Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nytt avmaskningsmedel till katter !, effektivt och lätt :)
          Motti
          Inlägg 18-10-2010, 23:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Var i dag på apoteket och köppte avmaskningsmedel till gullegrisen här:) en pytteliten tablett med köttsmak,1 sådan räcker till en 8 kiloskatt,jag krossade den i en mortell och blandade med Tonfisk,Helge åt upp allt utan att blinka. Första gången på tio år som det gått så lätt att avmaska:)kan tala om att tabletterna är pyttesmå och långsmala och som sakt smakar kött;)ni som har svårt att få i er katt avmasknigsmedel dom här tabletterna är helt suveräna och som sakt man kan mosa dom och blanda i kattmaten eller tonfisken:)Det ligger två tabletter i varje förpackning och har för mig att de kostade 119 kr ?så man har avmaskning till två katter eller två gånger till samma katt.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Solstorm
          Inlägg 19-10-2010, 05:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Bra om det går lätt att få i dem men jösses så dyrt. Har man några katter så blir det ju jättemycket pengar.

Citera
          gunvor
          Inlägg 19-10-2010, 06:31
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

jag använde sedan något år Profender spot on - det är receptbelagt och 2 doser kostar 133.50 för medelstora katter - tror det är dyrare för större katter.
          Första gången jag använde det kliade han nacken och det blev en liten naken fläck men nu är det helt ok!
          Min vet. anser att katter som jagar råttor m m bör avmaskas ofta! Min är en duktig jaktkatt - släpar hem sina byten från närbelägna grisfarmen!!

Citera
          ingrids
          Inlägg 19-10-2010, 07:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Mortlade betydligt billigare masktabletter och blandade med tonfiskmousse, alla tre doserna han skulle ha slank ner och han tiggde om mer smile.gif . Fast kisse är otroligt lätt att få i alla sorters medicin bara de är utblandade med godsaker. Syrrans katt som är superbesvärligt att ge maskmedel är nog mer samma målgrupp som Helge, så henne ska jag tipsa.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Bondbönan
          Inlägg 19-10-2010, 09:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 15 353

Hur ofta bör man avmaska sin utekatt?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 19-10-2010, 12:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag använde Profender efter att en av katterna kräkts upp Banminth. Men jag avmaskar bara vid konstaterad mask, det är vansinne att rutinmässigt slaska i katterna gift. Det finns provtagningskit på apoteket (Kolla Masken), då skickar man in lite bajs och får inom ett par dagar svar på mailen.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          omk
          Inlägg 19-10-2010, 21:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

TACK, TACK, TACK för tipset Motti !!!!
          Ska testa så fort jag kan ! Har MEGAproblem med 4 som VÄGRAR, hur jag än gör !!!
          yahoo.gif

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Solstorm
          Inlägg 20-10-2010, 05:46
          Länk hit: #8

Medlem

Det är ju ett gift som man ger katterna och det hamnar ju i naturen sedan och påverkar mask och annat där också. Jag avmaskar aldrig slentrianmässigt. Upptäcker jag en mask hos en katt så avmaskar jag naturligtvis allihop samtidigt.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 20-10-2010, 16:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det brukar tom rekommenderas att inte ens avmaska så fort man ser en mask utan vänta ett tag till.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-10-2010, 16:27
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Viktigt också att man använder rätt avmaskningsmedel beroende på vilken typ av mask djuret har. Därför bör man använda och skicka in "Kolla masken" innan så att man får rätt medel. "Kolla masken" finns på apoteket.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 20-10-2010, 20:53
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

g.gif Nu blev jag lite fundersam, mina katter har aldrig haft mask?! Men jag minns några tidigare då man såg dom där vita "risgryns" maskar där bak och då avmaskade jag minst en gång per år.
          Min son höll på att äta upp en då han var 8 år, han trodde att det var cocos från en negerboll/chokladboll.... sick.gif

Vad konstigt att jag aldrig ser några maskar nu? Har jag blivit blind?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-10-2010, 22:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (sqrulan @ 20-10-2010, 21:53) *
          g.gif Nu blev jag lite fundersam, mina katter har aldrig haft mask?! Men jag minns några tidigare då man såg dom där vita "risgryns" maskar där bak och då avmaskade jag minst en gång per år.
          Min son höll på att äta upp en då han var 8 år, han trodde att det var cocos från en negerboll/chokladboll.... sick.gif

Vad konstigt att jag aldrig ser några maskar nu? Har jag blivit blind?

All sorts mask syns inte så därför kan det vara bra att testa med Kolla masken om man har katter som går fritt ute och jagar. Man ska absolut inte avmaska i onödan eftersom det finns risk att dessa parasiter blir resistenta.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          sqrulan
          Inlägg 20-10-2010, 23:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Va??? Kan dom ha mask som jag inte ser? sick.gif Lill Sqrulis sover varje natt i min säng!!!! Var hittar man "kolla masken"??

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 21-10-2010, 05:10
          Länk hit: #14

Medlem

Kolla masken finns på apoteket.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 21-10-2010, 06:32
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Eftersom mina katter är duktiga jägare så maskar jag av dem regelbundet, det brukar bli ca 2 ggr/år, det kan bli en extra dos pm jag ser att det finns mask i pälsen runt ändtarmen sick.gif , Annars brukar det märkas på katterna att de har mask genom att de magrar snabbt och jämt är hungriga.

Men jag kanske maskar av för ofta då?

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Myosotis
          Inlägg 21-10-2010, 10:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

2-3 ggr/år ska nog vara okej. Jag skulle kunna avmaska var och varannan månad här, förr gjorde jag det så fort jag såg en mask, men nu brukar jag försöka behärska mig ett tag. Det var en mycket kunnig tjej på apoteket som sa det till mig först, men sen har jag hört veterinärer säga det också, dock tydligen inte alla.

Jag hade en katt som nästan dog av spolmask som jag naturligtvis inte hade sett, jag avmaskade bara mot bandmask. Sen dess använder jag alltid maskmedel som tar alla sorters mask.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 21-10-2010, 12:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Jag brukar också maska av med den sort som skall ta alla maskangrepp eftersom jag är osäker på vilken sort de har. Dessutom kan det ju masksorten variera från gång till gång, att då hålla på att skicka mask till analys innan avmaskning varje gång skulle bli ruskigt omständligt (och dyrt)

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          omk
          Inlägg 22-10-2010, 15:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Är det nån som vet vad som händer med katten om man INTE avmaskar (mot bandmask först o främst, men även andra masksorter) ?
          Har letat lite på nätet men inte direkt hittat nåt, där står bara ATT man ska göra det. confused.gif

Jag tänker lite på lo, räv, grävling o andra vilda, mindre rovdjur, de måste ju också få mask !? Hur överlever dom ett "maskangrepp" ? g.gif
          Kräks dom upp själva "huvudmasken", när den blir så stor, att själva maten inte "får plats" ? sick.gif

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-10-2010, 15:54
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Katten blir på sikt mager och ämlig, mindre aktiv etc. Jag trodde inte min katt kunde få mask eftersom han inte äter råttor och bara är ute i sin inhängnad, men när han blev väl mager avmaskade jag ändå och det syndes på resultatet att det behövts sick.gif Nu har ha blivit piggare och snyggare i pälsen, men han går fortfarande på kattungekäk för att äta upp sig.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Carl
          Inlägg 22-10-2010, 16:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Finns två sorter av mask band mask och spolmaskar. Band maskarna kan man normalt se runt analen. Spolmaskarna ser man inte om inte katten spyr upp dom. Finns kombi tabletter på apoteket som tar kål på båda sorterna. Finns ingen anledning alls att tabletter om inte masken har visat sig.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon