CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-10-2010, 15:53)

Låter som näringsbrist allt man tar bort från växten måste man ersätta i form av näring och det kan ges genom att ex. gradvis sätta växten i ny kruka så den alltid får lite ny jord att växa i eller genom regelbundna doseringar av gödning. Ju mindre kruka desto viktigare att man ser till att ge jämn gödning. (mina basilikor brukar jag ha i stora krukor 1-5liter beroende på sort det blir lite jämnare odlingsförhållanden i stora krukor, jag uppgraderar krukstorleken gradvis småplantor vill inte bli satta direkt i 5 liter)
Åsa du är alltid så snabb med svaren
Jag har dem också i ganska stora krukor och jag tror inte jag slarvat med gödningen.....men ska väl göra ett nytt försök!
Är det inte de äckliga småflugorna som tar dem så är det den här konstiga sjukdomen!
Först som sagt kopparfärgade lite glansiga på undersidan och sen slutar det med att de är vitprickiga (bladlöss?) och åker i sopen!
Vad göder du med Åsa?
Och hur vattnar du dem?
Ska jag chansa att klippa ner denna och sätta om den eller är hoppet ute?
Jag lever med en Italienare och basilika används så gott som till varje måltid och jag är så ledsen över att alltid behöva köpa små fåniga plantor i stället för att kunna ha en stor (flera/massor/mängder) själv!
Min svärfar struntar fullständigt i sin basilika, lite vatten då och då bara och den står ganska mörkt och är stor som ett träd....så orättvist!!
(har tagit skott från den med men det har inte heller fungerat)