Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Era ovanligaste växter?, (gärna bilder)
          batski
          Inlägg 20-11-2010, 14:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

Vilka är era ovanligaste växter och hur fick ni tag på dessa rariteter? Berätta gärna lite om dem och lägg gärna upp bilder smile.gif

Själv har jag inga riktigt sällsynta växter. Den ovanligaste är nog en Saintpaulia rupicola som man inte brukar hitta i de vanliga plantskolor, men som nog finns hemma hos en och annan entusiast. Jag har köpt min unga planta av en annan odla.nu-medlem smile.gif

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Eva i Skåne
          Inlägg 20-11-2010, 15:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har väl inga rariteter, men några sorter som man inte brukar se ute i handeln.

Först är det trädkaktusen, Pereskia aculeata. Den fick jag av en Odlait som jag träffade 2004, tror iaf det var det året. Den har gett massor av nya plantor som jag delat ut. En gång lät jag en växa och växa och den stod i en stor utekruka (inomhus på vintern) och fick rankor som blev mer än meterhöga, men den är snyggast i hanterbar storlek tycker jag. Dessutom får den grövre taggar under bladen när den blir för stor och grov.
          Bifogad fil  DSC01785.JPG ( 367.3k ) Antal nedladdningar: 99

Sen har jag prästhavre, Billbergia, som jag fått av min kompis. Den är kul när den blommar, men ganska tråkig dessemellan. Jag har ingen bra bild, men här finns en bild som funnits i Odlas artiklar
          http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/prasthavre.jpg

Sen har jag även elefantöra, parasollpilea, som jag fick i somras av en pelargonvän.
          Det finns bilder av denna växt i denna odlalänk: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=23669

Redigerat av Eva i Skåne: 20-11-2010, 15:23

Citera
          batski
          Inlägg 20-11-2010, 16:17
          Länk hit: #3

Medlem

Kul! smile.gif Jag tycker man kan betrakta växter som man inte brukar se ute i handeln som rariteter.

Pereskia aculeata var häftig! Klarar den att stå inomhus året om?

Jag tycker parasollpilea är söt, men jag trodde den var en peperomia. Peperomia schizandra liknar den väldigt mycket iaf. Även Peperomia rupiseda och Peperomia moralesii liknar den.

Redigerat av batski: 20-11-2010, 16:18

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 20-11-2010, 16:44
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nu gör du mig tveksam om elefantörat confused.gif för visst är den även lik den första peperomian du länkat till. Jag får väl vänta och se om den får några fula "blommor" rolleyes.gif
          Det är när jag googlat på "elefantöra" som jag fått för mig att det är en pilea jag har.

Pereskian klarar helt klart att stå inne året om. Det är bara jag som brukar flytta ut de flesta av mina växter på grönbete på sommaren.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 20-11-2010, 17:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Har Hawaiipalm som blommade fint i oktober.
          Och blomsterananas.

Citera
          Tickamobster
          Inlägg 20-11-2010, 17:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 34 758

CITAT (Eva i Skåne @ 20-11-2010, 16:44) *
          Nu gör du mig tveksam om elefantörat confused.gif för visst är den även lik den första peperomian du länkat till. Jag får väl vänta och se om den får några fula "blommor" rolleyes.gif
          Det är när jag googlat på "elefantöra" som jag fått för mig att det är en pilea jag har.

Pereskian klarar helt klart att stå inne året om. Det är bara jag som brukar flytta ut de flesta av mina växter på grönbete på sommaren.

Parasollpilea eller " Pilea peperomoides" är eget släkte, tillhör familjen Urticaceae = nässelväxter medans peperomia tillhör familjen Piperaceae= pepparväxter.
          Men sen kanske dom är släkt på långt håll för det finns ju en likhet, en stor skillnad är iallafall att parasollpilean faktiskt har söta blommor;D

http://www.exoten-forum.de/vb/showthread.p...ume%29?p=241489 länk på blommande pilea

Citera
          batski
          Inlägg 20-11-2010, 18:21
          Länk hit: #7

Medlem

Du får rapportera sen smile.gif Det är en söt växt ivf.

Jag kanske ska skaffa en sån när jag får plats där jag kan hålla den under lämpliga förhållanden smile.gif

Citera
          evaisa
          Inlägg 20-11-2010, 18:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Jag har fått en bilbergia hallelujah, en rosaaktig trumpetformad. Tyvärr så kom den i ett kallt paket och frågan är hur den mår. Om den överlever vintern kan jag ta en pigg bild på den.... För mej det det en ovanlig växt, det kan bero på min okunskap om dessa växter.

Annars har jag ju....... väldigt många ovanliga sansevierior........ som jag antingen fått som byte eller i gåva från vänner utomlands. Eller köpt från

http://www.brookside-nursery.com/

eller från

http://www.specks-exotica.com/en/genus/sansevieria/

Eva

Citera
          batski
          Inlägg 20-11-2010, 18:32
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 20-11-2010, 17:11) *
          Har Hawaiipalm som blommade fint i oktober.
          Och blomsterananas.

Åh Hawaiipalmen var cool!

Ni får gärna berätta hur ni fått tag på era ovanliga växter om det inte är top secret förstås wink.gif

Tråkigt om den blivit skadad sad.gif Hoppas den klarar sig!

CITAT (evaisa @ 20-11-2010, 18:25) *
          Jag har fått en bilbergia hallelujah, en rosaaktig trumpetformad. Tyvärr så kom den i ett kallt paket och frågan är hur den mår. Om den överlever vintern kan jag ta en pigg bild på den.... För mej det det en ovanlig växt, det kan bero på min okunskap om dessa växter.

Annars har jag ju....... väldigt många ovanliga sansevierior........ som jag antingen fått som byte eller i gåva från vänner utomlands. Eller köpt från

http://www.brookside-nursery.com/
          eller från
          http://www.specks-exotica.com/en/genus/sansevieria/

Eva

Citera
          evaisa
          Inlägg 20-11-2010, 19:16
          Länk hit: #10

Medlem

Ifall det finns några bilbergia lovers här....... berätta gärna hur de skall skötas.....

Citera
          batski
          Inlägg 20-11-2010, 21:09
          Länk hit: #11

Medlem

Inga fler ovanliga växter där ute? smile.gif

Citera
          Eva Hedström
          Inlägg 21-11-2010, 10:11
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 26 090

Jag har lite ovanliga växter. Tycker det är kul att ha annat än det som finns i butikerna, är inte så mycket för "blomma och släng"-blommor. Har fått lite ovanligare växter av goda vänner och bett om sticklingar några gånger. Jag är emot att ta "i smyg", tror inte att sticklingarna tar sig bättre. Bättre att ägaren får ta en stickling, ofta får man ett fint skott.

Fallskärmsblomma, en släkting till hjärtan på tråd. Häftigast är nog Ceropegia balleyana, Ceropegia haygarthi och Ceropegia sandersonii. Har inga bilder just nu, kan försöka lägga till dem senare.
          Raketlilja eller rosa sefyrlilja, Cephyrantes rosea eller grandiflora. Vet inte vilken det är jag har. Fick i ett växtbyte här på Odla.
          Just nu, Jasminum 'multiflora' tror det är en sambac. Hittade på Plantagen nyligen.
          Hoya multiflora (javanica numera) blommar oavbrutet året runt.
          Begonia änglavinge.
          Pelargonium australe (med röda bladundersidor!)
          Sprätt-i-väg, kameuphobia
          Livsblad
          Fågeloncidium- liten lättodlad orkidé, köpt på Bergianska för 8 år sen.
          Morfars gamla rosa-vita novemberkaktus från 60-talet
          Farmors porslinsblomma Hoya carnosa och hennes Mårbackapelargoner, förökade sen 50-tal.

Har haft en massa annat kul genom åren men misslyckas ibland. Kaffeplanta, banan, avocado förstås, citronträd, silverpilea, saknar min Jatropha podagria som jag hade.

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-11-2010, 11:33
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Tycker det är roligast att sätta frön från spännande växter, gärna frukter. I mina fönster står nu bland annat granatäpple, paprika ( med två frukter som äntligen börjar mogna!), grapefrukt, avokado, kiwi, och - det jag är mest stolt över - min mango. Kanske inte så speciellt ovanligt som några ovan skrivit, massa udda sorter och liknande, men för mig betyder detta massor och jag tycker det är oerhört kul när nån annorlunda frukt/grönsak kikar upp i jorden. Dessutom har jag plockat en liten bokplanta i skogen i våras och planterat i en liten kruka.

Såhär såg min kära mango ut i slutet av september.

Bifogad fil  28_september_001.jpg ( 31.31k ) Antal nedladdningar: 99

Hos min mamma står dessutom en stor citron jag och min syster planterade från frö för.. jag tror det var fem eller sex år sen. Den är jag fantastiskt stolt över också såklart, trodde aldrig den skulle bli så stor. Vad roligt det är med växter!

Dåligt foto, jag vet, men har inget annat...

Bifogad fil  Bild0719.jpg ( 118.58k ) Antal nedladdningar: 104

Redigerat av Rebecca: 21-11-2010, 11:34

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 21-11-2010, 12:48
          Länk hit: #14

Medlem

Jag tycker också det är kul att ha lite annat än det man kan hitta i butikerna. Lite exklusivt liksom smile.gif

Ceropegia ballyana får riktigt coola blommor tongue.gif Livsblad hade jag när jag var liten. Det är en jättebra barn-växt! Jatropha podagrica är coola. Den Pelargonium australe-sorten med röda stammar och bladundersidor verkar vara riktigt fin smile.gif Men den måste du ha utomhus va?

Jag skulle vilja få tag på Cyanotis kewensis men ingen verkar ens känna till den, så den är nog rätt ovanllig.

Citera
          batski
          Inlägg 21-11-2010, 12:53
          Länk hit: #15

Medlem

Vad fina blad det är på mangoplantan Rebecca! Fina plantor! Ja dem ska du vara stolt över!

Citera
          Rebecca
          Inlägg 21-11-2010, 13:09
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Visst är den snygg? wub.gif Nu har den översta bladrosetten också blivit sådär mörkt grön. Den har inte växt mer i höjden så jag antar att den gått in i sin vintervila nu. Är ändå imponerad av att den vuxit så fort, jag planterade kärnan i våras ju.

Cyanotis kewensis var fräck, har den nåt svenskt namn? Aldrig hört om livsblad heller, men det verkar ju spännande att det växer ut små "bebisplantor" på bladkanterna. Roligt att se allas ovanliga växter!

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 21-11-2010, 13:27
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Rebecca @ 21-11-2010, 13:09) *
          Visst är den snygg? wub.gif Nu har den översta bladrosetten också blivit sådär mörkt grön. Den har inte växt mer i höjden så jag antar att den gått in i sin vintervila nu. Är ändå imponerad av att den vuxit så fort, jag planterade kärnan i våras ju.

Vissa tropiska växter kan växa rätt fort faktiskt. Men jag nu när det är mörkt går den nog på halvvarv.

Cyanotis kewensis var fräck, har den nåt svenskt namn?

Nej den har nog inte det.

Aldrig hört om livsblad heller, men det verkar ju spännande att det växer ut små "bebisplantor" på bladkanterna. Roligt att se allas ovanliga växter!

Ja visst är det det! biggrin.gif

Citera
          varghem
          Inlägg 21-11-2010, 13:37
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Har Läkelök Ornithogalum thyrsoides, Raketlilja (Eva Hedström det är nog en Cephyrantes rosea) och massor med vanliga och ovanliga Hoyor, Snäckböna på övervintring, Fallskärmsblomma

Citera
          evaisa
          Inlägg 21-11-2010, 15:00
          Länk hit: #19

Medlem

jag måste bara fåna mej lite.........

Förut hade jag en pelargon - det var min ovanligaste växt............. för mina vanliga är vanliga för mej men ovanliga/ointressanta för de flesta......

Å för att bli lite allvarlig :-) ...... jag har inte skaffat hundratals sansevierior för att vara konstig eller ovanlig (det är jag ju ändå..) Utan för att jag drabbades av denna böjelse. Då, när jag drabbades visste jag inget om dem å hade ingen aning om hur olika de kunde vara eller hur ovanliga de är här.....

Så kan det gå....... kanske finns det ett tolvpunktsprogram?

Citera
          Eva Hedström
          Inlägg 21-11-2010, 15:41
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem nr: 26 090

Pelargonium australe hänger i en ampel inne, den kan få komma ut på sommaren men det behöver den inte. Den är jättefin lite bulligt växtsätt.

Varghem: bra då kallar jag min raketlilja C. rosea. Den har tydligen fått det namnet för att det går så snabbt när blomstjälken kommer. Snäckböna är för mig okänd läkelök likaså.

Rebecca, du kan få livsblad av mig när vårt klimat tillåter.

Hawaiipalm, ser så häftig ut. Hur vill den ha det?

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 08:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon