Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordborr, billigare variant
          Åsa zon 6
          Inlägg 01-02-2004, 21:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Jag har fått veta att det finns en jordborr på Jula för endast 169:-. Är det någon som har testat en sån? Är det något att ha, eller bara skräp. Det är ju en viss skillnad på 169:- och 450:-, som en Skurupsborr kostar.

Åsa

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          KURT
          Inlägg 02-02-2004, 07:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det beror nog lite på vad du skall använda den till? Är det inte alltför stel lera eller alltför stenigt så fungerar de flesta jordborrar (men de har lite olika diameter). Är det stenigt eller riktigt styv lera så fungerar ingen jordborr, eller i alla fall ingen mauell jordborr.

http://www.odla.nu/artiklar/jordborr.shtml

Citera
          Åsa zon 6
          Inlägg 02-02-2004, 22:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 1 034

Jag hade i första hand tänkt använda den till att borra hål för diverse stolpar. Det är rätt mycket sten i jorden (vi har nyss dränerat runt huset) av knytnävsstorlek. Jag har gett upp mina försök att använda spett.

Åsa

Citera
          KURT
          Inlägg 03-02-2004, 06:51
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Är det sten i marken så är det nog bättre med en riktigt smal spade, även om det inte är lätt att gräva djupa smala hål med spade heller. Det finns också skopor på skaft som man kan använda tillsammans med spade, men de kan man bara ta upp löst material med som man huggit lös med spaden först (just att ösa upp material kan vara svårt med spade när hålet är smalt och djupt).

Citera
          Ella
          Inlägg 07-02-2004, 20:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Jag borrade i rå lera i somras och det var inga problem. Först så borrade jag kanske 20 eller 30 cm sen blev det torrt och tungt då fyllde jag hålet med vatten. Det tog långt tid innan vattnet sjunkit undan så tidigast dagen efter kunde jag fortsätta men då var det som att skära i smör. Jordborren klarade inte av speciellt stora stenar knappt ens de med storlek av en vuxen persons knytnäve, så då var det bara att pilla soss dem med ett spett lyfta upp dem och sen fortsätta med jordborren.

Huruvida julas borr är lika bra som skurupsborren vet jag inte. Det är väl bara att prova.

--------------------
          Ella

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon