Hej Anette
Kul med växthus

, jag har oxå ett på 6,4 kv. jag har just haft mitt andra år med växthus och jag har samma problem med värmen som du.
Jag har två takfönster och lätt dörren stå öppen hela dygnet, jag hängde en bambyrullgardin i dörren som solskydd (har dörren i söder, inte bra!)
En liten fläkt satte jag på, då det var som värst med värmen och det hjälpte...
Första året odla jag oxå i krukor/hinkar och upplevde samma som du att det torka fort, så till år två grävde jag ur och gjorde markbäddar. Då blev det bättre, men jag satte för många tomater och det blev en djungel där inne

. Jag satte flera sorter bara för att hitta en favorit och det gjorde jag

Sungold

super god och söt, det blev inte så många tomater till matbordet... jag åt upp dom direkt
mitt största problem i sommar var larver! dom åt upp både tomater och blad, nästa år ska jag vara mera uppmärksam och plocka bort dom innan dom hinner göra så stor skada. Man lär sig hela tiden...
Nu håller jag på att bygga hyllor i växthuset, så jag kan ha mina pelargoner där inne. och i vinter kommer jag ställa in mina höstsådder där, perenner som vill ha kyla för att gro. i vinter lägger jag bara in snö över sådderna så dom får vatten då det tinar = automatisk bevattning

Så glöm inte bort att du kan använda växthuset även på vintern.
Ruttna dina tomater på hösten? Det är då det är som värst med fukten, då måste man ha öppet dygnet runt så fukten kan komma ut. Speciellt om du bara har ett fönster

Vilket växthus har du? kan du få dit ett fönster till?
// Mari
edit: stavfel
Redigerat av blomkronan: 10-11-2010, 09:36