Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kvävets kretslopp är skadat
          Gunilla T
          Inlägg 09-10-2010, 17:57
          Länk hit: #1

Gäster

Kvävets kretslopp är inte längre slutet sedan vi började gödsla med konstgödsel. Förbränningen av fossila bränslen är ytterligare en källa som bidrar till övergödningen av våra jordar och vatten.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.34478...orden-med-kvave

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Bolltistel
          Inlägg 10-10-2010, 16:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 110
          Medlem nr: 31 920

Alldeles riktigt.

--------------------
          Zon 2-3, odlar i pallkragar på urberget. Äger även ett läckande växthus.

Citera
          Taraxacum
          Inlägg 10-10-2010, 21:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 132
          Medlem nr: 31 662

I de egna odlingarna är det lätt ordnat. Sätt igång bara. Mer mask och mull åt jorden!

Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 04:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Om man kunde göra det i lite större utsräckning och öka vartefter, men jag vet inte hur det skulle gå till??? Men man måste börja i nån ende, annars blir allting bara värre..... så synd att se detta ...fuchian....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-10-2010, 09:22
          Länk hit: #5

Gäster

CITAT (fuchian @ 11-10-2010, 05:48) *
          Om man kunde göra det i lite större utsräckning och öka vartefter, men jag vet inte hur det skulle gå till??? Men man måste börja i nån ende, annars blir allting bara värre..... så synd att se detta ...fuchian....

Jamenvisst kan vi alla göra något - att anordna en kompost i trädgården som tar hand om det organiska avfallet i stället för att köpa jord i plastsäckar (oftast dålig jord) är en bra början

Det gagnar miljön, klimatet och din plånbok. Dessutom får du en jättefin jord att odla i.

Att så långt som möjligt använda sig av naturens kretslopp är att lämna minsta möjliga avfall efter sig.

Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 14:37
          Länk hit: #6

Medlem

Den tanken hadde jag också. Blir glad att hitta daggmaskar i rabatten och dom är jag rädd om.
          Detta med köpejord är klyvet, men blandar det med det befintliga, så går det åt en mindre mängd av det.
          Det som stör är att sophantering funkar inte så bra här. Allt huller om buller ut till tippen. Jag brukar återanvända mina små plastkrukor för nästa år, så länge de håller. Det är så meningslöst att kasta dom med den tanken att det blir nya nästa år..osv.. skulle kunns skriva hel lista om detta som jag ser som en överkonsumtion, istället att ta hand om och tänka efter.... confused.gif hur gör jag nu som blir bäst...fuchian..

Redigerat av fuchian: 11-10-2010, 14:38

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 11-10-2010, 15:09
          Länk hit: #7

Gäster

Har du ingen trädgårdskompost så är väl det en bra början. Jag har två stycken sånahär, inget märkvärdigt alls. Tre fack, man börjar i det första och flyttar över i nästa fack året därpå. År tre brukar komposteringen vara total - ibland använder jag den tidigare också, det går utmärkt.

Bifogad fil  DSCN19440001.JPG ( 256.75k ) Antal nedladdningar: 44

Citera
          fuchsian
          Inlägg 11-10-2010, 18:35
          Länk hit: #8

Medlem

Kompostbiten är inte helt löst ännu, men det kommer att bli.... dina ser snygga ut och verkar praktiskt med 3 delar.... ...fuchian...

Redigerat av fuchian: 11-10-2010, 18:36

Citera
          Taraxacum
          Inlägg 11-10-2010, 19:19
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 11-10-2010, 16:09) *
          Har du ingen trädgårdskompost så är väl det en bra början. Jag har två stycken sånahär, inget märkvärdigt alls. Tre fack, man börjar i det första och flyttar över i nästa fack året därpå. År tre brukar komposteringen vara total - ibland använder jag den tidigare också, det går utmärkt.

Bifogad fil  DSCN19440001.JPG ( 256.75k ) Antal nedladdningar: 44

Väldans snyggt tycker jag! Hos mig finns fyra trådkomposter och tre i plast, varav en isolerad hushållskompost. Det låter som om vi komposterar på ett snarlikt sätt, men mina är utplacerade så att det alltid ska vara nära en kompost. En del halvfärdig kompost används för att strö ett tunnt lager över det som läggs i (ogräs, gallrade växter etc...) Emellanåt vattnar jag dem ordentligt och det ger god utdelning i form av snabb kompostering. Nu börjar jag testa ytkompostering / marktäckning i mina odlingar.

Visst är det spännande med kompost, jord och mikroliv!

Citera
          lokatten
          Inlägg 11-10-2010, 20:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 22 562

Jag tycker också det är underbart med kompost!
          Jag jobbar inom trädgård- jag hjälper till i folks trädgårdar och det är många villaägare som inte har någon trädgårdskompost. Ogräsrens mm åker de iväg till tippen med, sen köper de jord i säck istället. Jag försöker verkligen att få kunder att starta komposter och jag har lyckats med flera då jag förklarat fördelarna med kompostering och att trädgården blir ett ekologiskt kretslopp. Men många förstår inte sambanden i naturen. Själv komposterar jag allt ogräs som jag rensar bort på min kolonilott. Grenar klipper jag i mindre bitar, större grenar som inte kan komposteras bygger jag växtstöd och spaljéer av. Nedfallna löv krattar jag in i rabatterna och lägger på mina land. Måste pröva att göra en sån där limpa också.

Citera
          Taraxacum
          Inlägg 11-10-2010, 21:04
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (lokatten @ 11-10-2010, 21:20) *
          Jag tycker också det är underbart med kompost!
          Jag jobbar inom trädgård- jag hjälper till i folks trädgårdar och det är många villaägare som inte har någon trädgårdskompost. Ogräsrens mm åker de iväg till tippen med, sen köper de jord i säck istället. Jag försöker verkligen att få kunder att starta komposter och jag har lyckats med flera då jag förklarat fördelarna med kompostering och att trädgården blir ett ekologiskt kretslopp. Men många förstår inte sambanden i naturen. Själv komposterar jag allt ogräs som jag rensar bort på min kolonilott. Grenar klipper jag i mindre bitar, större grenar som inte kan komposteras bygger jag växtstöd och spaljéer av. Nedfallna löv krattar jag in i rabatterna och lägger på mina land. Måste pröva att göra en sån där limpa också.

När jag vågat, har jag tiggt häckklipp av grannar. Mina komposter är som kära "degar" som matas för att trivas. Barnen börjar tycka det är jobbigt med gräset i min cykelkorg och att jag är ute och rotar efter ruttet hö på någon åker (vilket jag givetvis bett om, och fått tillstånd till). Jorden är ett under i sig, minst lika mycket som det som växer ur den!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-10-2010, 15:26
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (Gunilla T @ 09-10-2010, 18:57) *
          Kvävets kretslopp är inte längre slutet sedan vi började gödsla med konstgödsel. Förbränningen av fossila bränslen är ytterligare en källa som bidrar till övergödningen av våra jordar och vatten.

http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.34478...orden-med-kvave

Hej!
          All förbränning bidrar till kväveoxider. Småskalig eldning med biobränsle borde motverkas. Ny forskning om ytkatalys visar att det bildas kväveföreningar i stor skala helt naturligt. Det kanske inte är människan som står för de stora utsläppen. Forskning och Framsteg 7:20-21
          Forskningen visar också att metan bryts ner med hjälp av ytkatalys så metanutsläpp är kanske inte så skadliga som vi hittills trott. (Det gläder mig som gillar kött från idisslare.)

Rapporten i Miljöaktuellt visar hur viktigt det är att vi använder avloppsvattnet i jordbruket. Kväve och fosfor ska inte hamna i sjöar och hav utan hamna på beväxta områden.
          Med hjälp av kvävesensorer kan moderna bönder helt undvika övergödsling med kväve. Istället för att subventionera "ekologiskt" jordbruk borde vi subventionera kvävesensorer. Det skulle kunna ge en minskning av kväveutsläppen. "Ekologiskt" jordbruk släpper troligen ut mer kväve per kilo producerad mat än konventionellt jordbruk.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-10-2010, 16:15
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Taraxacum @ 11-10-2010, 22:04) *
          När jag vågat, har jag tiggt häckklipp av grannar. Mina komposter är som kära "degar" som matas för att trivas. Barnen börjar tycka det är jobbigt med gräset i min cykelkorg och att jag är ute och rotar efter ruttet hö på någon åker (vilket jag givetvis bett om, och fått tillstånd till). Jorden är ett under i sig, minst lika mycket som det som växer ur den!

Ha haa... risk för att någon börjar tycka att du uppträder konstigt.

Jag går och funderar på att göra en kompostlimpa som du beskrev i en annan tråd. Mina två komposter räcker inte till trots att de sjunker ihop snabbt, de är alltid överfulla och kompost jord behöver jag ständigt.

Citera
          lokatten
          Inlägg 12-10-2010, 16:48
          Länk hit: #14

Medlem

Jag funderar på att samla löv i parker och lägga på mina land på kolonilotten. Förra hösten släpade jag en jättestor, svart plasttsäck till kolonilotten genom grannområdet, säcken var full av gamla löv och gräs som jag samlat. Jag gjorde det när det var lite mörkt och tänkte "hoppas ingen ser mig nu för de kommer att undra vad jag håller på med"! Mycket riktigt- två olika mammor som har barn i samma klass som min son såg mig på håll och undrade vad jag höll på med!! Men de skrattade gott när jag berättade. biggrin.gif

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-10-2010, 17:03
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Jan Lindgren @ 12-10-2010, 16:26) *
          Hej!
          All förbränning bidrar till kväveoxider. Småskalig eldning med biobränsle borde motverkas. Ny forskning om ytkatalys visar att det bildas kväveföreningar i stor skala helt naturligt. Det kanske inte är människan som står för de stora utsläppen. Forskning och Framsteg 7:20-21
          Forskningen visar också att metan bryts ner med hjälp av ytkatalys så metanutsläpp är kanske inte så skadliga som vi hittills trott. (Det gläder mig som gillar kött från idisslare.)

Rapporten i Miljöaktuellt visar hur viktigt det är att vi använder avloppsvattnet i jordbruket. Kväve och fosfor ska inte hamna i sjöar och hav utan hamna på beväxta områden.
          Med hjälp av kvävesensorer kan moderna bönder helt undvika övergödsling med kväve. Istället för att subventionera "ekologiskt" jordbruk borde vi subventionera kvävesensorer. Det skulle kunna ge en minskning av kväveutsläppen. "Ekologiskt" jordbruk släpper troligen ut mer kväve per kilo producerad mat än konventionellt jordbruk.
          MVH
          Jan Lindgren

Tycker det är ofattbart att folk tror att bara konstgödning typ blåkorn bidrar till övergödning men inte när en "ekologisk" bonde ersätter detta med att använda enorma mängder hönsgödsel....

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 12-10-2010, 18:33
          Länk hit: #16

Gäster

CITAT (theseraphim @ 12-10-2010, 18:03) *
          Tycker det är ofattbart att folk tror att bara konstgödning typ blåkorn bidrar till övergödning men inte när en "ekologisk" bonde ersätter detta med att använda enorma mängder hönsgödsel....

Ja, det är ju konstigt...vilka är "folk" som tror så?

Citera
          lokatten
          Inlägg 12-10-2010, 20:28
          Länk hit: #17

Medlem

Jag förstår mig inte på de som säger att det kvittar om det är ekologiskt eller inte! Konstgödsel t ex blåkorn, utarmar jorden och tar kål på de organsimer som gör en jord levande. Småkryp, bakterier, svampar, maskar som behövs i en frisk jord försvinner då man använder konstgödsel. Den oönskade föroreningen kadmium finns i konstgödsel. Kadmium är cancerframkallande och sprids vidare i de grödor som odlats med hjälp av konstgödsel. Om man odlar ekologiskt i en trädgård eller på en gård kan man istället ha ett naturligt kretslopp där man änvänder den kompost och gödsel som gården/trädgården producerar. Konstgödsel är kväve som aldrig har ingått i det naturliga kretsloppet, utan är påspädning, som lakas ut i vattendrag, sjöar och innanhav och skapar där övergödning med algtillväxt och ­syrefattiga bottnar. Kortsiktigt kanske det inte märks så stor skillnad på kväveläckaget från ekologiskt jordbruk jämfört med konventionellt jordbruk men på sikt vinner det ekologiska jordbruket. En studie fr SLU visar att ekologiskt jordbruk släpper ut mindre kväve än konventionellt och att den biologiska mångfalden blir större med ekologiskt lantbruk.
          Ekologiska jordbruk sparar mer energi än konventionella- man slipper de stora mängder energi som går åt för att framställa och transportera konstgödselkväve. Djuren äter en mindre mängd industriförädlat foder som kräver stora insatser av energi.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 12-10-2010, 22:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (lokatten @ 12-10-2010, 21:28) *
          Jag förstår mig inte på de som säger att det kvittar om det är ekologiskt eller inte! Konstgödsel t ex blåkorn, utarmar jorden och tar kål på de organsimer som gör en jord levande. Småkryp, bakterier, svampar, maskar som behövs i en frisk jord försvinner då man använder konstgödsel. Den oönskade föroreningen kadmium finns i konstgödsel. Kadmium är cancerframkallande och sprids vidare i de grödor som odlats med hjälp av konstgödsel. Om man odlar ekologiskt i en trädgård eller på en gård kan man istället ha ett naturligt kretslopp där man änvänder den kompost och gödsel som gården/trädgården producerar. Konstgödsel är kväve som aldrig har ingått i det naturliga kretsloppet, utan är påspädning, som lakas ut i vattendrag, sjöar och innanhav och skapar där övergödning med algtillväxt och ­syrefattiga bottnar. Kortsiktigt kanske det inte märks så stor skillnad på kväveläckaget från ekologiskt jordbruk jämfört med konventionellt jordbruk men på sikt vinner det ekologiska jordbruket. En studie fr SLU visar att ekologiskt jordbruk släpper ut mindre kväve än konventionellt och att den biologiska mångfalden blir större med ekologiskt lantbruk.
          Ekologiska jordbruk sparar mer energi än konventionella- man slipper de stora mängder energi som går åt för att framställa och transportera konstgödselkväve. Djuren äter en mindre mängd industriförädlat foder som kräver stora insatser av energi.

Hej! Du har några små fel i ditt resonemang!
          Konstgödsel berikar jorden. Innan vi hade mineralgödsel var den europeiska åkermarken utarmad.
          Småkryp och andra organismer trivs utmärkt i konstgödslad jord.
          Naturgödsel innehåller mer kadmium än mineralgödsel.
          "Ekologiska" odlare köper naturgödsel från konventionella jordbruk.
          All form av övergödsling medför näringsläckage oberoende av gödslets ursprung.
          SLU (CUL) visar att "ekologiskt" jordbruk lämnar större kvävemängd kvar i jorden per kilo producerad mat än konventionell odling. Mer restkväve= större läckage.
          Konventionella jordbruk binder betydligt mer koldioxid än "ekologiska". ( Ca 7 - 10 gånger mer än koldioxiden som bildas vid kvävesyntes. )
          Energiutbytet per hektar blir större i konventionella odlingar.
          Det allvarligaste med "ekologiska" odlingar är att det producerar så lite mat per hektar. För att producera lika mycket med "ekologisk" teknik som vi idag producerar med konventionell så skulle vi behöva hugga ner enorma arealer med skog vilket skulle medföra stora koldioxidutsläpp och minskad biologisk mångfald.

Du har dock helt rätt att i "ekologiska" odlingar finns det mer ogräs och skadliga organismer. ( Biologisk mångfald )

Den som vill äta mat producerad med maximalt miljötänkande väljer IP- odling.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          theseraphim
          Inlägg 13-10-2010, 08:53
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Gunilla T @ 12-10-2010, 19:33) *
          Ja, det är ju konstigt...vilka är "folk" som tror så?

Folk i denna bit är nog den vanlige svenson som överlag är dåligt insatt i hur det fungerar:-) Inte vi odlaiter som har viss kunskap om gödning osv.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-10-2010, 09:19
          Länk hit: #20

Gäster

CITAT (theseraphim @ 13-10-2010, 09:53) *
          Folk i denna bit är nog den vanlige svenson som överlag är dåligt insatt i hur det fungerar:-) Inte vi odlaiter som har viss kunskap om gödning osv.

Ja, jag vet faktiskt inte, kanske handlar det om intresse också.

Men du som kan - för att återgå till ämnet - förklara vad kretslopp betyder.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 13:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon