CITAT (Janne56 @ 18-10-2010, 18:56)

Hej,
Jag har experimenterat i drygt 10 år med att göra vin på egna druvor. Så gott som alla druvor som vi kan odla här i Sverige är egentligen inte särskilt lämpliga att göra vin på. Den druva som jag har jobbat med är Nordica - en blå druva. Efter allt experimenterande har jag dock fått fram viner, som vi (och även andra) tycker är bra. Nordica-druvan har en väldigt speciell smak och det gäller att dämpa den smaken mycket för att uppnå en "normal vinsmak". Jag blandar Nordica-vinet med körsbärsvin och rödbetsvin. På så sätt neutraliseras Nordica-smaken och man får ett bra rödvin. Jag har även gjort ett vitt vin på Nordica-druvorna och det blev alldeles utmärkt.
Du har vinsorten Zilga och den har också speciell smak och man kan kanske göra på samma sätt som med Nordica-vinet. Jag har inte provat denna druva så jag vet inte men det kan vara värt ett försök. Om du vill kan jag ge en beskrivning på hur jag gör. Det blir dock en väldigt lång beskrivning.
Hej o tack för svar. Jag skulle vilja prova att göra vin o tänkte att man kanske kan använda de tillsatser som man köper i affären för att brygga snabbviner. Det har jag gjort några gånger. Men hur får man till saften?? Trampa druvorna i badkaret kanske!!?? Nej skämt åsido - har du ngra tips meddela gärna kortfattat. Tack på förhand.
Britt Pt