|
Mobbad försökte ta livet av sig - när elev filmade |
|
|
netha
|
22-10-2010, 21:42
|
Gäster

|
Eleverna kallar det en lek som gick över styr.Pojken ska inte ha fått några allvarligare skador, men hade röda märken på halsen, enligt en anmälan som skolan gjorde till ArbetsmiljöverketInte fått några allvarligare skador!!!???
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
22-10-2010, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 346
Medlem nr: 11 979

|
stackars barn...
hoppas skolan inser att det gäller att ta tag i saken _grundligt_ och inte lite på ytan så det ser ut som de gjort något vet hur det är att vara den som är i underläge och där man ska "förlåta" de som gjort något dumt mot en, vetandes att läraren i all välmening fått förövarna att flina än mer i mjugg efter att de blivit förlåtna av offret
|
|
|
|
|
23-10-2010, 00:01
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
Ännu ett bevis på vilka jävla offer det finns.. Jag vet att folk kan ändra sig, men man kan ju undra hur stor chansen är när ungarna redan är så pantade?
|
|
|
|
|
23-10-2010, 08:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Ja mobbing är en märklig företeelse men jag har ju sett tendenserna hos en del här i odla också...
Typisk för mobbare är att de agerar i grupp och missförstår offret medvetet...
|
|
|
|
|
23-10-2010, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 461
Medlem nr: 26 801

|
CITAT (Solstorm @ 23-10-2010, 08:15)  Nu kommer skolans samtal med den stackars pojken att börja med: Vad är det som gör att just du är mobbad? Vad kan du ändra på? Dumma barn är ledsna barn och det är synd om mobbarna, de har problem hemma eller någon bokstavsdiagnos och man måste förlåta dem och hjälpa dem att bli glada igen. Offret då? Offret måste anstränga sig för att se till att det inte blir mobbat. Helt fel människor i skolan som försöker göra något åt mobbningen. Pedagog med lite extra utbildning är helt fel yrkesgrupp till att ens försöka göra något åt mobbning. Det behövs riktiga psykologer till det, det är såpass viktigt att det inte duger med lekmän. Som jag förstod av artikeln, så är psykolog, elevhälsa och bup inkopplade.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...
|
|
|
|
|
23-10-2010, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Varför ska "offret" undersökas????? Rättare sagt, vad och varför dessa som mobbat pojken inte undersöks??? Räcker det inte att den mobbade mår dåligt, är rädd och känner sig "annorlunda", ge stöd till honom och ta tag i dem som mobbar? Himmel o pannkaka!!!! Detta gör mig så arg och ledsen för jag blev mobbad pga. mina gammalmodiga kläder och beröm fr. läraren, men mor hade inte råd. Men trots att jag var liten till växten, gav jag mig på mobbarna till slut. Ett skolbyte och sen var det bra. Det är det mest bissara saker som kan utlösa denna vedervärdiga pina. Samma sak följer också i olika arbetsplatser, men mycket mer beräknande och finstilta form och har varit den som stoppat några, i alla fall på arbetsplatsen. Har förstått mekaniken bakom detta och oftast är det något obetydligt som får det hela att eskalera. Vilka ynkryggar är dessa som ägnar sig åt mobbing!. Det finns också omständigheter fr. hemmet och uppväxten att man ger igen där man kan göra det --- och skolan är ett bra ställe att ge sig på någon, samt att det oftast finns en hel grupp som gör det. Den ensamme mobbaren är för feg och behöver stöd av likasinnade. Tyvärr är det inte lönt att snacka med lärarna, de håller med och tänker ta åtgärder, men sen struntar i det hela. De är i sin tur rädda för trakasserier och bemöta ilskna anhöriga, mobbarnas anhöriga. Detta är en sak som vi kommer inte ifrån så lätt, men låt det inte gå så långt att det kommer vapen i bilden, för den mobbade kan bli riktigt desperat. ..... Fuchsian ......
|
|
|
|
Gunilla T
|
23-10-2010, 10:37
|
Gäster

|
CITAT (fuchsian @ 23-10-2010, 11:27)  Tyvärr är det inte lönt att snacka med lärarna, de håller med och tänker ta åtgärder, men sen struntar i det hela. De är i sin tur rädda för trakasserier och bemöta ilskna anhöriga, mobbarnas anhöriga. Men sluta generalisera! Detdär är inga generalla egenskaper hos en hel yrkeskår. Försök att vara lite mer nyanserad!
|
|
|
|
|
23-10-2010, 10:38
|

Medlem

|
Förstår inte hur du tänker Fuchsian. Händelsen är polisanmäld, som man gör i samhället med sådana här brott. Skolan har kopplat in psykolog och elevhälsa. Även barnpsyk är med.
Det är tragiskt när våld och trakasserier händer både ute i samhället, i människors hem eller i skolmiljö.
Ibland tycker jag människors syn på skolan är märklig. Alla har synpunkter på den, men det är väldigt få som har den som sin arbetsplats.
--------------------
|
|
|
|
|
23-10-2010, 11:43
|

Medlem

|
OK, Fel av mig, ber om ursäkt. Det jag hadde i tankarna var då vår dotter blev mobbad i skolan och vi tog kontakt med lärarna, rektorn och en del föräldrar till de mobbare, men det hela var totalt meningslöst. Vi trodde att det hade lugnat ner sig och flickan ville inte berätta allt hemma, men nu blev mobbingen mer finstilad och ett par lärare hadde henne som "hackkyckling" och till och med rektorn ryckte på axlarna och sade att det får hon nog tåla??????  Ska det vara så????? Det fick hon "tåla", tills hon kom till gymnasiet och blev accepterad som vem som helst och därifrån har hon de goda väninnorna i sitt liv än idag. Hon hatar hela samhället vi bor i pga detta som hon fick utstå. Tror du inte att jag blir både ledsen och förbannad även att det drabbar andras barn? Nån generalisering hade jag inte tänkt på över hela landet, men hos oss stämmer detta in. ... Fuchsian....
|
|
|
|
|
23-10-2010, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
ja, du F-n, du har ju en historia för varje tillfälle och tråd....  Börjar du inte tycka själv att du är bra på att ljuga???? Nu ska jag inte mata dig mer!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
23-10-2010, 13:32
|

Medlem

|
CITAT (ninnisky @ 23-10-2010, 13:54)  ja, du F-n, du har ju en historia för varje tillfälle och tråd....  Börjar du inte tycka själv att du är bra på att ljuga???? Nu ska jag inte mata dig mer! Snälla du, Jag ljuger inte, det som har hänt, det är sannt. Och hade inte tagit upp detta med dottern alls om mitt tidigare inlägg inte hade väckt en del frågor, att jag generalicerade, vilket inte var meningen, men den var färgad av det som hände min tös. Jag såg inte det att jag generalicerade pga att det man har varit med om påverkar ens syn på saken. Snälla du, kom med något bättre än att kalla mig för att ljuga, du har inga bevis. Jag skulle inte frågasätta andras berättelser som ljug (även om min intuition skulle säga annat) så låter jag det vara. förresten, jag behöver inte försvara mig heller..... Fuchsian...
|
|
|
|
|
23-10-2010, 13:39
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Finns en video på nätet om en kille som hänger sej själv i webcamen, och folk från flashback trigga han till det
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:19
|

Medlem

|
CITAT (skånepåg @ 23-10-2010, 14:39)  Finns en video på nätet om en kille som hänger sej själv i webcamen, och folk från flashback trigga han till det  Jo, jag har också hört om det. Det är sjukt. Vad förväntades killen uppnå med att visa det offentligt? Och hur står det till med dem som vill titta på? Människor är ett märkligt släkte!
--------------------
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (bergvallmo @ 23-10-2010, 16:19)  Jo, jag har också hört om det. Det är sjukt. Vad förväntades killen uppnå med att visa det offentligt? Och hur står det till med dem som vill titta på?
Människor är ett märkligt släkte! Det är inget ovanligt, att den som begår självmord gör det i tron att jag skall "visa dom djävlarna" det är ett inte alls för ovanligt när det gäller män och skilsmässor dvs ett sätt att ge andra skulden.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:36
|

Medlem

|
Jadu han ville väl bara visa hur dåligt man kan må sen kom ju sjukpersonalen, det var en hemsk video den finns fortfande på nätet, värsta snuff ju
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:46
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (skånepåg @ 23-10-2010, 14:39)  Finns en video på nätet om en kille som hänger sej själv i webcamen, och folk från flashback trigga han till det  Jag tror inte att triggandet fick killen att göra det. Han hade redan bestämt sig. CITAT (andersen @ 23-10-2010, 16:31)  Det är inget ovanligt, att den som begår självmord gör det i tron att jag skall "visa dom djävlarna" det är ett inte alls för ovanligt när det gäller män och skilsmässor dvs ett sätt att ge andra skulden. I det här fallet tror jag inte att hämnd var något motiv. Han ville bara komma ihågkommen. Skrev på sin face att han älskade hela sin familj, men hade bestämt sig så de kunde inte göra något.
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:46
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 23-10-2010, 16:44)  Jag tror inte att triggandet fick killen att göra det. Han hade redan bestämt sig. Jovisst, jag läste ju på flashback dagenefter hur han ville gå till väga, asså hur kan man ens komma att tänka i sånna banor??  Man måste ju väl må väldigt dåligt och ha ett svagt psyke??
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
23-10-2010, 15:52
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (skånepåg @ 23-10-2010, 16:46)  Jovisst, jag läste ju på flashback dagenefter hur han ville gå till väga, asså hur kan man ens komma att tänka i sånna banor??  Man måste ju väl må väldigt dåligt och ha ett svagt psyke?? Det finns många skäl till varför man vill ta sitt liv. Folk tänker på det hela tiden. Har inget med svagt psyke att göra, tror jag. I de flesta fall i varje fall. När denna kille startade sin tråd på Flashback hade han redan riggat allt, ftp:n, snaran, ja, allt. Han hade inte skrivit något till sin familj, men gjorde det efter att en på FB bad honom och det var ju faktiskt en bra sak. Ingen på FB hade kunnat rädda honom, möjligtvis om de hittat honom innan han gjorde det skulle han levt idag, men det är bara spekulationer.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|