elisabeth

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-10-2010, 09:11
          Länk hit: #11

Gäster

Det finns dyra detox-paket att köpa på hälsokosten såg jag, men jag tittade inte så noga på vad de innehöll. Det känns som en poppisvariant av fasta, som någon sa, men jag tänker inte prova.

Fastat har jag försökt med en gång men höll på att "dö" av huvudvärk och kräkningar, inte min grej. Men jag kräks om jag blir alltför hungrig också, troligen var det helt olämpligt för mej att ens försöka.

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2010, 09:13
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Detox är väl egentligen samma som avgiftning eller?

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-10-2010, 09:14
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (hattstugan @ 06-10-2010, 10:13) *
          Detox är väl egentligen samma som avgiftning eller?

Ja det är väl det det ska betyda. Men avgiftningskur är nog inte så säljande namn. rolleyes.gif

Citera
          hattstugan
          Inlägg 06-10-2010, 09:16
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Skulle nog inte tro det! giggle.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2010, 09:18
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag sätter nog flum i efternamnet också. Vad är det fö för fel med vitt mjöl? Skall det vara förorenat och skitigt istället?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fny
          Inlägg 06-10-2010, 10:00
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT
          Jag sätter nog flum i efternamnet också. Vad är det fö för fel med vitt mjöl? Skall det vara förorenat och skitigt istället?

förorenat och skitig, nej det tror jag inte. Men däremot är det inte det nyttigaste du kan stoppa i dig, eftersom man får väldigt lite näring i jämförelse med mängden energi man då får! Så kallade tomma kalorier... Och med vitt mjöl menar åtminstone jag rent vetemjöl, även om det finns annat mjöl som också är mer eller mindre vitt...

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-10-2010, 10:05
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Fny @ 06-10-2010, 11:00) *
          förorenat och skitig, nej det tror jag inte. Men däremot är det inte det nyttigaste du kan stoppa i dig, eftersom man får väldigt lite näring i jämförelse med mängden energi man då får! Så kallade tomma kalorier... Och med vitt mjöl menar åtminstone jag rent vetemjöl, även om det finns annat mjöl som också är mer eller mindre vitt...

Jo, men om man får näring från annat man äter och tar energin från mjölet? Ibland låter det från såna här lite flummiga idéer att det som är gott är farligt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fny
          Inlägg 06-10-2010, 10:17
          Länk hit: #18

Medlem

everything in moderation säger jag! man kan äta allt i lagom mängd...

Vi kan inte äta hur många kalorier som helst om dan, framförallt inte om vi inte har hårt kroppsarbete eller elitidrottar. Om du då fyller en stor del av det energiintaget med tomma kalorier så finns det inte mycket plats kvar för den mat som faktiskt innehåller allt det som kroppen behöver, och då riskerar du att antingen få i dig för lite näring eller för mycket kalorier, eller både och! För mycket kalorier ger viktuppgång som i sin tur leder till diverse hälsoproblem. För lite näring kan ge diverse bristsjukdomar.

Jag säger inte att man måste sluta med vitt mjöl. Jag tycker också att bröd med mycket vetemjöl är gott... tongue.gif Men man bör nog tänka sig för innan man låter det utgöra en för stor del av kosten, kanske inte äta det varje dag? Eller ha två sorters bröd hemma så att man alltid kan få ta den där vetebrödsmackan som är så god till frukost, men låta macka nr två bli mer hälsosam. Och sen behöver det faktiskt inte vara äckligt med nyttigheter, grovt bröd kan också vara jättegott!

Redigerat av Fny: 06-10-2010, 10:18

--------------------
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Anma
          Inlägg 06-10-2010, 16:47
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Detox har ingen påverkan, som så mycket annat humbug.

Citera
          Christa
          Inlägg 06-10-2010, 18:20
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Anma @ 06-10-2010, 17:47) *

Jag ögnade igenom artikeln och även om jag tror att den detoxkur jag länkade till är flummig så säger ju den här mannen några saker som jag har invändningar emot.

– Att fiskolja skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom är det ingen tvekan om. Det är faktiskt det enda preparat jag själv använder, varje dag… om jag inte glömmer, säger Edzard Ernst.

Christa: Jag läste vetenskapliga rön förra vintern som visade att de som åt omega 3 lättare blev sjuka av svininfluensa.

"Att vanliga kloka människor ändå väljer alternativen är inte konstigt, enligt Edzard Ernst.

– Vården är usel på empati och få läkare hinner ta sig tid att lyssna. Då är det inte konstigt att folk hellre går till en alternativmedicinare som ger dem full uppmärksamhet och ger förklaringar som låter vettiga."

Christa: Här är han ju helt ute och cyklar. Människor söker till alternativsjukvården därför att de inte får hjälp i den vanliga vården. Inte för att få empati. De vill bli friska, inget annat.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 06:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon